Szerző Téma: XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó  (Megtekintve 5530 alkalommal)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #15 Dátum: 2014. Január 28. - 05:41:54 »
Köszönöm. :)

A palánkolása majd csak a jövőhét vége felé kezdődik, addíg apróságok vannak hátra, mint a hátsó löveg csúszótalpának helye, a kormánylapát, és a tőkesúly.
Felkerült rá az evezővillák tartógerendázata, mert itt nem a korlátra vannak szerelve. Arról képet majd délután teszek fel.
Eleinte nem értettem hogy mi célt szolgál ez a gerenda, de egy festmény felnyitotta a szemem. :)
Több ilyen hajó egymás mellé kötve és a fedélzeten végigfutő járófelület, pontonhídként üzemelt, és ha felváltva orral illetve tattal előre kötözték össze, akkor mindkét irányban lövegsort adtak ki.
Értelemszerűen, az árboc ki volt véve, hogy ne legyen útban. :)

Folyt. Köv.
Manópapa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #16 Dátum: 2014. Január 29. - 14:01:55 »
Az ígért képek. :)





Végül egy fontos részlet.
Mivel a kormánytönkcső átmérője megegyezik a gerinc vastagságával, a gerinc mindkét oldalán egy egy duplungolás kell, a kifúrásához. Ez van a nyíllal jelölve.
Teljes száradás után lesz szintbecsiszolva.

A továbbiakban, anyaghiány miatt csak a kiegészítők készülnek, de mint írtam, a jövőhét közepe felé megyek Pestre anyagért, és a hétvégén palánkolok.
Amennyiben igény van rá, a palánkolást is részletesen dokumentálom, hiszen vannak olyan finomságok, amik esetleg érdeklődésre tarthatnak számot.
Palánkolni rendszerint mindenki tud, de itt nagyon fontos a szimmetria, mert csak a vízvonal alatti rész lesz festve, az is feketére, hiszen ezeket a hajókat kátránnyal impregnálták.
A lakkozás viszont kiemeli a palánkolás látványát.

Folyt. köv:
Manópapa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #17 Dátum: 2014. Január 29. - 14:04:37 »
Lemaradt egy kép. :)



A gerinc duplungolása. :)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #18 Dátum: 2014. Január 29. - 17:50:15 »
Nagyon szép ez a hajó már így félkészen is Manópapa!  :o :o :o
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #19 Dátum: 2014. Március 01. - 14:58:26 »
Azért ha kis lépésekben is, de haladok. :)
Helyére került a két szervó és a tápegység.



Eredetileg a vitorla mozgatáshoz nagyobbat szerettem volna, de a rendelkezésre álló hely mérete csak ezt a kis 9 grammos szervót tette lehetővé. Mivel ez nem versenyhajó lesz, csigás áttétellel még így is használható lesz.
A kormányrudazat 1 mm átmérőjű kemény sárgarézhuzal. :)

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #20 Dátum: 2014. Március 01. - 16:52:32 »
Nagyon szép !   :)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #21 Dátum: 2014. Március 16. - 12:14:32 »
Elnézést a hosszú hallgatásért, de a palánkolás és egyébb otthoni elfoglaltságaim, nem tették lehetővé a publikálást, pedíg a munka nem állt le.
A palánkolás mellett, azért volt időm az árbocozatával foglalkozni.



Ezek a darabjai.



Az árboc talp felöli vége, a bumfa csúszógyűrűjével, és a kötélbandázzsal. Sajnos a kép nem elég éles, de azért látható. :)



Végül, összeállítva a teljes árbocozat a bumfával és a gaffrúddal. A kötél, vitorla és feszítő kampók 1 mm átmérőjű sárgarézhuzalból vannak.

