Sziasztok!
Na akkor... Végre eljutottam oda, hogy erről a projektemről is beszámoljak.
Mióta komolyabban elkezdtem modellezni, azóta szerettem volna valamilyen 1/8-as nagyvasat. Sokat nézegettem videókat HPI Savage-ekről meg Traxxas T-maxx-okról és leginkább az utóbbi tetszett meg. Viszont nitrós autót nem szerettem volna mert az már volt nekem és rengeteget szívtam vele ami miatt eléggé megutáltam őket. Na meg hát az elektromos autót sokkal egyszerűbb is üzemeltetni. Csak berakod az akksit és mehet is a móka. Éppen ezért járt úgy a nitros buggym is, hogy kapott egy brushless szettet.
Na de térjünk vissza a T-maxx-ra. Eszméletlen mennyire strapabíró gépek ezek, a videókban akkorákat borulnak, hogy egy egy ilyen atrakciót látva mindig felszisszentem de talpraállítják és megy tovább. Ugyanez kevésbé mondható el a Savage-ről. Ez volt az egyik dolog ami miatt a T-maxx mellett döntöttem, a másik pedig az, hogy könnyebben át lehet építeni elektromosra a sima alu alvázlap miatt. Ugyebár a Savage-nek két oldalsó vázkerete van ami meglehetősen behatárolja és leszűkíti a teret.
Ezt az üres alvázat már kb 2 éve vettem, motor, üzemanyag tank és elektronika nélkül 25 ezer pénzért. Az előző tulaja is elektromosítani akarta de nem jutott el addig. Maga az alváz és a hajtás, beleértve a kerekeket is nagyon jó állapotnak örvend.
El is kezdtem kutatni az interneten a lehetséges elektronikai megoldások után.
Több variáció is van:
1.Teszünk bele egy 775-ös kefés szettet, rögzítjük a váltót 2. vagy 1. fokozatban és papásan elkocsikázgatunk vele Na neeeee...
2. Meghagyjuk a gyári 2 sebességes váltót a hátramenettel, fékkel és egy harmadik csatornáról kapcsoljuk a hátramenetet a féket pedig a gázzal mixeljük (asszem). Így egy 1/10 es brushless szett is elég lehet a monstrum mozgatására. Ezt rögtön elvetettem mert bonyolultnak tűnt, nem voltak meg a fék alkatrészei és ez így korántsem adott volna olyan élményt amit szerettem volna.
3. Egy nagyon nagy KV értékű kb 5 körös 550 es motorral és 2 cellával hajtjuk meg. A váltót persze itt is egy fix sebességesre kell alakítani. Ez nem tűnt rossznak de ha beszereztem volna egy ilyen motort és szabályzót hozzá árban majdnem ott vagyok mintha egy komolyabb 1/8-as szettet teszek bele és azért a teljesítménybeli külömbség igen nagy.
4. A legjobb és ugyanakkor legköltségesebb egy nagyon durva 1/8-as brushless monster szett 2000, 2200 vagy 2600 KV körüli 40mm átmérőjű motorral, 150A szabival és 4 vagy 6 cellával. Ajánlatos szerintem csak 4 cellával üzemeltetni mert a 6 cella idővel mindent széttép. Vagy erősebbre kell cserélni a hajtás elemeit ami megint csak plusz költség.
Nos én az utóbbi mellett döntöttem, miután az előzőek közül szinte mindet kipróbáltam és egyik sem hozta az elvárt eredményt.
A motor, a szabályzó, a szervó, pinionok E-bay-ről származnak. A Power HD 20 kilós szervó kb 10000, a motor szintén ennyi, a szabályzó kb 18000 forint volt. Egy 11,12,13,14,15-ös M1 pinion szett kb 1600 forint. Ehhez a szetthez bitang akksik is kellenek, én két darab 2s 5600mah 100c Turnigy-kat használok A motor és akksitartókat magam készítettem el. A motortartó 5mm-es vaslemezből készült, az akksitartó pedig 30x30-as acél zártszelvényből lett kiszabva. (majd erről is teszek fel képet)
A képen látható motor fogaskerék 13as és ez még csak egy ideiglenes darab, azóta megjöttek amiket rendeltem és egy 12-es került rá. A motort tekintve 2250 és 2650KV értékű között vaciláltam és azért döntöttem emellett mert ennek kisebb az áramfelvétele így talán ha jól választom meg az áttételt akkor nem fogja annyira zabálni az akksit. Bár ez a motor "csak" 2200wattos de ez is bőven elég nekem. Ezzel kicsit kímélem a hajtásláncot is szemben a 2250KV-s 2800 wattjával. Szabályzóból elengedhetetlen a 150 amperes mivel a motor max áramfelvétele 138A. A szervónál úgy gondoltam minnél nagyobbat teszek bele mert akkora kerekeket kell mozgatnia mint a tenyerem. Bár elég ritkán érik az első kerekek a földet így komoly kihívást jelent irányítani a több mint 3 kilós dögöt.
A váltó fixálásról nem írtam, azt majd legközelebb.
Ez nem az enyém, gugliról van a kép de az enyém is ugyan ilyen csak nekem HPI Savage kerekek vannak rajta. (meg kell hogy mondjam hogy nem sokat érnek. Túl puhák és magas a faluk így olyan mintha taknyon autóznék.
Ez már az enyém
Folyt.köv.