Szerző Téma: Sugárhajtóműves gépek!  (Megtekintve 9523 alkalommal)

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #30 Dátum: 2011. Szeptember 21. - 20:16:35 »
Helo! A következő kérdésem lenne,hogy inditjátok be ezeket a gépeket,milyen eszközökkel?

K
Tankolnakl,eveszik a gázt minimumra reacsatlakoztatják a propán-bután palackot,  gázt adnak majd visszaveszik, innen tovább az elektronika dolga az az inditás. Megindul a startmotor, kinyillik a gáz szelep és felizzik a gyertya. Beindul a motor gáz üzemmódban és gázzal müködik mindaddig amig eléri az üzem hömérsékletet.Miután elérte az üzemhömérsékletet beindul a kerozin pumpa, áttér kerozin özemmodra, leveszik a gázpalack csatlakozóját, reateszik a kabint vagy a más záró idomot lekapcsolják az extera kerozin tartályt (( repülés idö növelése érdekében általában egy extra külsö kerozin tank van az inditási periodusra(nincs beépitve a modellbe) kigurulnak és repülnek. Leszálláskor leállitják a motort és megint az elektronika veszi át a szerepet, pontosabban mondva idöközönként a startmotorral megpörgeti a turbinát, ezáltal gyorsitja a hüttést és ugyanakkor védi a tengelyt a nyugalmi pozicióban felléphetö elgörbüléstöl.
Valószinü vannak más inditási módok is (például a németek nagyon gyakran inditanak süritett levegövel megfujva a turbinát és kiiktatják a startmotort.) viszont nálunk a fent leirt inditást alkalmazzák legtöbben.
Létezik propán-bután gáz nélküli inditás is (elönye hogy repülés közben is újra inditható a motor) de ez még nem nagyon terjedt el.

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #31 Dátum: 2011. Szeptember 21. - 20:23:50 »
akkor mekkora üzemanyag tartály kell egy ilyen gépbe a biztonságos repüléshez
[/quote


Uploaded with ImageShack.us
Ebben a gépben 2 arányag kis motor van, motoronként 3 liter tank(2 darab 1.5 literes Kólás palack egy kis carbon bevonattal)

totka

  • Vendég
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #32 Dátum: 2011. Szeptember 22. - 14:36:44 »
        Hy Raid és többiek!


 Engem az érdekelne,hogy a kifúvócsövek méretét ti válasszátok egy adott géphez vagy van valamilyen számítási mód erre.
Gondolom a különböző átmérők és alakúak befolyásolják a tolóerőt!?
 Ezzel az áramlási sebességet tudom befolyásolni vagy...?

