Szia Posseindon!
Kicsit túl dimenzionáltságot, talán misztifikáltságot érzek ki abból amit írtál az rc vitorlázással kapcsolatban. Nem beleokoskodni akarok, csak szeretném ezt a képzetet eloszlatni. Elsősorban azzal, hogy azok a hajók is önjáró módon mennek a széllel szembeni szakaszon. Ha nem így lenne, nem futhatna a hajó a legjobb sebességgel, mindig a leghatékonyabb szögben a szélhez képest. Messziről nem lehet a kis szélirányváltozásokat kihaszálni, hiszen nem is vennénk észre a partról azokat amikor kellene. A hajónak pedig ezeket önmagától le kell tudnia követnie. Állandó kormányozgatással amúgy a hajót le is lassítanánk.
Ahhoz, hogy önmagától menjenek az rc hajóink, sok mindent lehet beállítani rajtuk is. Akár az árbóc helyének a megváltozatását is lehetne, de ezt nem használjuk. Helyette az árbócdőlés változtatásával, a vitorlák csavarodottságának állításával tesszük. Persze az élek állításai is fontos szerepet kapnak ebben.
Szóval egy rc hajó beállításával is meg lehet tanulni a hajó, a vitorlák beállításait. ... nagy előny viszont, hogy a kormány a kezünkben van...nem a krokodílok miatt... hanem evvel kitágul a hajó futtatásának a lehetőságe... nem csak zárt medencében, hanem nyílt vizen is lehet vele vitorlázni.
Az irányítás segítségével a hajók közötti útjogszabályokat is meg lehet tanulni, alkalmzni. Segítségével kitérhetünk a másik hajónak, bóját kerülhetünk, minden szélirányban vitorlázhatuk anélkül, hogy ki kellene venni a hajót a vízből. A vitorlázást, a térnyerés mikéntjét tanulni is sokkal komfortosabban, átfogóbban, lényegre törőbben lehet a segtségével.
Ezzel persze nem az önjáró hajókat akarom leszólni. A két modellezési ág ég és föld egymáshoz képest. Mindegyik teljesen más élményt nyújt a "gazdájának", de az rc vitorlázás az az irány, ami a rendes méretű versenyvitorlázást követi.
Üdv zsolt
Nehéz lenne a fentiekkel vitatkozni, mert minden szava igaz.
Talán egy 65cm vízvonalú, és 100-110 cm-es, persze könnyen le- és felszerelhető árboccal bíró vitorlás modellnek van igazán kezdetben előnye.
Egyszerűen szállítható, szerelhető, szerethető.
Az "egyméteres" hajók már inkább profi színvonalúak és az áruk is ehhez hasonlatos. Egy F5-E hajóhoz dukál 3 rig. (A, B, C) Ezt szállítani is kell valami jó nagy tárolóban. ... (Kisautó kicsukva!) A versenyek pedig szétszórva az országban, tehát a közlekedés is drága..
Az RG65, vagyis a 65 cm-es hajók egy kisautóban is szállíthatók, akár több versenyző, modellező és akár több darab hajó is.
A rádió-távirányítás mai színvonalán pedig nem "téma" a rádiótlanítás.
Az idei versenyeket követően, remélem tudok majd igazi megoldást is találni erre a problémára.
Értem ezalatt,
1, egyszerű, olcsó de nagyon versenyképes vitorlázat beszerezhetőségét,
2,a hajótest, uszony , bulba kialakítását megoldani akár a "konyhában" is,
3,és ne utolsó sorban versenyek, játékok szervezését.
Szerintem: vitorlázni kell.