Szerző Téma: Az RC vitorlázásról  (Megtekintve 4463 alkalommal)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:Az RC vitorlázásról
« Válasz #15 Dátum: 2012. Március 02. - 11:18:06 »

Téli karbantartás I.

Szerző: ifj. Csóka László


Január, február itt a nyár! És tényleg. Február vége van, nekünk pedig lassan elkezdődik a szezon. A versenyzés vagy akár egy könnyed kis örömvitorlázás előtt nem árt egy karbantartást végezni csakúgy, mint ahogy ez a nagy hajókon szokás, nehogy az idei első modellvitorlázáshoz társított álom a várakozással ellentétben rémálommá váljon. Ehhez szeretnék most egy kis segítséget nyújtani.
Az első és legfontosabb az elektronika, amit át kell néznünk, mivel ennek a vízhez közel való használata fokozott igénybevételt jelent, valamint az sem elhanyagolható szempont, hogy az elektronika meghibásodása esetén általában működésképtelenné válik a teljes rendszer. Ebben az esetben könnyen megeshet, hogy hirtelen egy szál alsógatyában találjuk magunkat a 10°C vízben, realizálva egy esetleges tüdőgyulladás lehetőségét, miközben próbáljuk menteni a menthetőt. Ez általában nagyon jó kis ingyen cirkusz szokott lenni a parton romantikázó párok számára melyben mi a bohóc szerepét töltjük be. Nem tudom, biztos vannak, akik élvezik az ilyen helyzeteket, de biztos vagyok benne, hogy hozzám hasonlóan a többség nem így van vele, ezért érdemes az elektromos részekre odafigyelni.
 
De pontosan mit is jelent ez? A leginkább sebezhető pont a vezetékek csatlakozásánál van, régebben nekem is nagyon sok problémát okoztak, mert nem figyeltem kellően rájuk. Érdemes az összes csatlakozási pontot széthúzni (persze előtte, egy összejelölés nem árt, hogy melyik kábel mihez csatlakozik), majd kontaktjavító spray-el mindet befújni. Ha oxid réteg keletkezett a rézből készült részeken (az a zöld undorító izé) akkor azt fogkefével vagy finom, ilyen célra készült drótkefével le kell takarítani, és újra befújni. A kontaktspray hagy egy vékony „zsír" szerű réteget, de nem kell aggódni, mert ez fogja biztosítani a tökéletes érintkezést és a korrózió védelmet egy ideig.


 
A szervókat is karban kell tartani, hiszen az elektronikus részek mellett jó néhány mozgó alkatrészt is tartalmaznak. A szétszedés a szervo aljában található csavarok kicsavarásával kezdődik. Ezután lehet szétnyitni a házat, oly módon, hogyha a nyomtatott áramkörhöz akarunk hozzájutni, akkor a szervo ház alját vesszük le, ha a fogaskerekekhez, akkor a tetejét. Egyszerre a kettőt semmiképp, hacsak nem akarunk versenyezni a kutyával, hogy ki szedi fel előbb a százfele gurult fogaskereket. A kutya emésztőrendszere nem kompatibilis a kikönnyített titán alkatrészekkel, így nem árt az óvatosság. A szervo áramköreibe, ha víz került és oxid réteget találunk rajta akkor a már jól bevált kontaktspray-t és egy fogkefét hívunk segítségül. A fogaskerekeket és a mozgó alkatrészeket finoman be kell zsírozni a minél további tökéletes működés érdekében, valamint ha golyóscsapágyas a szervo, akkor a csapágyakat sem árt megkenni egy picit. Mondanom sem kell, hogy erre a célra készített gépzsírt és gépolajat használjunk, nehogy a hűtő mélyebb zugaiból előásott disznózsírt és a tegnapi sült krumpli sütéséhez használt olajt, mert az okozhatja a fent leírt gatyára vetkőzős effektust. Összeszerelés után, érdemes a Plasti Dip nevű anyaggal, (ez egy folyékony gumi, amely a levegőn száradva éri el gumiszerű tulajdonságait,) bekenni a szervoház illesztési pontjait, biztosítva, hogy ne kerülhessen víz a belsejébe. Vízhatlan szervo esetében is alkalmazható ez a módszer, de fölösleges, bár a vezeték csatlakozásnál jó ha duplán szigetelt a ház.


