Szerző Téma: 1 méteres vitorlás kezdőknek  (Megtekintve 5325 alkalommal)

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
1 méteres vitorlás kezdőknek
« Dátum: 2012. Július 22. - 22:02:20 »
Kezdő modellezőként kérnék segítséget. Egy egyszerűen megépíthető vitorláshajó tervet keresek. 80cm-1m körüli hajótestben gondolkodom, ekkorát már nem nyelnek el a Mályi-tó hullámai.
Nem versenymodellt keresek, és nem is kitétel az aprólékos scale kidolgozottság. Mivel nem ismerem a hajós ágazatot ezért a terv is a lehető legegyszerűbb amit keresek.
Némi guglizás után találtam a GOTH-IOM nevű hajó tervét, de a hajógerinc rajzát nem találtam a tervben.
Rétegelt lemez/balza felépítésben gondolkodom, kívülről üvegszövet és epoxy laminálással, belülről pedig fogalmam nincs mivel tegyem vízállóvá.
Bármilyen segítséget, tanácsot elfogadok.

Valamelyik RC Games számban talán leközöltek egy egyszerű vitorlás építést, de nem emlékszem melyik volt. Ha valaki tud mondani erről is valami bővebbet, nagyon megköszönném.

Nem elérhető skeleton

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 112
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #1 Dátum: 2012. Július 22. - 22:19:29 »
Üdv.

A vitorlás neve jif 65. Egyszerü a fel épitése, de a megépitése sok buktatot tartalmaz. Javaslom TT 65 Csibor megépitését nagy jól dokumentált, és ha elakadsz sokan segitenek. A rajz valamint az épités leirása itt:http://sryforum.atw.hu/viewtopic.php?t=773

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #2 Dátum: 2012. Július 23. - 19:55:11 »
Köszönöm a tippet, átnéztem a tervet, de az egyetlen probléma a mérete, sajnos nem vagyok elég tapasztalt ahhoz hogy felnagyítsam.
Viszont végignéztem SRY fórumát, és találtam egy IOM tervet, a Paperclip Mk2 tervét.
http://www.frankrusselldesign.com/PAPERCLIPMK2FREEPLAN.pdf
Első ránézésre hasonlóan egyszerű a felépítése mint a Csíbor, de nagyobb méretben.
1-es és 2-es rétegeltlemezt ajánl, de az oldalpalánkoláshoz nem tudom honnan szerezhetnék megfelelő méretű táblát, így változtatok rajta és 2-es vagy 1.5-ös balsát kap palánknak amit kívülről üvegszövettel és epoxyval tervezem borítani. Belülről ugyebár útban vannak a törzsbordák, itt mivel célszerű vízhatlanítani?
Illetve a tőkét és az árboc helyét hogyan célszerű előkészíteni?

Nem elérhető skeleton

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 112
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #3 Dátum: 2012. Július 24. - 21:39:19 »
Üdv.

A balsa ebben a méretben nem jó. IOM több mint 4kg,össze fog törni ha vizre teszed. A belső vizhatlanitásra csónaklakk vagy parketta lakk szerintem lehetöleg két komponensüt. Kivehetöre kell késziteni a svertet. Az általad kiválasztot hajóval van még egy probléma, nagy hajó-nagy költség!! Az 65cm nem kicsi, nem olyan könnyü elsülyeszteni.

Ezen a cimen sok rajzot találsz:http://www.box.net/shared/h9nc1uoep3 köszönet érte gvandornak

Nem elérhető Poseidon

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 282
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #4 Dátum: 2012. Augusztus 09. - 05:42:07 »
Üdv kollégák !

A kivehető swertekre több variáció is van. Ki lehet alakítani swertszekrényt, ami 3.-as rétegesből
biztonsággal kezelhető, csak a belsőméretekre kell vigyázni a vizhatlan réteg miatt. Értem ezalatt
a lakkozást. Lehet ennél egyszerübb megoldást is alkalmazni pl.  két acélrúd megy át a hajón kb.
4 mm.-es, két tönkcsőn keresztűl . A két rudat úgy kell elképzelni, az egy U alakra meghajlított
vas, illetve acél rud ami a swertbe be van építve. A swertet a fedélzeten lehet rögzíteni stifttel vagy
csavarral.

                                                                                üdv   Poseidon.

Nem elérhető Poseidon

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 282
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #5 Dátum: 2012. Augusztus 09. - 23:04:30 »
Kedves Sporttársak !

          Van egy véleményem az alapfoku vitorláshajó  modellezéssel kapcsolatban.

         Az rc vitorláshajó modellezést szerintem önjáró hajómodell építésével kéne kezdeni, csupán
         csak azért, hogy a vitorlázás alapjait megtanulják, megértsék a kezdő modellezők.

