Szerző Téma: karbantartas es osszeszereles  (Megtekintve 5727 alkalommal)

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #15 Dátum: 2011. Február 15. - 11:28:13 »
mod: itt is potolni fogom a kepeket, ha megvannak meg...

Nem kit. Non-rtr. Osszeszerelve erkezik.

Mar a masik forumon roviden leirtam rola a velemenyemet. Szombaton majd ezzel megyek csuszkalni. :)

kopipaste:


Eloszoris darabokra szedtem az autot es az alkatreszeket megtisztitottam.
Leg"piszkosabb" a diffi volt. Nem sporoltak a zsirral az mar biztos.


A csapagyakbol is kimostam a zsirt es kaptak olajat. Az egyik csapagyat le se tudtam venni a helyerol, az 5x10x4-es csapagybol pedig 4 szerelheto es 8 preselt porvedos.


Ime: az utolso csavarig szetszedve es megtisztitva az "epitokeszlet"


A differencialmuvel kezdtem, mert ezzel szokas, raadasul ugy gondoltam, hogy ez a legproblemasab resze is. Eredeti felallasban akadt es daralt.
Nem sporoltak a vassal, minden fogaskerek az. Dog nehez az egesz.


A kihajtasok fogaskereke alatt mindket oldalon alatetnek kellene lenni, de itt csak az egyik oldalon volt. A masik oldalin meg is latszott a hianya, mert felettebb logott.
Potoltam a hianyossagot, igy viszont annyival beljebb kerult a fogaskerek, hogy mar ossze se lehetett rakni a diffit, mert annyira lecsokkent a foghezag, hogy akadt.
A problemat megoldando, vagtam tomitest a tanyerkerek es a haz koze. Ket legyet egy csapasra. Meglett a foghezag a sima mukodeshez es szivargasmentes is lett.
Az elsot 10000-es, mig a hatsot 6000-es szilikonolajjal toltottem fel. A tanyerkerek furatairol eltavolitottam a sorjat es osszecsavaroztam.
A muanyag oldalon meg reszeltem kicsit, hogy ne szoruljon rajta a csapagy, es kapott meg ala egy 0.2-es hezagolot is.
Ahhoz kepest, hogy fogaskereknek kinezo vasdarabok vannak bennuk, siman es akadasmentesen mukodnek.


A diffivel elbibelodtem kicsit, de miutan kesz, gyerekjatek a maradekot osszedobalni.
Mikor kiteritettem a csavarokat, egy pillanatra elgondolkodtam, melyiket hova is? Osszeszerelesi utmutato nincs, a robbantott abra nem reszletezi. Sebaj, majd kitalaljuk.


Differencialmu a hazaban, foghezagok beallitva. Nem eppen csendes jarasu...


Csuszokuplung osszerak, diffihajtassal osszecsavaroz, motortarto felcsavaroz, az egeszet ossze.... Megporgettemm...
A spurban nem 8-as hanem 88-as, a tengely ugral, alig bir a helyenmaradni...
Benzin, gyufa...

Elgondolkodtam, hogy mit rontottam el, de semmit.
Szoval egy lepessel vissza, hogy megnezzem mi is a problema.


Az eredeti mernoki elkepzeles, hogy ket tengelybol egy kozdarab odacsavarozasaval egy lesz. Na ez nem mukodik. Legalabbis ezen a minosegi szinten.
Itt is elbibelodtem kicsit, probalva vekony lemezzel kihezagolva egytengelyuve varazsolni a ket tengelyt.
A kozdarab diffi oldali csavarjat meg kellett huznom mivel a foghezagot tartani kell, de a csuszokuplung oldalit csak betekertem, nem huztam meg.
A hernyocsavart menetrogzito tartja, nem tud kiesni. A tengely a lapolas miatt nem tud elfordulni, csak annyit log, hogy tudjon alkalmazkodni.
Ez az auto legszegyenteljesebb pontja.

