Helikopterek > Multikopterek

Tricopter

(1/18) > >>

BK_Attis:
Sziasztok!

Beszeretnék mutatni egy pazarul sikerült tricopter.  :o
Reményeim szerint ha meglátja az építője akkor publikálni fogja továbbiakban az építését!  ::)
A tricopter Rcelktro keze munkáját dicséri.  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yuFp_ITIlP8

pittyu2:
Nagyon jó.A Gyrók tipusára lennék kíváncsi.( A többi pilóta hiba miatt nekem sose sikerült ).
Gratulálok. :)

eduardo:
Gratulálok!
Én pedig arra, hogy ha jól látom, akkor hxt 700kv-s motorok vannak rajta, ha az építő megmondaná, ha tudja, gondolom mérte, hogy mennyit húz, vagy tol, miylen légcsavarral, azt megköszönném.
Előre meg is köszönöm!
Üdv:eduardo

RcElektro:
Sziasztok !

Év elején, multirotoros videókat nézegetve, rövid számolgatás után elhatároztam,hogy megpróbálkozom
egy tricopter megépítésével.
Quadcoptert is izgalamasnak találtam, viszont közel négy éve próbálkozom a helikopterek irányításával
és a rudder vezérlésnek köszönhetően szerintem a tricopter közelebb áll a helikopter -hez, így a tricopter győzött meg leginkább.
Elsődleges szempont nem a légi videózás, fpv volt, inkább az agilisebb repülési tulajdonságok,
amire a direktebb rudder vezérlés szerintem megfelelőbb.Mindezek melett a tricopter is tökéletesen alkalmas légi videózásra, fpv célokra.
Tricopter építési költsége,vevővel(orange),2db akkuval,stb.. , kompletten ,kb 35.000 Ft
(közel ennyibe kerül egy 500-as méretű helikopter közepes törés utáni javítása)
Tricopter-nél egy komolyabbnak számító sérülés javítása,kb 2000Ft ,ha cserélni kell mindhárom szárat és légcsavart.
Próbálkozások alatt,volt pár komolyabb "leszállásom" ,sikerült már lendületből ,kb 50 méterről  földet érnem vele,mindössze 1db légcsavart és a 3db szárat kelett cserélnem.(anyagi kár 1400Ft) , váz,elektronika egyik esetben sem sérült.
Hazafelé beugrottam a baumaxba,másnap ismét repült.
Mechanikához minden beszerezhető helyben,nem kell modellboltokra,rendelésekre várni.
További előnyei közé tartozik a szállítása.Két db csavar eltávolításával egy perc alatt összehajtható ,
így egy hasonló méretű, összehajtható quadcopternél is 50% -al kisebb helyet foglal.

Interneten keresgélve , több építési megoldást is találunk , vezérlést is beleértve.

Mechanika kialakításánál figyelembe vettem az alkatrészek beszerezhetőségét, illetve a megfelelő súly/masszívitás arányt.
"Vázhoz",elektronikai alkatrészboltokban megvásárolható,egy oldalon réz fóliával ellátott "nyáklemezt" használtam.
Könnyen beszerezhető,megmunkálható,megfelelő merevséget biztosít a szendvics szerkezetű váznak.
Építhetünk 20-30cm vagy akár 100-200cm fesztávolságú tricoptert, a méret/súly arányokat figyelembe véve az elektronika kiválasztásánál.Lényeg a közép ponthoz egyenlő távolságban elhelyezett,120° -ban elrendezett motorok.(gondolom működne T alakban elhelyezett motorokkal is,ebbe most nem mennék bele)
Vázhoz A4 méretű Nyáklemezt használtam.
Nyáklemezről a felesleges réz fóliát eltávolítottam vaskloriddal.Alsó lemezen meghagytam a fóliát a külső rögzítő csavaroknál,
5-ös önzáró csavaranyákat ráforasztottam.
Ez jelentősen megkönnyíti a szét és összeszerelést,szállításhoz.Mindössze egy 5-ös imbusz kulcsra lesz szükségünk.(réz fóliát nem fontos eltávolítani,lemezenként 5-6 g-ot spórolhatunk)
Tartószárakat 5mm -es , 2,5cm hosszú imbusz csavarokkal rögzítettem a vázhoz.
Váz első részét 3mm -es , 2,5cm hosszú csavarokkal erősítettem meg.
Nagyításhoz kattints a képre


