KazánokPár szó a kazánokról.
A gőzhajó egyik legfontosabb gépészeti része a gőzgép mellett.
A kazán elkészítése nagyon nagy odafigyelést, precizitást és türelmet igényel.
Itt nincs helye a spórolásnak, mert baleset és életveszélyes a spórolósan és hanyagul épített kazán. Mindenkinek jól felfogott érdeke, hogy üzembiztosan üzemeljen.
Nem szabad sérült, repedt anyagot felhasználni az építés során, mert a kazánnak bírnia kell a folyamatos 3,5 - 4 bar nyomást és a nagy hőingadozást.
Természetesen minden forrasztás keményforrasztás ezüsttel!Minden kazánt beépítés előtt nyomás próbázni kell!A gőzhajónk tervezésekor egyik fontos szempont a kazán típusa és mérete.
Általában háromféle típusú kazán az elterjedt a modellhajókban:
-
1., Fekvő belső vízcsöves kazán
-
2., Fekvő külső vízcsöves kazán
-
3., Álló tűzcsöves kazán.
Mind a három mellett szólnak pozitív és negatív érvek.
1., Fekvő vízcsöves kazán :Előnyök:- Alacsony súlypont (stabilabbra építhető a hajó)
- Viszonylag könnyen rögzíthető a hajóban
- Stabil gőzteljesítmény (bár itt lényeges az égő jó beállítása) jó hatásfok
- Nincs szükség külön külső hővédő borításra
- Ha kell, jól „elrejthető” felépítménnyel
- A gőz utóhevítése kivitelezhető
Hátrányok:- Viszonylag hangos az égője miatt
- A külső szerelvények (vízszint mutató, gőzdóm, biztonsági szelep) ráépítése nagyobb figyelmet igényel
- Körülményesebb körülszigetelni, bár nem feltétlen szükséges
- Munkaigényesebb égő
- Fokozottabban kell figyelni a vízszintet üzem közben
A láng hőjét a kazánban lévő víz egy nagy lángcsövön és több kis vízcsövecskén veszi át.
A kazánon átvezetünk egy lángvezető csövet és a jobb hő leadás érdekében ezt a lángvezető csövet „átfúrkáljuk” több kis vízcsövecskével így megnöveljük a lánggal érintkező felületet. Tulajdonképpen egy nagy láng (nevezhetjük szúró lángnak) útjába rakunk egymás után több kis csövet (egymáshoz képest elfogatva) egy lángvezető csőben.
Üzemeltetés során arra kell fokozottan odafigyelni, hogy a kazán vízszintje ne csökkenjen a lángvezető cső felső szintje alá. Ha véletlenül alacsonyabb szintet ér el a víz, akkor már nem hűti a lángvezető cső felső részét a víz és megolvadhat pár keményforrasztás.
Ezt a típusú kazán viszonylag alacsonyra lehet építeni és így a felépítményt úgy lehet köré építeni, hogy megfelelő légrés hagyható a kazántesttől, a gőzdóm a kazán testén kívül van kialakítva. Ennél a kazántípusnál főleg gázégő alkalmazható, mert hosszú és erős lángra van szükség.
2., Fekvő külső vízcsöves kazán :Előnyök:- Viszonylag alacsony súlypont (stabilabbra építhető a hajó)
- Viszonylag könnyen rögzíthető a hajóban
- Csendes üzemelés
- Egyszerűbb égő
- Nem igényel fokozottabb figyelmet a vízszintje
- A gőz utóhevítése kivitelezhető
Hátrányok:- Külön hőszigetelő burkolat szükséges ezért nehezen „elrejthető”
- A külső szerelvények (vízszint mutató, biztonsági szelep) ráépítése nagyobb figyelmet igényel a külső hővédő burkolat miatt
- A külső hőszigetelő lemezt nem lehet leburkolni, mert nagyon forró
- Nagy felületű égőfej szükséges a kazánhoz (viszonylag magas égőtér)
A láng hőjét a közvetlenül kazántest felülete és a belőle kinyúló vízcsövek veszik át.
Az égőt úgy kell kialakítani, hogy a kazán hosszának 80%-ában teljes felületén kell égnie a lángnak. A nagyfelületű égőnél biztosítani kell az egyenletes levegőellátást, hogy teljes hosszában megfelelően égjen az égő. A külső hővédő burkolatot megfelelő vastagságú és minőségű anyagból kell kialakítani (réz, alumínium, rozsdamentes, vas). A gőzdóm a kazán testén kívül van kialakítva, de egyben leburkolható a külső hővédő lemezzel.
Ennél a típusnál lehetséges gáz vagy folyékony tüzelőanyag alkalmazása is, mert itt nagy felületen és egyenletesen kell égnie a lángnak.
3., Álló tűzcsöves kazán :Előnyök:- Csendes üzemelés
- Egyszerű égő
- Könnyen körbeszigetelhető
- Viszonylag könnyen rögzíthetőek a külső szerelvények (Vízszint mutató, nyomásmérő, biztonsági szelep)
- Nem igényel fokozottabb figyelmet a vízszintje
- A gőz utóhevítése a legegyszerűbben kivitelezhető
Hátrányok:- Nagy körültekintést igényel a rögzítése.
- Magas súlypont a vertikális kialakítás miatt
- Viszonylag magas égőtér
- Nagyon nehezen lehet felépítménnyel „elrejteni”
- Nagy méret és súly a több tűzcső miatt
A láng hőjét a kazánban lévő víz közvetlenül kazántest alján és a kazán víztartályán keresztül vezető függőleges lángcsöveken veszi át. A jó hatásfok eléréséhez a tűzcsövek átmérője és darabszáma a mérvadó. Az égőt úgy kell kialakítani, hogy a kazán aljának közel 80%-át egyenletesen melegítse. A gőzdóm a kazántestben kialakítható és a gőz utóhevítése is a kazánon belül megoldható. Ennél a típusnál lehetséges gáz vagy folyékony tüzelőanyag alkalmazása is, mert itt közepes felületen és egyenletesen kell égnie a lángnak.
Összességében mind a három típus bevált és alkalmazott a modellhajókban.
Természetesen léteznek más típusok, de azokra most nem térek ki.
ROCKETT