üdv,totka

Nem elérhető raidflyerf16

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 38
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #33 Dátum: 2011. Szeptember 23. - 13:13:25 »
Egy bizonyos(gyártóktól függő) procedúra után indul a turbina start!
Pl: Behotec: a gáz trimm és bot a minimumon van......ekkor kapcsoljuk be az adó után a vevőt. Ekkor a turbina elektronika is "bekapcsol". Trimm maximumra- első lépés, Gázkar maximumra- második lépés, Gázkar minimumra-harmadik lépés, gázkar maximumra- negyedik lépés.....ekkor indul az izzítás, vagy az izzítógyertya a gázstarthoz, vagy a kerozinhoz a "szénrúd" izzítás (kb 30 mp). Izzítás után......indul a starter motor, felpörgeti a turbinát 5-6000 fordulatra......ekkor jön a  pb gáz, vagy a kerozin.....viszonyleg kis mennyiség.....ezzel beindul a "folyamat", üzemi hőmérsékletet, csak a fő kerozinszelep kinyitása után tudja elérni a turbina....680 fok környékén, kalibrálódik a turbina, alapjáratról 65 000-re emeli a fordulatot....itt az elektronika mindent ellenőriz:akku, hőmérséklet, pumpa feszültség stb. Ekkor, ha minden "kész" vissza állítja a fordulatot pl 35000-re, és jelzi a kiolvasón, hogy alapjáraton van, ami azt jelenti, hogy a gázkart újra a minimumra kell állítanod. Csak ekkor adja át a ford. vezérlést az adódnak. Innen szabad a pálya.....gázt neki és irány a levegő!
Leszállás után, a gázkar alapon van, ha a trimmet letolod a minimumig, kezdődik a leállási procedúra. Az elektronika lezárja a fő szelepet, ezzel egyidőben megállítja a keropumpát, majd a starter motorral, többszöri 4-5 ezres felpörgetéssel, lehűti a turbinát legalább 100 fok alá. Amikor a turbina a száraz felpörgetésekkel eléri a 99 fokot, a rendszer leáll, megy "pihenni"!  ;) 8)
Kifúvócsövek:
Az a legjobb, ha figyelembe vesszük a gyártók ajánlását, ebben a dologban. Pl: Behotec JB 180 Gold Edition(19-20 kg tolóerő, a lefúvócső belső átmérője 90 mm, a mostani B300F-esnek (32 kg tolóerő) 100 mm a belső átmérője. Itt márt nem érdemes kisérletezni, megrendeljük a gyári ajánlású és a szükséges hosszúságú csövet, beépítjük és repülünk. Vannak modellezők Akik kisérleteznek, variálnak....kisebb nagyobb csövekkel....nem biztos, hogy nagy eredményeket érnek el, de jól elfoglalják magukat. a magam részéről, még nem csalódtam a csőválasztást illetőleg. Max. arra kellett figyelnem, hogy a külső héjj(0.15-0.20 mm alulemez) körül jól elforduljon a velktor egységem

Nem elérhető raidflyerf16

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 38
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #34 Dátum: 2011. Szeptember 23. - 13:35:22 »
Kicsit lehet, sokat írtam......az előbb lezáródott a levelem... >:(
Tehát nem kell semmiféle számítási mód, be kell építeni az ajánlott csövet.....és kész.
Ha majd később esetleg, pont az a 0.3 kg-nyi tolóerő hiányozna.......csak oda kell tolni, vagy húzni a gázt......már ott is van. Ez azt jelenti, hogy ha a súlyviszony engedi, inkább nagyobb turbinát kell beépíteni......(meg persze, ha a pénztárca is bírja), mert az nagy igazság: ha van plusz gázlehetőséged, akkor csak oda kell tolni, de ha nincs, akkor nincs mit odatolni! A nagy gázból el lehet venni de a kevéshez nem tudsz mit hozzáadni! A fogyasztás pedig nem fog változni, csak nagyon kicsit, mivel a fogyasztást Te szabályozod! Az én F16 osom, semmivel(!) sem fogyaszt többet ezzel a 32 kilós erőművel, mint az előző 20 kilós turbinám!!!! Ugyanazt a gépet viszi ugyanazzal a sebességgel, stb. Tehát változás csak akkor van, ha forszírozom a teljes gázt, pl felszálláskor, valamint az elkövetkező időkben a 3D repülésnél, amikor pl a "helyben" bukfencekhez szinte max. gáz kell, valamint a tervezett lebegésnél, amikor kb 75-80 %-nyi tolóerőre lesz szükségem, valamint a teljes tolóerőre, amikor abbahagyom a lebegést. Nos, itt még nem tartok, de hamarosan, erről is be tudok majd számolni.
üdv.: raid
ui.: A propán nélküli indítás, már nagyon elterjedt, sőtt: Kerozinstart, nagyon bevált!! De az úraindítás csak akkor "fontods", ha van rá időd.....pl. vitorlázó gépeknél, harci gépeknél, esélyed sincs erre, már a sebesség miatt is.....

totka

  • Vendég
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #35 Dátum: 2011. Szeptember 23. - 15:27:46 »
     Hy Raid!


 Dehogy is írtál sokat! ;) Sőőőőt.... én iszom szavaid és köszönöm a kimerítő válaszokat.Sokat megtudtam ismét a turbinákról.

Hogy állsz a 3D vektoros repüléssel? Mikor kezded ill. mivel,milyen manőverrel kezded "eteni" a RaidBull-t?


