Szerző Téma: Traxxas T-Maxx elektromosítás  (Megtekintve 168 alkalommal)

Nem elérhető viktor58

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 246
Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Dátum: 2017. Január 22. - 19:52:15 »
Sziasztok!

Na akkor... Végre eljutottam oda, hogy erről a projektemről is beszámoljak.
Mióta komolyabban elkezdtem modellezni, azóta szerettem volna valamilyen 1/8-as nagyvasat. Sokat nézegettem videókat HPI Savage-ekről meg Traxxas T-maxx-okról és leginkább az utóbbi tetszett meg. Viszont nitrós autót nem szerettem volna mert az már volt nekem és rengeteget szívtam vele ami miatt eléggé megutáltam őket. Na meg hát az elektromos autót sokkal egyszerűbb  is üzemeltetni. Csak berakod az akksit és mehet is a móka. Éppen ezért járt úgy a nitros buggym is, hogy kapott egy brushless szettet.
Na de térjünk vissza a T-maxx-ra. Eszméletlen mennyire strapabíró gépek ezek, a videókban akkorákat borulnak, hogy egy egy ilyen atrakciót látva mindig felszisszentem de talpraállítják és megy tovább. Ugyanez kevésbé mondható el a Savage-ről. Ez volt az egyik dolog ami miatt a T-maxx mellett döntöttem, a másik pedig az, hogy könnyebben át lehet építeni elektromosra a sima alu alvázlap miatt. Ugyebár a Savage-nek két oldalsó vázkerete van ami meglehetősen behatárolja és leszűkíti a teret.
Ezt az üres alvázat már kb 2 éve vettem, motor, üzemanyag tank és elektronika nélkül 25 ezer pénzért. Az előző tulaja is elektromosítani akarta de nem jutott el addig. Maga az alváz és a hajtás, beleértve a kerekeket is nagyon jó állapotnak örvend.
El is kezdtem kutatni az interneten a lehetséges elektronikai megoldások után.
 Több variáció is van:

1.Teszünk bele egy 775-ös kefés szettet, rögzítjük a váltót 2. vagy 1. fokozatban és papásan elkocsikázgatunk vele Na neeeee...

2. Meghagyjuk a gyári 2 sebességes váltót a hátramenettel, fékkel és egy harmadik csatornáról kapcsoljuk a hátramenetet a féket pedig a gázzal mixeljük (asszem). Így egy 1/10 es brushless szett is elég lehet a monstrum mozgatására. Ezt rögtön elvetettem mert bonyolultnak tűnt, nem voltak meg a fék alkatrészei és ez így korántsem adott volna olyan élményt amit szerettem volna.

3. Egy nagyon nagy KV értékű kb 5 körös 550 es motorral és 2 cellával hajtjuk meg. A váltót persze itt is egy fix sebességesre kell alakítani. Ez nem tűnt rossznak de ha beszereztem volna egy ilyen motort és szabályzót hozzá árban majdnem ott vagyok mintha egy komolyabb 1/8-as szettet teszek bele és azért a teljesítménybeli külömbség igen nagy.

4. A legjobb és ugyanakkor legköltségesebb egy nagyon durva 1/8-as brushless monster szett 2000, 2200 vagy 2600 KV körüli 40mm átmérőjű motorral, 150A szabival és 4 vagy 6 cellával. Ajánlatos szerintem csak 4 cellával üzemeltetni mert a 6 cella idővel mindent széttép. Vagy erősebbre kell cserélni a hajtás elemeit ami megint csak plusz költség.