Helyére próbálva, egészen jó képet ad. :D
Terveim szerint, áprilisban már úszni is fog. :D

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #22 Dátum: 2014. Március 16. - 13:55:30 »
Ideiglenesen helyére próbáltam árbocrendszert ideiglenes zsinorozással. :)
Egyrészt a látvány miatt, másrészt, kíváncsi voltam, hogy mennyire laza a bumm és a gaffrúd, ha csak függesztve van.
Meglepően jó ez a hagyományos, csapágyazás nélküli megoldás. :)
Ergo: ami akkor jó volt, miért ne lenne jó ma is? :D



Üdv mindenkinek. :)
Manópapa :)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #23 Dátum: 2014. Március 16. - 19:46:49 »
Nagyon szép lesz és szépen haladsz Manópapa!  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #24 Dátum: 2014. Március 16. - 20:12:20 »
Köszönöm  :)

Igyekszem, mert áprilisban szeretném vízre tenni, bár addigis sok apróság készül hozzá.
Az igazság az, hogy ezzel a hajóval újra meg kell majd tanulni vitorlázni, mert mivel nincs rajta svert illetve bulba, oldalirányban sodródik.
A holland jachtokon, illetve a kis merülésű temzei bárkákon ezért használtak leereszthető uszonyt, de ez itt eléggé fúrcsa lenne. :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #25 Dátum: 2014. Március 28. - 17:37:16 »
Üdv mindenkinek  :)

Jelentem, befejeztem a palánkolást.  :D
Néhány réteg lakk jön még rá, közben csiszolgatás, mert így a por a lakkal, ki is gletteli az esetleges hézagokat, ugyan akkor, megmarad a fa felület.
A vízvonal alatti része ki van rajzolva, ott műgyanta glettet kap, mert feketére lesz festve.
A szín, a kátránnyal történő impregnálásból ered. :)
A dörzslécek majd csak festés után kerülnek fel, a végső lakkozás előtt.



Ilyen lett a palánkolása.

Lassacskán, vízre is kerül. :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #26 Dátum: 2014. Március 30. - 13:17:08 »
Néhány újabb kép, a már kész hajótestről. :)



A vízvonal alatti festett rész.



Egy felülnézeti kép, ahol azért látszik, hogy nem is olyan kicsi. :)
A teljes hossza 665 mm.



Ez már a belső, közelről. :)



Ez is. :)

Végül, az orr rész, a dörzsfákkal.



Ami innen jön, az a kormánylapát, a sárgaréz "vasalatok", és az ágyú.
Ha sikerül anyagot vennem a vitorlához, akkor a hét végén vízre is teszem. :)
Persze addig is lesznek még képek, hiszen most jönnek az érdekességek. :D

Üdv Mindenkinek
Manópapa :)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #27 Dátum: 2014. Március 30. - 17:29:33 »
Szia Manópapa!

Nagyon szép munka, minden elismerésem!  ;)
Várjuka folytatást.  :)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #28 Dátum: 2014. Március 30. - 18:18:53 »
Köszönöm az elismerést :)

Akkor két újabb kép



Csak nem bírtam magammal, és megnéztem egyben. :)



Ez pedig a vitorlaszekrény felnyitható teteje, mivel ott lesz a vevő, és néha hozzá kell férni.
Azért kétszárnyú, mert fölötte megy majd el az orrvitorla behúzó kötele.

Közben készülnek az apróságok is, de az már csak holnap kerül beépítésre.

Folyt. köv:
Manópapa :)

Nem elérhető Manópapa

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 52
Re:XVIII - XIX. századi Holland kikötői őrhajó
« Válasz #29 Dátum: 2014. Április 09. - 16:16:33 »
Mostanában eléggé elfoglalt voltam, mert szakvizsgára kellett felkészítenem kollégáimat, illetve nekem is vizsgáznom kellett emeltszinten, de azért a munka nem állt le.
Ha kis lépésekben is, de haladok. :)

Elsőnek a már végleges állókötélzet.



A kötélfogó pad, előtte a vezetékezés árka, 8-as söréttel feltöltve és műgyantával kiöntve.
Ez részben a fenéksúly szerepét látja el, ugyan akkor látvány is.





Ez pedig a lőszertároló láda, ami az elektronikát takarja.
Itt is közel 300 gramm sörét van bedobozolva az akkupakk és a két szervó közé.
Mivel a teljes elektronika és a sörétek mélyebben vannak mint a tervezett vízvonak, megspóroltam a tőkesúly és az esetlegesen szükséges bulba építését, ami látványban is eléggé zavaró lett volna.
A ládatető rögzítése szándékosan köteles és nem zsanéros.



Holnap megkapja a vitorláit, az utolsó műgyantaréteget, és ha az idő is engedi, vasárnap próbaúsztatás.
Az elektronika működik, attól nem kell félnem. :)