Borsodi RC Modell Fórum

Rc modell repülőgépek => Vitorlázórepülés => A témát indította: kalazoli - 2016. Január 13. - 13:45:39

Cím: F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 13. - 13:45:39
Szevasztok!

Szuromi László kollégánk az ASW 28 épülése láttán felbuzdulva, az
öccse pincéjében több éve árválkodó gyanta törzset felhasználva
nekirugaszkodott, hogy a habmagos, balza torziós szárnyú
vitorlázógépet építsen Nagypál Ferenc és Tyukodi István segítségével.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 13. - 13:50:58
A törzs egy kicsit hibás, mert az egyik fele el lett csiszolva és igy a szárnycsonk
nem zár be szimmetrikus szöget a függőleges csillapítóval.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131122586630.jpg)

Ennek kiküszöbölésére a szárnycsonk ki lesz vágva a törzsből és annak
megerősítése után egy 1600 mm-es szárnyközép lesz csavarokkal felfogatva
a törzsre, valamint két 800 mm-es fület kap a szárny, így 3200 mm lesz
a fesztávja.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 13. - 13:56:59
A habmagokat, mint a többi ( VSO 10, ASW 28) gépnél is kézi habvágóval
vágtuk ki.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123186453.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123141303.jpg)
 Ez az egyik fül magja.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 13. - 14:07:59
Ez a szárnyközép magja, mely már össze van ragasztva,
ki van vágva a felfogatás és a szervóvezetékek és szervók helye,
valamint a főtartó helye is.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123047473.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123023701.jpg)

A szervóvezeték helye pillanatforrasztóba fogott, 1 mm vékonyságúra lapított
részvezetékkel van kivágva. Erről fotót és videót később rakok fel, ha megkapom.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123096794.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 15. - 22:23:04
Megkaptam a videókat.
Az első videó azt mutatja be, hogyan vágja ki a főtartó helyét a habmagon.

https://www.youtube.com/watch?v=GjbTx9KNZ_4 (https://www.youtube.com/watch?v=GjbTx9KNZ_4)

A második videón a szervókábel vezetékcsatornáját vágja ki és ezen
láthatjuk rendesen a kivágó szerszámot, mely egy rézkábel darab, mely 1 mm
vékonyra van kalapálva és a megfelelő méretre meghajlítva.
A vékonyra kalapálás azért szükséges, hogy a sarkoknál a forma éles legyen, hogy a
léc pontosan bele illeszkedjen a saroknál is.

https://www.youtube.com/watch?v=_vrdSAxBFCU (https://www.youtube.com/watch?v=_vrdSAxBFCU)

A harmadik videón a szervó helyének kivágása látható.

https://www.youtube.com/watch?v=aSBTgrQHvE4 (https://www.youtube.com/watch?v=aSBTgrQHvE4)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 20. - 10:13:09
Szevasztok!

A szárny habmagjának kivágásáról az "ASW 28 építése"

http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,3961.new.html#new (http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,3961.new.html#new)

témában láthattok egy videót és leírtam pár részletet.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 20. - 10:24:25
Készül a szárnyközép főtartója. Alul felül fenyőléc, középen közötte széncső.
A két végén szénlap van ragasztva cseszterton helyének megerősítésére.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123231410.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601131123213182.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 20. - 10:29:38
A cső beragasztását követőn a két léc oldalára középen  a cső hosszúságában rétegelt lemez,
a végein függőleges szálirányú balza borítást, ún. dobozolást kap. A dobozolás miatt sokkal erősebb
a főtartó és ha még üvegszövetcsíkkal körbetekerjük és begyantázzuk még erősebb lesz.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601201019047484.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 20. - 10:33:11
A kis műhelyünkben tegnap is folyt a munka, éppen a szárny habmagjának
kikönnyítését, a tájolócsapok fatuskói helyének, ill azok kivágását végezték.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601201018592473.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601201019071118.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 20. - 10:34:21
Itt egy videó a habmag kikönnyítéséről.

https://www.youtube.com/watch?v=aOJ2Njnpw9s&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=aOJ2Njnpw9s&feature=youtu.be)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: armonmiki - 2016. Január 20. - 21:06:07
 :) :) Az összefogás ereje. Irigykedve, de örömmel nézem ezt a csapatmunkát.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 20. - 21:15:26
A csapatmunka eredménye a kikönnyített habmagok.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601202110068809.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160120211009806.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 26. - 21:00:57
Szevasztok!

Elkészült a gép vízszintes csillapitójának torziós brítása.
Azért áll két félből, mert a gépnek ún úszó csillapítója lesz.
A kormányzáshoz az egész csillapító mozog egy acél tengelyen.
A csillapító főtartója egy széncső, melynek a  furata csúszik rá az
acéltengelyre.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201601262053596599.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Január 26. - 21:03:37
Készül a szárnyaknak is a torziós borítása, a balzalapok egy része
már össze van ragasztva.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160126205355812.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 04. - 19:24:11
Megtörtént a szárnyközép alsó torziós borításának felragasztása.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602041915274841.jpg)

A negatív sablonban van lesúlyozva szárny, hogy felvegye annak alakját a
ragasztás, száradás során.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602041915306084.jpg)

