Borsodi RC Modell Fórum

Modellépítés, szépítés => Ragasztók, műgyanták, habok => A témát indította: feco1 - 2013. Január 23. - 18:13:15

Cím: Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 23. - 18:13:15
Hajó építésre SR 8500 jelzésű epoxi gyantát használok.
Térhálósítója SB 8605 nagyon gyors
                    SB  8601 lassú
Ezt a gyantát a gyártó hajóépítésre fejlesztette ki.
Kézi laminálásra használom.
Gyártok belőle síklapokat és előre gyártott negatív formába laminálom.
Síklap gyártásánál sík üvegre, ablaküvegre laminálom, általába 160 gr/m2 üvegszövetet használok három rétegben.
A három rétegű laminátum a kisebb hajók készítésére alkalmas.
Belátható, hogy a laminátum szilárdságát az üvegszövet adja így törekedni kell, hogy a laminátum
minél kevesebb gyantát tartalmazzon, de az üvegszövet nedvesítve legyen.
Ügyelni kell a gyanta és a környezet hőmérsékletére 20 fok alatt ne dolgozzunk vele.
20 fok alatt túl nagy a viszkózitása méz sürűségű, a bekevert légbuborékokat nem ereszti ki.
A hőmérséklet növelésével csökken a fazék idő és a térhálósító idő is.
Üdv.feco 1
Cím: Re:Műgyanták
Írta: csancsi - 2013. Január 23. - 19:01:41
És mi a legmagasabb hőmérséklet, amiben még használható?
Hőkezelni minden esetben érdemes a készterméket?
Vákuumot is használsz, vagy csak gurigázol?
Képekkel is illusztrálhatnád a leírást!  :)
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 24. - 10:17:50
Üdvözlet!
Csancsi kérdéseire megprobálok válaszolni.
SR 8500 epoxi gyantát általába nagyobb munkákra a szabadban használom.
Megvárom míg az időjárás a külső hőmérsékletet 20 fok körülire emeli és süt a nap.
A laminálást elvégzem árnyékos helyen és a munkát kiteszem szélárnyékban a napra.
Így a munka kb. 4 óra alatt olyan állapotba kerül, hogy a formából kivehető
és az nap még egy művelet elkészülhet.
Persze kisebb  munkákhoz használom a műhelybe is, de télén a műhelyben nagyon nehéz
a hőmérsékleti körülményeket biztósítani.
Hőkezelni nem szoktam véleményem szerint kellő szilárdságú így is.
A műszaki adatlap tartalmazza a a70 fokon történő hőkezelést.
Vákumozást nem használok, nekem túl bonyolultnak tűnik, túl nagy berendezéseket kíván
a befektetett munka nincs arányba az eredménnyel.
Sík lapoknál hengerléssel is el lehet érni a 70 % üvegszövet arányt, ami kíválónak mondható.
Képeket majd rakok fel, ha tovább haladunk, de most még nincs miről.
Üdv. feco 1
Cím: Re:Műgyanták
Írta: gzax - 2013. Január 24. - 10:29:44
Láttam is és dolgoztam is már ezekkel az anyagokkal de mindössze csak annyit, hogy az előre gyártott idomokat lamináltuk össze. Ha esetleg lenne képsorod a műveletekről engem is érdekelne.
Mert biztos másabb nagyobb felületen dolgozni... Több darab esetleg formára vágott üvegszövettel....
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 25. - 16:57:16
Szia Gábor!
Ha lamináltál már sok ujat nem tudok mondani neked, de leírom én hogy csinálom hátha
valaki kedvet kap epoxit gyantából vitorláshajót csinálni.
Először a siklap készítés:
Én 60x150 cm-es 3 mm vastag bontott ablaküveget használok.
Lefektetem eggy asztalra gondosan, hogy felfeküdjön, mert én már törtem el.,
Megtisztitom és bekenem forma leválasztóval, majd 5-10 perc mulva puha ruhával áttörlöm
de nem törlöm le róla az egész forma leválasztot.
A kívánt nagyságnak megfelelően levágom a 3 db üveg szövetet és összetekerem.
A gyanta komponenseit előírás szerint összekeverem.
Az összeméréshez levélmérleget használok és 5-8 dkg-nál soha nem mérek össze többet.
A bekevert gyantából ecsettel igyekszem egyenletesen vékonyan az üveglapot bekenni.
A bekent üveglapra rágörgetem az összetekert üvegszövetet (igyekszem gyürődés mentesen)
és kis méretű festőhengerrel az üvegszövetet bele hengerlem a gyantába.
Felületén jól lehet látni hol került vastagabb, illetve vékonyabb réteg az üveglapra.
Ujrakenem most már az üveg szövetet gyantával, görgetem a szövetet, hengerlem.
Ha túl vastagra sikeredett a gyanta réteg a harmadik kenést elhagyom.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 25. - 17:04:52
folytatás,
A harmadik réteg szövetet hengerlem ahol nem nedvesedett a felület ott ovatósan pótolom a gyantát.
A szerszámokat (ecset, festőhenger, edény) elvileg ki lehet mosni, de nem éri meg, én eldobom.
Így a térhálósodás után könnyen elvállik az üvegtől és kapok egy 0,6-0,8 mm vastag laminátumot.
Az így gyártott lemezből több mint 10 hajót  65 cm hosszút építettem.
Természetesen olyanokat, amiket síklemezből lehet építeni.
A fórumon jellenleg is ilyen lemezből építi Tamás a vitorlás hajóját.
Üdv. feco 1
Cím: Re:Műgyanták
Írta: gzax - 2013. Január 25. - 20:54:14
Köszönöm a leírást.  :)
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 26. - 15:22:35
Remélem a síklemez laminálási technikám leírása érthető volt és a hajó építő kollégák kedvet kapnak e tartós anyaagból a hajó építésre.