Fenyőlécből készült motor tartó szárakat elvetettem.Kis méretnél szerintem használható , viszont nehezebb,nagyobb méretű
mechanikánál bezavarhatja a gyrókat a nem megfelelően merev szerkezet.Mivel a fő cél az agilisebb sport repülési tulajdonságok voltak,
15mm -es aluminium zártszelvény melett döntöttem, 50cm -es zártszelvényeket használtam.


Vezérlés megoldható ,4db gyroszkoppal , KK multipanellel , Wii controllerrel , stb..
Sajátomat 4db gyroszkoppal építettem meg , többi vezérlési módra most nem térnék ki.


Gyroszkópos megoldást a 6ch ccpm 120° -os helikopterekkel megyegyező ,rádió beállítások miatt választottam.
Nincs szükség,programozó kártyára,laptopra,stb a beállítások megváltoztatásához.Repülési tulajdonságok,agilitás,stb megváltoztatása,megegyezik
egy 6ch 120° ccpm helikopterével.Annyi különbséggel,hogy itt nem kapcsolóról indulnak a motorok,és nem az állásszögek változtatásával történik az irányítás,hanem a motorok fordulatszámának változtatásával.(ciklikus szervók helyére vannak csatlakoztatva a motorok)
KK multipanel , wii vezérlés amúgy 40-50% -al kevesebb kiadással járna.(kk panel ,wwi controller,kb 5-7000Ft , 4db gyroszkópos megoldás 10-12000Ft)

Motorok kiválasztásánál törekedtem a lehető legnagyobb nyomatékra,a minél kisebb késleltetés miatt az emelő erőt illetően.
Hextronik DT700 -as motorra esett a választásom.Sajnos a kezdeti tesztek közben megsérült az egyik motor aluminium tartója,mivel nem tudtam pótolni DT750-es motorokkal folytattam.Tökéletesen beválltak,hetekig nem volt készleten a DT700, így maradtam ennél a típusnál.

Gyroszkóp: Nem kelett sokat gondolkoznom, már korábban is jól bevállt HK401B melett döntöttem.

Szabályzó : Hobby King 20A , 3A ubec Szerintem az egyik legolcsóbb 20/30A -es szabályzó
Próbaképp rendeltem,nem bántam meg,tökéletesen bevállt.(gyrókat használhatjuk digitális módban)

Rudder servó : Használtam innolab HGD260MG digitális fémfogaskerekes,és Turnigy MG930 digitális fémfogaskerekes szervót, mindkettő bevállt.
(legalább 3.5-4kg -os , fémfogaskerekes szervó ajánlott)

Február óta 4db tricoptert építettem a fenti konfigurációval , mindegyik túl van már a századik starton,úgy tudom még egyik motorral,szabályzóval sem volt probléma.

Első trikopteren a motorok közvetlenül a szabályzókra voltak forrasztva , hátsó szabályzó vezetékei az alu zártszelvényen belül lettek elvezetve.

Sajnos az első tesztrepülésen , kapkodásom miatt (nem tettem rögzítőt a motor rögzítő hernyócsavarokra) kirepült az egyik első motor,
mivel fixen volt forrasztva, tőben kiszakadtak a motor vezetékei.Motort kelett cserélnem.
Később a motorok vezetékeit epoxival rögzítettem, motor és a szabályzó között 3.5mm -es csatlakozót használtam.
Így egy késöbbi hasonló "eset" nem tud hasonló károkat okozni.(kiesik a motor csak meg kell keresni :) , nem ránt magával semmit)

Hátsó vezetékek, zártszelvényen belüli elvezetése sem bizonyult jó ötletnek.Furatok túlzottan elgyengítették a szelvényt,
nagyobb esésnél kettétört.