üdv,totka

compcenter

  • Vendég
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #36 Dátum: 2011. Szeptember 24. - 08:41:15 »
     Hy Raid!


 Dehogy is írtál sokat! ;) Sőőőőt.... én iszom szavaid és köszönöm a kimerítő válaszokat.Sokat megtudtam ismét a turbinákról.

Hogy állsz a 3D vektoros repüléssel? Mikor kezded ill. mivel,milyen manőverrel kezded "eteni" a RaidBull-t?


üdv,totka

ezzel így vagyok én is szeretnék még többet megtudni

compcenter

  • Vendég
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #37 Dátum: 2011. Szeptember 24. - 15:46:24 »

compcenter

  • Vendég
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #38 Dátum: 2011. Szeptember 24. - 16:47:33 »
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FYna_Zy5eCc[/youtube]

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19615
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #39 Dátum: 2011. Szeptember 24. - 19:33:39 »
Sziasztok!

Gratulálok az F16-hoz raid!  :o
Nagyon szép a madár, látszik a képeken is hozzá értő ember aki összerakta és repüli.  ;)
A hangjáról ne is beszéljek, ez a hang is olyan amibe bele szerethet egy modellező!  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető raidflyerf16

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 38
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #40 Dátum: 2011. Szeptember 24. - 22:26:22 »
Hello Fiúk!
Köszi, hogy megmutattátok a jó "kis" repteret!
Bár nem próbáltam ki, de ami késik, nem múlik.
Köszönöm a dícséretet is! Ez mindig jól esik.....előttetek is nyitva az út,
nem olyan nagy ördöngősség ez! :D 8)
A legfontosabb: nem kell ettől a kategóriától félni, csak pozitív gondolatok "kérdése" ez az egész!
Az összes felmerülő kérdésre....megvan a válasz, főleg, ha az elkezdésről van szó.
Bárki (!) képes összerakni egy jól repülő, technikailag is biztonságos gépet.
"Csak" ki kell tűzni a célt. Jó, rendben.....a repülési gyakorlat azért nagyon kell!
Ez lehet bármilyen repülővel......de főleg propelleres, nagyobb masinákkal.
A nagy felületi terhelés miatt, főleg a leszállás igényel nagyobb gyakorlatot és rutint, valamint nem utolsó sorban
kemény, koncentrálós odafigyelést.
Majd erre még visszatérünk.
Jó lenne, ha egy kis idő múlva, nálunk is népes lenne a turbinás kategória.
Higgyétek el, nem csak pénz kérdés!
üdv.:raid

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19615
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #41 Dátum: 2011. Szeptember 25. - 09:22:47 »
Szia raid!

Egy lényeges hozzá valót, saját magadat kifelejteted, egy jó tanár is kell még!  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nyafi

  • Vendég
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #42 Dátum: 2011. Szeptember 25. - 16:42:18 »
Tiszteletem!

Megszeretném kérdezni az uraktól mennyire nehezebb ezt a fajta modell vezetni mint egy hagyományost?
Még egy kérdés, számomra nem elhanyagolható.
Mennyibe kerül egy ilyen modell?

Üdvözlettel: Nyafi

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #43 Dátum: 2011. Szeptember 25. - 21:15:36 »
Tiszteletem!

Megszeretném kérdezni az uraktól mennyire nehezebb ezt a fajta modell vezetni mint egy hagyományost?
Még egy kérdés, számomra nem elhanyagolható.
Mennyibe kerül egy ilyen modell?

Üdvözlettel: Nyafi
1.: Gyors, tehát gyorsabb leflexeket igényel( vagy legalábbis nagyobb gyakorlatot)
 2. Sokba, de nem sokkal drágább mint egy  jó karban levö Trabant vagy egy öreg BMV. ;D

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sugárhajtóműves gépek!
« Válasz #44 Dátum: 2011. Szeptember 25. - 21:19:30 »
Tiszteletem!


Még egy kérdés, számomra nem elhanyagolható.
Mennyibe kerül egy ilyen modell?

Üdvözlettel: Nyafi
Kb. 10 X anyiba mint egy klasszikus középméretü robbanómotoros.