A nehezen tul:



Innentol mar csak aprosagokat kellett orvosolni, az auto kulonosebb gond nelkul epult.
Teljesen becsapagyazva erkezik az auto, de azert meg ketto belefert.


A lengokar tengelye egy illesztett szaru csavar. A lengokarba egy 3mm-es tengely pontosan illeszkedik. A csavaron viszont log.
Azert az oldalitanyu logasat kihezagoltam.


A lengescsillapitok nagyjabol rendben voltak. Osszeszerelve az o-gyuruk tulsagosan osszepreselodtek es szoritottak a szarat, ezert a kozottuk levo tavtartokat kicsit vekonyabbra csiszoltam.
A szarra is huztam meg o-gyuruket, limitalva a lengokarok negativ iranyu kitereset. 30wt-s szilikonolajat toltottem belejuk, ez volt itthon a leghigabb.


Nem tudom megerdemli-e, de az auton jobb szolgalatot tesz mint a fiokban.


A vegere par minosegi alkatresz. Biztos a regeszek talaltak oket a viz alatt. (van a kepen ket normalis alkatresz is, az nem az auto tartozeka)



Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #16 Dátum: 2011. Február 16. - 08:41:49 »
megmondom őszintén, irtózatosan írtózom a csapágyak szétszedésétől/zsírtalanításától. A fém porvédős/préselt csapágyakat WD-40-el szoktam lekezelni, ami bejut kárt nem csinál. A gumi/műanyag porvédősek pedig vízhatlanok, eleve nem érdemes bajlódni a szétszedésükkel. Szintén mehet neki a WD-40, mint ahogy a műanyag alkatrészeknek, aztán törölgetés, és kész, később a port koszt is könnyebb lefújni. Ha egy csapágy elkoszolódik, csak kiveszek egy újat a dobozból, 10db-os csomagokban kapható valami 1200 HUFF körüli áron.

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #17 Dátum: 2011. Február 16. - 09:01:57 »
Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. En egy kicsit masrol beszeltem.

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #18 Dátum: 2011. Február 16. - 09:04:32 »
Osztom a véleményedet! Csapágyat én sem szedek szét! Egy műanyag porvédős csapágy elég sokáig bírja ahhoz, hogy ne érje meg vele vacakolni!
Persze lehet, és van aki szeret vele bíbelődni!

A véleményem az, hogy nem kell minden autózás után szétszedni az autót!
Egy jobb minőségű modell sok a fém, vagy karbon alkatrész, de egy olcsóbbnál csak műanyagot találsz!
Minden szétszereléssel rongálódnak a csavarmenetek és deformálódnak az alkatrészek!

A TT-01, TL-01, Ansmann, E10 alvázakat hobbi autózásnál szerintem elég havonta szétszedni!
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
muanyagok es maradek
« Válasz #19 Dátum: 2011. Február 16. - 09:05:32 »


Mar csak par dobozka maradt. Kulonosebb hozzafuznivalo nincs. Mindenki tisztogassa meg oket kepessegei szerint.
Az osszekotoket nem szoktam szetszedni, igy ha mashoz nem nyulok, akkor megmarad a beallitas.

A muanyagok tisztitasara ultraderm keztisztitoszert hasznalok fogkefevel, valamint a nehezen hozzafreheto helyeken fultisztitopalcikat. En az ultrat is "levalogattam", mert ellegge valtozatos a minosege. Sokszor talalkozok olyannal, amibe tul sok kezapoloszert kevertek. Olyan mint a takony, kezmosasra sem jo, mert ragad tole az ember keze.
Egyebkent jo szer, a legzsirosabb alkatresz is tisztithato vele. Ilyenkor bovebben adagolom, es tobbszor is atmosom vele. Amig zsir van az alkatreszen, addig nem habzik, konnyen megallapithato mikor vagyuk keszen.

Van ultrahangos tisztitom is, de nemigazan hasznalom. A mehanikai tisztitast nem helyettesiti.


Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
osszeszereles, lengokarok
« Válasz #20 Dátum: 2011. Február 16. - 09:11:47 »
Az osszes alkatresz tiszta, a fodarabok is osszeszerelve varjak a beepitest. Innentol egy kicsit nagyobb lepesekben fogok haladni, amirol nem teszek emlitest, ott kovessuk a hasznalati utmutatot.

A lengokarok beszerelesevel kezdek. Mivel igyekszem precizen osszerakni, odafigyelek, hogy a lengokar konnyeden forduljon a tengelye menten. Nem szotulhat, nem loghat.
Ennel a tipusnal a tengely megszorul a lengokarban, es a gombfejek belselyeben fordul el a tengely. A tamiya kozepkategorias modelljeiben viszont a tengelyen fordul el a lengokar. Esetleges lengokatruningnal erre figyeljunk oda.
Tartaleknak csak az egyszerubb t5-05ifs lengokarjait tudtam beszerezni. Nem a legjobban sikerult a fenykep, mert a simanak az aljat mig az erositettnek a tetejet mutatja. Az anyagminosegen kivul nem latszik koztuk kulombseg.



Csak beszereleskor derult ki, hogy nagyon szellos lyukat hagytak a tengelynek. Igy, ebben a formaban hasznalhatatlan, inkabb visszaraktam az eredeti, repedt lengokart. A ta-05ifs tulajoknak itt a jo tuninglehetoseg, valahogy szukebbre kell venni a furatot.



A futomublokkok kepzik az egyik legalapvetobb kulombseget az egyszerubb autokhoz kepest. Itt gombfelyek segitsegevel csatlakozik a tengely, igy varialhato a blokkok szelessege, magassaga, vagyis a tengely barmilyen szogben, pozicioban beszerelheto.
Elmeletileg a kivalasztott kombinacio beszerelese utan a gombok mar nem mozdulnak el a blokkokban. A kopas nem errol tanuskodik, ezert ide a legdurvabb zsirt rakom. Legszivesebben beragasztanam. A tengelyek a gombok belso furataban fordulnak el, ide finomabb zsirt teszek. Az awg annyira durva, hogy erezhetoen megfogja a tengelyt.



A megfelelo blokkok kivalasztasa, es az alajuk pakolando hezagolok temaja kisse tavol all tolem. Majd masok foglalkoznak vele. De ami igy hirtelen eszembe jut: toe-in; toe-out; anti-skat; pro-skat; anti-drive; pro-drive; rollcenter; caster.
Annyit emlitenek meg, hogy ennel a konstrukcional nem epp egyszeru beallitani a hezagot. Egy minimalis tengelyiranyu jatekot muszaly bennehagyni, hogy siman jarjon. Hiaba van sulyesztett feju csavarokkal rogzitve, a pozicioja ettol nem fix. A belso blokkot ugy szoktam meghuzni, hogy befele tolom kozben a lengokarokkal. A kulso blokkot meghuzas kozben pedig tolom befele. Nem huzom meg teljes erovel egyelore, mert igy szorul a lengokar. Egy csavarhuzo nelevel szoktam belulrok kifele megutogetni a lengokart, hogy a blokk hatrebbcsusson kicsit, es kialakuljon egy kis hezag, mindket oldalon egyforman.
Ha elegedett vagyok az eredmennyel, teljes erobol megtepem a csavarokat, mind a negyet. Leelenorzom a hezagot, hogy megmaradt-e. Ilyenkor is alakithato meg a hezag, csak kicsit erosebben kell csapkodni a lengokart. Egy karambol utan jusson ez az eszunkbe, mert azon az oldalon ahol az utest kapta noni fog a hezag, a masik oldalon pedig csokkenni. Lenyegeben az egyik oldal logni fog, a masik pedig szorulni. Ezt minden alkalom utan le szoktam ellenorizni.
Fontos, hogy ide mindig hibatlan csavarokat tegyunk, mert nagyon meg tud szorulni. Tobbszor elofordult mar, hogy azthittem eltorik a kezemben a csavarhuzo.