Nos én az utóbbi mellett döntöttem, miután az előzőek közül szinte mindet kipróbáltam és egyik sem hozta az elvárt eredményt.
A motor, a szabályzó, a szervó, pinionok E-bay-ről származnak. A Power HD 20 kilós szervó kb 10000, a motor szintén ennyi, a szabályzó kb 18000 forint volt. Egy 11,12,13,14,15-ös M1 pinion szett kb 1600 forint. Ehhez a szetthez bitang akksik is kellenek, én két darab 2s 5600mah 100c Turnigy-kat használok A motor és akksitartókat magam készítettem el. A motortartó 5mm-es vaslemezből készült, az akksitartó pedig 30x30-as acél zártszelvényből lett kiszabva. (majd erről is teszek fel képet)
A képen látható motor fogaskerék 13as és ez még csak egy ideiglenes darab, azóta megjöttek amiket rendeltem és egy 12-es került rá. A motort tekintve 2250 és 2650KV értékű között vaciláltam és azért döntöttem emellett mert ennek kisebb az áramfelvétele így talán ha jól választom meg az áttételt akkor nem fogja annyira zabálni az akksit. Bár ez a motor "csak" 2200wattos de ez is bőven elég nekem. Ezzel kicsit kímélem a hajtásláncot is szemben a 2250KV-s 2800 wattjával. Szabályzóból elengedhetetlen a 150 amperes mivel a motor max áramfelvétele 138A. A szervónál úgy gondoltam minnél nagyobbat teszek bele mert akkora kerekeket kell mozgatnia mint a tenyerem. Bár elég ritkán érik az első kerekek a földet így komoly kihívást jelent irányítani a több mint 3 kilós dögöt.
A váltó fixálásról nem írtam, azt majd legközelebb.


Ez nem az enyém, gugliról van a kép de az enyém is ugyan ilyen csak nekem HPI Savage kerekek vannak rajta. (meg kell hogy mondjam hogy nem sokat érnek. Túl puhák és magas a faluk így olyan mintha taknyon autóznék.


Ez már az enyém


















Folyt.köv.
Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Nem elérhető viktor58

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 246
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #1 Dátum: 2017. Február 09. - 20:29:31 »
Üdvözletem! 

Ahogy ígértem, folytatom a leírást. Idő közben szétszedtem a kocsi első és hátsó difiházát. Tettem ezt puszta kíváncsiságból, mivel nem tudtam, hogy milyen állapotúak a diffik. Mindent rendben találtam úgyhogy csak újrazsíroztam mindent.
Akadt viszont egy problémám az üzemeltetés közben. Kb 5 perc autózás után a szabályzó a felére csökkenti a motor fordulatszámát, mintha az akksi merülne és bekapcsolna a low voltage cutoff, vagy túlmelegedne. Pedig nem így van mivel az akksik tele vannak és ilyenkor még a szabi is hideg. Korábban jártam már így 120Amperes kínai szabival, ott a low  voltage cutoff kikapcsolása és lipo őr használata oldotta meg a problémát. Ennél a szabinál is ki fogom ezt próbálni, már úton van hozzá a program box.
Kicsit állítgattam a futóművet is egy Youtube videó alapján mert eléggé imbolygós volt menet közben, és a hasmagasságot is lejjebb vittem kicsit.
A motor és a szabályzó csatlakoztatásánál akadt némi gondom mert a motoron 4 mm-es csatlakozók a szabályzón pedig 6-os volt. Ide 6-os réz fékcsőből vágtam le hüvelyeket amiket hosszában felhasítottam és kicsit kitágítottam így pont beleszorul a 6-os aljzatba.

A sebességváltó fixálásán sokat törtem a fejem mivel nem egyszerű a dolog. Erre ugyebár azért van szükség, hogy működjön a fék és a hátramenet. A T-max váltójában ugyebár 2 sebességi fokozat van aminek van egy szabadonfutója meg egy röpsúlyos kapcsolószerkezete. De aki robbanósozik az szerintem tudja hogyan működik egy ilyen váltó. Viszont ott van még a hátramenet is aminek szintén két röpsúlyos kapcsolója van, plusz egy reteszelő gyűrű meg egy léptetővilla. A célom az volt hogy a lehető legtöbb felesleges alkatrészt kiszereljem és ha lehet ne kelljen új alkatrészeket gyártanom. Szerencsére cserebere útján sikerült hozzájutnom plusz két komplett váltóhoz meg még egy halom T-maxx alkatrészhez így volt miből próbálgatni. Lehet hozzá kapni gyári átalakító szettet és nagy szerencsémre az egyik tengelyt és fogaskereket megtaláltam az újonnan szermányolt alkatrészek között. Viszont ezzel csak a hátramenetet tudtam kiiktatni. Na de már ez is haladás. Az internetet bújva viszont ráakadtam a lehető legegyszerűbb megoldásra!
Íme:



A három csavar rögzíti a röpsúlyos agyrészhez a fogaskereket. Viszont így a kapcsolódó hajtó kis fogaskerekekből az egyiket le kellett vágnom mert egyszerre a kettő nem hajthat, mivel azonnal ledarálná a fogakat.









Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Nem elérhető cofi

  • Jedi moderátor
  • Midikloriád
  • *****
  • Hozzászólások: 23
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #2 Dátum: 2017. Február 10. - 09:11:04 »
Szia! Szép munka, bár néhány "gyerekbetegségbe" belefutottál, mint olvastam.
Nagyobb részét ezeknek én is végig jártam, mivel egy Thunder tiger MTA 4 s 50 már fotoelektromositottam.
Most pedig egy Losi Aftershock elektromosítása folyik éppen.

Nem elérhető viktor58

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 246
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #3 Dátum: 2017. Február 27. - 10:37:24 »
Bekövetkezett az amit vártam! A hajtáslánc elemei nem bírják ezt a teljesítményt. Igazából nem is a teljesítménnyel van a baj, hanem az elektromos motor nyomatékgörbéjével. Míg a nitrós motor csak egy bizinyos fordulatszám tartományban adja le a maximális nyomatékát a 3 fázisú motor 0 rpm-től! Ez pedig kritikusan nagy terhelést jelent az erőátvitel elemeinek például egy erőteljes gyorsításkor.
Múlt hét végén a hátsó diffi tányérkereke fogazott le, most pedig a hátsó féltengelyek tekeredtek meg majd kicsit később az egyik el is tört. Muszáj leszek acélra cserélni őket, csak még nem tudom milyenre mert a gyári az elég borsos árú, 22000 Ft. A diffi fogas csak 5000 körül van.
Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Nem elérhető viktor58

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 246
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #4 Dátum: 2017. Május 31. - 14:50:59 »
Sziasztok!

Sajnos ezidáig nem sokat tudtam autózni a brushless T-Maxxommal mivel egymás után mennek tönkre a hajtáslánc elemei. Ezeket természetesen sorban javítom és cserélem erősebbre. A hátsó diffi tányérkerekét 3.3 -as T-maxx diffikerekére cseréltem ami külföldi kollégák szerint erősebb mint a 2.5-ösé. Ezt csak kis módosítással sikerült a helyére szerelni mivel nem teljesen kompatibilis a két difi. A hátsó féltengelyek szintén az erősebb változathoz valókra lettek cserélve. Talán mondanom sem kell hogy ez sem teljesen csereszabatos így a tengelyeken kívül a kardánkerszteket is cserélni kellett mivel azok csapjai vastagabbak. Ezek a féltengelyek még mindig műanyagból vannak, viszont jóval robosztusabbak mint ami az enyémben volt. Egyelőre csak a hátsó résszel foglalkozom mivel gyorsításkor ez kap igazán nagy terhelést. Az hajtáslánc első fele fékezéskor van terhelve. Ezt a terhelést a távirányítón 3 fokozatban szabályozható ABS funkcióval csökkentem.



A Traxxas alkatrészeket az rctuning.eu - ról rendeltem.

