Szerző Téma: F1C roncsból RC vitorlázó  (Megtekintve 3779 alkalommal)

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
F1C roncsból RC vitorlázó
« Dátum: 2015. December 13. - 22:57:23 »
Az első és a témához ötletet adó modell régen porosodik a padláson. Talán van már vagy 15 éve, hogy a sajókazai modellező barátomtól több, számára feleslegessé vált modellt és anyagot vásároltam meg egyben.
Ezek között a kis motoros modelltől az elektromos vitorlázóig mindenféle modell volt. Több régi F1A és F1C szabadon repülő modell is. Ezek között volt félkész, de volt több sérült állapotban lévő is. A korszerű könnyű elektronikák ma már lehetővé teszik, hogy ezeket a modelleket kicsit feltuningolva javítsam meg.
Az elsőként leporolt modellem egy kisebb sérüléseket elszenvedett F1C törzs és egy nem pontosan rá illő szárny és vízszintes vezérsík, amit már valaki elkezdett kormányozhatóvá alakítani.






 A tervem, hogy ebből a modellből egy kis, könnyű, elektromos motor beépítésére is alkalmas, de első körben egy zsinórral felhúzható modellt építsek. A vízszintes zsanérozása még nem volt meg, csak a felület volt kivágva. A szétnyílt teli torziós vízszintest megragasztottam és a zsanérozását 0,8-as horganyzott kötöződrótból készítettem.



 Ennek elég volt csak egy kis furat a beragasztáshoz. Öt ponton van zsanérozva.
A törzs végéről az oldalkormány le volt törve és a vízszintes alatt is törött volt a törzs.
Az én fotóimon már egy elkezdett átalakítás látható.
Az új függőleges már fel van ragasztva, az oldalkormány zsanérozását egyszerűen egy kis 0,5-ös rugalmas műanyaglapból vágtam ki.





 Konkrétan egy akkumulátor átlátszó műanyag csomagolásából vágtam le két megfelelő méretű lapot. Ez a megoldás olcsó és a régi modelljeimnél bevált. Már csak bevonni kell.
 A törzs végén a vízszintes felrögzítéséhez egy felfekvő lapot is felragasztottam. Ebbe bele van ragasztva egy M4-es körmös anya a rögzítéshez.

 A törzs elején volt egy motor felfogató rétegelt lemezfelület, ami eléggé olajos volt.
Ezt levágtam. Így hozzáférhető volt a törzs eleje és bele lehetett toldani a fenyőlécekből és balsalapokból kialakított orrészt.
Ez az új orr fenyőlécből, vastag balsa borításból készült, hogy kerekre lehessen csiszolni.
A forma kialakítása után 120-as üvegszövet került rá olcsó poliészter gyantával felragasztva.
Remélem elég erős lesz.



 A Hobbyking oldaláról kiválasztottam a motoros verzióhoz alkalmas alkatrészeket és azok súlyát figyelembe véve, a modellt ideiglenesen összerakva, felhelyeztem az orrból kb 40cm-re kiálló lécre az akkut, a szervókat, a motort, és a szabályzót helyettesítő súlyokat úgy, hogy a modell súlypontja megfelelő legyen. Így alakult ki a szükséges orrhossz.
A kormányzáshoz szükséges bowdenek beépítésével szerencsém volt, mert az eredeti törzs bordái vélhetőleg ki vannak könnyítve és így végig lehetett benne tolni egy 2x2 mm-es lécet, amivel betudtam húzni a bowden házaként felhasznált csöveket. Ezek a csövek az autók hidegindításához kapható sprayhez csomagolt csőből lettek beragasztva. Beragasztás előtt egy kicsit hőlégfúvóval melegítve ki kellet egyenesíteni a csövet. A bowdencső belsejében 1mm vastag hegesztőhuzal van behúzva. Ez szilikon olajjal át van törölve és így elég könnyen siklik. Ez a huzal elég merev és megfelel a célnak. A bowden házaként használt csőnek először csak az egyik végét ragasztottam meg, majd kötés után kifeszítve a másik végét.


Jelenleg a törzs orrában a szervók tartóit már beragasztottam. Ezek kemény bükk lécből készültek.



Most a festés alapozásán dolgozom.
A festés után a szervók beszerelése következik. Egyelőre a fotón a próba látható.
Itt még csak egy kis akku van benne, de a hely a motoros verzióhoz tervezett akku méretére van elkészítve.






Ezután majd a szárny és a vízszintes sérüléseinek a javítása, festése, a kampó beszerelése, súlypont beállítás és jöhet az első start. Még az idén.







A munkához eddig nagyon jó szolgálatot tett egy kis fűrész, ami erősnek, tartósnak, élesnek bizonyult. Már régen használom. Nagyon szuper.



És a munka folytatódik.  :)
       
"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #1 Dátum: 2015. December 14. - 08:28:36 »
Szia Miklós!

