Szerző Téma: Segítség a kezdéshez és építéshez  (Megtekintve 6895 alkalommal)

Nem elérhető ROCKETT

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 64
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #15 Dátum: 2011. Június 28. - 20:15:44 »
Sziasztok!

Ismét köszönöm a barátom Munkácsi Tibor nevében a dicséretet.
Ha minden jól megy, akkor július 23-án személyesen is láthatjátok az alkotót és műveit. ;)
Remélem, hogy az idő is velünk lesz és sokan leszünk! ;D

ROCKETT :)

Ui.: Semmi probléma a képméret szerkesztéssel gzax.
Tel: 30/290-7197

Nem elérhető ROCKETT

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 64
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #16 Dátum: 2011. Július 22. - 14:01:31 »

Gőznyomás mérő:

Elnézést, hogy nem gépeltem le, de talán így hitelesebb. ;)


Ezek az oldalak egy nagyon régi (1910) könyvből lettek beszkennelve, ami a egy tankönyv volt a kazánfűtőknek.

Mi ilyen gőznyomás mérőket használunk:

Ezek csőrugós vagy Bourdon csöves nyomásmérők.

A Festo gyártmány elérhetőbb, mint a másik, de a skálázása és nyomásmérő tartomány picit "rosszabb".
A skála nyomásértékei jó pontosságúak, ami ilyen pici méretben ritka (nehéz előállítani).
Sajnos nem olcsó alkatrészek, mert a Festo kb. 3.000 - 4.000,- Ft és kapható Magyarországon, a másik csak külföldön és nagyon drágán kb. 8.000,- Ft. ???
A csatlakozó menet is jobb (kisebb, méretarányosabb) a drágábbnak, mint a Festo-nak. ::)

ROCKETT :)
Tel: 30/290-7197

Nem elérhető ROCKETT

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 64
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #17 Dátum: 2013. Március 16. - 19:25:22 »
Kazánok

Pár szó a kazánokról.
A gőzhajó egyik legfontosabb gépészeti része a gőzgép mellett.
A kazán elkészítése nagyon nagy odafigyelést, precizitást és türelmet igényel.
Itt nincs helye a spórolásnak, mert baleset és életveszélyes a spórolósan és hanyagul épített kazán. Mindenkinek jól felfogott érdeke, hogy üzembiztosan üzemeljen.
Nem szabad sérült, repedt anyagot felhasználni az építés során, mert a kazánnak bírnia kell a folyamatos 3,5 - 4 bar nyomást és a nagy hőingadozást.
Természetesen minden forrasztás keményforrasztás ezüsttel!
Minden kazánt beépítés előtt nyomás próbázni kell!
A gőzhajónk tervezésekor egyik fontos szempont a kazán típusa és mérete.
Általában háromféle típusú kazán az elterjedt a modellhajókban:
-   1., Fekvő belső vízcsöves kazán
-   2., Fekvő külső vízcsöves kazán
-   3., Álló tűzcsöves kazán.
Mind a három mellett szólnak pozitív és negatív érvek.

1., Fekvő vízcsöves kazán :
Előnyök:
-   Alacsony súlypont (stabilabbra építhető a hajó)
-   Viszonylag könnyen rögzíthető a hajóban
-   Stabil gőzteljesítmény (bár itt lényeges az égő jó beállítása) jó hatásfok
-   Nincs szükség külön külső hővédő borításra
-   Ha kell, jól „elrejthető” felépítménnyel
-   A gőz utóhevítése kivitelezhető
Hátrányok:
-   Viszonylag hangos az égője miatt
-   A külső szerelvények (vízszint mutató, gőzdóm, biztonsági szelep) ráépítése nagyobb figyelmet igényel
-   Körülményesebb körülszigetelni, bár nem feltétlen szükséges
-   Munkaigényesebb égő
-   Fokozottabban kell figyelni a vízszintet üzem közben

A láng hőjét a kazánban lévő víz egy nagy lángcsövön és több kis vízcsövecskén veszi át.
A kazánon átvezetünk egy lángvezető csövet és a jobb hő leadás érdekében ezt a lángvezető csövet „átfúrkáljuk” több kis vízcsövecskével így megnöveljük a lánggal érintkező felületet. Tulajdonképpen egy nagy láng (nevezhetjük szúró lángnak) útjába rakunk egymás után több kis csövet (egymáshoz képest elfogatva) egy lángvezető csőben.
Üzemeltetés során arra kell fokozottan odafigyelni, hogy a kazán vízszintje ne csökkenjen a lángvezető cső felső szintje alá. Ha véletlenül alacsonyabb szintet ér el a víz, akkor már nem hűti a lángvezető cső felső részét a víz és megolvadhat pár keményforrasztás.
Ezt a típusú kazán viszonylag alacsonyra lehet építeni és így a felépítményt úgy lehet köré építeni, hogy megfelelő légrés hagyható a kazántesttől, a gőzdóm a kazán testén kívül van kialakítva. Ennél a kazántípusnál főleg gázégő alkalmazható, mert hosszú és erős lángra van szükség.

