Szerző Téma: Motorokról  (Megtekintve 4365 alkalommal)

Nem elérhető Tapsi

  • Jedi Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1089
Motorokról
« Dátum: 2011. Január 30. - 23:50:13 »
Mindí zavart a motoroknál használt jelölés:12T, 27T-vagyis kör.
Miért nem lehet megadni, hogy egy motor adott feszültségen, terheletlenül, ennyi áramfelvétellel, ilyen fordulatszámon üzemel.?
Aztán valaki megsúgta, hogy a kici kínainak fogalma sincs erről, de menetet számolni azt tud. ;D
Az említett szám tehát a forgórész menetszáma. Minél kisebb ez a szám, a motor annál erősebb, gyorsabb.
Az alap  540-es motorok /Johnson, Mabuchi, Tamiya/ 27T-s vagyis körösek. Az 540 a motor hossza.
Az alap autókban alap szabályzó van. Ezek kevés kivétellel 21-23 körig használhatóak /pl Tamiya alap szabi/. Valamelyik Strada on-road olyan alap szabályzóval jött ki, hogy gond nélkül üzemel nekem 17T-s motorral.
Mindíg úgy válasszunk motort, hogy nagyobb˝ körös "legyen mint a szabályzó!!! Ahogy csökken a motor körszáma, úgy nő a teljesítménye, ezzel együtt az áramfelvétele, és a szabályzo terhelése. Ha túl kicsi kőrszámú motort használunk, a szabályzó jobb esetben leold, rosszabb esetben lefüstöl.
Ha a szabályzó bírja, de a motor nagyon melegszik / nem bírod megfogni/ akkor nem jó az áttételezés. Kisebb piniont /motorfogaskerék/ kell használni. Így csökken a végsebesség, de nő a nyomaték. Ha nagyobb piniont használsz, nő a végsebesség, de csökken a nyomaték.
Meg kell találni a középutat. Az erősebb motor általában szabályzó /vagy a szabályzóban lévő FET-ek/ cseréjével jár. Fontos a hajtáslánc is, mert egy kraftos szett hamar tönkre teheti. És a teljes csapágyazás, mert az akku és a motor kapacitásának jó része elveszhet a gyenge siklócsapágyak miatt.A tervezéshez egy kis segédlet:
http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp

A kefe nélküli szettekről nem sokat tudok, pontosabban az autós alkalmazásuk érdekelne.


Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:Motorokról
« Válasz #1 Dátum: 2011. Január 31. - 01:00:50 »
A kefe nélküli motorok ugyanolyanok mint a repülős/helis motorok, annyi különbséggel, hogy a méret fix (1/10-es aránynál 540-es) és kivétel nélkül in-runner tipusúak, azaz az állórész a tekercsekkel kívül van, a forgórész pedig ezen belül van. Az osztályozás is hasonló, KV értékkel ill. tekercsszámmal is ellátják.
A KV a feszültségre leosztott percenkénti fordulatszámot jelöli, pl. egy 2000KV-s moci 7,2 V-os akksival maximum 14400-as fordulatszámot ér el. Ezért érdemes 4000KV és afölötti értékű motort beszerezni. Ilyen erejű motoroknál már érdemes, sőt kötelező hűtőbordát applikálni, akár olyan is kapható amin van hűtőventillátor.

Fontos!!! A kefés motorhoz való szabályzók nem használhatók kefe nélküli motorokhoz és fordítva, kefe nélküli szabályzó nem használható kefés motorhoz!

Léteznek olyan kefe nélküli motorok, amikben egy szenzor-szenzorablak kettős található aminek a szöge állítható, ezeknél a motoroknál mind a három táp dolgozik. Szenzor nélkülinél az egyik kábelen méri a szabályzó a szögelfordulást.
A legtöbb kefés motor keféinek a szöge is állítható, a végeredményben nagyobb nyomatékkal kisebb maximális fordulattal dolgozik, vagy nagyobb fordulat kisebb nyomatékkal. A lezárt végű kefés motoroknál mint amilyen a Hpi 15 körös Firebolt motorja ez nem állítható.
Véleményem szerint a legjobb a gyári értéken tartani, hiszen a legtöbb pálya inkább technikás mint gyors.


