Borsodi RC Modell Fórum

Rc modell repülőgépek => Kisérleti repülők => A témát indította: kalazoli - 2015. Március 22. - 14:14:42

Cím: Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 14:14:42
A repülő béka ötlete a Mezőnyárádi Békafőző Fesztivál apropójaként adódott.
A faluban lakók annak idején békét is ettek és a falu lakóin rajta maradt a
"békások" jelző és ennek apropóján kezdtél el a Hal és Békafőző fesztivált, melynek
én  részese voltam a rokonsággal. A főzés közben a focipályán pár modell repíté-
sével szórakoztattam a családot. Mivel a modellek között volt repülő mókus, boszorkány,
melyek nagy sikert arattak, igy a sógoromnak támadt az ötlete, hogy a következő
fesztiválra csináljak egy repülő békát.

Mivel én is szeretek habból dolgozni, mert egyszerű és olcsóbb is minta balza, ezért ebből készítettem
el a békát.
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 14:28:41
Méretét adta a depron lap nagysága, így 80 cm széles és 1 méter hosszú lett,
melyet 6 mm-es depronból készítettem.
A terv elkészítése után kivágtam az alkatrészeket, az első lábakat csináltam meg
futóműnek, amit 3 cm vastag habbal erősítettem meg, hogy merevebb legyen.
A repülő vezérlése delta rendszerű. Akinek nincs programozható rádiója, ő egy
V-mix-es megoldhatja az irányatást.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221135283313.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221135311947.jpg)

A kormányfelületet 5 cm-rel a test fölé emeltem, hogy megóvjam a sérüléstől
és 8 fokba van állítva  az ún. törzslaptól.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221135395142.jpg)

Összeállítva így néz ki. Hátul nem kerék, csak csuszka van, ami megemeli a gépet, megvédi
a sérüléstől a fel és leszállások alkalmával. A csuszka felülete üvegszüvet-műgyantával van
megerősítve. Ez majd a későbbi képen látható lesz.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221135555790.jpg)

Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 14:38:48
Az alaplapot két 4x2-es széncsővel merevítettem, amit egyszerűen UHU-Por-ral ragasztottam
a lap felületére. Először kétkomponensű epoxival próbálkoztam, de az csavarás hatására
levált a depron felületéről. Az UHU azóta is tart, pedig már volt pár keményebb földet érésem.

A kormányfelületek mozgatását 2 db. 9 g-os szervó látja el. A kormányfelületek mozgatható
rögzítését műanyag zsanérok látják el. Ezeket epoxi géllel ragasztottam be, az nem keményedik
ki teljesen, rugalmas marad. A szervó vezetékeket meg kell hosszabbítani, mivel a vevő, a szabályzó
és az akku, az orrészben van. A vezetékek a széncsövek mellett futnak, melyeket műanyag
ömlenyragasztóval, más néven ragaccsal rögzítettem.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221136129361.jpg)
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 15:08:39
A gép teste oldalnézetből tulajdonképpen egy egyenes vonalakkal határolt szárnyprofil.
A vonalát 2 cm vastag habanyag adja, arra van ráragasztva a 6-os depron. A belső
szerkezetről nincs képem, de az egész így néz ki a végén.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221136211003.jpg)

A belsejéről, ami látható majd csinálok még képet.
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:12:27
Ezen a képen jobban látható a gép keresztmetszete.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221807113033.jpg)

Az orrész alatt van egy ki duncs, mert nem fért bele a 2200-es akku, valamint a
motortató is stabilabb.
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:15:41
Már említettem, hogy a vezérlés és akku is az orrban foglal helyet, ami így néz ki,
de a képen látható a korábban a test kialakításában segítő 2 cm-es habból készült
fal egy része.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221806573460.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221807038196.jpg)
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:23:38
A gép először egy 2826-os 1400kv értékű motort kapott 9x6-os csavarra.
Ezzel is repült, a földről is szépen felszállt, de egy erősebb szélben széllel
szemben elfüstölt a 30 A-es szabályzó.
Kapott egy új 3530-as motort 40 A-es szabályzóval és 10x4,5-ös csavarral.
Most már nincs gond, ha van egy kis szél.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221807202438.jpg)
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:27:51
A kormányfelületek kiemelt része és a futómű 2-es szénrúd merevítést kapott,
valamit a test alsó felületén keresztbe szintén van három 4x2-es széncső
merevítés.
(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221807291043.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221807346558.jpg)
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:35:35
A delta tipusú gépek súlypontjának meghatározásához egy régi modellező
újságban találtam egy leírást, amivel könnyebben meglehet határozni
a súlypontot a bonyolult számítások helyett.

