Szerző Téma: Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók  (Megtekintve 40895 alkalommal)

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #15 Dátum: 2011. Február 19. - 19:18:28 »
ez is helytálló amit írtál a főrotor és a hiller együtt vezérli mozgatja a gépet
itt a hiller tömege  nem  elhanyagolható  minél nehezebb annál lomhább és ugyanígy fordítva
 ha kitéped mondjuk balra  a kart és elkezded lassan forgatni a lapátokat látni fogod hogy elbillen az imbojgó és ez a dőlés a rudakon keresztül eljut a hiller és a főlapátokhoz egyaránt így egy bonyolult táncba kezd a rendszer és ettől fog elindulni a kívánt irányba
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #16 Dátum: 2011. Február 19. - 19:26:08 »
ja és egy tuti kis szörnyed van  mióta gyötrőd??
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Szitkó

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 456
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #17 Dátum: 2011. Február 19. - 20:39:24 »
Karácsony előtt kaptam az öcsémtől.
De nyitottam egy topikot(copterx cx 450pro tt),ott vannak képek ,videók róla.
Most már én is kezdek elégedett lenni vele ;)
Csak meg kéne tanulni vezetni!!! ;D ;D ;D

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #18 Dátum: 2011. Február 20. - 09:18:15 »
az nem a leg könnyebb feladat nagyon sokat kell gyakorolni mindig egy kicsit többet és többet és lassan ősze kell fűzni a feladatokat
egész télen a polcon figyelt az enyém is az indoron /vagy négy hónap után/ az első kőrnél kezem lábam remegett de a negyedik kőr már szinte jó volt 
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #19 Dátum: 2011. Február 20. - 11:04:11 »
Gáz görbe

Ez a funkció azoknál a heliknél használjuk ahol nincs governor mód /fordulatszám tartás/ vagy nem működik elég hatékonyan a szabályzó

 A heli stabil fordulaton nyugodt illetve a giró érzékenységet is az adott fordulthoz állítjuk be ha ez az        x y           fordult nő vagy beesik csökken a hatásfok és emiatt eldobja magát a heli vagyis elfordul

a heli amikor meghúzod  vagy tolod a magassági kormányt /azért nem írok elevátort ruddert stb. mert ugye megbeszéltük hogy a három szervó egyszerre dolgozik jobb lenne ha A B C szervóknak hívnánk őket ne keavrjuk a repülővel .

a bal oldali kar mód 2 ben ha előre hátra mozgatod  az imgolygótárcsát is vezérli ezzel változtatod a főlapát állás szögét + - irányba  ugyanakkor a motor nak is /Gázt / teljesítményt fordulatot állít.


A főlpátt állás szöge a heli típustól függ azt a gyártó el árulja mi az a szögérték amit  érdemes beállítani hogy a heli jól teljesítsen /ettől nem érdemes eltérni mert ha kicsi akkor gyenge lesz lomha lusta ha túl nagy akár szét is tépheti a mechanikát.

ennek az értékeit a PIT-CURVE     módban lehet állítani itt tetszőleges parabolát lineárist  lehet beállítani rádió típustól függ hány pontban  
 megvan hogy /10 fok /az ideális érték

a következő mód a THR-CURVE  /ez a gáz /

a kívánt értéket/ fordulatszámot ez megint típus függő/  beállítom amikor a lapátok 0 szöget zárnak be
legyen mondjuk 2000/perc  amikor  megterhelem a főrotort és a gázunk egy lineáris érték vagyis állandó  akkor beesik a fordulat ennek kiküszöbölésere van a gázgörbe adok neki nagyobb nyomatékot hogy a fordulatszám /állandó maradjon /illetve ne nagyon essen be  ez megint rádió függő hány pontban lehet állítani  

itt jőnek a leírt receptek ami kiindulásnak ugyan jó lehet de nagyon sok dolog tol függ mi lesz a helyes  
motor teljesítmény w érték szabályzó A  ja és nem utolsó sorban az akkumulátor ki tudja e szolgálni az igényeket

