Helikopterek > Elektromos helikopterek

Elektromos CCPM Helikopterek beállítása

(1/2) > >>

BK_Attis:
Itt ebben a témában segítséget nyújt extrembmx kolléga!  ;D
Mindent amit tud ebben a témában megosztja velünk.  ::)
Kérdezzetek tőle bátran!  ;)

extrembmx:
Ez az :D Így hogy felllettem kínálva ,nincs más választásom :P
Viccet félretéve,szívesen segítek bárkinek ,ha elakad valamiben,és persze ha tudom a megoldást ;)


Krisz

BK_Attis:

--- Idézetet írta: extrembmx - 2009. December 21. - 13:13:08 ---Ez az :D Így hogy felllettem kínálva ,nincs más választásom :P
Viccet félretéve,szívesen segítek bárkinek ,ha elakad valamiben,és persze ha tudom a megoldást ;)
Krisz

--- Idézet vége ---

Szóval úgy érzed be lettél dobva a farkasok közzé?  ;D
Az lehetetlen hisz helizésben, már te is farkasnak számítasz!  ;)

extrembmx:
Röviden leírnám azt amit én szoktam alkalmazni ,beállítást,egy még "szűz" helinél...
( hozzáteszem van aki nem így csinálja,Én így szoktam ,és így használom is )



Elsődlegesen mikor megvan a gép,kibontjuk,mindent átnézün megvan e ,hozzá,rendet rakunk az sztalon,és felnyitjuk a könyet amit a géphez kaptunk!
A-Z ig követünk mindent ,és PONOSAN úgy rakjuk össze ahogy az le van írva és RAJZOLVA! ( láttam már ellenpéldát,hogy miért repül sz@rul a heli... értetlenkedtek,és kiderült fele fej,fordítva volt,és csaoda h eddig nem törte szét magát.. )
Szóval ha megvan a gép ,ami úgy néz ki mint a könyvben ,akkor jöhet az elektronika!

Vesszük a 3 Ciklikus szervót,amit ha kell akkor különféle kis segéd alátétekkel,úgy helyezzük el a vázban ahogy legkézenfekvőbb,vagy leg ésszerübb,és feszülés mentes!
Lehetőleg próbáljuk meg a szervókat,legfőképp ugye a kereszt forgáspontját 1szintbe hozni és egy vonalba,vagyis teljesen egyformán álljon mind 3 szervó!

Gyrot ha lehet zsírtalnított felületre,kellő szivaccsal ( gyroja válogatja ) feltenni!

Farokszervót a farokcsőre szintén értelemszerűen feltenni...

Nos ,ha a vevő is felkerült ,össze kötünk mindent,a moci szabi is bent van,( Motor elhúzva a fogastol!!!! )ekkor  a rádióban mindent lenullázunk vagy épp 100% ra állítunk ,alaphelyzetre!
A 3 előzőleg pontosan elhelyzett ciklikus szervót megpróbáljuk úgy beállítani ,és olyan keresztet keresni ami lehetőleg subtrim nélkül egyállásúra tudja hozni a 3 kart!
Ha nem megy akkor minimális subtrim!
Én konkrétan nem 1 szervóval szoktam játszani ha nagyot kel trimmelni esetleg egy gyengébb minőségű szervónál,hanem egyikhez adok másikbol elveszek...
Na miérlőtt elkezdenénk mérmi a fokokat,be kell szerzni ha lehet egy olyan szögmérőt ami magában is tartalmaz egy vízszintezőt,és nem árt ha van a hillertengelyre akasztható 1-1 vízszintezőt,Plusz az egész helit egy vízszintes asztalra tesszük!
Ha megvan mind a 3 szervó akkor még semmi nincs kész mert a rádión a kart középre tolom ,és megpróbálom az egész rotor szerkezetet ennél  kar állásnál,0 fokra hozni,és amit kell azt vízszintesre ,amit kell egyállásúre hozok!
Ez sokszor megesik hogy nem esik egybe a könyvben meghatározott tolórúd hosszakkal!
Nekem alapszabály hogy amit lehet mechanikusan belőni ,és ne az elektronikát,kelljen eltolni...
Nos visszatérve,ha megvan a 0 fok ami a kar középretolt állásnál mértem,mindkét lapáttal,minden helyzetben,akkor mérjünk ,egy + - állászöget!
Nos itt néha megszoktam akadni mert ,van hogy egy egy "gagyi" teknikánál,olyan számomra érthetetlen helyzetek jönnek ki h csak pislogok!
elvileg ha minden jól van belőve,és jók a szervók akkor max 1 fok külömbség.. de annyit se kellene hagyni!
Ennek a behangolása,elég macerás ,és sokm pepecselést igényel ha nem jön ki egyböl..
 Ha végeztünk a kollektív irányokkal akkor bemérjük újra a 0 fokot de csak azért h a kat pont oda állítsam középre ahol elsődlegesen is mértem...
 Na ez ha megvan ,NE érjün ka kollektív karhoz,mert megviccel később.. Szóval ha megvan akkor ,egyszerűen hozzuk ki a jobb kart és mérjünk ciklikus szögeket, minden lapáttal ,mindkét irányba...
Sajna ez is van hogy meglepő helyzetbe kever,amikor szintén bele kell nyúlni a rádióba és az ATV menübe...
De ha jók a szervók akkor ez is kizárva...


