Szerző Téma: Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók  (Megtekintve 40620 alkalommal)

Victor

  • Vendég
Sziasztok!

Most ízlelgetem a helizést, és vásárolgatom meg az első gépemhez az alkatrészeket. Régóta bújom a  helis fórumokat, de kezdőként számomra mindenki kínaiul ír, és itt a sokfajta szakszóra, és a távirányító menüire gondolok. Repülőnél könnyű megérteni a vezérsíkok neveit, csűrő magassági, vagy oldalkormány, aki kicsit is ért a repüléshez tudja mit jelent.
Viszont azt vettem észre, hogy helikopternél alig , vagy egyáltalán nem használunk magyar szavakat, sokkszor még ott sem ahol van magyar megfelelője. Például  folyton azt olvasom, hogy 13-as pinion, miért nem lehet azt írni, hogy 13 fogú fogaskerék, meg ciklikus szervó, én kezdő meg túrom a HobbyKinget, ílyen nevű szervó után, mire rájöttem, hogy az is csak egy sima szervó. De igazából amiért nyitottam egy új témát, az nem is ilyen apróság, hanem a heli írányításánál, és vezérlésénél használt szakszavak, amikről mint kezdő fogalmam sincs mit jelent, és mit csinál a gép irányításában. Gondolok ilyenre, hogy Alleron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder , tehát, hogy ezek mik, miért felelősek a gép írányításásban, illetve, hogy rotor(-ok) milyen mozgatását végzik.
Ez mellett pedig még ott van a távírányító menüjének kérdése is. HobbyKinges távom van (HK-T6A), ebben is rengeteg beállítás van egy része logikus,  de vannak ilyenek mint pl:Thro curv, Pith curv ,Swash afr, amiről szintén fogalmam sincs, de ha ezek meg nincsenek beállítva, akkor csak egy csatorna mozog a beállító menüben, a 4-es, ez azthiszem a farokszervó mozgatása. Azt is jó lenne tudni, hogy a karokon kívül a kapcsolókat hogy szokás beállítani. Legútóbb is olvasom, hogy "Hold" módban felpörgette a rotort, majd átkapcsolta ID (vagy idle) módba, és úgy szállt fel, én eddig teljesen abban voltam, hogy csak az egyik kapcsolóra van kötve a motor. Mi az, hogy autórotácisós mód, mi a beállítása? Kapcsolón van vagy csak gáz le, és hagyni szabadonfutón pörögni a rotort?  Vagy néztem egy néhány éves kínai srácot, repkedés közben ki-be kapcsolgatott valamit.
Szóval arra gondoltam, hogy kellene egy ilyen téma is ahol az alapok is le vannak írva, így szépen megkérném azokat aki ebben jártasak, hogy ha van idejük akkor leírnák, hogy mi micsoda, a gépen, távon, ők hogy szokták a távot beállítani, melyik csatornára mit kötnek stb stb.
Előre is köszönöm mindenki segítségét!
Üdv:Viktor

Nem elérhető Pintyoke

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1167
  • Budapest M5-M0 KÖRNYÉKE
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #1 Dátum: 2010. November 10. - 21:03:32 »
Sziasztok!