én azt szoktam javasolni hogy ugye az állás szög az egy fix érték  2-3 fok mínuszba egy kezdőnek még hálás is lehet eleinte  beállítok egy gázgörbét megmérem hogy 0 ba menyit forog ez megint adott és ha tolsz neki egy kövéret ne forduljon el a heli ha elfordul akkor módosítok a gázgörbén ja és fülelek  mert az is sokat elárul

fontos :ha nem vagytok biztosak magatokban kérjetek meg valakit aki segít ezeket beállítani mert ha rosszul vannak be állítva ezen értékek legyen az bármilyen jó technika csak kínlódás lesz belőle
ha rosszul idegződik be valami nagyon nehéz a helyes beállításokra átszokni  kis segítséggel sok lóvét és fájdalmas pillanatot meg lehet spórolni


Ui .mindenkinek vágni kell a saját rádiójának a beállítását ha nehézkesebb is így mindig ti állítgassátok mert ha ráéreztek a titokra ne keljen mindig másra várni ha valamit finomítani szeretnétek  illetve nem kell majd mást utálnod hogy ő elállította és reccs
mindenki más és más és már egy egyszerű rádión is van nagyon sok olyan állítási lehetőség amivel saját magatokhoz képest lehet finomítani a beállítást   Duáll Expo stb


egy jó governoros szabályzó minden gondot megold
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19610
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #20 Dátum: 2011. Február 21. - 17:49:23 »
Szia Józsi!

Nagyon jó a leírásod, ebből lehet tanulni.  :o
Ugye lesz folytatás?  ;D
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #21 Dátum: 2011. Február 21. - 18:55:09 »
Igyekszem
van egy elég komoly kép zavar
de igyekszem mindeni így leírni a heli őszes beállítását meg keresgélek jobb képeket az egyszerűbb érthetőség kedvéért
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #22 Dátum: 2011. Február 21. - 19:23:09 »
Idle kapcsoló

ez a kapcsoló általában három állású
három különböző gázgörbét és főrotor állás szöget lehet hozzárendelni 

általában az egyes állás  az a heli 0 roll való fölpörgetésere szolgál
motor bekapcs  nem indul el nem történik semmi  kar lassan lentről  feltol középre neutrál semleges vagy közép állásnak hívják  úgy van beállítva a gázgörbe hogy lassan eléri a heli motor vezérlése a majdnem mód 1 értéket de valamivel alatta maradunk  ilyenkor hogy a giró ne rángassa a helit  nem tartó módban van / ez azért is fontos mert ha ősze dugod a heli aksit és elmozgatod a helit kiteszed a placcra ő  rögtön elkezd visszaállni abba a helyzetbe ahol előzőleg volt hisz ez a dolga és ez nem várt hirtelen elfordulást eredményez /
ezzel ezt ki is küszöböltük

az  Idle kapcsolóhoz ugyanúgy jár háromféle giró beállítási lehetőség is
 

mod 1 ez már az általunk lájtos lágy repülési mód beállítása jár mezőgazdasági repülés stb
itt már ugyanúgy megvannak a kitérések + - irányba és van egy stabil gázgörbénk és itt már a giró tartó módba van állítva hisz itt már el emelkedik a heli   a giró érzékenység mindig függ a fordulattól 


Mód 2 csak haladók és bátrak itt már egy nagyobb fordulatszámon üzemel a heli az ehhez beállított giró érzékenységgel

nagyon fontos minden helinek van egy optimális repülési fordulata /főrotor fordulatszáma /e felé menni Balesetveszélyes nem bír ki mindent a mechanika és ez ugyan így igaz a lapátokra nagy odafigyeléssel kell kiválasztani ezeket   nagyon könnyen túl lehet terhelni a gyanúsan olcsó lapátokat

nem azt akarom mondani hogy az olcsó lapát nem jó de kellő odafigyeléssel kell kipróbálni úgy ha véletlenül a levegőben szétrobban ez ne a szemem arcom előtt történjen
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #23 Dátum: 2011. Március 04. - 19:19:15 »
motor kikapcsolás és félszéf
a motor lekapcsolás kikapcsolás
két dolog miatt fontos mikor az aksit beleteszed a modellbe ne induljon el és ha véletlenül leesik lezuhan hamar ki tudd kapcsolni
nincs is attól szörnyűbb látvány mint mikor a heli a földön vergődik  eközben törik ősze igazán

a félszéf beállításnál megint csak a motor kikapcsolt állásba kerüljön ha valami oknál fogva elveszíti a jelet
a fentiek miatt
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Victor

