Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Motoros repülés => A témát indította: Péter - 2010. Március 29. - 18:27:41
-
A biztos alapjáratot sok esetban egy fedélzeti izzitóval oldják meg. Tehát a fedélzeten van egy izzitó akumulator amit alacsony fordulaton reakapcsolunk a gyertyára. Ez általában a gáz szervó poziciójától függ, tehát legegyszerübb estben a tolórud alapgázon bekapcsolja az áramkört egy egyszerü mikrókapcsoló segitségével vagy a komolyabb esetekben egy szervóelektronika relle vagy FET segitségével kakcsolja az áramot a gyertyára. Sajnos néha elöfordul hogy aránylag magas gázon kezd köhögni a motor tehát a fedélzeti izzitó nem segit hacsak reajöve a dologra hirtalan nem vesszük le a gázt( és ez sokszor már késö)
Ezért terveztem és valósitottam meg egy fedélzeti izzitót amely nem a gáz szervó pozicióját hanem a motor fordulatát veszi figyelembe.
Egy mágnes szenzor ellenörzi a fordulatot és egy 555 IC mint egyszerü fordulatszámláló küldi a fordulat fügvényü feszültséget a komparator IC bemeneteire.
A kimeneten vagy 1 fet van vagy egy BC tranzisztozzal vezérelt relle. ( a rellés megoldást jobban szeretem mert nics feszültségesés)
A müködés:
Alló motorral nincs izzitás, mihelyt mozdul a légcsavar bekepcsolódik az izzitást és kikapcsolódik a beállitott fordulatnál.
-
Ez a FET-es változat;
(http://img710.imageshack.us/img710/2237/izzitfet.jpg) (http://img710.imageshack.us/i/izzitfet.jpg/)
És a rellés végfok. (az IC LM393, nem 193 de más hasonló is megfelel.)
(http://img440.imageshack.us/img440/7585/rells.jpg) (http://img440.imageshack.us/i/rells.jpg/)
Jel nélkül:
Tp1..Tp2 nincs impulzus. Tp3… 0 volt Tp4….0V, Tp5…. 0,0x V, Tp6…0 V, Tp7….+Bat
Alapjárat: Tp1, Tp2… jel, Tp3…0,05-1V, Tp4… 0,02-0,5V, Tp5….0,02- 0,25V, Tp6.. H, Tp7..L A gyertya izzik
Normál járat: Tp1, Tp2… jel, Tp3…2- 6V, Tp4… 0,6-0,7V , Tp5….0,75-2V Tp6.. L, Tp7..H
Nem izzik
A feszültségek maximum értéke (például Tp3…2- 6V 6V esetében megközelitö)), a táptól, az 555 idöállandójától, fordulatszám, Stb.függ, az adatok nem pontosak, csupán a müködés megértésére szolgálnak
A monostabil periodusát ugy kell megvállasztani hogy telyes fordulaton is legyen szünet az impulzusok közt. Példáuj: 12000 fordulat megfelel 5 milszekundumnak, tehát ebben az esetben ideális a monostabil 3-4 miliszekundum periódussa.
-
:o :o :o
Tehát ha jól értem, az elektronika biztosítja azt, hogy a motornak megfelelő legyen az alapjárata. :-[
Esetleg meggátolja a motor leállását is? ???
-
Egyszerüen reakapcsolja a gyujtást ha valamilyen okból leesik a fordulat. Túl dus keverék esetében megakadályozza a motor leállását (általában hoszabb alapjáratú üzemeltetés után hajlandó kihülni a gyertya). Természetesen az üzemanyag hiányt vagy túl sovány keveréket nem kompenzál.
-
hát ez nagyon jópofa ötlet. NAgy vagy! ezzel a cuccal gyakorlatilag nincs szükség külön izzitásra se, ha elkezdem a starterrel forgatni, akkor máris izzít. biztos sok gépet meg tudna ez menteni. Ahogy elnézem nem is sok áramot fogyaszt ez a cucc. mekkora méretben tudtad ezt kivitelezni? súlya?
-
Kb. akkora mint egy vevö, SMD alkatrászakkel van megoldva (az IC-k is.SMD).
-
Eladásra nem gyártasz? :)
-
Nem, de meszemenöen segitek bárkinek aki meg akarja épiteni. Egyébként egy Mo-i kolléga megépitette, nagyon meg van elégedve, megkérdezem hogy hajlandó-e gyártani elfogadható áron.
APPME !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nem érdekel? A licensz egy liter jó bor.
-
:o :o :o
Tehát ha jól értem, az elektronika biztosítja azt, hogy a motornak megfelelő legyen az alapjárata. :-[
Esetleg meggátolja a motor leállását is? ???
-
Sziasztok!!
Kb 6-7 éve használom az Appme féle arányos izzítót, azóta egyetlen egy motor leállásom sem volt!!! Kizárólag 1%nitrós üzivel repülök!! Vszínű ennek köszönhetem azt is, hogy a 7,5 ASP motorom most is olyan mint új korában! Pedig kapja a rezet rendesen. ;)
Üdv:Vadász