Hajómodellezés > Gőzgépek, Gőzhajók

Segítség a kezdéshez és építéshez

(1/6) > >>

ROCKETT:
KEDVES Kollégák!

Ha nem veszitek rossz néven, akkor szeretnék a gőzhajó modellezés elkezdésében egy kis segítséget nyújtani.
Jómagam már régen modellezek, de a gőzhajók gőze 2002-ben csapott meg Kőkapun.
A modellezés ezen ága túlzás nélkül a legnehezebb, mert itt szinte mindent magunknak kell elkészíteni hiszen nem lehet kapni szinte semmit készen, mint a repülő vagy helikopter  modellezés esetén. :(
Ezek ellenére senkit nem szeretnék eltántorítani a gőzhajózástól, mert a végeredmény annál becsesebb és különlegesebb. ;D
A gőzhajó modellezést olyan válassza, akinek nagyon sok a türelme és az átlagnál is picit több szabadideje van és nem riad vissza a precíz és néha koszos munkától! ;)
Természetesen vagy sajnos, de nagy szükség van szerszámgépekre és némi modellező rutinra a szép és jó munka eléréséhez. :-\
Melyek is ezek a szerszámok és gépek (a teljesség igénye nélkül):
-   fúrógépek (oszlopos és kézi)
-   gázforrasztó (elég a kézi cserélhető palackos)
-   eszterga (elegendő a kis műszerész asztali esztergakésekkel)
-   menetmetszők és menetfúrók jó minőségűek (ezekre később kitérek)
-   sok asztalos szorító és enyvező csipesz (tényleg sok kell)
-   pontos jó minőségű fúróhegyek (HSSG vagy HSS Co)
-   pontos jó minőségű dörzsárak (HSS, csavart élű)
-   fűrészek (lomb és finom illesztő)
-   lemezolló (kézi vagy karos)
-   talpas és sima derékszögek
-   pontozók és karctű
-   gyalu és csiszolófa (kis kézi)
-   fogók (rádiós, egyetemes, oldalcsípő)
-   élvonalzó és fém vonalzó
-   tolómérő (minél pontosabb) és mikrométer
Már ez a lista is visszariasztó lehet, de ezekre mind szükség lesz és nem egyszer, ha komolyan gondoljuk a gőzhajóépítést. Természetesen kellhet még más szerszám is, de szerintem a zöme minden modellezőnél megtalálható. ???
Ha a szerszámokkal már megvagyunk, akkor el kell dönteni, hogy milyen hajót is szeretnénk! ::)
Legelőször is hogy élethű vagy nem élethű hajómodellben gondolkodunk. A gőzhajó modellezésben egyébként nagyon ritka az élethű hajómodell (az élethűség és méretarány miatt).
És szerintem a gőzhajó esetében a gépészet (a hajó szíve) picit fontosabb mint a külcsiny és ha más olyan sokat dolgoztunk vele, akkor már had lássa azt más is. :D Az üzemeltetés során pedig sokkal célszerűbb és sokkal biztonságosabb, ha nem fedjük el a kazánt, tüzelőanyag tartályt, és gőzmotort a felépítménnyel.
Tehát pár fontos kérdés az elején:
-   Milyen hosszú legyen?
Vegyük figyelembe az autónk rakterének méreteit és a saját teherbírásunkat. Esetleg a lakásban szabadon lévő polc vagy hely méreteit.
-   Milyen meghajtású legyen?
Lehet normál hajócsavaros vagy lapátkerekes (az utóbbit csak haladóknak ajánlom).
-   Milyen típusú kazánt szeretnénk a hajónkba?
Lehet álló vagy fekvő. Ezeken belül tűzcsöves vagy vízcsöves.
A kazánnál a beszerezhető nyersanyag is erősen dominál, de erre később kitérek.
-   Milyen tüzelőanyagot szeretnénk alkalmazni?
Lehet PB gáz vagy szesz. Ezzel szorosan összefügg az égő és tüzelőanyag tartály típusa és kialakítása.
-   Milyen típusú gőzgépet szeretnénk.
A gőzgép elkészítése a legsarkalatosabb az építés során (és a legnehezebb is). A különböző típusok egyre nagyobb felkészültséget igényelnek minden téren.
Kezdésnek talán az oszcilláló rendszerűt javasolnám, majd később a körtolattyúsat.
-   Mennyi időnk és pénzünk van a gőzhajó elkészítésére?
Fontos szempont, hogy egy szép és jól működő gőzhajó hajómodellt legalább 5-ször annyi idő elkészíteni, mint mondjuk egy robbanómotoros versenyhajót és legalább 8-szor annyi, mint egy saját készítésű vitorlázó repülőt (és ezeknek a duplája ha nincs segítség és rutin). :'(
A nyersanyagok ára és beszerezhetősége sem utolsó szempont és a már fent említett szerszámgépek és szerszámok megléte is fontos.
- Az egyik nagy előnye a gőzhajó modellezésnek, hogy nem kellenek hiper-szuper rádiók és szervók, meg elektromos szabályzók a hajók vezérléséhez. Így legalább ezek a költségek alacsonyak a többihez képest.
- A másik nagy előnye, hogy ha jól megépítjük a hajómodellünket, akkor legalább 10 évig fog működni, kevés de megfelelő karbantartás mellett.
- A harmadik nagy előnye, hogy kevés a pótalkatrész igénye, de azokat menet közben fogjuk legyártani.
Meggyőződésem, hogy a szép hajó még a lakás egyik dísze is lehet.
Ha nem vettem el végleg mindenki kedvét a gőzhajózástól, akkor később kifejteném az alapanyagok témakörét és az építésnél felmerülő problémákat és praktikákat.