  • Vendég
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #24 Dátum: 2011. Március 06. - 21:53:52 »
Sziasztok!
Közben megint felmerült bennem egy újabb számomra érthetetlen dolog. Mi szükség a hillerlapátokra, amikor a valódi heliken sincs. De azt is láttam, hogy van aki vesz a gépre élethű kasznit, és hozzá 4 vagy 5 lapátos rotorfejet, és simán repked vele mindenfajta extra elektronika nélkül.  Akkor mi szükség pl a Flaybarless elektronikára?

Nekem amúgy csak egy 6 csatornás HK-s távom van, akitől vettem küldött hozzá helis programot(PC-ről állítható), ennél a motorindítás a következőképpen megy. Bal kar teljesen hátra, jobb oldali kapcsolót átváltva, a bal kart előre tolva lehet növelni a fordulatszámot, majd amikor a bal oldali kapcsolót is átváltom akkor vált módot a táv, és egy előre beállított fordulatra vált a motor és ekkor már lehet állásszöget is állítani a főrotoron.  Ha ekkor a jobboldali kapcsolót átváltom, a motor ugyan leáll, de továbbra is állítható az állásszög, ilyenkor lehet autorotálni. Sajna a távon nincs szoftveres giro beállítási lehetőség, ezt csak kézzel, az egyik poti tekergetésével lehet hangolni. A másik poti funkciójára még nem jöttem rá.
Sajna nemtudom mikor készül el a gépem (HK500), sajna van pár dolog amit cserélni kell, imbolyó (lötyögött benne a golyó), farokcső, pár csapágy. Egyenlőre  addig szimulátorozok.

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #25 Dátum: 2011. Március 07. - 20:29:54 »
Sziasztok!
Közben megint felmerült bennem egy újabb számomra érthetetlen dolog. Mi szükség a hillerlapátokra, amikor a valódi heliken sincs. De azt is láttam, hogy van aki vesz a gépre élethű kasznit, és hozzá 4 vagy 5 lapátos rotorfejet, és simán repked vele mindenfajta extra elektronika nélkül.  Akkor mi szükség pl a Flaybarless elektronikára?

ez szintén egy nagyon érdekes kérdés röviden én még simán sok lapátos gépet nem láttam komolyan 3Dz ni
 az emiltett elektronikákban  több giró van és nem csak a farok elfordulást menedzseli de a többi irányba is szinkronizál illetve játszik a kitérésekkel


Sajna a távon nincs szoftveres giro beállítási lehetőség, ezt csak kézzel, az egyik poti tekergetésével lehet hangolni. A másik poti funkciójára még nem jöttem rá.

ha digitálisan lehetne állítani az is ugyan ezt csinálná neked kint van egy potin és bármikor belenyulhatsz ha úgy érzed ez szükséges a másik poti vagy kitérés vagy expo de leginkább semmi
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #26 Dátum: 2011. Március 07. - 21:01:50 »
A Hiller stabilizáló szerepet játszik. Mint forgó tárgy igyekszik megtartani a pörgési síkját (giroszkóp hatás). Ha a heli ehhez képest kibillen (akár véletlenszerűen vagy pl. széllökés hatására), akkor a Hiller tartja a korábbi síkot, és a főrotor lapátok állásszögét az összekötő linkeken keresztül olyan módon állítja, ami a helit visszatéríteni igyekszik az eredeti helyzetébe.

Ha a helin nincs Hiller lapát, sokkal instailabb, nehezebb vezetni. Minél kisebb a heli annál nehezebb, az ember reflexei nem kellően gyorsak.

Több lapátos helik valamivel stabilabbak, különösen ha a lapátok végeibe plusz súlyt építenek, mivel a főrotor önmagában is pörgéssel stabilizált valamennyire, de lényegesen kevésbé, mint amekkora stabilitást a Hiller által vezérelt állásszög ad.