2., Fekvő külső vízcsöves kazán :

Előnyök:
-   Viszonylag alacsony súlypont (stabilabbra építhető a hajó)
-   Viszonylag könnyen rögzíthető a hajóban
-   Csendes üzemelés
-   Egyszerűbb égő
-   Nem igényel fokozottabb figyelmet a vízszintje
-   A gőz utóhevítése kivitelezhető
Hátrányok:
-   Külön hőszigetelő burkolat szükséges ezért nehezen „elrejthető”
-   A külső szerelvények (vízszint mutató, biztonsági szelep) ráépítése nagyobb figyelmet igényel a külső hővédő burkolat miatt
-   A külső hőszigetelő lemezt nem lehet leburkolni, mert nagyon forró
-   Nagy felületű égőfej szükséges a kazánhoz (viszonylag magas égőtér)

A láng hőjét a közvetlenül kazántest felülete és a belőle kinyúló vízcsövek veszik át.
Az égőt úgy kell kialakítani, hogy a kazán hosszának 80%-ában teljes felületén kell égnie a lángnak. A nagyfelületű égőnél biztosítani kell az egyenletes levegőellátást, hogy teljes hosszában megfelelően égjen az égő. A külső hővédő burkolatot megfelelő vastagságú és minőségű anyagból kell kialakítani (réz, alumínium, rozsdamentes, vas). A gőzdóm a kazán testén kívül van kialakítva, de egyben leburkolható a külső hővédő lemezzel.
Ennél a típusnál lehetséges gáz vagy folyékony tüzelőanyag alkalmazása is, mert itt nagy felületen és egyenletesen kell égnie a lángnak.

3., Álló tűzcsöves kazán :
Előnyök:
-   Csendes üzemelés
-   Egyszerű égő
-   Könnyen körbeszigetelhető
-   Viszonylag könnyen rögzíthetőek a külső szerelvények (Vízszint mutató, nyomásmérő, biztonsági szelep)
-   Nem igényel fokozottabb figyelmet a vízszintje
-   A gőz utóhevítése a legegyszerűbben kivitelezhető
Hátrányok:
-   Nagy körültekintést igényel a rögzítése.
-   Magas súlypont a vertikális kialakítás miatt
-   Viszonylag magas égőtér
-   Nagyon nehezen lehet felépítménnyel „elrejteni”
-   Nagy méret és súly a több tűzcső miatt

A láng hőjét a kazánban lévő víz közvetlenül kazántest alján és a kazán víztartályán keresztül vezető függőleges lángcsöveken veszi át. A jó hatásfok eléréséhez a tűzcsövek átmérője és darabszáma a mérvadó. Az égőt úgy kell kialakítani, hogy a kazán aljának közel 80%-át egyenletesen melegítse. A gőzdóm a kazántestben kialakítható és a gőz utóhevítése is a kazánon belül megoldható. Ennél a típusnál lehetséges gáz vagy folyékony tüzelőanyag alkalmazása is, mert itt közepes felületen és egyenletesen kell égnie a lángnak.
Összességében mind a három típus bevált és alkalmazott a modellhajókban.
Természetesen léteznek más típusok, de azokra most nem térek ki.

ROCKETT :)
Tel: 30/290-7197

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19535
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #18 Dátum: 2013. Március 16. - 21:22:19 »
Nagyon szép munka, profi!  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Tettike

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 890
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #19 Dátum: 2013. Március 16. - 21:38:15 »
Hi MEC!

Gratulálok, te igazán egy profi vagy!

T
Az ég a bátraké!

Nem elérhető ROCKETT

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 64
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #20 Dátum: 2013. Március 16. - 22:38:16 »
Sziasztok!

Nagyon köszönöm a dicsérő szavakat.
Nem vagyok profi, csak észreveszek ezt-azt és el is gondolkodom rajta.
Egyébként a barátommal Munkácsi Tiborral építgetünk közösen és igyekszünk a magunk és más kárából tanulni.
Sok csalódástól mentett volna meg minket is, ha valaki annak idején önzetlenül segít.
A fekvő belső vízcsöves kazán is az Ő munkája ahogy az eddig bemutatott hajók is.
Én főként ezért írom ezt a topikot, hogy másnak kicsit könnyebb legyen a kezdet.
Természetesen biztos van aki ezt jobban tudja.
Nem szentírás amit írok, de nekünk eddig ezek a tapasztalataink.
Ha nem baj, akkor még egypár dologról említést teszek :)