ROCKETT :)
[/font]

BK_Attis:
Köszönjük.  ;)
Üdv a csapatban!  ;D

Üdv.: BK
 

ROCKETT:
Szervusztok!

Kedvcsinálónak pár kép a barátom, Munkácsi Tibor Aranyoskám nevű gőzhajójáról (az Ő hozzájárulásával). :D
A képek Kőkapun készültek 2009.09.12.-én.

ROCKETT :)



BK_Attis:
Nagyon gyönyörű hajó!  :o :o :o

ROCKETT:
Igazán köszönöm a barátom nevében is a dicséretet. :D
Sok munkája van benne, de szerintem is szép lett.

Folytatnám a kis segítség nyújtást, ha nem nagy baj:

Alapanyagok kiválasztása.

A hőskorban mikor a gőzgépek még aktívan szolgálták a közlekedést és az ipart rengeteg vas és nagyon kevés réz és bronz volt a gépekben. A vas alkatrészek nagy részét különböző öntvények és kovácsolt acélok a kisebbik részét húzott acélok alkották. Természetesen az összes csapágy sikló csapágy volt, aminek a mai napig bronz az alapanyaga (persze manapság már vannak nagyon jó műanyagok pl: POM) és nagy gondot fordítottak a megfelelő kenésre.
A modellezésben inkább szorítkozzunk a rézre, a bronzra és a rozsdamentes acélra. A megfelelő vas öntvény beszerzése nehéz és drága (nem árulnak kis átmérőben és erősen korlátozott a beszerezhetősége).
Ezekhez az anyagokhoz könnyebb megfelelő szerszámot beszerezni és azok tovább is tartanak.
Vegyük sorra, hogy mi miből legyen.
1.   A kazán:
Mindenképpen nagy szakító szilárdságú anyag kell, aminek stabilan és hosszú ideig ki kell bírnia 5 bar-t, de tesztelni 10 bar-al célszerű (és ezt is ki kell bírnia legalább 1 óráig).
Lehet 1mm vastag rozsdamentes lemez, de ezzel nehéz dolgozni (nagy gyakorlat szükséges).
Javasolnám inkább az 1mm-es falvastagságú vörösréz vagy sárgaréz csövet, de természetesen ilyen vastag lemezből is lehet kazántestet készíteni. Minimum 1mm vastag legyen de maximum 1,5mm, mert az ettől vastagabb anyag már nehezen megmunkálható.
2.   Gőzgép:
A motortestet legjobb bronzból, de az nagyon drága így inkább javasolnám a sárgarezet. A színesfém kereskedésekben sokféle méretet lehet kapni, de legalkalmasabb a négyzet keresztmetszetű (a megfelelő méret kiválasztása sok munkát spórol meg).
A motor dugattyúját és hajtókarját célszerű rozsdamentes acélból, de bronzból és sárgarézből is el lehet készíteni csak nagyon precízen kell megmunkálni.
A hajtókar alsó csapját hengergörgőből célszerű elkészíteni (levágni), mert az gyárilag pontosan köszörült és könnyű beszerezni (nagy a méretválaszték).
A főtengelyt rozsdamentes acélból, mert jó mérettartással (sok méretben) készítik és méterre kapható. A felülete is jó minőségű és általában elég egyenes.
A hengerfej csavarokat inkább vásároljuk meg rozsdamentes csavarokból (M3 vagy M2,5).
Kondenzvíz tartályt szintén vörös vagy sárgarézből (egyszerű csődarab) és nem kell nagy nyomást elviselni (ezen lehet kezdeni vagy gyakorolni a forrasztást).
Az egyéb alkatrészek, mint motortartó és más tartókonzol elkészíthetőek alumíniumból vagy sárgarézből esetleg rozsdamentes anyagokból.
3.   Gázégő:
Szintén sárgaréz vagy rozsdamentes anyag (a réz valamivel olcsóbb rúd anyagban és sokkal könnyebben megmunkálható mint a rozsdamentes).
4.   Tüzelőanyag tartály:
Minimum 1mm falvastagságú sárgaréz vagy vörösréz (nem érdemes 2mm-nél vastagabbat használni). Ennek az alkatrésznek is célszerű hasonlóan nagy nyomást kibírnia, mint a kazánnak és szigorúan nyomás próbázni!
5. Egyéb szerelvények:
Az összes gőzcső sárgaréz (pl: Praktikerben kapható 4 x 0,5mm-es és méterre lehet kapni).
Az összes többi fel nem sorolt gépészeti alkatrészeket sárgarézből gazdaságos elkészíteni (nagyon jól felhasználhatóak a maradék anyagok).
6.   Tönkcső lehet rozsdamentes acél és sárgaréz is, de a tengelynek a legjobb az ezüstacél.
Szükség lesz még üvegcsőre (kazán méretétől függően), teflonra (pár tömítés esztergálására), vörösréz alátétekre és teflonszalagra.

A kis felsorolásból is látszik, hogy az alapanyagoknál dominál a sárgaréz és a rozsdamentes acél. ;)
Ha építéshez fogunk, akkor célszerű minden alapanyagból többet venni (én mindenből duplán veszek), mert ahogyan mennek fel az árak, később biztos drágábban fogunk vásárolni. ::)
A színesfém kereskedések árai nem mutatnak nagy eltérést, mert a réz jelenlegi magyarországi kisker kilónkénti ára 2.200 – 2.400,- Ft között mozog áfával a rozsdamentes aktuális árát nem tudom. :'(
A vízzel, gőzzel érintkező csavarok ha lehet, akkor legyenek rozsdamentesek és ahová kell még az alátétek is rozsdamentesek legyenek.

Sajnos nem lesz olcsó az alapanyag, de ha egyszer elkészül, sokáig fog működni. :D

ROCKETT :)

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

Teljes verzió megtekintése