Most ízlelgetem a helizést, és vásárolgatom meg az első gépemhez az alkatrészeket. Régóta bújom a  helis fórumokat, de kezdőként számomra mindenki kínaiul ír, és itt a sokfajta szakszóra, és a távirányító menüire gondolok. Repülőnél könnyű megérteni a vezérsíkok neveit, csűrő magassági, vagy oldalkormány, aki kicsit is ért a repüléshez tudja mit jelent.
Viszont azt vettem észre, hogy helikopternél alig , vagy egyáltalán nem használunk magyar szavakat, sokkszor még ott sem ahol van magyar megfelelője. Például  folyton azt olvasom, hogy 13-as pinion, miért nem lehet azt írni, hogy 13 fogú fogaskerék, meg ciklikus szervó, én kezdő meg túrom a HobbyKinget, ílyen nevű szervó után, mire rájöttem, hogy az is csak egy sima szervó. De igazából amiért nyitottam egy új témát, az nem is ilyen apróság, hanem a heli írányításánál, és vezérlésénél használt szakszavak, amikről mint kezdő fogalmam sincs mit jelent, és mit csinál a gép irányításában. Gondolok ilyenre, hogy Alleron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder , tehát, hogy ezek mik, miért felelősek a gép írányításásban, illetve, hogy rotor(-ok) milyen mozgatását végzik.
Ez mellett pedig még ott van a távírányító menüjének kérdése is. HobbyKinges távom van (HK-T6A), ebben is rengeteg beállítás van egy része logikus,  de vannak ilyenek mint pl:Thro curv, Pith curv ,Swash afr, amiről szintén fogalmam sincs, de ha ezek meg nincsenek beállítva, akkor csak egy csatorna mozog a beállító menüben, a 4-es, ez azthiszem a farokszervó mozgatása. Azt is jó lenne tudni, hogy a karokon kívül a kapcsolókat hogy szokás beállítani. Legútóbb is olvasom, hogy "Hold" módban felpörgette a rotort, majd átkapcsolta ID (vagy idle) módba, és úgy szállt fel, én eddig teljesen abban voltam, hogy csak az egyik kapcsolóra van kötve a motor. Mi az, hogy autórotácisós mód, mi a beállítása? Kapcsolón van vagy csak gáz le, és hagyni szabadonfutón pörögni a rotort?  Vagy néztem egy néhány éves kínai srácot, repkedés közben ki-be kapcsolgatott valamit.
Szóval arra gondoltam, hogy kellene egy ilyen téma is ahol az alapok is le vannak írva, így szépen megkérném azokat aki ebben jártasak, hogy ha van idejük akkor leírnák, hogy mi micsoda, a gépen, távon, ők hogy szokták a távot beállítani, melyik csatornára mit kötnek stb stb.
Előre is köszönöm mindenki segítségét!
Üdv:Viktor


Hát ez nekem is nagy segítség lenne...

Nem elérhető maci

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 659
Mini Fun Cub, Mini Extra + 1 csupa

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #3 Dátum: 2011. Február 14. - 17:30:23 »
Szia pajitikák  Garai József vagyok ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan vagy akár hívhat is amiben tudok segítek
06 20 966 90 17
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Victor

  • Vendég
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #4 Dátum: 2011. Február 14. - 21:16:58 »
Szia pajitikák  Garai József vagyok ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan vagy akár hívhat is amiben tudok segítek
06 20 966 90 17

Szevasz!

Köszi, hogy segíteni szeretnél, én amikor megnyitottam a topikot, az első hozzászólásomban feltettem jó pár kérdést amire mai napig nem tudom a választ, átolvasnád?
Köszi előre is!

Üdv:Viktor

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19535
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #5 Dátum: 2011. Február 14. - 22:41:31 »
Szia pajitikák  Garai József vagyok ha bárkinek kérdése van tegye fel nyugodtan vagy akár hívhat is amiben tudok segítek
06 20 966 90 17

Szevasz!

Köszi, hogy segíteni szeretnél, én amikor megnyitottam a topikot, az első hozzászólásomban feltettem jó pár kérdést amire mai napig nem tudom a választ, átolvasnád?
Köszi előre is!

Üdv:Viktor

Szerintem Józsi mindenre fog válaszolni!   ;)
Csak, neki is 24h-ból áll egy nap.  ::)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető motyi96

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1034
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #6 Dátum: 2011. Február 15. - 20:30:36 »
Megpróbálok neked leírni néhány dolgot.


A pinionra például azért nem írják, hogy fogaskerék, mert a heliben több fogaskerék is van, így egyértelmű melyikre gondolt az illtő, ill. még azért, mert ez már egy fajta beidegződés, már mindenki reflexből írja így.


Aileron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder: Ezek a rotorlapát fordulatszámát, térben való mozgását, állásszögét leíró szakszavak.
Aileron: a heli főrotorlapátjai oldalra dőlnek forgás közben, attól függ melyik oldalra, hogy merre áll a távon a bot.
Elevator: a heli főrotorlapátjai előre ill. hátra dől megint a távon a bot állásától függően.
Throttle: más néven gáz, ez a fordulatszámot határozza meg megintcsak a táv botjától függően.
Pitch: a rotorlapát állásszöge, a bot állásától függően változik ez is mint mind.
Rudder: farokrész.


