Hi Urak és F16-ot szerető pilóták!
A hétvégén, végre összeállt minden, nem mintha előtte rossz lett volna a rendszer.....
De, már a kezem is érezte a modellt......Ő pedig hálás volt, a kevés hibáért...
Helyén van a súlypont, ami elég fontos egy ilyen masinánál!
Ez azt jelenti, hogy finoman el tud emelkedni a talajról, persze, ha a pilóta hagyja .
Tehát szépen scalesen is fel tud szállni, valamint, erőből, 6-8 m "gurulás", gyorsulás után, szinte azonnal függőlegesen, megfűszerezve a füsttel és néhány orsóval, hagyja el a talajt!
Az "RaidBull" annyira jó tulajdonságokkal bír, hogy fékszárnyak (flapp) nélkül és vektor-segítség nélkül is hibátlanul végzi a felszállást. Erre úgy jöttem rá, hogy az egyik startom előtt a "normál" repülési fázisban volt a masina....tehát se velktror, se flapp nem volt.......csak annyit vettem észre, hogy némileg több magassági kellett az elemelkedéshez. Annak idején, Seba Uram említette, hogy a fékszárnyakra nem feltétlenül van szükség, de a felszállást és a leszállást nagyon tudják segíteni, főleg ha a pálya nem a leghosszabb!
Egy szó mint száz.....a projekt teljes sikernél tart jelenleg. Már volt némi próbálkozás a lassú, függőleges emelkedésre, ami majd a lebegés előszobája lesz. Nagyon biztosan tartotta az irányokat a darab. Természetesen, itt van jelentősége a gyróknak(csűrő,oldal), szépen tartották ezt a két irányt, én pedig a tolóerővel és a magasságival foglalkoztam. Pedig.....ebben a "normál" repülésben, ahol ezt a lassú emelkedést próbáltam, a gyrók nem igazán "érzékenyek". A 3D-s állásban a gyrók 30% "erősebben" dolgoznak, de ezt sajnos még nem "élvezhettem".Ide még nem mertem "felkapcsolni"!
A turbinában már 5.3 Óra van....ez számomra is meglepetés volt! Ha ebből leveszünk kb 10%-ot...ez a földi próba ideje.....legalább 4.5 óra a levegőben töltött idő!!! Ebban csak az a "rossz", hogy ezek a startok (kb 45) hosszú időre vannak elosztva.......jobb lett volna, ha alkalmanként 4-5 starttal jött volna össze ez az idő......
De legalább szoktam a modellt, meg Ő is engem.
A modell igen jó indulatú, semmi kilengés, akaratoskodás, billegés, bizonytalanság. Fantasztikusan iránytartó, minden sebességi fokozatban! A leszállás is, az Ő részéről Patent, max. a pilóta kezét kellett(volna), régebben "elveregetni". A fogyasztás nagyon gazdaságos. Startonként általában 3 lityit használ el, tehát a leszálláskra bőven van idő. Lehet szépen gyakorolni a behelyezkedéseket és csak akkor letenni, ha minden "klappol". 1 start általában több mint 6 perc.....ami ugye elég ebben a kategóriában. A 3 lityit is inkább bővebben számoltam, mivel a 3 tartályban egyformán 2-2 liter üza. van, ebből a fő tartály mindig maximumig volt leszállás után, a másik kettőben pedig 2x 1/3 nyi anyag maradt.......
Ebből látszik, ha valaki jól túlmotorozza a modelljét, az üza. fogyás nem lesz (sokkal) több, mint egy kisebb motorral. Az eredmény pedig az, hogy bőven van tolóerő tartalék, ha netán (?) szükség lenne rá....
Nemsokára készen lessz az orsegédszárnnyal ellátott szárny-párom is, ettől azt várom, hogy a felszállás és a leszállás is sokkal rövidebb távon fog "lezajlani".
Ezt a modellt, mind repülési szempontból, mint technikailag nyudodtan javasolhatom, mindenkinek. Ha minden követelménynek megfelel az építés, meg a biztonság, nagyon hálás, jól kezelhető repülő!
A hétvégén a kés repülést is kipróbáltam, nem lett a legszebb, de ebben a figurában még éreztem a "zabszem-hatást", kicsit féltem tőle......nem kellett volna! Ezt is szépen csinálja, stabilan repüli. Természtesesen a vektor rásegítés elengedhetetlen......mert mint tudjuk, "felület" a késrepüléshez, nem igazán áll rendelkezésre.
üdv.:raid