Szerző Téma: Műgyanták  (Megtekintve 907 alkalommal)

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Műgyanták
« Dátum: 2013. Január 23. - 18:13:15 »
Hajó építésre SR 8500 jelzésű epoxi gyantát használok.
Térhálósítója SB 8605 nagyon gyors
                    SB  8601 lassú
Ezt a gyantát a gyártó hajóépítésre fejlesztette ki.
Kézi laminálásra használom.
Gyártok belőle síklapokat és előre gyártott negatív formába laminálom.
Síklap gyártásánál sík üvegre, ablaküvegre laminálom, általába 160 gr/m2 üvegszövetet használok három rétegben.
A három rétegű laminátum a kisebb hajók készítésére alkalmas.
Belátható, hogy a laminátum szilárdságát az üvegszövet adja így törekedni kell, hogy a laminátum
minél kevesebb gyantát tartalmazzon, de az üvegszövet nedvesítve legyen.
Ügyelni kell a gyanta és a környezet hőmérsékletére 20 fok alatt ne dolgozzunk vele.
20 fok alatt túl nagy a viszkózitása méz sürűségű, a bekevert légbuborékokat nem ereszti ki.
A hőmérséklet növelésével csökken a fazék idő és a térhálósító idő is.
Üdv.feco 1

Nem elérhető csancsi

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 487
    • Best-Autórent
Re:Műgyanták
« Válasz #1 Dátum: 2013. Január 23. - 19:01:41 »
És mi a legmagasabb hőmérséklet, amiben még használható?
Hőkezelni minden esetben érdemes a készterméket?
Vákuumot is használsz, vagy csak gurigázol?
Képekkel is illusztrálhatnád a leírást!  :)
20/943-6455

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #2 Dátum: 2013. Január 24. - 10:17:50 »
Üdvözlet!
Csancsi kérdéseire megprobálok válaszolni.
SR 8500 epoxi gyantát általába nagyobb munkákra a szabadban használom.
Megvárom míg az időjárás a külső hőmérsékletet 20 fok körülire emeli és süt a nap.
A laminálást elvégzem árnyékos helyen és a munkát kiteszem szélárnyékban a napra.
Így a munka kb. 4 óra alatt olyan állapotba kerül, hogy a formából kivehető
és az nap még egy művelet elkészülhet.
Persze kisebb  munkákhoz használom a műhelybe is, de télén a műhelyben nagyon nehéz
a hőmérsékleti körülményeket biztósítani.
Hőkezelni nem szoktam véleményem szerint kellő szilárdságú így is.
A műszaki adatlap tartalmazza a a70 fokon történő hőkezelést.
Vákumozást nem használok, nekem túl bonyolultnak tűnik, túl nagy berendezéseket kíván
a befektetett munka nincs arányba az eredménnyel.
Sík lapoknál hengerléssel is el lehet érni a 70 % üvegszövet arányt, ami kíválónak mondható.
Képeket majd rakok fel, ha tovább haladunk, de most még nincs miről.
Üdv. feco 1

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4591
  • Noszmüller Gábor Szekszárd de főleg Paks ;-)
    • Google Rc-Modell
Re:Műgyanták
« Válasz #3 Dátum: 2013. Január 24. - 10:29:44 »
Láttam is és dolgoztam is már ezekkel az anyagokkal de mindössze csak annyit, hogy az előre gyártott idomokat lamináltuk össze. Ha esetleg lenne képsorod a műveletekről engem is érdekelne.
Mert biztos másabb nagyobb felületen dolgozni... Több darab esetleg formára vágott üvegszövettel....