 
A vevő egy nagyon érzékeny berendezés és már kis mennyiségű párától vagy vízcsepptől is cserbenhagyhat bennünket, ellentétben a többi elektromos alkatrésszel a manapság leginkább használt digitális vevők sokszor kiszárítás után sem működnek. Ez alól persze vannak kivételek. Tehát nagyon fontos, hogy maga a vevő vízhatlan legyen. Erre legjobb megoldás egy műanyag tasakba vagy lufiba való helyezés, majd ennek vízhatlanítása. Ez teljes mértékben meggátolja, hogy víz kerülhessen a vevőbe.
 

 
Ezek az elektronika legfontosabb részei melyeknek a karbantartása elengedhetetlen. Nem baj, ha valaki nem ért túlzottan az elektromos dolgokhoz. Ezek a műveletek bárki számára elvégezhetőek, hiszen nem igényelnek semmilyen különösebb tudást. Következő írásomban a hajó többi alkatrészének a felkészítését szeretném bemutatni.

Addig is jó szerelgetést mindenkinek!
ifj Csóka László


Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető Szakics

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 139
Re:Az RC vitorlázásról
« Válasz #16 Dátum: 2012. Március 03. - 07:37:08 »
Köszönöm a leírtakat, bevallom eszemben sem volt hogy a szervót is szét kell szedni. Sokat segítettél, várom a folytatást.

Üdv.: Szakics 8)
"Aki meg akar tenni valamit, talál rá módot, aki nem, az talál kifogást." - Stephen Dolly

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:Az RC vitorlázásról
« Válasz #17 Dátum: 2012. Március 06. - 11:56:39 »
Hausolni, halzolni, perdülni.

Szerző:   Ember Sándor


2012. 03. 05. - Horizont
Érdemes lenne közhírré tenni a vitorlázók körében, hogy miként is kell ,,külföldiül,, mondani és írni azt, amit mi magyarul perdülésnek nevezünk ?
Hausolni, hauzolni vagy halsolni, illetve magyarosan írva halzolni? Ugye halljuk és olvassuk így is úgy is, de melyik a helyes ?
 
Mint tudjuk a Balatonon és általában a magyar vizeken egy nagyon egyedi vitorlázó nyelv használatos, amelyet balatoni vitorlázó őseink a 20. század elején, úgy a második világháborúig alakítottak ki, és néhányan akik még találkoztunk a hazai vitorlázás nagy öregeivel, tőlük tanultuk ezt az sajátságos magyar hajós nyelvet. Annak ellenére, hogy a világ általában az angol terminus technicust használja, nálunk az erős német nyelvi behatás következtében egy angol-német kevert rendszer honosodott meg. Így van ez a perdüléssel is, amely etimologiailag minden bizonnyal a német Hals = nyak főnévből alakult ki. Ennek az a magyarázata, hogy a perdülést végző hajó éppen átlendülő nagyvitorlája hátulról nézve egy helyen beszűkül, rövid időre egy deformált nyolcas formáját veszi fel, ami egy szűkülő nyakra emlékezetet. A vitorla alsó és felső része nem egyidejűleg csapódik át, ez az oka furcsa formának.
Ebből következik, hogy a helyes kifejezés a német nyak szóból kialakult és magyarosan írva a halzolni foma. A hausolni ige ismereteim szerint semmiből nem vezethető le, hiszen a szintén németes hangzású szó értelmének semmi köze a Haus= ház szóhoz !
A vitorlázással foglalkozó magyar nyelvű sajtó egy része (Hajó és a Yacht magazinok) többnyire következetesen - szerintem helyesen- a halzolni formát használja, esetleg halsolnit írnak, de más lapok, pl. a Vitorlázás általában keveri, egyszer így, egyszer úgy a szerzőtől függően, de legtöbbször a hausolni-t használja. Már megjelent nyomtatásban a hauszolni és a hanzolni (sic!)is.
Ha már megtanultunk jól perdülni, érdemes lenne jól is írni.

Jó szelet
Ember Sándor 

A kifejezés angolul: "tacking downwind" (a szerk.)


Üdv: batali
(HUN37)

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:Az RC vitorlázásról
« Válasz #18 Dátum: 2012. Március 13. - 10:55:43 »
Karbantartás 2.


Szerző:    ifj. Csóka László



2012. 03. 13. - Modellvitorlázás

Előzőleg már láthattuk hogyan kell felkészíteni modellvitorlásunk elektromos részeit a szezonra, de azoknak, akik komolyan veszik az év elejét közel sem szabad megelégedni ennyivel.