A heli vezetéséhez a Hiller lapátra kell hatni, kitéríteni, az aztán magával viszi a főrotort és ezzel a helit. Ha azonban tisztán a Hillert állítanák a szervók, némi késés jelentkezne, ami zavaró. Ezért a Bell-Hiller rendszer terjedt el: a szervók a Hillert is és közvetlenül a főrotor állásszöget is állítják. Ez kompromisszum a stabilitás és agilis reakció között. Gyakori, hogy a karokon több furat van, a gömb áthelyezésével stabilabbá vagy robbanékonyabbá lehet tenni a helit.

A Hiller vezérlést elektronikusan is lehet szimulálni, ezt csinálja a VSTABI és a többi hasonló elektronika. Ezekben giroszkópok érzékelik az elfordulást, és a szervókkal vezérlik ellene a lapátok állásszögét. Az elektronikus rendszer előnye, hogy egyszerűbb a mechanika, a plusz lapátok elmaradása miatt  csökken a fogyasztás, valamint az, hogy repülési módok szerint változtatható a stabilizálás módja akár menet közben is. Hátránya, hogy jelenleg meglehetősen drága. Mivel jelentős az igény ilyen rendszerekre, várható hogy az árak esni fognak - az elektronika ára főleg a gyártási sorozattól függ.   
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #27 Dátum: 2011. Március 07. - 21:07:49 »
A gyrok többsége nem csak az oldalkormány csatorna jelét kapja (amivel a heli fordítását vezérled), hanem van egy külön vezérlő csatorna is, amely a gyro működési módját és érzékenységét állítja be. Az érzékenység azt jelenti, a gyro mekkora szervo kitérést hoz létre egységnyi elfordítás hatására.
Az érzékenység növelése esetén jobban fogja a helit, de sajnos ennek határa van, túl nagy érzékenséget beállítva begerjed a rendszer, a heli csóválni kezdi a farkát, folyamatosan kileng jobbra-balra.

Ha a vezérlő csatorna 50%-on van (0...100% skálán) akkor a gyro mintha ott se lenne.
Csökkentve a %-ot a gyro rate módban működik, és egyre érzékenyebb, 0%-on a legérzékenyebb.
Növelve a %-ot a gyro heading hold módban működik, és egyre érzékenyebb, 100%-on a legérzékenyebb.

Rate módban a gyro csak a fordítás közben fejti ki hatását. Ha a helit kézzel (nem a bottal, hanem erőből magát a helit) fordítani kezded, a fordítás közben a farokrotor ellentétes ellenerőt fejt ki, akadályozza a fordítást, ellenáll. De ha befejezed a forgatást, megszűnik ez a visszatérítő hatás, a heli az új helyzetben marad.

Heading hold módban a heli a forgatás befejezése után is igyekszik visszatérni a korábbi helyzetbe.

A pilóták döntő többsége kizárólag heading hold módban használja a gyrot.
 
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Nem elérhető Garai József

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 438
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #28 Dátum: 2011. Március 07. - 21:10:08 »
Autorotáció esetén a motor nem hajtja a rotort. Mivel a motor túl erősen fékezne, szabadonfutó csapágyat szerelnek a helikbe, így a rotor szabadon foroghat.

Kezdetben negatív állásszöget adnak a rotornak, így a levegő a heli süllyedése közben felpörgeti. A talajhoz közeledve csökkentik a negatív állásszöget, a rotor tovább gyorsul. Ezután pozitív állásszöget adva megállítják a süllyedést és leszállnak. Ilyenkor a rotor természetesen lassul, de jól kivitelezve bőven marad idő a sima leszállásra.
garaijozsef@gmail.com 
Tel:+3620 549 3152

Victor

  • Vendég
Re:Helikopterek távirányítása, szakszavak, távon mi micsoda és hasonlók
« Válasz #29 Dátum: 2011. Március 08. - 08:20:14 »
Köszi szépen a kimerítő választ!
Ezt az autórotációt szoktam is gyakorolni szimulátoron.