Ezzel a ragasztóval történik a ragasztás, melyről bővebb leírást az ASW 28-as
témában olvashattok.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602041922467874.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 07. - 09:34:16
Elkészült az úszó csillapító és ideiglenesen felkerült e helyére.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160207926556561.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_2016020793108172.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 13. - 21:09:34
A torziós borítású felületeket ha fény, vagy lámpa felé tartjuk, látjuk a szerkezetüket.
Így egyszerű megállapítani, hogy hol vannak a szervóknak a helyei, valamint javításnál
könnyen meg lehet állapítani, hol vannak a bordák, főtartók, vezetékek.
Itt a fél csillapító szerkezete, ami épített, nem habmagos.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602131652367469.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 13. - 21:14:53
Az úszó csillapítónak a mozgató mechanikája a következő képen látható.
Előnye, hogy trimmeléssel finoman állíthatjuk a szárny állásszögét, kisebb
kormánykitérésre van szükség mintha csak kis kormányfelületet mozgatnánk és ezáltal
kevésbé fékezi a gépet repülés közben.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160213165232851.jpg)

És így mozog.

https://www.youtube.com/watch?v=whC15ITS_kY (https://www.youtube.com/watch?v=whC15ITS_kY)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 13. - 21:17:22
Az szárnyközép alsó torziós borítása megszáradt, egy hétig
hagytuk száradni a formában.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602131652306341.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 13. - 21:20:33
Az alsó torzió felragasztása után jön a felső torziós borítás felragasztása, de
előtte még a szervóvezeték helyének kivágása során keletkezett vékony rést
 egy bele illő, itt 2 mm-es balzalemezzel, kell beragsztani.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602131652286240.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602131652255498.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 13. - 21:29:51
A tájoló tüskék helyéül szolgáló fabetéteket még le kellett csiszolni és
jöhet a ragasztás.
A ragasztásról is készítettünk egy videót, melyen látható, hogy először
kissé hígított ragasztóval kenjük át a felületet, hogy a pórusokba, résekbe
is bejusson a ragasztó, majd a nagyobb felületekre hígítatlan ragasztó kerül,
melyet nem kenünk szét, az majd a nyomás hatására eloszlik a felületen.
A ragasztó felvitele után ráhelyezzük a már előre összeragasztott és méretre
vágott balza lapot, majd ráhelyezzük a felső negatív sablont és lesúlyozzuk,
mely közben ügyelünk, hogy sem a sablonok, sem a szárny, sem a ragasztandó
borítás ne mozduljon el, vagy illesszük a helyére.

https://www.youtube.com/watch?v=fBTC6PaGnXE (https://www.youtube.com/watch?v=fBTC6PaGnXE)

A ragasztást kedden készítettük, igy azt majd jövő héten kedden vesszük ki
a sablonból.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: BK_Attis - 2016. Február 13. - 23:18:12
Sziasztok!

Csak annyit, le a kalappal!  ;)
Nagyon szép lesz ez a vitorlázó!  :o :o :o
Hmmm, mennyi munkaóra és anyag van már benne?  ??? 
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: HC - 2016. Február 14. - 10:36:52
Muszáj itt is figyelnem, mert a technikát hol ide, hol oda írjátok! :)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 14. - 12:09:30
Igen, mert a másik kicsit előrehaladt és csak a végeredményről
van dokumentum, ezt pedig folyamatában tudjuk dokumentálni.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 17. - 09:45:05
Tegnap este  egy hét után kivettük a formából a szárnyat.
Ilyen lett:

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160217938396156.jpg)

Ezután következik a záróbordák felragasztása, valamint a kilépő és belépő él
megerősítése fenyőléccel és természetesen közben készülnek a szányfülek is.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 21. - 17:16:39
A szárnyfülekbe beragasztásra került a cseszterton, mely
a fülfeltörésnek megfelelő szögbe van csiszolva. A ragasztásnál
ez a szög van beállítva.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201602211652309374.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Február 21. - 17:17:31
A képen látható, hogy elkészült az oldalkormány is, ami még csak
beillesztve van a helyére.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Március 07. - 21:45:10
A fiúk Tyukodi István, Nagypál Ferenc, Szuromi László dolgoznak a gépen.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603072123447018.jpg)

A féklapok illesztésével foglalkoznak. A féklapok és a szárny közötti rést készítik el.
A féklapok szárba forduló íves részét leragasztották ragasztószalaggal és formaleválasztó
anyaggal kenték be. A formaleválasztó anyag lakkbenzin hígítóban feloldott méhviasz.
A féklapot beillesztették a helyére, rögzítették és a rést balzaporral sűrített gyantával töltötték ki.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603072123501421.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603072123484044.jpg)

Száradást követően kiveszik a féklapokat és lecsiszolják a szárny síkjába a fölösleges
gyantát.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Március 07. - 21:48:53
Mig szárad a gyanta az oldalkormányt és a magasságit mozgató bovdeneket
egy balzalaphoz rögzítik varrással és ragasztással, hogy elég merev legyen.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160307212224737.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603072122228977.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603072122268631.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_20160307212229444.jpg)

Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Március 19. - 18:59:22
Közben elkészült a szárnyfülek torziós borítása is.
A kíváncsiságtól hajtva, mégis hogyan fog kinézni a gép,
összetolták a szárnyat és felfogatták a törzsre.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603191849596211.jpg)

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603191850036805.jpg)

[img]http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603191850079875.jpg [img]

A képen a gép megálmodója és építője Szuromi László.

Közben készül a szervóhelyek kivágása és a csűrők elkészítése.
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: kalazoli - 2016. Március 19. - 19:00:37
Bocs az utolsó kép lemaradt.

(http://rcpilot.hu/users/4285/28962/b_201603191850079875.jpg)
Cím: Re:F3J termikvitorlázó
Írta: armonmiki - 2018. Február 26. - 13:09:25
Jól néz ki ez a modell. Ha valaki szeretne egy hasonlót, nekem megvan ennek a törzsnek a negatív sablonja.
 :)