Zéró Ackermann
Külföldi fórumokat, honalapokat olvasva sok helyen láttam a 0°-os ackermann szöget. Kicsit belemélyedtem a dologba és az alábbiakra jutottam:
Először is mi is az Ackermann szög? Talán képekel a legegyszerűbb szemléltetni a dolgot:
(forrás:
http://diracdelta.co.uk) (forrás:
http://oto-hui.com)
Azért van szükség rá, mivel a két első kerék különböző íven fordul, ezt úgy lehet elérni, hogy a két első keréket különböző szögben fordítjuk. A legtöbb – nem driftre tervezett – RC autó (és persze 1:1-es személyautó) ilyen kormány geometriával van ellátva. Teljesen kitekert kormánynál szemmel is észrevehető a jelentős eltérés. Azonban erre a driftnél nincs szükség, sőt inkább csak hátráltat. A következő ábrát megfigyelve könnyen megérthető ennek az oka:
(forrás:
http://csjunkies.com)
CS-vel szerelt autóknál ez talán fokozattan előjön, arról nem is beszélve, hogy itt a kormánykitérés szögének növelése (pl. a fent leírt módon) fokozattan szükségessé válik.
Ismét egy Tamiya TRF 416-on mutatnám be a lépéseket:
Tervezéssel, 3D modellezéssel kezdtem a dolgot, mert nem akartam ész nélkül elkezdeni az átalakítást, azt sem tudtam hogy megoldható-e, elférnek-e az új ötletek.
Eredetileg közel 15° eltérés van a két oldal között, míg a belső íven futó kerék ~46˘-ot fodul, addig a külső ívenlévő csak ~31%-ot.
Több megoldást kipróbáltam, azonban hamar kiderült, hogy a 0° egy ideális állapot, (amit elérni nem lehet, de elég jól meg lehet közelíteni) kb. 4-5° mindig marad.
Eredeti kormánymű Módosított (itt már csak 4° a széttartás)
megnövelt kitéréssel
(~15% széttartás)
Az ötletek közül talán triviálisnak tekinthető az alábbi:
Ez nekem nem volt szimpatikus, azonban könnyű kialakíthatósága miatt tudom ajánlani. Simán össze van kötve a két csapágyház, és az egyikhez hozzá van kötve a kormányszervó.
Végülis az eredeti kormánymű megtartása mellett döntöttem. A karokat meghosszabbításán, ütközők eltávolításán már túl vagyok. Ennek a hátránya egyedül az, hogy egyenes arányban megnöveli a kormánymű lógását is
A modellek alapján úgy vettem észre, hogy a zéró Ackermann eléréséhez a csapágyházak karjait (ahova a kormányösszekötő csatlakozik) kell módosítani. A lényeg, hogy a bekötési pontot el kell tolni úgy, hogy a fordulási tengely pontjából húzott, az autó hossztengelyével párhuzamos egyenesen kell lennie. Ez így leírva kicsit bonyolultnak hangzik, de a kép alapján könnyen megérhető:
Az alkatrészek természetesen ismét üvegszálas elektronikai panelből készültek. Mivel így a kar hosszabb is lett, ezért a kormánykitérés csökkent, de szerencsére ez nem vészes, ennyi „tartalék” még volt a szervóban, és tökéletesen működik.
Tapasztalatok:
Mivel nem vagyok még profi driftelő, ezért nem reklámoznám, hogy ennyivel vagy annyival jobb a dolog, akinek felkeltette az érdeklődését próbálja ki, nem olyan nagy munka az átalakítás, ráadásul (jelen esetben) könnyen visszalakítható. Én úgy voltam vele, hogy a kormánykitérést ígyis-úgyis növelnem kellett, de mivel szembesültem az önzáró hatással, így kézenfekvő volt, hogy szükséges az átalakítás. A zéró-Ackermann pedig csak egy két kis alkatrész volt, ami a csapágyházakra került, így nem volt kérdés hogy kipróbálom