Nem elérhető Tapsi

  • Jedi Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1089
Re:Motorokról
« Válasz #2 Dátum: 2011. Január 31. - 21:13:50 »
Nagyon jó az ábra, sosem volt számomra teljesen világos az időzítés szerepe kefés motornál. Az feltűnt, hogy a fordulatszáma változik, de áramfelvételt soha nem mértem.
Nekem a szerelhető kefés motorok váltak be. A különböző keménységű kefékkel és rúgókkal sokat el lehet szórakozni. De megéri.
Lehet, hogy egy motor-esztergát kommutátor javításhoz össze kéne raknom?

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:Motorokról
« Válasz #3 Dátum: 2011. Február 01. - 02:22:50 »
Nem biztos hogy érdemes kommutátort javítani. Eleve nem túl vastag az anyag, és nagy méretű motoroknál is már az első "javítás" után hamar összezárnak. Reszelék és egyéb anyag bekerül a vékony hézagba, és csak azt látod hogy elfüstölt a szabályzód. Lehet kapni igencsak profi forgórészeket, akár különböző kommutátor átmérőkkel is.
Az áramfelvétel pedig mindig marad, csak a motor jelleggörbéje változik.

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorokról
« Válasz #4 Dátum: 2011. Február 01. - 06:40:50 »
Max az ugynevezett MIKA kaparäst erdemes megcsinalni....
Az az amikor a felgyölemlett szemetet es szenport kihuzod a kommutätorszegmensek közül. persze ovatosan nehogy lefeszitsd!

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető Tapsi

  • Jedi Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1089
Re:Motorokról
« Válasz #5 Dátum: 2011. Február 01. - 21:17:11 »
Egyik ismerősöm szokta esztergálni, én kikaparászom, kefét, esetleg rúgót cserélek, majd víz alatt alacsony fordulaton bejáratom.

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorokról
« Válasz #6 Dátum: 2011. Február 11. - 10:55:56 »
Én most cserélem át az alap 21T motoromat egy Team Orion 17T-re.
A 21T-nek 25300 volt az rpm-e, a 17T motornak elvileg 29.500.
Eddig a pinion 24, a spur-om 62 fogú volt. Most 24/64-ben lesz hajtva az áttétel.
Kíváncsi leszek a változásra!

Hogy valamit adjak is a témához, bemásolom ide az alap bronzperselyes motorok néhány adatát, hogy lehessen számolgatni!


Turns: 15
rpm: 32,000
Current: 16A
Voltage: 7.2V

Turns: 18
rpm: 28,000
Current: 12A
Voltage: 7.2V

Turns: 21
rpm: 25,300
Current: 9A
Voltage: 7.2V

Turns: 23
rpm: 23,200
Current: 7A
Voltage: 7.2V

Turns: 28
rpm: 16,600
Current: 4.5A
Voltage: 7.2V
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorokról
« Válasz #7 Dátum: 2011. Február 11. - 21:03:25 »
Üdv!

Valaki segíthetne!
Elárulhatná valaki, hogy kel beállítani az időzítést!
A team orion motoromon lehet állítani!
Elvileg be volt állítva, de én szétszedtem és miután összerak észrevettem, hogy ha még állítok a motor időzítésén sokkal nagyobb a fordulatszám!
Már-már gyanúsan sokkal több!
Szóval a hülye kérdésem az, hogy a maximális fordulatszámra kell állítani a motort? Vagy hogy a fenébe kell?
Kerestem, de nem találtam infót.
Előre is köszönöm!
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető Tapsi

  • Jedi Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1089
Re:Motorokról
« Válasz #8 Dátum: 2011. Február 11. - 21:24:31 »
Hello.
 http://s195302033.onlinehome.us/CX/misc/OriMisc2.pdf Nagy hirtelentelen csak ezt találtam, de szerintem érthető. Először a zero-ját kell megtalálni, azután beállítani a neked megfelelő időzítést.