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #4 Dátum: 2013. Január 25. - 16:57:16 »
Szia Gábor!
Ha lamináltál már sok ujat nem tudok mondani neked, de leírom én hogy csinálom hátha
valaki kedvet kap epoxit gyantából vitorláshajót csinálni.
Először a siklap készítés:
Én 60x150 cm-es 3 mm vastag bontott ablaküveget használok.
Lefektetem eggy asztalra gondosan, hogy felfeküdjön, mert én már törtem el.,
Megtisztitom és bekenem forma leválasztóval, majd 5-10 perc mulva puha ruhával áttörlöm
de nem törlöm le róla az egész forma leválasztot.
A kívánt nagyságnak megfelelően levágom a 3 db üveg szövetet és összetekerem.
A gyanta komponenseit előírás szerint összekeverem.
Az összeméréshez levélmérleget használok és 5-8 dkg-nál soha nem mérek össze többet.
A bekevert gyantából ecsettel igyekszem egyenletesen vékonyan az üveglapot bekenni.
A bekent üveglapra rágörgetem az összetekert üvegszövetet (igyekszem gyürődés mentesen)
és kis méretű festőhengerrel az üvegszövetet bele hengerlem a gyantába.
Felületén jól lehet látni hol került vastagabb, illetve vékonyabb réteg az üveglapra.
Ujrakenem most már az üveg szövetet gyantával, görgetem a szövetet, hengerlem.
Ha túl vastagra sikeredett a gyanta réteg a harmadik kenést elhagyom.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #5 Dátum: 2013. Január 25. - 17:04:52 »
folytatás,
A harmadik réteg szövetet hengerlem ahol nem nedvesedett a felület ott ovatósan pótolom a gyantát.
A szerszámokat (ecset, festőhenger, edény) elvileg ki lehet mosni, de nem éri meg, én eldobom.
Így a térhálósodás után könnyen elvállik az üvegtől és kapok egy 0,6-0,8 mm vastag laminátumot.
Az így gyártott lemezből több mint 10 hajót  65 cm hosszút építettem.
Természetesen olyanokat, amiket síklemezből lehet építeni.
A fórumon jellenleg is ilyen lemezből építi Tamás a vitorlás hajóját.
Üdv. feco 1

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4591
  • Noszmüller Gábor Szekszárd de főleg Paks ;-)
    • Google Rc-Modell
Re:Műgyanták
« Válasz #6 Dátum: 2013. Január 25. - 20:54:14 »
Köszönöm a leírást.  :)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #7 Dátum: 2013. Január 26. - 15:22:35 »
Remélem a síklemez laminálási technikám leírása érthető volt és a hajó építő kollégák kedvet kapnak e tartós anyaagból a hajó építésre.

Az így készített laminátumot nagyon könnyű megmunkálni.
Én egy kb 30 éves kézi lemezollóval vágom a kívánt méretre és alakra.
Természetesen a lombfürész és egyéb kézi fa megmunkáló eszközöket is lehet használni.

Ragasztás:
Az SR 8500 jelzésű epoxi gyantát ragasztásra is lehet használni. Én elsősorban a laminátum
ragasztására használom, de lehet hasznnálni fát a fához, fát a laminátumhoz, fémet a
lnimátumhoz stb.
Ragasztáshoz a ragasztás szabályait terrmészetesen be kell tartani.
Ilyenek:
A tiszta érdes felület, a kellő nagyságu felüleet a megfelelő szilárdság érdekében.
Ez utóbbit én úgy oldottam meg, ha élre kell ragasztani, hogy 1,5-2 cm-es csíkot vágok 50 gr/m2-es üvegszövetből
és ezt laminálom a két anyag felületére.
Ez a technika jól látszik Tama Poroszló hajóján. Az a fényes csík ami a fényképen látszik az 50 gr m2-es üvegszövet.
 

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #8 Dátum: 2013. Január 26. - 15:28:09 »
Folytatás:
A ragasztásnál mível kis mennyiséget hasznnálok általában 2-3 gr-ot  a komponenseket nem mérem mérlegen össze, hanem szemre keverem.
Ebből eddig még nem volt problémám.
Azért ennek az anyagnak, mint ragasztónak vannak hátrányai. Ilyen a hosszú térhálósódási idő, ami több órába mérhető a hőmérséklet függvényében.
Előnye az olcsósága a kiszeelt kétkomponensű ragasztókkal szembe.
Üdv. feco 1