Az így készített laminátumot nagyon könnyű megmunkálni.
Én egy kb 30 éves kézi lemezollóval vágom a kívánt méretre és alakra.
Természetesen a lombfürész és egyéb kézi fa megmunkáló eszközöket is lehet használni.

Ragasztás:
Az SR 8500 jelzésű epoxi gyantát ragasztásra is lehet használni. Én elsősorban a laminátum
ragasztására használom, de lehet hasznnálni fát a fához, fát a laminátumhoz, fémet a
lnimátumhoz stb.
Ragasztáshoz a ragasztás szabályait terrmészetesen be kell tartani.
Ilyenek:
A tiszta érdes felület, a kellő nagyságu felüleet a megfelelő szilárdság érdekében.
Ez utóbbit én úgy oldottam meg, ha élre kell ragasztani, hogy 1,5-2 cm-es csíkot vágok 50 gr/m2-es üvegszövetből
és ezt laminálom a két anyag felületére.
Ez a technika jól látszik Tama Poroszló hajóján. Az a fényes csík ami a fényképen látszik az 50 gr m2-es üvegszövet.
 
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 26. - 15:28:09
Folytatás:
A ragasztásnál mível kis mennyiséget hasznnálok általában 2-3 gr-ot  a komponenseket nem mérem mérlegen össze, hanem szemre keverem.
Ebből eddig még nem volt problémám.
Azért ennek az anyagnak, mint ragasztónak vannak hátrányai. Ilyen a hosszú térhálósódási idő, ami több órába mérhető a hőmérséklet függvényében.
Előnye az olcsósága a kiszeelt kétkomponensű ragasztókkal szembe.
Üdv. feco 1
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Január 30. - 14:09:09
Természetesen az SR 8500 jelzésű epoxigyantát nem csak síklemez laminálására és ragasztására lehet használni, hanem  íves formák előállítására is.
Nálam ez az íves forma a vitorláshajó.
Ez úgy készül, hogy különböző technikával elkkészítem a hajó héj szerkezetét.
Ketdetben fából palánkolással (de etz túl sok munka) mostanába a hőszigetelésre használt műanyaghabból.
Ezeket a technikák számtalan helyen sok kolléga leírta.
Talán a Borsodi RC Modell fórumon is megérne egy topicot.
Az így elkészült héjszerkezetre laminálok SR 8500 gyantából kb 300 gr/m2 üveggyapotot egy rétegbe.
Majd térhálósodás után durva csiszolópapírral csiszolom.
Ezt a felületet ecsettel bevonom
    GM 90000 tipusú szerszámgéllel.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Február 13. - 17:34:02
Egy kis idő kihagyással nézzük, hogy mire jó a Gm 90000 tipusú szerszámgél.
A GM 90000 tip,szerszámgél fekete, ez azért jó, mert a feketén jól látszik a csiszolás hiányossága.
Zsugorodása minimális.
Különböző gyanták jól elválnak tőle.
Keményebb a lamináló gyantánál.
Jó csiszolható.
Ha nem sikerül egyenletesen ecsettel felkenni a szerszámgélt, akkor probálkozhatunk gumilappal.
Fontos az egyenletes 0,6-0,8 mm közötti réteg vastagsság kialakitása.
A gyanta térhálósodása után csiszoljuk és pollirozzuk a pozitiv ősmintát.
A csiszolás polirozás minősége nagyon fontos, mert az összes csiszolási hiba megjelenik a következő müveletnél.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Február 14. - 17:30:41
Eljutottunk csiszolás után, hogy van egy pozitiv ősmintánk.
Ez az ősminta nálam egy vitorláshajó ősmintája.
Ha nem akarunk több hajót készíteni és a hajó nem egészen tökélete felületével
megelégszünk akkor itt már hajóhéj szerkezetét készíthetünk.
Én ilyet még nem csináltam, de a Vasárnapi Budapesti Regattán a nyolcas hajó így készült
és szerintem  tökéletes.
Tehát pozitiv ősmintát bekenjük forma leválasztóval és rálaminálunk 2-3 réteg üvegszövetet.
Az emlitett nyolcas hajó két réteg üvegszövet laminálásával készült én három réteggel csinálnám.
Itt is szem előtt tartjuk, hogy az üvegszövet adja a héj szilárdságát, a gyanta csak szükséges "rossz".
Az ígynyert héjszerkezet belső felülete sima, míg a külső felületét glettelni, csiszolni, festeni szükséges.
Persze az igazi a negatív ősminta készítés.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Február 17. - 17:10:27
A pozitiv ősminta.