Igaz a működéshez elengedhetetlen részek már-már atombunker biztonságúvá váltak működés szempontjából a karbantartás révén, de még mindig vannak a hajón olyan alkatrészek, amik megadhatják magukat a vízen és ez tudjuk jól, mit okozhat. Ennek elkerülésére most ezeknek a karbantartását, felújítását mutatom be.

 

A vitorlázóknak ezzel nem mondok újat, de a kötélzetnek mindig kiváló állapotban kell lennie a tökéletes hajókezelésért. Ez a modellvitorlázásban sincs másképp, egy-egy kiszálasodott kötél vagy inkább hívjuk zsinórnak (a madzag kifejezést már inkább megalázónak tartom, de még talán ez is belefér) nagy bosszúságot és fejtörést okozhat. Először is meg kell vizsgálnunk, hogy milyen állapotban van a hajón található kötélzet. De mit is keresünk? A leglátványosabb elváltozás, ha a zsinór széle elkezd kiszálasodni, azaz a szerkezete elkezd szétesni. Ezt azonnal cserélni kell. Árulkodó jel még, a zsinór sprődebbé válása és a szín kifakulása (persze ha az eredeti szín nem fehér), ami általában a meggyengüléssel jár együtt. Ilyenkor is érdemes cserélni. De nehogy valaki elkezdje foltozgatni a sérült részeket, mint ahogy a nagymama a lyukas zoknikat szokta, mert a zoknikkal ellentétben itt elég bajt okoz, ha a javítás esetleg egy használatot sem bír ki. Az adott zsinórt teljes hosszában cseréljük, különösen igaz ez a futó kötélzetre ahol a rögzítési pontokat kivéve a csomók nem megengedhetőek az elakadás-mentes működésért. Láttam már, hogy valaki pillanatragasztóval próbálta a kiszálasodott részeket orvosolni. Hogy Besenyő Pista bácsi szavaival éljek: „Normális ez!?" Na, jó, mielőtt valaki magára venné, bevallom én voltam ez a nem normális egyén. Kipróbáltam, de nem jött be. Mit is mondhatnék az elképzelést nem éreztem rossznak kivéve, hogy a kiszálasodás a meggyengülés miatt kezdődik, a pillanatragasztó pedig nem állítja vissza az eredeti erős szerkezetet. Viszont a pillanatragasztó alkalmas a megkötött csomók rögzítésére, így oda bátran használjuk.

 

Nem elég csak a kötélzetet átnézni a tökéletes vitorla kezelés érdekében. Hasonlóan fontosnak tartom az alba és a bumm csapágyainak az átnézését és karbantartását. Ezek a víz hatására rozsdásodnak és egy idő után elkezdenek megszorulni, aminek a hatása végül az lesz, hogy hátszélben nem tudjuk kellően kiengedni a vitorlát. Ehhez a művelethez sincs szükségünk szakképzettségre. Egyszerűen kifújjuk a csapágyat féktisztítóval, majd megolajozzuk és már készen is vagyunk, bebiztosítva ezzel a tökéletes működést. Felhívom mindenkinek a figyelmét, hogy a féktisztítózás után a csapágyunk könnyebben fog járni, mint új korában, mivel a benne levő olajt mind kioldja a szer, de, ha az olajt nem pótoljuk, ilyen állapotban kb. fél napot bír ki, ha vizet kap.

 

Az előző cikkben valamint a most leírt módszerek azok melyeket érdemes legalább egyszer az első úsztatás előtt elvégezni annak érdekében, hogy minden rendben menjen és ne kellemetlen élményekkel térjünk haza a vitorlázás végeztével. Én az itt leírtakat általában egy évben többször elvégzem, de a nagyobb versenyek előtt mindenképpen. Ennek érezhető eredménye is van, hiszen az előző évben mindössze két technikai problémám akadt versenyen, ebből szerencsére csak egy futam közben, pedig tavaly nem kevés versenyen indultam. Előző években, amíg nem figyeltem az ilyesmire sokkal több problémám volt, majdnem minden versenyre jutott egy. Ez is bizonyítja, érdemes odafigyelni a technikánkra, hogy a maximumot tudjuk kihozni belőle csak úgy, mint magunkból.

ifj. Csóka László
Üdv: batali
(HUN37)