Magvan a főrotor,jöjjön a farokszervó...
 Ezt előzőleg már feltettük,csak a szervó keresztet nem!
Éppen azért mert ezt se mindegy hogy tesszük fel!! A szervó kart a farokcsőre merőlegesen kell feltenni ,úgy hogy a gyrot normál módbe teszem,NO TRIMM!!! és ekkor megfkeresem a legjobb helyzetet!
A profibb újabb gyroknál már van benne eleve egy kis segédlet,subtrimm,de ez nem ugyan az mint a rádióban.. Legalábbis a gyron belüli finomhangolástol,nem fog HH módban menni a szervó...

Gyro normál mód,és attol függ ,h milyen gyro beállítjuk az előfeszítést,vagy épp a 0 fokot!
( előfesztés beállítása: normál mód szemre beállítjuk a fokot,majd felemeljük a gépet óvatosan,ha jó akkor maradhat,ha nem akkor vagy a szervót tologatom ,ha kis egyszerű heli ,de legjobb ha a snappert,tekerem addig míg a heli normál módba kapcsolt gyronál is áll mint a cövek)
ha nem kell előfeszítés akkor a szimetriát állítsuk be és kész a gyro végzi a többit!

Így hirtelen ennyi,de elég szellős,és sok sok "apró lépés" kimaradt... A rádiós dologat ,rádiója válogatja,de nagyrészt megegyezik a menü...

Ha valami nem tiszta akkor lehet kérdezni... ;)

extrembmx:
Veszem a bátorságot és egy nálam jóval pontosabb leírást is beírnék,ami részletesebb....
A leírást mmormota kolléga hozta össze!Nem rövid,de nagyon részletes


" A beállítás első lépése a mechanikus beállítás.

- A ciklikusra 3 egyforma szervót kell tenni, egyforma szervókarral. Természetesen a tolórudak is ugyanabba a lyukba csatlakozzanak. A szervókar hosszát a heli gépkönyve magadja, a megfelelő lyukat eszerint válaszd ki. (Szervókar hossza: a szervó tengely és azon lyuk távolsága ahová a tolórúd csatlakozik.)

- Ezután azt kell beállítani, hogy semleges bemenő jelnél minden szervó kar pont vízszintes legyen. Ehhez csinálj egy új, nem heli hanem repülő modellt a rádión (hogy alapból ne legyenek mixek), és az aileron csatornára kösd rá az egyik szervót. Az aileron kar középállásában, ha a trim középen van és a subtrim nincs elállítva, akkor semleges jelet ad a szervónak. A szervó kart úgy tedd fel, hogy vízszintes legyen. Előfordul, hogy a csillag mintás tengely miatt ez lehetetlen. Ez esetben a vízszinteshez legközelebbi állást keresd meg. Több ágú kar vagy tárcsa esetén érdemes megkeresni azt a kart (szegmenst), amely a legjobban közelíti a vízszintest (a karok és a tengely osztása különbözik, lesz egy legjobb kar).
Az eljárást ismételd meg mindhárom ciklikus szervóra.

- Kapcsold vissza a rádiót a heli modellre. A SWASH (imbolygótárcsa) menüben válaszd ki azt a szervó elrendezést, ami megfelel a helid elrendezésének. Ha szeretnéd rendesen megérteni tulajdonképpen mi is ez, olvasd el a 18-as hozzászólásomat.

- Ha már állítgattál a chA stb %-okon, állítsd ezeket vissza a gyári értékre. Ellenőrizd azt is, nem tekergetted-e el a szervók EPA értékeit. Ezeket is állítsd vissza gyári értékre. A karok trimmjeit is hozd középállásba.

