Mindí zavart a motoroknál használt jelölés:12T, 27T-vagyis kör.
Miért nem lehet megadni, hogy egy motor adott feszültségen, terheletlenül, ennyi áramfelvétellel, ilyen fordulatszámon üzemel.?
Aztán valaki megsúgta, hogy a kici kínainak fogalma sincs erről, de menetet számolni azt tud.
Az említett szám tehát a forgórész menetszáma. Minél kisebb ez a szám, a motor annál erősebb, gyorsabb.
Az alap 540-es motorok /Johnson, Mabuchi, Tamiya/ 27T-s vagyis körösek. Az 540 a motor hossza.
Az alap autókban alap szabályzó van. Ezek kevés kivétellel 21-23 körig használhatóak /pl Tamiya alap szabi/. Valamelyik Strada on-road olyan alap szabályzóval jött ki, hogy gond nélkül üzemel nekem 17T-s motorral.
Mindíg úgy válasszunk motort, hogy nagyobb˝ körös "legyen mint a szabályzó!!! Ahogy csökken a motor körszáma, úgy nő a teljesítménye, ezzel együtt az áramfelvétele, és a szabályzo terhelése. Ha túl kicsi kőrszámú motort használunk, a szabályzó jobb esetben leold, rosszabb esetben lefüstöl.
Ha a szabályzó bírja, de a motor nagyon melegszik / nem bírod megfogni/ akkor nem jó az áttételezés. Kisebb piniont /motorfogaskerék/ kell használni. Így csökken a végsebesség, de nő a nyomaték. Ha nagyobb piniont használsz, nő a végsebesség, de csökken a nyomaték.
Meg kell találni a középutat. Az erősebb motor általában szabályzó /vagy a szabályzóban lévő FET-ek/ cseréjével jár. Fontos a hajtáslánc is, mert egy kraftos szett hamar tönkre teheti. És a teljes csapágyazás, mert az akku és a motor kapacitásának jó része elveszhet a gyenge siklócsapágyak miatt.A tervezéshez egy kis segédlet:
http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp A kefe nélküli szettekről nem sokat tudok, pontosabban az autós alkalmazásuk érdekelne.