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorokról
« Válasz #9 Dátum: 2011. Február 11. - 21:27:48 »
Király, köszönöm! Már csak egy tolmács kell.  ;D
Valami magyar nyelvű nincs?
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető Tapsi

  • Jedi Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1089
Re:Motorokról
« Válasz #10 Dátum: 2011. Február 11. - 21:50:08 »
Kissé meglazítod a két hátsó csavart, ami a motor hátsó részét tartja. Megtáplálod 4,5V-al, /1 cella LI-po/. Én bekötnék egy amper mérőt, mivel teszterem nincs. Forgatva a hátsó pajzsot keresném azt a pontot, ahol a legkisebb áramfelvétel mellett a legnagyobb fordulatot produkálja. Kb itt lehet a zéroja. Gyakorlati tanácsként azt írja még, hogy ezután fordítsd még 2mm-t az óra járásával ellentétes irányba.
Persze teszter nélkül nem tudományos, de nagyon messze nem járhatok az igazságtól.
Ha van valakinek bevált módszere, azt én is szívesen venném, egy nosram vision motorhoz. ;)

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorokról
« Válasz #11 Dátum: 2011. Február 12. - 08:18:41 »
Köszönöm a segítséget!

Akkor jól gondoltam én, hogy nem úgy van, hogy max fordulatra állítom! Pedig nagyon belelkesedtem, mert igen kakas lett!  ;D
Jól gondolom, hogy az A mérőt a pozitív szálba kell sorba kötni a motorral? A fordulatszámot, meg hallásra?

L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:Motorokról
« Válasz #12 Dátum: 2011. Február 12. - 10:41:56 »
teljesen mindegy hogy hova kötöd, csak sorba legyen. Az sem baj ha negatívat mutat, neked az abszolutértékre van szükséged. Érdemes megnézni hogy van-e jelölés a motorházon, és ahhoz igazítani. Alternatívaként a mágnesekhez képest 90°-ra kell állítani a keféket azaz a mágnesek közti résre párhuzamosan. Ahogy Tapsi mondta, érdemes egy picit, 1-2°-ban elfordítani az óramutató járásával egyezően, hogy biztosan egy irányban induljon el.

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
Re:Motorokról
« Válasz #13 Dátum: 2011. Február 12. - 15:52:17 »
Nem szivesen javitok ki senkit, nehogy vita szarmazzek belole.

A kefe a magnesek kozotti resre merolegesen all. 0 fokos idozites. Papiron + - 30fok lehet az elteres. Igy a motor mukodni fog, es biztos egy iranyban indul el.
A mutato jarasaval ellentetes iranyba szoktak tekerni a kefetartot. No a maximalis fordulatszam, no a motorbol kiveheto teljesitmeny, romlik a hatasfok.

En elso probara hagynam 0 fokon, mert igy birja legtovabb az aksi.

Megneztem egy motort, de azt nem lehet akarhova "tekerni". Igaz csak egy kis muanyag prucok, de hatart szab a tulzott merteku allitasnak.



Ezen a motoron meg skala is van:




Meg egy kis adalek:

A kommutatoresztergalas a kefes idokben alap rutinnak szamitott. Meg manapsag is latni az aprohirdetesek kozott kommutetoresztergat.

A szenzoros es szenzornelkuli motorok hajtasa lenyegeben megegyezik. Egyszerre csak ket fazist hajtanak, a harmadikon vagy figyelik az ellenfeszultseget (szenzornelkuli) vagy nem (szenzoros). Persze vannak kulombozo kapcsolasi semak, de a 6 lepeses kommutacios semat (hu de hulyen hangzik magyarul) hasznaljak az autos szabik, mert ez adja a legnagyobb fordulatszamot.


Persze nem vagyok villanymotor tervezo mernok, igy en is tevedhetek.
Es megegyszer elnezest, hogy beleszoltam.

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:Motorokról
« Válasz #14 Dátum: 2011. Február 12. - 16:45:21 »
Nem kell elnézést kérni és veszekedés sem lesz, az a célja a témának, hogy minél több infót megtudjunk a motorokról. A tévedésemért én kérek elnézést.
Alapvetően mindig található pár jelölés egy tuningolható motoron, pl. az én régi GM Racing 21T-s motoromon van egy-egy kis barázda ami a 0°-os állást mutatja. A V10 Spec 3. 15T-s motoromon a skála alatt is ott van a barázda a 0° helyén.