A táv programozásához sajnos még nem értek.


Idle kapcsoló (nem ID): általában kétállású kapcsoló, a gázgörbét lehet kapcsolgatni vele. Írok egy példát (nekem így van a Honey Bee King 3-mas helimnél):
Idle 0: ha a kapcsoló ebben az állásban van, a távon a gáz bot alsó állásban akkor nem pörög fel a heli motorja, de ha tolod felfelé egyre gyorsabban pörög, és az állásszög is nő pozitív irányban. (a távokon általában vannak reverse kapcsolók, amivel meg lehet fordítani a botok működését)
Idle 1/Idle up (ki hogy nevezi): a távon a gáz bot közép állásban van, de a rotorlapát már ilyenkor is pörög 0° állásszögben, ahogy tolod felfelé a botot nő a fordulatszám és az állásszög is pozitív irányban, ha a középállástól magad felé húzod a kart, akkor a fordulatszám nő, és a rotorlapátok állásszöge is negatív(!) irányban. (persze ezt is meg lehet fordítani a reverse kapcsolóval, de általában így használják)

Lehet a gázgörbével játszani, hogy milyen mértékben nőjön a fordulatszám. (pl. egy gázgörbe Idle 0-ban: 0 25 50 75 100, Idle up-ban: 80 70 55 70 80 (ezek csak példák!))


Az autorotálás nem egy mód, hanem egy "figura" a helivel, amikor már a motor nem pörög a heliben, hanem csak a rotorok forognak a lendülettől, és az állásszögeket tudod variálni a távval, így szállsz le, de ezt csak nagyobb gépekkel lehet, mert a kis gépeknek a rotorlapátja kisebb súlyú, felületű, és kisebb a lendület, a levegőre felfekvő felület. (ezzel az autorotációs móddal szerintem arra gondoltál, hogy lekapcsolja a motort és csak az állásszögekkel játszik.)


Én ezeket csak saját fejből írtam, ha Garai József mást ír, akkor neki higgy! :)


Remélem tudtam segíteni! ;)
CopterX 450 SE V2
Rabbit FC Quad
Egy halom repülő
TURNIGY 9X + FrSky

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #7 Dátum: 2011. Február 19. - 08:02:55 »
elég őszettetek ezek a dolgok és nem biztos hogy ha leírom mindent kapásból megérted  szerintem hívj fel
vagy szkálypon megbeszéljük
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #8 Dátum: 2011. Február 19. - 08:09:17 »
motyi96

alapjában nem rósz amit írtál bár van egy két dolog ami t te is keversz
szívesen segítek bár ezt mindet begépelni hát nem semmi na mindegy legalább gyakorlok egy kicsit
szétszedem kicsit a dolgot és cikkenként írom ha van közbe kérdés tegyétek fel ok   :'(
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #9 Dátum: 2011. Február 19. - 08:55:28 »
A pinionra ez egy átvett szó igazából az angol vagy ezer dologra használja a szöveg környezettől függ hogy pontosan mit is jelent .
a helizésben a motoron lévő fogaskerékre értik .


Aileron, Elevator, Throttle, Pitch, Rudder:a kis kolléga jól írta ez az irányítás csúnya szavai

Aileron: http://en.wikipedia.org/wiki/Aileron oldalkormány amivel kanyarodni tudsz jobbra és balra

Elevator:  http://www.rc-airplane-world.com/rc-airplane-controls.html   magassági kormány repülő

Throttle :Az angol mint az elektromos mind a robbanó motoros mind a gázturbinás és még sorolhatnám
egyszóval Gáz  ;D  a motor fordulat száma

Pitch, : magassági kormány amivel emelkedni tudsz    

Rudder :  oldalkormány

szóval a heli irányítása a következő  három fő rendszert különböztetünk meg

Van a koaxiális  vagy dupla rotoros itt a két ellenkező irányba forgó rotor lapátok emelik ill. süllyesztik és az elfordulásért  is a két lapátsor fele úgy hogy megváltozik a lapátok fordulatszáma az egyik irányba nő vagy csökken a forgatónyomaték és így elfordul a heli


A hilleres nél az előre hátra  jobbra és balra a hiller lapátok stabilizálják  kormányozzák a  főlapáttal egyetemben farok lapátok és a giró pedig az elfordulásért