Itt a leírás és hozzá egy kis ábra:

Decemberi számunkban lényegre törekvő cikket közöltünk a delta-szárnyú modellek elméleti és konstrukciós problémáiról. Most gya¬korlati szemszögből szeretnénk foglalkozni azokkal a kérdésekkel, melyek a deltamodellek építésénél és repítésénél felmerülhetnek.
Előre kell bocsátanunk, hogy deltaszárnyú modellt csak olyan rá¬diós modellező építsen, aki már kellő tapasztalattal rendelkezik a rádiós irányításban. A deltamodell repülése rendkívül látványos és aki egyszer megkóstolta ennek az „ízét", örökké rabjává válik. A deltamodell építéséhez kevesebb anyagra és időre van szükség, mint a hagyományos modelleknél. Aerodinamikai tulajdonságainak elő¬nye leginkább a leszállásnál jelentkezik. A deltaszárnyú modellt nagyobb mértékben húzhatjuk túl és az így egyre lassabban repülő modell puhán és rendkívül szépen száll le.
Vegyük most szemügyre közelebbről a deltamodell gyakorlati mű¬szaki problémáinak részletelt. Mint ahogy már előző cikkünkben ír¬tuk, a súlypont helyes meghatározása döntő fontosságú. A megfe¬lelő számítási és szerkesztési eljárásokon kívül gyakorlati, tapasz¬talati úton is meghatározhatjuk a modell súlypontját.
Miután kiválasztottuk magunknak a megépítendő modell vagy élethű makett rajzát, illetve megrajzoltuk azt l : l arányban — a modell arányait úgy válasszuk meg, hogy a fesztávolság 900 és 1000 mm körül mozogjon —, készítsük el pontos kicsinyített méretarány¬ban is a modell rajzát úgy, hogy fesztávolsága mintegy 150 mm le¬gyen. Az így lekicsinyített modellt építsük meg balsalemezből sikló-modellnek, az 1. ábra szerinti kivitelben. A modell un. sziluett törzsű, szárnya balsalemezből készül. Fontos deltamodelleknél a szárny kilépő élei negatív szögbeállítása, mert e nélkül a siklómodell nem re¬pülne. A mi esetünkben most a szárny kilépő éle egy kombinált ma¬gassági és csűrőkormány, melynek 6—7°-os negatív állásszöget adunk.
Ezzel a siklómodellel szabad térségben végezzünk néhány kézi-startot és ólomadagolással állítsuk be a helyes súlypontot. Csak ez¬után próbálkozzunk az úgynevezett gumis starttal. A jól beállított mo¬dellt legalább 15 méter magasra lőhetjük fel, miután stabil sikló-repülésbe megy át. Ennek a jól repülő sikló deltamodellnek a súly¬pontját most méretarányosan átvisszük a nagy modell tervrajzára. Ez a tapasztalati súlypont sok esetben valósabb, mint a mért, vagy számított, és biztos, hogy az így meghatározott súlypontú modell éppen olyan jól, ha nem jobban fog repülni, mintha bonyolult szá¬mításokat végeztünk volna. Természetesen a nagy modell kombinált magassági és csűrőkormányát is úgy kell beállítani, hogy az alap¬helyzete 8°-os szögállású legyen.
Miután tehát így beállítottuk deltamodellünket, kiegyensúlyoztuk az adott súlypontnak megfelelően, először a kombinált csűrő- és ma¬gassági kormány hatásosságát ellenőrizzük le. Ehhez felvisszük a modellt közepesen túrázó motorral mintegy 100 méteres bizton¬sági magasságra és megnézzük, hogyan működnek a kormányok. A korrekciót leszállás után végezhetjük el. A tulajdonképpeni berepítés csak ezután következhet. Most felküldjük a modellt 150—200 méter magasra és először kb. 100 métert repüljön egyenes vonalban, majd hozzuk le 3-4 méter magasságra és így repüljünk vele tovább egyenesen. Ha a modell az egyenes repülés közben magától emel¬kedik, akkor a kormány fix negatív szögállását valamennyire csök-kenteni kell és ezzel egyidejűleg súlykiegyenlítéssel a súlypontot is hátrább helyezzük. Az itt leírt berepítési manővert addig kell foly¬tatni, amíg a deltamodell többé nem tér ki a vízszintes Irányból felfelé vagy lefelé. Csak ekkor mondhatjuk, hogy a súlypont aerodinamikailag is valóban a helyén van.

(http://rcpilot.hu/users/4285/27236/b_201503221137202696.jpg)

Ha az ábra szerinti gépet elkészítjük, kapunk egy jó kis dobálós gépet.
Az én "kisbékám", amin súlypontot kísérleteztem ki, erős szélében is jól repült.
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:43:35
A gép repkész súlya 800 gramm és a benne lévő konfigurációval 8-10 percet repül.
Arra kell vigyázni hogy erősebb szélben egyszerre csak egy orsót csináljak vele, mert
egyébként úgy viselkedik, a nagy lapteste miatt mint egy szélforgó, bepörög és nem
lehet kihozni a pörgésből.
Egyébként normálisan viselkedik, looping, orsó, hátonrepülés, függeszkedés, mindent
megcsinál.

Hasonló építési módszerrel habból gyorsan, egyszerűen meg lehet építeni delta típusú
gépeket. Én már elgondolkodtam egy F117-es építésén.
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: kalazoli - 2015. Március 22. - 18:44:56
További képeket itt http://rcpilot.hu/gall/repulo/4285/20150322112325/repulo_beka.html (http://rcpilot.hu/gall/repulo/4285/20150322112325/repulo_beka.html)
láthattok róla.
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: BK_Attis - 2015. Március 22. - 19:09:17
Szia kalazoli!

Engem már az első találkozásunkor elvarázsolt ez a béka!  ;)
Tetszik nagyon.  :)
Szép munka és köszönjük, hogy az építést megosztottad velünk!  :D
Cím: Re:Repülő Béka
Írta: minigiant - 2015. Március 23. - 11:15:06
haha! jó lett, GRAT!  ;D