Szerző Téma: Jodel BeBe D9  (Megtekintve 759 alkalommal)

Nem elérhető Pintyoke

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1167
  • Budapest M5-M0 KÖRNYÉKE
Jodel BeBe D9
« Dátum: 2015. Február 21. - 22:43:04 »
Van egy ilyen kis repcsim, a már kész vázat Sajóörösön vásároltam , elkezdtem az elektromosra építését.. ami egészen addig jutott, hogy a szárny és a törzs fóliázása elkészült többé kevésbé. Megoldandó problémák még: -oldalkormány rudazat kialakítása, futómű, egy orkúp készítése. Akku helyének kitalálása :-) Van még vele bőven, de a bakancs listámon rajta van.

Gondoltam megosztom veletek, hátha valaki megépítené. Sok segítséget kaptam hozzá Sry modellező szaki könyveiből. Ez a cikk is az ő gyűjtéséből való.

Rajta! Nagyon aranyos kis repcsi. Igazi Retro



Ezermester
1990. 2. szám 12-16. old.
 
A Jodel BEBE D-9 modellje
 


Szifonpatronos motorhoz repülőmodell /elektromosra is építhető/ :-)

Múlt évi 10. számunkban ér­dekes kis repülőgépmotort mutattunk be, amelynek haj­tóanyagául szén-dioxid, azaz a szó­davizes patronok hajtógáza szolgál. Cikkünket azzal az ígérettel zártuk, hogy a motorhoz való repülőgép­modell építésére még visszatérünk. Nos, a cikk szerzője, Gáspár Pál állta is a szavát, mi pedig örömmel adjuk közre annak a repülőmodell­jének a leírását, amellyel több ver­senyen is előkelő helyezést szerzett. (A Répcelak Kupa nemzetközi versenyen negyedik, a Pest-megyei Bajnokságon pedig első lett.)
 
A Jodel BEBE D-9 modellje viszonylag könnyen megépíthető. Ez azonban senkit ne vezessen félre, a gép elkészítése nagyon pontos munkát igényel, hiszen repülni ké­pes gépről van szó, s ha pontatla­nul készítjük el, géproncs lehet belőle.
  Néhány szó az eredeti repülőgép­ről. A Jodel BEBE francia tervezé­sű és építésű gép, s az 50-es évek­ben több száz darab készült belőle, amelyek közül nem is egy repül még ma is. Érdekességként az 1. táblázatban a műszaki adatait is megadjuk.
 
A Jodel BÉBÉ D-9 műszaki adatai
Fesztáv
7,00 m
Hossz
5,45 m
Szárnyfelület
9,00 m2
Üres súly
151,8 kp
Max. sebesség
150 km/h
Utazó sebesség
130 km/h
Leszálló sebesség
60 km/h
Hatótávolság
440 km
Motor
25 LE VW
 
   És most térjünk rá a pillekönnyű modell építésére, (súlyadatai a 2. táblázatban kiemelten külön is megadjuk), amelyhez a következő anyagokra lesz szükségünk: 1x120x200  mm-es rétegelt lemezre, 1,  1,5,  2, 3 és 4 mm-es balsa lemezre, Ø1 x 300 mm-es acélhuzalra, 4 db 2X2 mm-es fenyőlécre, 1 tubus AEROFIX ragasztóra, 2 ív fehér ja­pánpapírra, kb. 200 g vászonfeszítő nitrólakkra ás annak higítójára. (Az anyagok jó részét a fővárosban a VIIL, Kulich Gyula tér 19. sz. alat­ti modellező boltban vásárolhatjuk meg.)
 
A modell súlyadatai
 
Bevonás
 
Előtt és után
Szárny (futóművel)
22 g
30 g
Vízszintes vezérsík
2 g
4 g
Törzs
22 g
32 g
Összesen
46 g
66 g
 