         Az rc irányítás  nem pótolja a hiányzó vitorlázási ismereteket. Ha tévednék, győzzenek meg
         az ellenkezőjéről !!!!                                         
                                                                                             üdv    Poseidon.   

Nem elérhető skeleton

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 112
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #6 Dátum: 2012. Szeptember 01. - 09:32:42 »
Üdv.

Minimális ismeret: tud,hogy merről fuj a szél, és elég gyorsan tudj uszni ha beszaladsz a nádasba!!!!! ;D ;D ;D

Azért ez nem nagy ügy.

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #7 Dátum: 2012. Szeptember 01. - 12:26:18 »
Zolinál van kajak, krokodil formájú nagy dülledt szemekkel. Már használtuk párszor ;D


Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #8 Dátum: 2012. Szeptember 01. - 12:41:17 »
Én a legutóbbi alkalommal többször is!  ;D
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető Poseidon

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 282
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #9 Dátum: 2012. Szeptember 05. - 04:15:11 »
Ahoj Kedves Kollégák !

 Nem rossz elképzelések a fentiek, de attól még nem fog jól menni a hajó.
Valamit a szelen kívűl tudni illik, hogy azt a fránya szelet, ha vitorlába fogtuk mit kell tenni, hogy minél
könnyebben tudjuk uralni a hajót és arra haladjon amerre mi szeretnénk.
Az önjárók esetében anno a az árboc előre-hátra tolásával oldottunk meg néhány problémát, tudom az
rc vitorlásoknál ez nem lehetséges, de azért ki lehet találni a helyes módszereket és nem kell félni
a krokodiloktó.         

                                                                            üdv  Poseidon.

Nem elérhető fbrungel

  • Jedi Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 406
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #10 Dátum: 2012. Szeptember 06. - 06:49:01 »

  Ahój Kedves Poseidon Barátom !!!

  Azok a régi szép idők !!!  :( :( :( ---> Akkkkkor még volt Borsodban is Jó-Pár
  Vitorlás versenyző + Vitorlás Versenyek.  ??? ???

  Számold meg a kezeden hány aktív versenyző van most a megyében !!  ::) ::)

  "RC" korszak van .   Krokodil gumi kicsukva.  Hínár az van bőven !
  Melyik bányatavon gondolod az esetleges Úsztatást ???

  Üdv.
BRUNGEL FERENC  06-30-969-5650

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 120
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #11 Dátum: 2012. Szeptember 06. - 14:37:06 »
Szia Sterby!
Érdeklődöm hol tartasz az 1 m-es vitorlás hajó készítésével.
Nagyon szívesen bekapcsolódnék a szóbeli munkába, csak  nem tudom hol tartasz.
Én már csináltam náhány tucat vitorlás hajót, az elsőt 1958-ba, legény koromba.
Üdv.feco 1

Nem elérhető sterby

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 360
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #12 Dátum: 2012. Szeptember 06. - 21:51:34 »
Az egyszerű válasz az, hogy sehol. Kicsit részletesebben, még először utánajárok az elméleti dolgoknak, vitorlázatnak, egyéb megoldásoknak. Nem akarok meggondolatlanul belecsapni, csak szépen pontosan. Lassan.
Mellesleg van épp elég folyamatban lévő projektem, és a munka mellett nehéz mindre időt szakítani (autogiro, funcube, vontatós habvitorla, robbanós gép 1 és 2, ill. a fejembe vettem hogy jövőre beállok az F3J csapatba)
És persze a vitorlás hajó, ami minden bizonnyal jövő szezonra kerül vízközelbe.

Nem elérhető Hzsolt

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 1
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #13 Dátum: 2012. Szeptember 06. - 22:01:46 »
Szia Posseindon!
Kicsit túl dimenzionáltságot, talán misztifikáltságot érzek ki abból amit írtál az rc vitorlázással kapcsolatban. Nem beleokoskodni akarok,  csak szeretném ezt a képzetet eloszlatni. Elsősorban azzal, hogy azok a hajók is önjáró módon mennek a széllel szembeni szakaszon. Ha nem így lenne, nem futhatna a hajó a legjobb sebességgel, mindig a leghatékonyabb szögben a szélhez képest. Messziről nem lehet a kis szélirányváltozásokat kihaszálni, hiszen nem is vennénk észre a partról azokat amikor kellene. A hajónak pedig ezeket önmagától le kell tudnia követnie. Állandó kormányozgatással amúgy a hajót le is lassítanánk.
Ahhoz, hogy önmagától menjenek az rc hajóink, sok mindent lehet beállítani rajtuk is. Akár az árbóc helyének a megváltozatását is lehetne, de ezt nem használjuk. Helyette az árbócdőlés változtatásával, a vitorlák csavarodottságának állításával tesszük. Persze az élek állításai is fontos szerepet kapnak ebben.
Szóval egy rc hajó beállításával is meg lehet tanulni a hajó, a vitorlák beállításait. ... nagy előny viszont, hogy a kormány a kezünkben van...nem  a krokodílok miatt... hanem evvel kitágul a hajó futtatásának a lehetőságe... nem csak zárt medencében, hanem nyílt vizen is  lehet vele vitorlázni.
Az irányítás segítségével a hajók közötti útjogszabályokat is meg lehet tanulni, alkalmzni. Segítségével kitérhetünk a másik hajónak, bóját kerülhetünk, minden szélirányban vitorlázhatuk anélkül, hogy ki kellene venni a hajót a vízből.  A vitorlázást, a térnyerés mikéntjét tanulni is sokkal komfortosabban,  átfogóbban, lényegre törőbben lehet a segtségével.
Ezzel persze nem az önjáró hajókat akarom leszólni. A két modellezési ág ég és föld egymáshoz képest. Mindegyik teljesen más élményt nyújt a "gazdájának", de az rc vitorlázás az az irány, ami a rendes méretű versenyvitorlázást követi.
Üdv   zsolt