Így már tudtam néhány kört autózni vele, viszont ekkor a véltóban fogazott le az alsó fogaskerék (a váltóban az összes fogaskerék műanyag) . Gondoltam, sebaj "van mááásik!" Kicseréltem, két kört mentem majd az előzőnek a párjával is ez történt. Ez még kétszer elismétlődött kb fél óra alatt mire elfogytak a fogaskerekeim.  :( >:(
Itt meg is elégeltem a dolgot és beláttam hogy ide valami radikális módosítás kell.
Kapható hozzá komplett acél fogaskerék szett de az majd 30000 forint mire ideér, mivel itthon természetesen nem kapható. De még ha be is lehetne szerezni akkor sem érné meg nekem mivel ebből aszettből 3 fogaskerék nekem nem is kell.
Így azt találtam ki, hogy rendelek M1 pinionokat és újraépítem az egész váltót. Az acél fogaskerekeket az Ebay-ről rendeltem fogszám és a modul alapján kerestem rá és darabja 1000 forint körül volt, így a 4 db kb 4500 forint volt. (mingyá nem 30000) Pont ma jött meg az utolsó, a legnagyobb 38 fogú. Valószínűleg majd új tengelyeket is kell gyártanom mivel van itthon két acél középső kardánom is az autóhoz de annak a tengelyfurata 6mm, a tengely meg 5mm, így nagyobb csapágy is kell majd rá ami viszont nem fog elférni a váltóház gyári csapágyfészkében. Vááááá! lesz min agyalni! De valahogy majd megoldom.
Ha ezek a módosítások elkészülnek akkor szinte minden meg lesz erősítve a hajtásban és talán, ismétlem TALÁN végre jó lesz.
Ja azt el is felejtettem megemlíteni hogy a kerékhatszögek is megfordultak a felnikben (ebben még 14-es van) ezért azokat epoxival beragasztottam. Később lehet hogy kap alu 17-es hatszögeket, csak ugyebár ahhoz más kerék is kell az meg ugye sok pénz plusz egy ezres  :) és már így is többet költöttem rá mint amennyit gondoltam. Na de ilyen az ha az ember fia építeni kezd.

Képek hamarosan...
Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 16139
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #5 Dátum: 2017. Június 01. - 19:19:58 »
Szia Viktor!

Érdekes lesz!   :o
Várjuk a végét! ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető viktor58

  • Padawan
  • ***
  • Hozzászólások: 246
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #6 Dátum: 2017. Június 01. - 20:16:56 »
Na akkor...

Tegnap délután kimentem a műhelybe, kezembe vettem az áttételházat, a tengelyeket meg a fogaskerekeket és nézegettem őket hogyan lehetne összehozni "valamit". Estére össze is állt a fejemben, mi hogy kapcsolódik majd egymáshoz és mit hogyan fogok rögzíteni hogy elég erős legyen.
A legnagyobb fogaskerék (38T) nem pinion, mivel ekkora nem létezik mert az már spur. Az acél spurok viszont még kínában is drágák, vagy legalább is drágábbak mint amennyit én rá akarok szánni. Így ez egy sima mezei fogaskerék, egy kicsit talán be van edzve de csak épphogy megmutathatták neki a tüzet mert jól fúrható. Nem edzett ugyan de cserébe 10mm vastag így a fogak is szélesek. Elég súlyos ezért kikönnyítettem, így a lendítő hatása is csökken ami fékezésnél nem hátrány. Ezzel az volt a gond hogy nincs agy része csak egy 6-os lyuk van rajta, ami viszont jó mert pont 6mm-es tengelyre kell kerülnie.





 Egy dolgot hagytam csak figyelmen kívül a fogaskerekek rendelésekor. Mégpedig azt hogy ezek motor pinion kerekek amik furata 5mm. Viszont nekem az egyik 6mm-es tengelyre kell kerüljön. Gondoltam, sebaj majd átfúrom 6-osra. Öhhö... persze, ezek a pinionok kőkemény acélból vannak és a normál fúró éle elég a fúráskor. Számításba vettem azt is hogy rendelek másfélét, olyat mint a képeken látható nagy fogaskerék ami jóval lágyabb anyagból van ezért az fúrható. De az megint kb 2 hét vagy több mire megjön.
És most egy nagyon hasznos tipp ami másnak is jól jöhet!!!
Este az internetet bújva, a youtube-on rákerestem "hard steel drilling" . Több videót is találtam amiben vidia lepkás kőzetfúróval fúrnak rozsdamentes acélt (pl.: kés) . A lényeg hogy jó minőségű fúrót használjunk és előtte meg kell köszörülni az éleit úgy mintha normál fúrószár lenne. Maga a köszörülés is eltart egy darabig. A fogaskereket egy kis eszterga tokmányba fogtam (ezzel szoktam hengeres darabokat megfogni fúráshoz ) és láss csodát simán kifúrtam. Egy kicsit üt ugyan de nem vészes, a nagy fogmodul miatt ez elfér.