(http://gallery.site.hu/d/22355570-2/2008__Barna5_092.jpg) (http://gallery.site.hu/u/feco1/2008__Barna5_092.jpg.html)

(http://gallery.site.hu/d/22355567-2/2008__Barna5_090.jpg) (http://gallery.site.hu/u/feco1/2008__Barna5_090.jpg.html)
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Február 18. - 10:30:41
Negatív ősminta készítése.
A pozitív ősmintát szerelő deszkára rögzitjük. A szerlő deszka sima felületü legyen, azokat a részeket aholl gyantával érintkezik bevonjuk széles celluxal, hogy a gyanta ne tapadjon rá.
A gyantával érintkező felületeket bevonjuk forma leválasztóval, a már ismert módon. Előkészületek után jöhet a negatív ősminta készítés.
A szerelő deszáka  pozitiv mintához  eső szélét, mintegy 20 mm szélesen bevonjuk az ismert módon a GM 90000 tipusú szerszámgéllel. Nagyon gondosan járjunk el, mert a hibák kijavítása keserves és fárasztó munka.
A szerszámgélre vékonyan gyantát ecsetelünk, a gyantára 165-ös üvegszövetet laminálunk. Ezek után laminálunk  legalább 5-6 réteg 300 gr-os üvegpaplant. Ne törekedjünk, hogy egy darabba kerüljön rá az üvegpaplan.
A felkerülő képen látható, hogy a mintának pereme van. Ez fogja azt a szerepet betölteni, hogy a kikerülő héjat körbe tudjuk vágni és jellentős szilárdságot is ad. A mintának a hajó végénél nem csináktunk befejező részt, mint a képen látható. Ez a megoldás nálam a formából a héj könnyebb kivételét szolgálja.
Lamináláskor itt használhatunk bőven gyantát nem kell törekedni a minél kisebb súlyra. Megvárjuk a térhálósódást és folytatjuk a további munkát
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Február 18. - 16:28:04
Negatív ősminta.

(http://gallery.site.hu/d/22355573-2/2008__Barna5_093.jpg) (http://gallery.site.hu/u/feco1/2008__Barna5_093.jpg.html)
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Február 24. - 17:03:18
További munkák:
A negatív ősminta nyitott végére csavarokkal rögzitünk farostlemezt, amit celluxal bevonunk.
Így a minta vége is zárt lesz.
A mintát bevonjuk forma leválasztóval, ez a művelet hasonlit a cipó tisztitáshoz.
Előkészítjük az üveg szövetet, én három réteg 160-as szövetet használok.
Összemérjük a gyanta komponenseit, 100 gr-nál több gyantát soha nem mérek össze.
Ügyelünk a gyanta és a környezet hőmérsékletére.
A gyantával vékonyan bekenem a minta felületét és beleigazitom az üveg szövetet. A hajó végén és elején bevágom az üveg szövetet és ahogy kívánja egymásra rétegzem.
Az igazitást kézzel végzem amire előzőleg gyógyszertárba kapható gumikesztyűt huzok. A további igazitást ecsettel végzem, aminek a végéből mintegy 10-15 mm levágok.
Az első réteg beigazitása után bekenem gyantával, jöhet a következő rétrg, amit a levágott ecsettel az előző rétegre tunkolással igazitom.
Bekenés nélkül rárakom a harmadik réteget és ecsettel tunkolással ráigazitom az üvegszövetet. Ahol száraz maradt óvatosan pótolom a gyantát. Ismét ne feledjük, hogy szilárdságot az üvegszövet adja, a gyanta csak szükséges rossz és súlynövelő.
Megvárjuk a térhálósodást.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Március 10. - 15:26:54
Alaposan  térlálósodott a negativ formából kivéve a laminátumot.
Az eredmény:

(http://gallery.site.hu/d/22355576-2/2008__Barna5_095.jpg) (http://gallery.site.hu/u/feco1/2008__Barna5_095.jpg.html)

Ezzel a hajó héj szerkezete elkészült, lehet folytaatni a vitorláshajó építést, de azt hiszem ez már egy másik topic feladata.
NNagyon szívesen konzultálok az érdeklődökkel, meggyőződésem vitorláshajó héj szerkezetét csak müanyagból érdemes csinálni.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: gzax - 2013. Március 12. - 06:38:31
Köszönjük a re'szletes beszämolo't. E's, hogy közelebb hoztäl minket a gyantäkhoz.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Március 17. - 18:13:10
Szia gzax!
Köszönöm az érdeklődést remélem kedvet csináltam a hajók héjszerkezetének műgyantából való készítésére. Én nem vagyok a fának ellensége, a fa nagyszerű anyag, öröm vele dolgozni, jó néhány hajót csináltam fából, amit festettem, majd későbbi időkben üvegszövettel, műgyanta segítségével bevontam.
Ezek a hajók ha használatban vannak rendszeres alapos karbantartást kívánnak, míg a műgyantából készült hajók ezt nem igénylik.
Üdv.feco 1.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: gzax - 2013. Március 20. - 06:41:05
Szia feco 1

Sajnos nincs egy valamire valo elektromos szettem hajohoz de remelem a nyär vegere össze tudok kaparni egyet. Akkor a következö telen epitek egyet en is az ältalad leirt technikäk valamelyikevel.

Az akuk mär meg vannak hozzä csak szabi motor es egy ket aprosäg a beszerzendö. De a nyär a repülese nälam.
Szal sajna värni kelll meg.
De ezeket a technikäkat a repülesben is kiväloan lehet hasznälni.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: feco1 - 2013. Március 20. - 19:52:00
Szia gzax!
Örülök, hogy írásommal kedvet csináltam a vitorláshajó építésére. A vitorláshajó elektronikája a világ legegyszerübb dolga egy repülősnek. 2 db szervó szükséges hozzá, a kormány mozgatására egy kicsi, a vitorla mozgatására nagyobb. Ha a 65 cm-es hajó melett döntesz, akkor egy 10 kg/cm körüli nyomatéku fém fogas kerekes szervót tanácsolok. Ha nagyobb hajót akarsz építeni akkor csörlős szervó szükséges a vitorla mozgatáshoz, de első hajónak ezt nem javaslom. Egy könnyű építésű, gyenge szélben is használható vitorlás hajó jif 2 tipus  jelű. A forumokon megtalálod, ha nem nagyon szívesen küldök rajzot.
Üdv. feco 1
Cím: Re:Műgyanták
Írta: borazslo - 2017. Május 19. - 22:13:15
Visszatérve az alap kérdéshez segítséget szeretnék kérni.

Egészen kezdő műgyantázó vagyok. És modellezésben se gyakorlott. Ennek ellenére elkezdtem egy vitorláshajót építeni (http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,288). És elég hamar eljutottam odáig, hogy műgyantát akarjak használni. Viszont nem tudom, hogy milyet.

Az eredeti folyamatban többféle műgyantát használnak. Itt van róla a videó: https://youtu.be/ginHbV8BnuA?t=1m58s

Tehát többféle anyagra kéne magyar megfelelőt találnom:
1) Valami sűrű epoxy gélt kéne használnom, hogy a bordák és oldal jól összeálljon, kellően stabil legyen, és betömje a lukakat. Ez valami sűrű ragasztó félének tűnik. Nem is átlátszó. Ehhez itthon mit kéne használnom?
2) Apróbb ragasztásokhoz "öt perces epoxy"-t használ. Ezt én kihagynám, mert a Pattex Palma Fa vízálló változata megoldja ezt a problémát.
3) A hajótest laminálásához  először két réteg epoxy valamit használ: "penetrating epoxy sealer". (Vagyis valami epoxy cucc ami behatol a fába és lezárja.) Majd "oil base enamel"-t használ két rétegben. Amit megint nem tudok, hogy mit.

Segítsetek kérlek, miket használjak (megerősítéshez és lamináláshoz) és azt hol tudom beszerezni Borsodban?