Késöbb a zártszelvény melett lettek elvezetve.


Tricopter egyik legnagyobb kihívást jelentő része a rudder mechanika.
Nem árt, ha erős ,tartós,megbízható,strapabíró.
Ezen sokat gondolkoztam,végül egy trex 500 -as rotoragyat és főtengelyt használtam fel.
Minden fenti kritériumnak megfelel, egyetlen csavarral eltávolítható ha szárat kell cserélni,
olcsón beszerezhető Hk-tól (HK500), illetve helisektől a helin már nem használtó példányokat.
Rudder servó tartót a frame-ből megmaradt nyáklemezből készítettem el,2db csavarral rögzítettem a szárra,amiből az egyik átmenő csavar
a komplett rudder mechanika rögzítéséért is felel.


Első motorok rögzítése
Egyetlen csavar eltávolításával,és 2 kettő fellazításával eltávolítható a tartószárról.
Frame-ből megmaradt nyáklemezből elkészíthető az alsó motortartó rész.


Három db szabályzó táp vezetékeit párhuzamosan összekötöttem,első 2 motor csatlakozása XT60 csatlakozókkal bontható.
Első két szabályzó BEC vezetéke ki van kötve , komplett elektronika a hátsó szabályzóról kap 5v -os feszültséget.
Be lett építve egy csipogóval ellátott akku feszültség jelző dupla biztosítékként , ha elfelejtem elindítani az időzítőt,vagy nem teljesen feltöltött
akkuval szállnék fel. Levegőben lemerült akkunál nincs mentési lehetőség.Nincs rota vagy vitorlázás,bármelyik motor leáll , csak a remény marad,hogy kevésbé sérüljön a "szerkezet".

Rádió beállítás 6ch 120° ccpm heli mix
Három db motorvezérlő gyró a ciklikus szervók helyére van csatlakoztatva,gyrókhoz kapcsolódnak közvetlenül a szabályzók.
Farok gyro a rudder csatornához csatlakozik
Három db motorvezérlő gyró érzékenység vezérlése,közösítve a gázcsatornához csatlakozik.(bár nem igazán van rá szükség,repülés közben akár 3 különböző előre beállított gyróérzékenység közül választhatunk)
Motorvezérlő gyrók normál , rudder vezérlő gyró, iránytartó módra lettek beállítva.(mindegyik gyro digit módban van)
Fenti konfigurációnál, nincs szükség külön bootoltatni a gyroszkópokat.Lehúzott "gázkarral" akku csatlakoztatása után bootol a rendszer.
Ledsorok segítenek a pozició meghetározásban és az éjszakai repülésnél )
Húzóerőt még nem mértem , kifejezetten dynamikusnak mondható a viselkedése.

Súly : 1Kg
Motor tengelyek távolsága : 92cm
Átlagfogyasztás : 5A motoronként (lebegés,ide-oda repülés)



 

RcElektro:
Második start
http://www.youtube.com/watch?v=yIG7gYtA47g
Ismerkedünk.
http://www.youtube.com/watch?v=yuFp_ITIlP8
Unatkoztam
http://www.youtube.com/watch?v=39rDuukVn7Q&feature=related
Éjszaka
http://www.youtube.com/watch?v=dx0FGB51z0Q

Onboard "Tájvideó" :)
http://www.youtube.com/watch?v=q4VaTTl4j88

2011 Naiv ügyességi heliverseny (első három helyen tricopterek végeztek.Nagy szél volt)
http://www.youtube.com/watch?v=hFrwMIz137o

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

Teljes verzió megtekintése