A 6-mm es tengely a kihajtó tengely. Ez gyárilag 5mm-es viszont az ithon talált acél CVD-s központi tengelyek furata 6mm és ezeket mindenképp be akartam építeni. Egy szűkítő hüvely segítségével rá tudtam volna tenni az 5-ös tengelyre is de mivel átmenő csappal vannak rögzítve a csapnál nagyon vékony lett volna a tengely anyaga így ez egy gyenge pont lett volna amit szeretnék mellőzni. Mármint a gyenge pontokat. Az első  képen látszik a kihajtás csészéjének a rögzítése a tengelyre, az átmenő csavar 3mm-es illyesztett acélcsavar.



A 6-os tengely miatt viszont nagyobb csapágyak kellenek amiknek nagyobb csapágyfészek kell.... váááááá!!! Csapágyat találtam itthon a "csapágyas dobozomban" az eredeti 10mm átmérőjű az új 12. Így a csapágyak fészkeit a házban felbővítettem Dremellel, marófejjel. Szerencsére még így is maradt elég falvastagság hogy tartson.



Némi alumínium csőből készült távtartó hüvely kimérése és ledarabolása után következett a legnagyobb, 38 fogú fogaskerék rögzítése (egyébként a felhasznált fogaskerekek 22, 26, 28 és 38 fogszámúak). Na ugyebár ennek nincs agyrésze, csak egy luk a közepén. Az első ötletem az volt hogy sugár irányban megfúrom, menetet vágok bele és egy hernyócsavarral rögzítem a tengelyen. Ez nem jó megoldás két okból kifolyólag: 1. nincs olyan hosszú 4mm-es menetfúróm ami beérne a közepére. 2. ha nagyobbal fúrok bele, minimum 2 fogat elgyengítek legalább a felére ami megint csak egy gyenge pontot eredményez.
Így egy nem túl szakszerű és nem túl szép, viszont qrva erős és egyszerű megoldást választottam. Ráhegesztettem CO-val. A hegesztést szintén eszterga tokmányba fogva végeztem.Ha majd egyszer bontani kell akkor köszörülök, van még vagy 3 ilyen tengelyem így nem baj ha sérül.



A többi fogaskereket a tengelyekre lapolást készítve a saját imbusz hernyócsavarral rögzítettem. Ám nem bíztam semmit a véletlenre, a fogaskerekek Loctite csapágy és tengely rögzítővel a csavarok pedig menetrögzítővel lettek összerakva.







És így már a helyére kerülhettek a szép és erős acél központi tengelyek a gyári ropik helyett.



Mentem is vele jópár kört aszfalton, füvön és zúzott kövön is. Kicsit hangosabb lett de majd bekopik  :D Eddig úgy néz ki bírja.




Tamiya TA-02 /Tamiya Lancia Delta HF Integrale TA-01/3Racing Sakura XI Sport/ Tamiya TA03f /Reely P290 (EP-homemade Buggy) /92' Jeep Cherokee /Traxxas T-Maxx brushless / Mono 1 speedboat /La Mouette gőzhajó

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 16139
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Traxxas T-Maxx elektromosítás
« Válasz #7 Dátum: 2017. Június 01. - 20:43:02 »
Szia Viktor!

Gratulálok, megint megmutattad azt hogy ide is kell a profizmus! ;)
Nem csak az RTR-eké a világ!  ;D ;D ;D
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com