Szerző Téma: Sérült,törött modellek javitása  (Megtekintve 1349 alkalommal)

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Sérült,törött modellek javitása
« Dátum: 2012. Február 16. - 20:29:16 »
Sajnos egy repités nem mindig végzödik ugy ahogy szertnénk.
Van amikor vezetési hibát követünk el (ezt általában rádiózavarral magyarázzuk ;)) van amikor valóban fellépik egy rádiózavar, van amikor hibánkból vagy hibánkon kivül sztrájkol az elktronika és van amikor Mörfi barátunk vicceskedvében idönap elött lehozza a modellt. Természetesen sohasem a mi hibánk :P le a lényeg az hogy egy modellböl több kis modellrészt találunk a talajon. Az elsö reakció az elkeseredés, utána jön a Hamletti gondolat "lenni vagy nem lenni?", szóval: Javitani vagy eldobni-ez itt a kérdés?
Nos ez tényleg kérdés! Ha a modell instabil nehezen és bizonytalanul vezethetö volt akkor legcélszerübb fájószivvel megválni tölle hisz javitás után sem lessz megbizható és a berendezés tönkretételét kockáztatjuk a feltámasztásával.
Ugyanakkor egy modell amely jól repült , vezetési hibából vagy rádió hibából zuhant le megéri megjavitani még akkor is ha 50%a tönkrement.
Azért inditottam a topikot hogy beszéljük meg hogy mit érdemes javitani és mit nem, nameg hogy miképp áljunk neki a javitásnak.
Kérdések és tippek a topik lényege, remélem hogy minél többen közzéteszik az ötleteiket, tapasztalataikat  mühelyfogásaikat.   Én is próbálok segiteni amrnyiben töllem telik de egy ember nem elég kimeriteni ezt a témát.
Az elsö tippem: Zuhanás után amanyben lehetséges csináljunk egy pár képet a roncsról majd szedjök össze a szanaszét heverö elektronikát és gyüjtsük össze efy zacskóban. Különös gondot kell szentelni az akumulatorok zárlatmentes tárolására megelözvén a tüzesetet vagy csak egyszerüen az akuk tönkremenetét. Müanyag zsákbam/zacskóban gyüjtsük ösze a legkissebb akár fogpiszkáló méretü darabkát is mert a restauráláskor döntö szerepe lehet.
Ez siralmasan nézett ki de szemrevételezéskor ugy döntöttem hogy javitható és minden kis morzsa bekerült a szemetes zsákba.

Uploaded with ImageShack.us

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Sérült,törött modellek javitása
« Válasz #1 Dátum: 2012. Február 16. - 20:59:18 »
Péter Te is épp olyan elegánsan landolsz mint én !

Csak én egy kicsit lassabban haladok az utoljára így járt gépem javításával...
A kabinvégétől a farokig túl élte. A többi rész annyira aprólékos és szinte minden porcika repedt vagy törött volt. Pozdorjának még jó lehetett volna úgyhogy....
Ha befejezem az AN-2 építését akkor nekiveselkedek és feltámasztom. És akkor részletesen leírom.
Remélem addigra már lesz is miből ihletet merítsek. Persze nem kívánom senkinek, hogy törjön!  8)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sérült,törött modellek javitása
« Válasz #2 Dátum: 2012. Február 16. - 21:10:30 »
Hazaérés után ovatosan kivenni a törzset a csomagból, tengely elmozditás nélkül leszerelni a légcsavart vagy azt a fa vagy müanyag szilánkot ami egykor légcsavar volt, leszerelni a motort (tengelyt nem mozgatni), Ecsettel vegy kefével petroleummal lemosni a motor külsö felületéröl a szenyezödést, rongyal szárazra törölni. Figyelmesen megnézni hogy van-e föld-por (általában van) a szivótorokban és lógó hengerrel, tehát a szivótorokkal lefelé petroleummal és kefével kimosni a lehetö legtöbb szenyezödést(tengelyt nem mozditani).
Leszerelni a kipuffogót, kicsavarni a gyertyát, pteruleumot önteni a gyertyanyiláson keresztül a hengerbe és a kipuffogó nyiláson keresztül a hengerbe vagy forgattyusházba( a dugattyú pozició függvénye) süritettlevegövel vagy pumpával kifujni a petroleumot ugy hogy a szivótorkon keresztül távozzon. Ezt a müveletet 2-3szor megismételni Utána a fötengely ovatos elmozditásával megint megismételni. Ha fentáll a gyanu hogy a motorba is került kosz akkor le lehet szerelni a hátsó deknit ésés a forgattyusházat is heltölteni petroleummal és kifujni ugy hogy a szivótorkon keresztül távozzon. Egy végsö mosás petroleumos olajjal, szárazra fúvás és rongyal tisztára törölni, majd elmondani egy miatyánkat hogy sikeres legyen a tisztitás :D.
A következö lépés kiszerelni a tankot( elfelejtettem mondeni hogy a tank csöveit már a baleset helyén lezárjuk fogpiszkálóval. gyufával(nem meggyujtani :))vagy ami akad hogy lehetö legkevésbé szenyezze az üzemanyag a törési felületeket. Tankot tisztitani, rádió szervó,Stb kiszerelése és tisztitása (az akumulatorokat ritkán kell kiszerelelni mert általában kirepülnek maguktól :'()
A következö lépés a roncs gondos szeszes vagy/és detergenses tisztitása (ragasztáselött plusz zsirtalanitás következik de arról késöbb beszélünk.
Ezekután nyugodtan be lehet rugni és lefeküdni, Kijózanodás után fojtatjuk a javitást.