és a3G rendszer itt ugye nincs hiller lapát  a főlapát mozgatja fel és le jobbra és balra és előre hátra is az elfordulást itt is a giró és a farok toll felel

mindhárom rendszerben az imbolygó tárcsa mozgatásával lehet elérni hogy mozogjon

lehet a vezérlés 2  3  4 szervós
 illetve megkülönböztetünk 8 féle szvas menüt programot  H-1   HR3   H-3  HE3  HN3   H-2  H-4  H4x

ezek a szervók számától és elhelyezkedésük irányától függ ez mindegyik helitipusnál más és más  
 ez mindig az adott modellre jellemző /a gyártó ezt leírja meghatározza/ a fent leírtak külön külön nem igazak mert a heli irányítása egy ősze-tett folyamat ezeket szvas mixnek neveztük ezt általában a rádió tudja beállítása nagyon fontos ugyanis ez a szervók száma és elhelyezkedésének pontos meghatározása

a heli szervói /kivéve a kétszervós koax/ az irányok eléréséhez mind a három szervó együtt mozog és így alakul ki a helyes irány  vagyis az imbolygó tárcsa mozgatása ami a rudazatokon keresztül eljut a hiller lapátokhoz és a főlapátokhoz

azért nem részleteztem külön külön a a három   elnevezést mit is csinál   mert külőn külőn nem igaz rá semmi ezek együttes mozgása hajtja végre a feladatot  itt ha csak az egyik szervó megsérül hibázik már nem fogja végrehajtani a heli a kiadott parancsot mert irányíthatatlanná válik mivel itt egy ősze tett mozgás sorol beszélünk ezért nagyon fontos minden felszállás előtt minden szervó mozgását kétazeris ellenőrizni

hamarosan folytatjuk
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #10 Dátum: 2011. Február 19. - 12:43:42 »
<script src='http://img232.imageshack.us/shareable/?i=heli2.jpg&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript></noscript>



http://img232.imageshack.us/img232/6059/heli2.jpg




sajna nem találtam jobb képet de majd keresek
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető motyi96

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1034
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #11 Dátum: 2011. Február 19. - 15:49:31 »
motyi96

alapjában nem rósz amit írtál bár van egy két dolog ami t te is keversz
szívesen segítek bár ezt mindet begépelni hát nem semmi na mindegy legalább gyakorlok egy kicsit
szétszedem kicsit a dolgot és cikkenként írom ha van közbe kérdés tegyétek fel ok   :'(
Örülök hogy nem vagyok teljesen zavarban heli téren. ;D
Amúgy amit tudok annak 90%-át fórumokról szedtem össze... :)
Amiben hülyeségeket mondtam, abban meg elnézést... :-[ ::)
Sok sikert a további gépelésekhez! ;D ;)
CopterX 450 SE V2
Rabbit FC Quad
Egy halom repülő
TURNIGY 9X + FrSky

Nem elérhető Szitkó

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 456
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #12 Dátum: 2011. Február 19. - 17:03:54 »
Hali Józsi.

Kérlek javíts ki engem is,ha hülyeséget írok!!!
Én úgy látom az én gépemen,hogy  teljes vezérlést a rotorlapátok látják el,a hillerlapátok csak segítenek.
Tehát egy példa!
Lebegek a helivel,a rotorlapát"mondjuk"+5 fokon.Becsűröm balra,ilyenkor a jobb lapát állásszöge megnő"mondjuk +7 fok,
a balé csökken +3.Előre haladásnál szintén,de ott értelem szerüen a hátsóé nő az elsőé csökken.
Így elvileg megmarad a magasság,viszont a heli elindul balra oldalazva.A hillerlapát csak segít és stabilizálja a gépet.
Erre sztem jó példa egy 3 lapátos gép!!!!Ott nincs hiller lapát és 3G-s elektronika.
Mondom,én ezt így látom,lehet,hogy baromság,akkor majd javítasz ;)
A jó pap holtig tanul....... !!!

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #13 Dátum: 2011. Február 19. - 19:06:30 »
mi a helid pontos típusa
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Szitkó

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 456
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #14 Dátum: 2011. Február 19. - 19:12:34 »
Copterx cx 450pro TT