A lengokar negativ kitereset limitalo csavart is meg most teguk be, mig sok hely van korulotte. Egy pici olajat szoktam ratenni, mert hiaba van ketharmad resze kikonnyitve a furatnak, nagyon nehez tekegetni.



Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
menetformalas, javitas
« Válasz #21 Dátum: 2011. Február 16. - 09:15:28 »
Ha uj autonk van, akkor a muanyag alkatreszekben a menetet nekunk kell kialakitani. Erdemes odafigyelessel csinalni, mert akkor hosszu eletuek lesznek.
A legrosszabb menetformalo eszkoz tapasztalataim szerint a menetes szaru gombfejek. Az istennek nem akar egyenesen belekapni a helyere. A mar meglevo kesz menetet is kepes voltam ujraszantani veluk. A nagyreszuket ki is valtottam az automban hernyocsavar - gombfejanya kombora.
En kineveztem egy belso kulcsnyilasu laposfeju csavart menetformalonak. A menet kialakitasokor mindig hasznalok kenoanyagot.
Aki biztosra akar menni, az a helyi szerszamboltban erdeklodjon kenohornyok nelkuli M3-as menetformazo utan.

A legjobb csaladban is elfordul, hogy megszakad a menet. Nekem ez most kifejezetten aktualis tema, mert a diffihazam osszes menete rossz. Nem intha en rontottam volna el, hanem az atalakitasok miatt nem az eredeti, hanem egy hasznalt tb-02-es diffihazai kerultek beepitesre. Egyszeru autonak megfeleloen, onmetszo lemezcsabarokkal szallitottak. En ezeket a meneteket ugyan atszantottam M3-asra, de eddig birtak.
Megjarattam a furatokban egy 2.5mm-es furot, hogy eltavolitsam a forgacsokat. Tisztanak mar tiszta volt, ezzel nem foglalkoztam, csak fujam ra aktivatort. Szaradas utan johet a moka. Pillanatragasztot csoppentek egy tiszta fogpiszkalora. A ragaszto nagyon hig, de egy sovany csepp megmarad a piszkalo hegyen. Amint a csoppet hozzaerintem a furathoz, azonnal vegigszalad benne, a piszkalo hegyevel segitek neki, hogy egyenletesen jusson mindenhova a furat belso falra.
Nem kell sok, nehogy betomjuk a lyukat. Csak egy vekony reteg kell a falara. Papiron az M3-as menetnek 2.8-as lyuk kell.




Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
osszeszereles, hajtomu
« Válasz #22 Dátum: 2011. Február 16. - 09:18:20 »
Ez egy kardanos auto. Rengeteg hatranya ellenere jobb a hatasfoka mint a szijjas autoke. Talan ez az egyetlen jo tulajdonsaga. (Csak igy zarojelben a hatranyairol. Hossziranyu motorelhelyezkedes; tengelyiranyu terheles a csapagyakon es fogaskerekeken; csak hibatlan vezeto hasznalhat fixet es szabadonfutot; bonyolult)
De nezzuk a hatasfokot. Ez ugye nem hangszoro, hogy 100 wattal bomboljon. Persze valogatni nem nagyon lehet, az van amit az autohoz adtak. Ha a konstrukcio engedi, hezagoljuk ki. Torekedjunk a leheto legkisebb, de meg csondes foghezagra.



Konkret utasitast nem tudok adni, mert minden auto mas. A meghajtotengelynek es a diffinek is hagyjunk tengelyiranu logast, ne tetezzuk az axialis terhelest.



A fogaskerekeket kenni kell. Letezik oda valo kenoanyag. Nem sajnalom, szepen bekenem fogpiszkaloval. Helyere rakva, megforgatas utan azonnal szalaira bomlik es a fele sem marad meg. A kihajtasra kerult "szottest" letakaritom.


Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
kerekcsapagyhaz, csapagyak
« Válasz #23 Dátum: 2011. Február 16. - 09:24:55 »


A csapagyak beszereleset most ejtem meg, de a hajtomu osszerakasanal is irhattam volna. Egyszeru dologrol van szo, de ennel az autonal sem sikerult megoldani a gyartonak.
Vegulis csak az alapgondolat ervenyesul itt is, hogy nem log nem szorul. A diffihaz fenykepen is lattszik, hogy csiszolva van a csapagy helye, raadasul a lezaro fele meg hezagolva is van. En ugy hallottam, hogy anno a gyari versenyzok, mikor ezzel mentek, nekik gyartottak kulon precizebb diffihazat.
A kerekcsapaghazban sem szorulhat a csapagy, logni meg vegkepp nem loghat. Hengeres formara alakitott polirpapirral segithetunk a szorult helyzeten. Csak nehogy tulzasba essunk. Csiszolas kozben surun ellenorizzuk, hogy eppen annyira legyen szoros, mikor mar nem daral benne a csapagy.
Hogy miert fontos ez?
Mert a csapagy kulso gyuruje nagyon vekony anyagbol van. Konnyen nyomorodik. Meg a szabadon tokeletesen gordulo csapagy is csak akadozva megy, ha rossz helyre kerul.
En megvagyok aldva, mert log is meg szorul is. :) De mar megvan az elkepzeles a korrekcio modjarol.

Miutan beraktuk a feltengelyt felprobalhatjuk a hatszoget. Ha olyan a konstrukcioja, hogy eltunik benne a keresztcsap, es belul pedig a csapagy belso gyurujen tud felfekudni, akkor nem szukseges a hezagololapka.
Ha fem a hatszog kezben ellenorizzuk a tengelyiranyu logast. Csak egy pici, de legyen. Ha muanyag a hatszog, akkor erdemes felcsavarozni a kereket, mert nyomorodik. Ha nincs hezag akkor meg kell oldani.



Emlitettem, hogy a hagyomanyos csavaros szaru gombfejek helyett hernyocsavart gombfejanyaval hasznalok. A hernyocsavart kulon, biztonsakosan be lehet tekerni, igy nem rontom el a menetet. Sajnos az elso futomuben menetrogzitovel kellett a gombfajanyat feltenni, mert allandoan letekeredett. Ez aztan az igazi fabol vaskarika. Mindenesetre ez a mattfekete hernyocsavar pontosabb, es jobban is kapaszkodik.

A kepet igazandibol azoknak keszitettem, akiknek kulon van a kutyacsont es a kerek oldali kihajtas. A kepen jol latszik a kardankereszt 2mm-es tengelye. Ez ugyan ugy ott van a sima kutyacsontosban is. Az is megfigyelheto, hogy ez a tengely pontosan egybeesik a kiralycsap tengelyevel.
Az ilyen kocsik leeirasa irja, hogy a kerek oldali kihajtasba egy o-gyurut vagy semmit, es hogy pozicioban is maradjon, a diffikihajtasba szivacshengert kell tenni. Erre figyeljunk oda, ha szukseges, optimalni kell a gyari ajanlast.
Hogy miert?
Azert, mert valahol olvastam, hogy a tulaj panaszkodik, hogy nagy kormanykiteresnel tepi a kereket.
Ennel a feltengelynel gyarilag fixalva van a pozicio, de a kardankereszt alaptulajdonsaga, hogy nem egyenletesen viszi at a nyomatekot. Szoval ez is tep, meg a jol beallitott kutyacsont is. Az nem mindegy, hogy mennyire.


Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
osszeszereles, lengescsillapito
« Válasz #24 Dátum: 2011. Február 16. - 09:26:44 »


Vegre elerkeztunk oda, hogy talpraallithatjuk a gepet.
A fenykep arrol szol, hogy a gombfejbefogo mindket vege lyukas ugyan, de csak az egyik iranybol probaljuk rapaszirozni a gombfejre. A felso lesz az igazi, latszodik egy gyuru alaku nyom. Igy is elegge fajdalmas muvelet, de en nem fogok fogoval osszekaristolni semmit.


Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
hasmagassag, negativ kiteres
« Válasz #25 Dátum: 2011. Február 16. - 09:29:17 »


Az auto beallitasaval nemigazan foglalkoznek, vannak hozzaertobbek. Csak ott szolok, ahol lattam, hogy masnal problema van.
Eloszor gyozodjunk meg, hogy a kerekek nem allnak-e osszeviszza. Szereljuk be az elektronikat aksistol. Az oldaliranyu kibalanszolast is ejtsuk meg.
A negativ lengokarkiterest hatarolo csavart jol tekerjuk ki.
Allitsik be a kivant hasmagassagot, menetes telon a csavar tekeresevel, mig a siman a bepattinthato c alaku hezagolokkal. Ha csavaros, merjuk meg, hogy azonos tengelyen a bal es jobb oldal egyforma legyen.
Ezutan tegyuk az autot egy erre aklalmas targyra, hogy a kerekek a levegoben logjanak. Ha a hatarolokat jol kitekertuk, akkor a telodugattyu fogja meg a tengokar tovabbi kitereset. A rugok szabadon lognak ilyenkor fol-le legalabb ket-harom milimetert.
Ha megsem, akkor vagy a rugo hosszu vagy a lengokar szára rovid. A teloszár vegen levo gombfejbefogot nyugodtan kijjebtekerhetjuk egy-ket milimetert.
Ha teljesul a feltetel, akkor elkezdhetjuk betekerni a hatarolocsavart. Addig tekerjuk, mig a rugonak adunk egy minimalis elofeszitest. A legkisebb elofeszites akkor van, mikor megszunik a lengescsillapito gombfejeinek kottyanasa. Igy kapjuk a legnagyobb erteku negativ kiterest. Kisebbre izles szerint allithatjuk.

Ha igy jarunk el, akkor a dugattyu mindig tisztes tavolba lesz a haz aljatol, valamint a lengokar gombfejein sem lesz logas.

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
kormanymu
« Válasz #26 Dátum: 2011. Február 16. - 09:31:00 »


Csak par szo, de altalaban akarhonnan nezzuk is, mindenhol 90 fokot latunk. Mivel a kormanymu egy fuggoleges tengely menten fordul, a 90 fokbol adodoan mindharom osszekoto vizszintes.
Akinek hasonlo konstrukcioja van, torekedjen erre.


Azthiszem nem felejtettem el semmi fontosat. Remelem hasznotokra valik.

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #27 Dátum: 2011. Február 16. - 09:50:48 »
Ugy nezem, hogy a csapagyas reszbe nem irtam oda, de az uj csapagy beszereles elott atmegy a tisztitasi folyamaton.
Az hogy miert le van irva.

Az auto helyebe pedig kepzeljetek el egy full muanyag tb-02-ot. Nagyreszt megegyezik a ket auto.

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19535
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #28 Dátum: 2011. Február 16. - 22:00:43 »
Nagyon korrekt a leírás és a folyamat lehet belőle tanulni!  ;) ;) ;)
Mondjuk azért az hozzá kell tenni minőségi munkához minőségi autó kell,
 és ahogy látom TEK kollégának az alkatrész utánpótlással nincs gondja.  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető TEK

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 242
Re:karbantartas es osszeszereles
« Válasz #29 Dátum: 2011. Február 19. - 13:28:05 »
Ugy nez ki, hogy odalettek a kepek. Masik tarhelyet kellesz keresnem.
Otlet valakinek?
Az rcpilot nem jo, atkodolja es atmeretezi a kepeket.