- Ellenőrizd, hogy a bal kar mozgatása fel-le tologatja-e (billenés nélkül) az imbolygót. Ha nem, a fordítva mozgó szervó(k) irányát a servo reverse funkcióval fordítsd meg. Van, aki tolja a kart ahhoz, hogy felmenjen a heli, van aki húzza. (Akik előtte repülőt is vezettek, általában tolják, én is.) Döntsd el, melyiket szereted. Ha mindegy, kérdezd meg tapasztalt pilóta ismerősödet, és állítsd úgy ahogy ő vezet, akkor tud majd segíteni a berepülésnél.  Vigyorog
Lényeg, hogy a főrotor állásszög növekedjen, ha emelni akarod a helit a karral.

- Ellenőrizd, az aileron és elavator jó irányba dönt-e. Farok feléd, az imbolygó arra kell dőljön amerre a jobb kart döntöd. Ha nem jó, a SWASH menüben a chA és chE előjelét állítsd ellentétesre (az értéke maradjon, csak az előjel legyen ellentétes).

- A bal kart középállásba állítva minden szervókarnak közel vízszintesen kell állnia. Most jön az, hogy a csillag tengely miatt kicsit pontatlan karokat pontos vízszintesbe állítod. Legtöbb rádión erre a subtrim való. A T6EX-en ilyen nincs, de a TRIM menüvel kb. ugyanezt meg lehet csinálni. Válaszd ki az első ciklikus szervónak megfelelő csatornát (ch 1) és trimmeld amíg vízszintes lesz a kar.
Az eljárást ismételd meg a másik két szervó csatornájával is (ch 2 és ch 6).

- Ha minden kar vízszintes, az imbolygónak is vízszintesnek kell lennie. Ha nem, mechanikai gond van, nem egyforma a tolórudak hossza. Korrigáld.

- Ellenőrizd, hogy a bal kar tologatásánál az imbolygó vízszintes marad-e. Ha igen, jól dolgoztál.
Ha nem, ellenőrizd az EPA beállításokat. Ha minden beállítás jó, mégsem marad vízszintes, akkor valószínűleg valamelyik szervó nem jó, nem ad azonos kitérést azonos jelre.

- A további munkához lapát szögmérő kell. Ellenőrizd, hogy vízszintes szervó karok mellett 0-e a lapátok állásszöge. Ha igen, jó. Ha nem, ellenőrizd tolómérővel, hogy a rotoragyban levő tolórudak hossza gyári előírás szerinti-e. Ha nem, állítsd be őket. Ha még mindig nem 0 a pitch, a 3 szervó tolórúd hosszát állítsd (egyformán!) addig, amíg nulla lesz.

- Ezután nézd meg idle állásban, mekkora a lapátok állásszöge ütközésig feltolt és lehúzott bal karnál. Legtöbb heli esetében + - 10 fok körüli érték a megfelelő. Nézd meg a heli gépkönyvét, mit ajánlanak. Ha nem írnak erről, 10 vagy 11 fok biztos jó lesz. Ha a kitérések ettől eltérnek, a SWASH menüben a chP % beállításával állítsd be. Ha mindent jól csináltál, nem lesz nagyobb eltérés a plusz és minusz kitérés között mint 1-2 fok. Ezért kellett annyit vacakolni a vízszintes szervókarokkal meg a 0 állásszöggel vízszintes szervókar mellett.
A pitch görbe megfelelő pontjainak kis mértékű állításával pontosíthatod a végkitéréseket mindkét irányban.

- A chA és chE értéke azt mondja meg, mennyire érzékenyen reagál a heli a bot kitérésre. A gyári alapérték kezdetnek jó szokott lenni. Kezdő pilóta inkább kisebb értéket, 3d pilóta pedig nagyobbat érez jobbnak.

- A NORMAL repülési módhoz állíts be olyan pitch görbét, mely a bot középtől felfelé állásánál ugyanolyan mint IDLE-ben, lefelé azonban csak -4 fokig megy el az állásszög. Ezzel le tudsz jönni magasról, autorotációhoz is megfelelő, de nem nyomja agressziven a földbe a helit lehúzott botnál.
Megjegyzés: a T6EX rádió furcsa tulajdonsága, hogy a throttle hold kapcsoló a motor kikapcsolásakor egyben NORMAL repülési módot választ ki, felülírja a MODE kapcsolót. Vagyis autorotálni ezzel a rádióval NORMAL repülési módban lehet. "

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

[#] Következő oldal

Teljes verzió megtekintése