Eddig ezeket találtam:
- A borsoddekor oldalán találtam Ablonczy műgyantát, de az elég általános valami: https://borsoddekor.hu/ (https://borsoddekor.hu/index.php?route=product/search&keyword=m%C5%B1gyanta)
- A korábbi hozzászólások alapján a Budakeszin székelő Alvin-Plast boltjában találtam SR 8500-at SB 8605-el: http://shop.alvin-plast.hu (http://shop.alvin-plast.hu/shop_search.php?search=SR+8500). Ez lamináláshoz jó nem? És erősítéshez?

Köszönök minden segítséget.
Cím: Re:Műgyanták
Írta: armonmiki - 2017. Május 23. - 12:02:20
A sokféle műgyanta választékból én nem minden esetben használok epoxit.
Miskolcon van egy barátom (Varga Zoltán) aki vagy 30 éve gyárt csónakokat, vízibicikliket, de készít repülőgépet is és aktív modellező is. F3J ben versenyszerűen. Én a műgyantákról amit tudok azt főleg tőle tudom és ha szükségem van valamilyen anyagra, akkor az ő segítségével szerzem be.
Ez a barátom cégének a weboldala. http://csonak-kenu.hu/

Én repülő és esetleg gyors hajó (ECO vagy MONO) esetén használok csak epoxi gyantákat és ezekhez az üvegszöveten kívül szén vagy kevlár szövetet.

Egyszerűbb esetekben poliészter gyantát használok. Például hajók esetén. Szerintem egy vitorlás hajó építéséhez ez is megfelelő.
A háztartási üzletben kapható Ablonczi gyanta (ez is poliészter) is jó laminálásra, de jobban szeretem azt amit Zoliék is használnak a csónakgyártáshoz. Az általuk használt gyanta változtatja a színét ahogy köt és így jobban tudom mennyi időm van, mivel a poliészter gyanta akár egy-két órán belül megköt. Ablonczival jártam már úgy, hogy sok aktivátort tettem bele és negyed órán belül kész volt. Nagyon felmelegedett és rideg lett. Ezt nem szabad csinálni, mert nem lesz jó a kész anyag, de a leírás szerint használva hajóépítésre megfelelő és jóval olcsóbb az epoxitól. 

Amit fontosnak gondolok. : a lamináló gyanták hígfolyósak, könnyen kenhetők ecsettel, könnyen és mélyen beivódnak a szövetbe, kötés után keményebb, ridegebb anyagok lesznek.

A ragasztó gyanták mézszerűbb sűrű anyagok melyek a kikeményedés után is a lamináló gyantákhoz képest rugalmasabbak maradnak.
Ezeket ecsetelni nem igazán lehet. Lehet kicsi melegítéssel folyósabbá tenni őket a használatkor, hogy jobban beszívódjanak az anyagba.
 
Cím: Re:Műgyanták
Írta: borazslo - 2017. Május 26. - 13:32:22
Az Alvin-Plast Kft-t már mások is ajánlották. Én is ajánlom őket.

Bár a telephelyük Budakeszin van (2092 Budakeszi, Cserszegi utca 12), megérte benézni hozzájuk. Rögtön leültettek és Stefánné Csányi Erika (csanyi.erika@alvin-ltd.com) elmagyarázott mindent. Mutatott minta anyagokat és egész részletesen elmesélte, hogy mit mivel érdemes és hogyan.  Meg hogy poliészter vagy epoxy esetén miben kell eltérni, meg ilyenek. Egész részletekre is figyelve, meg ötleteket is adva, hogy a kezdő emberke hol szokta elrontani. Egy fél órát biztosan rám szánt. (És még az azonnali vásárlásról is inkább lebeszélt. Hogy ezek alapján majd gondoljam át, tervezzem meg, nézzem meg. Aztán úgyis van kiszállításuk.)

Szóval én nagyon ajánlom őket:  http://shop.alvin-plast.hu/
Cím: Re:Műgyanták
Írta: BK_Attis - 2017. Május 26. - 17:40:12
Szia borazslo!

Köszönjük az ajánlást, jó tudni ezeket! :)
Néha nem tudja az ember honnét vegyen dolgokat ami fontos. ;)

Üdv.: BK_Attis
Cím: Re:Műgyanták
Írta: armonmiki - 2017. Május 26. - 21:49:56
Azért ha miskolci vagy környékbeli valakinek műgyanta  kérdésben tanácsra van szüksége, akkor itt helyben is könnyen megoldható minden probléma.  :)
Cím: Re:Műgyanták
Írta: BK_Attis - 2017. Május 27. - 16:42:12
Szia Miki!

Neked is köszönjük a segítségedet! ;)