Nagyon jó ötlet ez a téma a fórumon és ahogyan olvastam az általad
leírtakat, eszembe jutott, hogy az egyesületünk szekrényeiben van
pár A1-es, A2-es és 1C-s alkatrész (törzs, szárny, csillapítók),
melyekből szintén újra éleszthető egy akár rc vitorlázó is, amelyekkel
kis szélben nagyon jó lehetne lejtőzni.

A javításnál látszik az F3J-s múlt.
A motoros változatnál a motort a az orrára, a törzsön kívülre gondoltad?
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #2 Dátum: 2015. December 14. - 08:34:35 »
Egyébként amit 4 hete csináltam egy topikot a HK BIXLER szárnyának
javításáról, megerősítéséről az ebbe a témába jobban illik,
csak akkor még ez nem létezett.

http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,3921.0.html
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #3 Dátum: 2015. December 14. - 10:21:13 »
Elolvastam a habgép javítást. Be is igazolódott amit írtam. Mindig tanul az ember. Ezt a forróvizes habjavítást még nem hallottam. Már hogy vissza alakul a forróvízben.   :D
"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #4 Dátum: 2015. December 14. - 10:38:39 »
Az első kérdésre:

Igen az orr elejére még jön egy gömbölyű orrész keményfából az egyenes felületre ami a motor helye. Ha kerül rá motor, akkor ezt a keményfa orrát leveszem és a helyére, kívülre kerül a motor.

Különben az F3J nekem nem csak múlt, hanem jelen is, csak mostanában versenyre nem tudok menni.
De majd az is eljön újra.
Az idén össze jött minden az új csörlőhöz, az esztergályos munkák is megvannak csak kell vagy két erre használható szabad nap, hogy megcsináljam.

 :)
"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #5 Dátum: 2015. December 14. - 13:31:02 »
A forróvizes javításról itt a videó

https://www.youtube.com/watch?v=vdaYmuLGei8
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #6 Dátum: 2016. Január 21. - 21:47:52 »

A munka a törzs orrészének elkészítésével folytatódott. Ezután egy kis festést is kapott és így már kicsit jobban néz ki.

 Bekerültek a szervók is, de a vevőt át kellett telepíteni a régi időzítő helyére. A csatlakozók miatt nem fért be az eredetileg tervezett helyre. A kábelezést kicsit egyedire kellett elkészíteni. A csatlakozók rövidek voltak, a toldás egy fixen leforrasztott merev vezetékezéssel lett meghosszabbítva. 






A vízszintes hibáinak a kijavítása is elkészült.

Megmértem a szárny állásszögét is.



 A szárny felfekvő felületére ráfeszítettem egy vékony zsinórt, aminek segítségével az oldalkormányra jelöléseket rajzoltam. Ezek segítségével egy papírra átrajzoltam a vízszintes helyzetét és a szárny állásszögét. A két vonalat egymásra szerkesztve megmérhető volt a szárny állásszöge.










Egy  másik hiba az oldalkormány bowden helye és a feszülése volt. Ezért ki lett szabva a törzsből úgy, hogy a cső nehogy megtörjön és új helyre került.  A sérüléseket a balsa és a pillanatragasztó segítségével gyorsan sikerült kijavítani.






A jobb szárny sérüléseit is a pillanatragasztós módszerrel sikerült javítani. Sokféle pillanatragasztóval próbálkoztam már de a balsa ragasztásához ez a kis zöld vált be a legjobban. A ragasztáskor azonnal egy kicsit meg is csiszolom a felületet és így a kisebb hézagok is azonnal begyógyulnak.







A vékony felületi sérülésekhez egy kevés autóskittet is használtam. Ezzel azért igyekszem óvatos lenni, mert sok súlyt jelenthet.
A szárny javítása után az egész repülő egy vékony festést kapott.

A teljesen összerakott repülő orrából a hiányzó motor és akku súlyát egyelőre ólommal kell pótolni, hogy a súlypont a helyén legyen.
Kicsit nehezebb is lett az előzetesen tervezettől, de még ezen lehet majd javítani.
 
A ragasztási és szerelési munka a végére ért, következő tennivaló a berepítés és beállítás  lesz. Ezt ugyan már tavaly szerettem volna, na "de ami késik az jön" szokta mondani öreg kollégám.


És hamarosan kiderül, hogy kerül-e motor is bele.
"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #7 Dátum: 2016. Január 22. - 09:06:33 »
Gratulálok!
Kukából is lehet szépet varázsolni.

Mennyi lett súlya a gépnek, számoltál-e felületi terhelést, kíváncsi lennék rá?!
Mérted-e a festés előtt a szárny súlyát és festés után, hogy mennyivel lett
nehezebb a festés után. Hány réteg festék van rajta?
Azért érdekel, hogy festés és fóliázás között mennyi lehet a különbség súlyban.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #8 Dátum: 2016. Január 22. - 09:18:26 »
A balzához a ragasztót és a Szánmodellnél vásárolom, van híg, közepes
és sűrű, mindegyik 690 Ft-ért egy flakonnal.

http://www.szanmodell.hu/index.php/cPath/68_61

Alapanyag szempontjából a legolcsóbb bolt az országban és mindent
elküldenek a vékony fenyőlecekek is.