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #9 Dátum: 2013. Január 30. - 14:09:09 »
Természetesen az SR 8500 jelzésű epoxigyantát nem csak síklemez laminálására és ragasztására lehet használni, hanem  íves formák előállítására is.
Nálam ez az íves forma a vitorláshajó.
Ez úgy készül, hogy különböző technikával elkkészítem a hajó héj szerkezetét.
Ketdetben fából palánkolással (de etz túl sok munka) mostanába a hőszigetelésre használt műanyaghabból.
Ezeket a technikák számtalan helyen sok kolléga leírta.
Talán a Borsodi RC Modell fórumon is megérne egy topicot.
Az így elkészült héjszerkezetre laminálok SR 8500 gyantából kb 300 gr/m2 üveggyapotot egy rétegbe.
Majd térhálósodás után durva csiszolópapírral csiszolom.
Ezt a felületet ecsettel bevonom
    GM 90000 tipusú szerszámgéllel.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #10 Dátum: 2013. Február 13. - 17:34:02 »
Egy kis idő kihagyással nézzük, hogy mire jó a Gm 90000 tipusú szerszámgél.
A GM 90000 tip,szerszámgél fekete, ez azért jó, mert a feketén jól látszik a csiszolás hiányossága.
Zsugorodása minimális.
Különböző gyanták jól elválnak tőle.
Keményebb a lamináló gyantánál.
Jó csiszolható.
Ha nem sikerül egyenletesen ecsettel felkenni a szerszámgélt, akkor probálkozhatunk gumilappal.
Fontos az egyenletes 0,6-0,8 mm közötti réteg vastagsság kialakitása.
A gyanta térhálósodása után csiszoljuk és pollirozzuk a pozitiv ősmintát.
A csiszolás polirozás minősége nagyon fontos, mert az összes csiszolási hiba megjelenik a következő müveletnél.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #11 Dátum: 2013. Február 14. - 17:30:41 »
Eljutottunk csiszolás után, hogy van egy pozitiv ősmintánk.
Ez az ősminta nálam egy vitorláshajó ősmintája.
Ha nem akarunk több hajót készíteni és a hajó nem egészen tökélete felületével
megelégszünk akkor itt már hajóhéj szerkezetét készíthetünk.
Én ilyet még nem csináltam, de a Vasárnapi Budapesti Regattán a nyolcas hajó így készült
és szerintem  tökéletes.
Tehát pozitiv ősmintát bekenjük forma leválasztóval és rálaminálunk 2-3 réteg üvegszövetet.
Az emlitett nyolcas hajó két réteg üvegszövet laminálásával készült én három réteggel csinálnám.
Itt is szem előtt tartjuk, hogy az üvegszövet adja a héj szilárdságát, a gyanta csak szükséges "rossz".
Az ígynyert héjszerkezet belső felülete sima, míg a külső felületét glettelni, csiszolni, festeni szükséges.
Persze az igazi a negatív ősminta készítés.

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #12 Dátum: 2013. Február 17. - 17:10:27 »
A pozitiv ősminta.




Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #13 Dátum: 2013. Február 18. - 10:30:41 »
Negatív ősminta készítése.
A pozitív ősmintát szerelő deszkára rögzitjük. A szerlő deszka sima felületü legyen, azokat a részeket aholl gyantával érintkezik bevonjuk széles celluxal, hogy a gyanta ne tapadjon rá.
A gyantával érintkező felületeket bevonjuk forma leválasztóval, a már ismert módon. Előkészületek után jöhet a negatív ősminta készítés.
A szerelő deszáka  pozitiv mintához  eső szélét, mintegy 20 mm szélesen bevonjuk az ismert módon a GM 90000 tipusú szerszámgéllel. Nagyon gondosan járjunk el, mert a hibák kijavítása keserves és fárasztó munka.
A szerszámgélre vékonyan gyantát ecsetelünk, a gyantára 165-ös üvegszövetet laminálunk. Ezek után laminálunk  legalább 5-6 réteg 300 gr-os üvegpaplant. Ne törekedjünk, hogy egy darabba kerüljön rá az üvegpaplan.
A felkerülő képen látható, hogy a mintának pereme van. Ez fogja azt a szerepet betölteni, hogy a kikerülő héjat körbe tudjuk vágni és jellentős szilárdságot is ad. A mintának a hajó végénél nem csináktunk befejező részt, mint a képen látható. Ez a megoldás nálam a formából a héj könnyebb kivételét szolgálja.
Lamináláskor itt használhatunk bőven gyantát nem kell törekedni a minél kisebb súlyra. Megvárjuk a térhálósódást és folytatjuk a további munkát

Nem elérhető feco1

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 113
Re:Műgyanták
« Válasz #14 Dátum: 2013. Február 18. - 16:28:04 »
Negatív ősminta.