 
   A modellépítés első műveleteként a tervrajzot nagyítsuk fel. Jelentős rajzolói munkát takaríthatunk meg, ha a rajzot iratmásolóval nagyítjuk fel. Ha ez csak több részletben si­kerül, akkor a részletek szélén hagyjunk 1-2 cm-nyi átfedést, hogy a lapokat majd pontosan, illesztve ragaszthassuk össze. Ha pedig a nagyítás is csak több lépcsőben le­hetséges, úgy nagyon ügyeljünk ar­ra, hogy minden részeltet nagyít­sunk fel, s ne maradjon ki semmi.
  A már 1:1 léptékű tervrajz alap­ján rajzoljuk elő, majd vágjuk ki a modell alkatrészeit, nevezetesen a bordákat (a rajzon 1-16, ill. A-G) és a léceket. A balsafa vágásához éles szikét vagy borotvapengét hasz­náljunk. Az alkatrészek kivágása után készítsük elő az építődeszkát. E célra megfelel egy félíves rajz­tábla, amelyre előbb ragasztószalag­gal erősítsük fel a tervrajzot, majd a fölé feszesre húzva terítsünk Fol­pack fóliát. A tervrajzot így sablon­ként használhatjuk, s az összera­gasztott egységeket a rajz sérülése nélkül állíthatjuk össze.
  A törzs oldallétrájának összeállí­tásával kezdjük el az építést. A törzs léceit gombostűkkel rögzítsük az építődeszkához, majd a darabo­kat híg AEROFIX ragasztóval be­kenve erősítsük össze. Az összera­gasztott oldalvázat hagyjuk teljesen megszáradni. Ezt követően készít­sünk még egy ugyanilyen vázat. Vi­gyázzunk, a két oldalváznak telje­sen azonosnak, s ráadásul mindket­tőnek csavarodás- és vetemedés­mentesnek kell lennie!
  Az így elkészített törzsoldal-váza­kat egyenes élükkel fektessük a mo­dell felülnézeti rajzára, majd gom­bostűkkel rögzítsük az építődeszká­ra. A két vázelem párhuzamosan fusson, s függőleges legyen! A vázelemek közé ­illesszük helyükre a kereszttartókat, majd ragasztóval és gombostűkkel rögzítsük a darabo­kat, s hagyjuk száradni. A ragasz­tó teljes kikeményedése után húz­zuk ki a tűket, s a törzs vázát emel­jük le az építődeszkáról. Ellenőriz­zük, hogy a vázszerkezet nem csa­varodott-e el, mert az ilyen hiba később bosszulja meg magát, ugyan­is rossz szárny-, illetve vezérsík-be­állítást eredményez, s az alapvetően befolyásolja a gép repülését. Ha el­téréseket észlelünk, jobb, ha a törzs vázát újból elkészítjük, de már gon­dosabban.
 

A bordák rajza

 
Ha a vázszerkezet hibátlan, épít­sük be a rajz szerinti bordákat, tor­ziós borításokat, palánkolásokat, s a szárnyrögzítő csapokat. A teljesen kész váz tűzfalának hátsó oldalára ragasszuk fel a motort és az orrbur­kolat rögzítéséhez szükséges M2-es anyákat. A kész törzset finoman „érzéssel” csiszoljuk le. A törzs borításához használjunk japánpapírt, s az anyagot higított vászonfeszítő nitrólakkal ragasszuk fel. A törzs oldalait külön-külön vonjuk be. A lakkal csínján bájunk, a borítást legfeljebb kétszer kenjük be, mert különben a lakk elcsavarja a törzset. Amíg a borítás szárad, a rajz alapján balsafából készítsük el az orrburkolatot. 
Következő lépésben a szárny vázát készítsük el. Vágjuk ki bordák 1:1 léptékű ábrája alapján a mintabordákat, majd e darabokat sablonként használva vágjuk ki az összes balsafa bordát. Hogy melyikből hány darab szükséges, azt a tervrajzról számoljuk le. Az azonos alakú darabokat összefogva csiszoljuk pontosan egyformára. Majd a főtartók fészkeit is készítsük el. A bordák után fogjunk hozzá a szárny építéséhez. Ezt a törzs összeállításához hasonlóan végezzük. A szárnyközépnél a 8-as, a szárnyfülnél a 9-es bordát sablon segítségével állítsuk szögbe. Minden egyes bordát gombostűvel rögzítve állítsunk merőlegesre, majd a főtartókat a bordafészkekbe helyezve AEROFIX ragasztóval kenjük be minden illeszkedő részt. A kész vázat egy nap múlva vegyük le az építődeszkáról, majd ellenőrzés után a be- és kilépőéleket is ragasszuk a helyükre. A vázat e művelethez is újból gombostűzzük a tervrajzhoz. A belépőélt hosszában akár két darabból is összeilleszthetjük, e darabokat is gombostűzzük a bordákhoz. Száradás után a szárnyat óvatosan csiszoljuk le. A két szárnyfül vázát is készítsük el, majd jobbról-balról ragasszuk a szárnyközépre. A ragasztóval bekent darabokat ruhaszárító csipesszel szorítsuk egymáshoz.
A futómű alkatrészeit készítsük el a rajz alapján, majd az 1 mm-es rétegelt lemezből kivágott –a rajzon V jelű- félbordát, amely csak az első főtartóig ér, még a futók beépítése előtt ragasszuk a helyére. Ha már szilárdan áll,  két futómű szárát cérnával körbecsavarva, varrva erősítsük a bordához és a főtar­tóhoz, majd a kötéseket ragasztóval bekenve szilárdítsuk meg. A kereke­ket balsafából esztergáljuk ki.
A szárny bevonóanyaga japánpa­pír, s a törzs beborításához hasonlóan, oldalanként ragasszuk fel a szárny vázára. Az anyag túlfeszí­tésétől óvakodjunk, különben a szárny felülete elcsavarodhat. Be­vonáskor a szárnyat erősítsük az építődeszkára.
 