Egyébként az is jó amit Te használtál, én is a Pennyben szoktam venni
ha éppen kifogyok a ragasztóból és sürgősen kellene.
Ja , és ezekhez is használhatók az aktivátorok.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető joetheboss

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 103
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #9 Dátum: 2016. Január 22. - 20:58:02 »
Miki ha majd repülöd be, szólj, ha tudok megyek meg szeretném nézni a madarat repülés közben is:)
Kern József
+36302075791

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #10 Dátum: 2016. Január 23. - 19:23:57 »
Rendben. Szívesen szólok, de csak itt tudok neked írni, hacsak a profilod titkosságát fel nem feded.

Nekem ezek a nick nevek valahogy nem ragadnak meg.

Ezért írtam magam is ki az aláírás sorba a nevem és a telefonszámom.

Lehet, hogy veled is ismerjük egymást, de könnyítsd meg a dolgom és adj meg egy telefonszámot.

 :D
"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #11 Dátum: 2016. Január 23. - 20:52:13 »
Ma a súlypont beállítással foglalkoztam.

Ennek a modellnek eredetileg ha F1C modell lenne, akkor 2,5 cm3-es motor esetén 750 gr lehet a minimális súly.

Mivel ennek a modellnek nincs meg az eredeti tervrajza, így csak hasonló tervrajzokról gyűjtöttem információkat.
Több rajzon is azt láttam, hogy az ilyen modelleknél elég hátul van a súlypont. (50-60%)



Mivel ennek a modellnek is kicsit hátranyilazott a szárnya, így én is egy 50%-ra állítottam be a berepítéshez, de csináltam egy 40%-os súlyozást is.

Van egy ilyen súlypontbeállításhoz használatos állványom F3J modellekhez.



Ezt kicsit megmagasítottam.



A modell szárnyának alján ceruzával bejelöltem az 50% és a 40% helyét.

Aztán némi ólommal kiegyensúlyoztam a modellt.



Zoli!

Írom az adatokat amit tudok.

A fesztáv: 2065mm        A teljes felület 27,7 dm2      A súly (50% súlypontnál) 960gr.   A súly (40%-nál) 1000gr.

Ez sajnos több mint amit szerettem volna, de így is 35-36 gr/dm2 a felületi terhelés.
Ez a régi F3J modellekhez hasonlítva (azok 30-33 gr/dm2 felületi terheléssel repültek) nem olyan nagyon gáz.

Lehetne ezen javítani. A vízszintes egy teli torziós darab, ami 66gr. Ez megcsinálható 20gr alatti súlyúra is.

Ha ez párosulna egy előre szerelt motorral ami miatt a súlyok előbbre tolódnának, akkor akár 30 gr/dm2 alá is kerülhetne a felületi terhelés.

Nem akarom ebbe a jeges időben dobálni. Megvárom, hogy puhuljon kicsit a talaj. Akkor talán kevesebb karccal megúszom a berepítést.

 :D

"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #12 Dátum: 2016. Január 25. - 09:32:38 »
Jó lesz ez a gép főleg lejtővitorlázni, ha jobb idő lesz és jössz Barcikára hozd el és kimegyünk lejtőzni.
A 66 g-os csillapító nem is nehéz egy 500-600 mm-es csillapítóhoz képest.
Szokinak a gyári gépén 100 g a csillapító súlya és az gyanta borítású.
A felületi terhelés jó a Stork-é is ennyi.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #13 Dátum: 2016. Január 25. - 09:35:01 »
Majd elfelejtettem, hogy friss hóban is kipróbálhatod, emlékszem
annak idején a Várdombnál friss hóban repültünk a gépeddel.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető armonmiki

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi
  • *****
  • Hozzászólások: 373
Re:F1C roncsból RC vitorlázó
« Válasz #14 Dátum: 2016. Január 26. - 10:30:46 »
Emlékszem és arra is amikor csörlés közben a modell eltűnt a ködben. Az is egy izgalmas pillanat volt. Aztán szerencsére kicsit odébb előkerült és gyorsan le is szálltam.

 :)

De jövőhétre melegedés látszik meg egy kis eső.

Akkor kiviszem Miskolcra a reptérre. Az elég puha füves, meg a reptér szélén van egy kis bucka is. Onnan megsiklatom.

Tegnap közben találtam egy másik rokkant madarat a padon.

Az lesz a következő.

 :)
"az élet legfőbb értelme, hogy minden percét élvezzük."

Samuel Butler

Üdv. Juhász Miklós  30-7374804