ROCKETT :)
Tel: 30/290-7197

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 120
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #21 Dátum: 2013. Március 17. - 17:52:11 »
Szia ROCKETT!
A linken látható kazánt amit Munkácsi Tibor fórumos segítségével megépítettem azóta is jól müködik, szolgáltatja a gőzt Schmidt Lajos bácsi által tervezett kéthengeres alteráló vezérlésű gőzgépnek.
Természetesen beépítve egy gőzhajóba.
Eljött az idő új gőzgép építésére és hozzátartozó új kazánt is szeretnék építeni.
A kazán választásom fekvő külső vizcsőves kazánra esett.
Látom régebben feltett Munkácsi Tibor gőzhajójáról készült képeket.
Engem most a kazán külső burkolata érdekelne azon belül is, hogy van e rajta hőszigetelés.
Ha van miből, ha nincs milyen lehet a burkolat hőmérséklete és ettől minimum milyen távolságra illik tenni a hajó palánkját.
Üdv.feco 1.

Nem elérhető ROCKETT

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 64
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #22 Dátum: 2013. Március 18. - 11:20:04 »
Szia Feco1!

Ezt a típusú kazánt Scmidt Lajos bácsi hajójában láttam először.
Neki nagyon jól működött és ha jól tudom nem vitte túlzásba a hőszigetelést, mert hagyott elég helyet a kazán és a hajótest között.
A levegő igen jó szigetelő és a meleg mindig felfelé szál!

Ez Lajos bácsi Móricz nevű hajója.
Itt láthatod a korábban említett gázláng szabályzót beépítve (amit Munkácsi Tibor is elkészített, de nem használjuk).
Munkácsi Tibor hajójának kazánja egy Jarov típusú kazán, ami kialakításában nagyon eltér az általad választottól (de az elve ugyan az).
Az a kazán igen nagy (kb. 2,4l) és ráadásul nagyon nagy égőt igényel (tényleg nagyot: 2db porcelán panelt a Siesta gázmelegítőből!).

A képen látható a kazán, az elsődleges (hegesztett 0,8 mm-es) rozsdamentes acél hőszigetelése és a külső alumínium (ami 1mm vastag) burkolata, ami belülről még 6mm vastag azbeszt bélelést is kapott!
Ekkora kazánnál és főleg ekkora égőnél kell ez a hőszigetelés és még így is túl meleg az emberi kéznek.
Egy jóval kisebb kazán esetén nem kell ilyen extrém szigetelés, inkább nagyobb távolság ajánlott a hajófaltól.
Ami nagyon fontos, hogy alulról is legyen szigetelés és kellő légrés!
Egyébként az általad választott kazántípusnál a levegő égőtérbe juttatására célszerű megfelelő méretű réseket kialakítani a kazán hőszigetelésének oldalán alul.
Lehet szabályzott is ha a réseket eltakarod egy lemezzel (ami mozgatható, ha szükséges).
Szóval a burkolathoz jó az alumínium, réz, rozsdamentes vagy vas lemez, ami legyen azért 0,8mm-es (hőre ne deformálódjon könnyen).
Az oldalfal távolság meg minimum 3cm, alsó is legalább 1cm.
Egyébként lehet dupla falu is a szigetelés, de alulra azért tegyél valami azbeszthez hasonlót a hajótestbe (a kazán teljes felületén).

ROCKETT :)
Tel: 30/290-7197

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 120
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #23 Dátum: 2013. Március 18. - 17:13:43 »
Szia ROCKETT!
Köszönöm az információt. Éreztem, hogy a lemez mögött szigetelő anyag van, már begyüjtöttem az aszbesztlemezt. 10 mm egy kicsit vastagnak találom, de ez van.
A kazándob már készén van, az égőhöz beszereztem a kerámiát, most már csak dolgozni kell.
Van egy másik problémám előbb azt szeretném megoldani.
Készül, illetve elkészült egy kéthengeres kettős müködésű körtolattyús vezérlésű gőzgép.
A rajza:


Tanácsot szeretnék kérni a gép beállításához.
Üdv. feco 1.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 120
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #24 Dátum: 2013. Március 23. - 09:08:37 »
Szia ROCKETT!
Várom ám a tanácsodat a fenti gőzgép beállításához.
Üdv.feco 1.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 120
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #25 Dátum: 2013. Március 25. - 10:15:39 »
Szzervusz ROCKETT!
Elolvastam privát üzenetedet, amit nagyon köszönök.
Sajnos én nem tudom, hogy mi az a vezérlési kördiagramm, de ha írnál egy pél-
dát egy adott gépre megfpróbálnám az enyémre megszerkeszteni.
Üdv. feco 1.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 120
Re:Segítség a kezdéshez és építéshez
« Válasz #26 Dátum: 2013. Szeptember 16. - 08:16:43 »
Üdvözlet mindenkinek!
Megkaptam a vezérlési kördiagramhoz a minta példát.
Köszönöm.
Első olvasásra kicsit bonyolultnak tünik, de igyekszem hasznosítani.

Üdv. feco 1.