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sérült,törött modellek javitása
« Válasz #3 Dátum: 2012. Február 16. - 21:14:09 »
Péter Te is épp olyan elegánsan landolsz mint én !

Csak én egy kicsit lassabban haladok az utoljára így járt gépem javításával...
A kabinvégétől a farokig túl élte. A többi rész annyira aprólékos és szinte minden porcika repedt vagy törött volt. Pozdorjának még jó lehetett volna úgyhogy....
Ha befejezem az AN-2 építését akkor nekiveselkedek és feltámasztom. És akkor részletesen leírom.
Remélem addigra már lesz is miből ihletet merítsek. Persze nem kívánom senkinek, hogy törjön!  8)
Azt hittem hogy a röptér egy nagy borosüveg és a modell a dugóhuzó, hát dugóhuzóztam de beletörött. :D

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Sérült,törött modellek javitása
« Válasz #4 Dátum: 2012. Február 17. - 19:16:02 »
Most üres a sárkány, balza, fenyöléc, megmenekült darabok, és rengetag forgács.
Kezdödik a szortirozás, most döl el hogy javitunk vagy tüzelünk. A 50-60 %-a túlélte a zuhanást vagy legalábbis minimális a sérülés akkor érdemes javitani mert fele anyagbefektetés és fele munka mint egy új modell épitése. A sérülésmentesnek tünö részeket ( szárny vizszinetes és függöleges csillapitó. motorburkolat, kabin Stb.) külön csoportositjuk, leveszük a bevonatot és figyelmesen leellenörizzük hogy van-e sérülés/repedés. Valószinü hogy 1-2 balzborda megrepedt, A homoru felületét alátámasszuk egy polietilen foliával burkolt  rétegeslemez darabbal, reacseppentünk egy csepp pillanatragasztót, befödjök foliával és egy kis rétegeslemez darabbal (ezek már regasztás elött elö vannak készitve és asztalosszoritóval, ruhaszáritó csipesszel fagy más csipesszel leszoritjuk a 2 lemez közé. Pár perc mulva a borda lényegesen szilárdabb mint újkorában. Kiszakadt a borda a tartólécröl de nem hiányzanak darabok; pontosan összeíllesztjük és hig pillanatragasztóval ragasszuk. Megrepedt egy léc: Folia használata hogy ne ragadjon össze a léc a segédeszközökkel (ez minden ragasztásnál lényeges) Aránylag hosszü sik felülettel alátámasztani geitatni ragasztóval és csipeszekkel reaszoritani a sik felületre. Ha gyengének tünik ragasztás után a léc akkor a törési felület alatt ragasztva megduplázni egy párcentis léccel. Megpihenni, inni :D és lefeküdni, holnap jön a törzs ami ritkán ussza meg sérülés nélkül..