Nem elérhető batali

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 129
Re:1 méteres vitorlás kezdőknek
« Válasz #14 Dátum: 2012. Szeptember 07. - 17:23:08 »
Szia Posseindon!
Kicsit túl dimenzionáltságot, talán misztifikáltságot érzek ki abból amit írtál az rc vitorlázással kapcsolatban. Nem beleokoskodni akarok,  csak szeretném ezt a képzetet eloszlatni. Elsősorban azzal, hogy azok a hajók is önjáró módon mennek a széllel szembeni szakaszon. Ha nem így lenne, nem futhatna a hajó a legjobb sebességgel, mindig a leghatékonyabb szögben a szélhez képest. Messziről nem lehet a kis szélirányváltozásokat kihaszálni, hiszen nem is vennénk észre a partról azokat amikor kellene. A hajónak pedig ezeket önmagától le kell tudnia követnie. Állandó kormányozgatással amúgy a hajót le is lassítanánk.
Ahhoz, hogy önmagától menjenek az rc hajóink, sok mindent lehet beállítani rajtuk is. Akár az árbóc helyének a megváltozatását is lehetne, de ezt nem használjuk. Helyette az árbócdőlés változtatásával, a vitorlák csavarodottságának állításával tesszük. Persze az élek állításai is fontos szerepet kapnak ebben.
Szóval egy rc hajó beállításával is meg lehet tanulni a hajó, a vitorlák beállításait. ... nagy előny viszont, hogy a kormány a kezünkben van...nem  a krokodílok miatt... hanem evvel kitágul a hajó futtatásának a lehetőságe... nem csak zárt medencében, hanem nyílt vizen is  lehet vele vitorlázni.
Az irányítás segítségével a hajók közötti útjogszabályokat is meg lehet tanulni, alkalmzni. Segítségével kitérhetünk a másik hajónak, bóját kerülhetünk, minden szélirányban vitorlázhatuk anélkül, hogy ki kellene venni a hajót a vízből.  A vitorlázást, a térnyerés mikéntjét tanulni is sokkal komfortosabban,  átfogóbban, lényegre törőbben lehet a segtségével.
Ezzel persze nem az önjáró hajókat akarom leszólni. A két modellezési ág ég és föld egymáshoz képest. Mindegyik teljesen más élményt nyújt a "gazdájának", de az rc vitorlázás az az irány, ami a rendes méretű versenyvitorlázást követi.
Üdv   zsolt


Nehéz lenne a fentiekkel vitatkozni, mert minden szava igaz.

Talán egy 65cm vízvonalú, és 100-110 cm-es, persze könnyen le- és felszerelhető árboccal bíró vitorlás modellnek van igazán kezdetben előnye.

Egyszerűen szállítható, szerelhető, szerethető.

Az "egyméteres" hajók már inkább profi színvonalúak és az áruk is ehhez hasonlatos. Egy F5-E hajóhoz dukál 3 rig. (A, B, C) Ezt szállítani is kell valami jó nagy tárolóban. ... (Kisautó kicsukva!) A versenyek pedig szétszórva az országban, tehát a közlekedés is drága..
 
Az RG65, vagyis a 65 cm-es hajók egy kisautóban is szállíthatók, akár több versenyző, modellező és akár  több darab hajó  is.

A rádió-távirányítás mai színvonalán pedig  nem "téma" a rádiótlanítás.

Az idei versenyeket követően, remélem tudok majd igazi megoldást is találni  erre a problémára.

 Értem ezalatt,
1, egyszerű, olcsó de nagyon versenyképes vitorlázat beszerezhetőségét,
2,a hajótest, uszony , bulba kialakítását megoldani akár a "konyhában" is,
3,és ne utolsó sorban versenyek, játékok szervezését.

Szerintem: vitorlázni kell.   :)

Üdv: batali
(HUN37)