 „Orrnehéz” gépnek a farokrészbe. „faroknehéznek” meg az orr-részbe ragasszunk annyi ólmot, hogy a modell helyes súlyponti helyzetbe kerüljön. Ha az ólommal való kiegyensúlyozás után sem repül vízszintesen, a vízszintes csillapító állásszögén kell változtatni.
 
I. esetben a csillapító kilépő éle II. esetben pedig a belépő éle alá tegyünk vékony lécet. A modell „túlhúzása” esetén (magas fordulatszámnál, vagy rosszul lehúzatott motornál következik be) vegyünk le a motor fordulatszámából, illetve állítsuk be a motor „lehúzatás” szögét.

 
A vízszintes vezérsíkot ugyanúgy készítsük, mint a szárnyat. A függőleges vezérsík építésekor a bor­dák főtartóit nagyon pontosan vágjuk ki. Ugyanis ha a bordák szoro­san illeszkednek a főtartóba, kön­nyebben állíthatjuk be a vezérsí­kokat. A kész függőleges vezérsí­kot bevonás után nagyon pontosan beállítva ragasszuk a törzsre. E célra használhatunk Ferrobond pilla­natragasztót is.
Miután a modell minden részét elkészítettük, kezdjük el az egy­ségek összeállítást. A törzsre sze­reljük fel a motort. Az üzemanyag­tartálytól a motorhoz vezető csövet úgy hajlítsuk meg, hogy a tartály a pilótakabinban alig észrevehető legyen. Az orr burkolatát csavarozzuk a helyére, gumival kössük fel a szárnyat és a vízszintes vezérsíkot, majd a légcsavart is szereljük fel a motorra. E modellnél ne a motorhoz adott légcsavart használjuk hanem vegyünk egy másik, Ø240 mm-es csavart, végéből vágjunk le 10-10 mm-t, a végeket  ke­rekítsük le, majd kiegyensúlyozása után szereljük a gépre. Állítsuk be a súlypontját (ábránk segít e műveletet elvégezni), s ha nincs jó helyen, a hibát ólomsúlyokkal korrigáljuk.
A súlypont beállítását követően gépünket vigyük ki a szabadba, lehetőleg egy nagyobb rétre, ahol nyugodtan repíthetjük. Töltsük fel az üzemanyagtartályt, s kis fordulat­számmal indítsuk el a motort. Ha a modellt elengedjük vízszintesen kell repülnie. Ám ez még nem minden. A következő repítésnél emeljük a motor fordulatszámát. Ekkor modellünknek emelkednie kell, majd vitorlázva leszállnia a motor leállása után. A berepítéshez, s az esetleges korrekciók elvégzéséhez ábráink adnak támpontot.
  Befejezésül néhány általános érvényű tanács. Repítéskor mindig figyeljük a szél irányát, s modellünket csak széllel szemben indítsuk. Csak szélcsendben, vagy gyenge (10 km/órás) szélben repítsünk.
  Ha gépünk már szépen repül, szeszes filctollal –előbb kontúrozva, majd óvatosan befeketítve- rajzoljuk fel a lajstromjeleket és a fellépő fekete sávját. Ha elég biztos a kezünk, oldalankét egy-egy piros csíkkal tegyük élethűbbé modellünket.
 


 
 
Gáspár Pál

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19595
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Jodel BeBe D9
« Válasz #1 Dátum: 2015. Február 22. - 12:39:22 »
Szia pintyő!

Aranyos kis gép!  :o
Kapot kedvet valaki a megépítéséhez?  ???
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Jodel BeBe D9
« Válasz #2 Dátum: 2015. Február 23. - 14:27:00 »
Ez nagyon klassz!

Jó lenne ha májusig elkészülnél vele de ha nem akkor is elhozhatnád!

Szivesen megnézném.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető Pintyoke

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1167
  • Budapest M5-M0 KÖRNYÉKE
Re:Jodel BeBe D9
« Válasz #3 Dátum: 2015. Február 24. - 21:36:40 »
Ez nagyon klassz!

Jó lenne ha májusig elkészülnél vele de ha nem akkor is elhozhatnád!

Szivesen megnézném.

Szia!

Sok projektem van folyamatban, de még nem tudok kimenni a műhelybe :-(  Ráadásul bekerültem a magyar egészség ügy útvesztőjébe kicsit pinponglabdának érzem magam.. de holnap odaba.... az asztalra hogy történjen már valami.

:-)  kicsit féltem a szállítástól, de megoldom :-) bármilyen is lesz az állapota.