Igazán köszönöm a barátom nevében is a dicséretet.
Sok munkája van benne, de szerintem is szép lett.
Folytatnám a kis segítség nyújtást, ha nem nagy baj:
Alapanyagok kiválasztása.
A hőskorban mikor a gőzgépek még aktívan szolgálták a közlekedést és az ipart rengeteg vas és nagyon kevés réz és bronz volt a gépekben. A vas alkatrészek nagy részét különböző öntvények és kovácsolt acélok a kisebbik részét húzott acélok alkották. Természetesen az összes csapágy sikló csapágy volt, aminek a mai napig bronz az alapanyaga (persze manapság már vannak nagyon jó műanyagok pl: POM) és nagy gondot fordítottak a megfelelő kenésre.
A modellezésben inkább szorítkozzunk a rézre, a bronzra és a rozsdamentes acélra. A megfelelő vas öntvény beszerzése nehéz és drága (nem árulnak kis átmérőben és erősen korlátozott a beszerezhetősége).
Ezekhez az anyagokhoz könnyebb megfelelő szerszámot beszerezni és azok tovább is tartanak.
Vegyük sorra, hogy mi miből legyen.
1. A kazán:
Mindenképpen nagy szakító szilárdságú anyag kell, aminek stabilan és hosszú ideig ki kell bírnia 5 bar-t, de tesztelni 10 bar-al célszerű (és ezt is ki kell bírnia legalább 1 óráig).
Lehet 1mm vastag rozsdamentes lemez, de ezzel nehéz dolgozni (nagy gyakorlat szükséges).
Javasolnám inkább az 1mm-es falvastagságú vörösréz vagy sárgaréz csövet, de természetesen ilyen vastag lemezből is lehet kazántestet készíteni. Minimum 1mm vastag legyen de maximum 1,5mm, mert az ettől vastagabb anyag már nehezen megmunkálható.
2. Gőzgép:
A motortestet legjobb bronzból, de az nagyon drága így inkább javasolnám a sárgarezet. A színesfém kereskedésekben sokféle méretet lehet kapni, de legalkalmasabb a négyzet keresztmetszetű (a megfelelő méret kiválasztása sok munkát spórol meg).
A motor dugattyúját és hajtókarját célszerű rozsdamentes acélból, de bronzból és sárgarézből is el lehet készíteni csak nagyon precízen kell megmunkálni.
A hajtókar alsó csapját hengergörgőből célszerű elkészíteni (levágni), mert az gyárilag pontosan köszörült és könnyű beszerezni (nagy a méretválaszték).
A főtengelyt rozsdamentes acélból, mert jó mérettartással (sok méretben) készítik és méterre kapható. A felülete is jó minőségű és általában elég egyenes.
A hengerfej csavarokat inkább vásároljuk meg rozsdamentes csavarokból (M3 vagy M2,5).
Kondenzvíz tartályt szintén vörös vagy sárgarézből (egyszerű csődarab) és nem kell nagy nyomást elviselni (ezen lehet kezdeni vagy gyakorolni a forrasztást).
Az egyéb alkatrészek, mint motortartó és más tartókonzol elkészíthetőek alumíniumból vagy sárgarézből esetleg rozsdamentes anyagokból.
3. Gázégő:
Szintén sárgaréz vagy rozsdamentes anyag (a réz valamivel olcsóbb rúd anyagban és sokkal könnyebben megmunkálható mint a rozsdamentes).
4. Tüzelőanyag tartály:
Minimum 1mm falvastagságú sárgaréz vagy vörösréz (nem érdemes 2mm-nél vastagabbat használni). Ennek az alkatrésznek is célszerű hasonlóan nagy nyomást kibírnia, mint a kazánnak és szigorúan nyomás próbázni!
5. Egyéb szerelvények:
Az összes gőzcső sárgaréz (pl: Praktikerben kapható 4 x 0,5mm-es és méterre lehet kapni).
Az összes többi fel nem sorolt gépészeti alkatrészeket sárgarézből gazdaságos elkészíteni (nagyon jól felhasználhatóak a maradék anyagok).
6. Tönkcső lehet rozsdamentes acél és sárgaréz is, de a tengelynek a legjobb az ezüstacél.
Szükség lesz még üvegcsőre (kazán méretétől függően), teflonra (pár tömítés esztergálására), vörösréz alátétekre és teflonszalagra.
A kis felsorolásból is látszik, hogy az alapanyagoknál dominál a sárgaréz és a rozsdamentes acél.
Ha építéshez fogunk, akkor célszerű minden alapanyagból többet venni (én mindenből duplán veszek), mert ahogyan mennek fel az árak, később biztos drágábban fogunk vásárolni.
A színesfém kereskedések árai nem mutatnak nagy eltérést, mert a réz jelenlegi magyarországi kisker kilónkénti ára 2.200 – 2.400,- Ft között mozog áfával a rozsdamentes aktuális árát nem tudom.
A vízzel, gőzzel érintkező csavarok ha lehet, akkor legyenek rozsdamentesek és ahová kell még az alátétek is rozsdamentesek legyenek.
Sajnos nem lesz olcsó az alapanyag, de ha egyszer elkészül, sokáig fog működni.
ROCKETT