Szerző Téma: VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve  (Megtekintve 6723 alkalommal)

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Dátum: 2017. Május 08. - 10:07:44 »
Szevasztok!

Egy szlovák modellező újságban láttam egy cikket képekkel egy kis repülőről, ami felkeltette a érdeklődésemet,
mivel a képek alapján nagyon hasonlított az F3J termikvitorlázó kategóriára.
A gép indítható felhúzással kézzel vagy csörlővel,kilőhető gumikötéllel, valamint lejtőzhetünk is vele.
Ami miatt felkeltette még az érdeklődésemet az, hogy 250 g alatt megépíthető rc változatban is, igy nem tartozik a törvény hatálya alá, nem kell légtérhasználati engedély, nem kell rá biztosítás. Aki ezek miatt hagyná abba a modellezést, ne tegye, ezzel a kis géppel is nagyon jól lehet szórakozni és ha többen vagyunk, akár versenyeket is szervezhetünk.
Én gondoltam egy olyan versenyre, ahol versenyezhetnénk a szabadonrepülő, majd az rc kategóriában is.
A gép megépíthető kb. 20-25 órai munkával.
Mivel nem nagy a gép 1 méter fesztávú, a szárnymélység 125 mm, így én felhasználtam a balza hulladékaimat az
építésnél.
Képet most nem tudok feltenni, mert az rcpilotra server hiba miatt nem tudom a feltölteni képeket, majd keresek valami megoldást.

Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #1 Dátum: 2017. Május 08. - 11:08:49 »
Megoldódtak a problémák, a hiba az én készülékem volt.
Itt van két rajz a gépről, melyet Radoslav Cizek csehszlovák modellező tervezett 1948-ban.
A kategória (N1) lényege és megkötése, hogy a Vosa ( darázs ) nevű modelljét csak fából
építsük meg a rajz alapján, újfajta rechnológiákat nem alkalmazhatunk ( szén, üveg gyanta,stb.)
A bevonásnál használhatjuk a fóliát, de van egy "új" anyag a Vlies, ami hasonló a japánpapírhoz, de attól sokkal
erősebb és rugalmasabb, rc gépeknél is használhatjuk.



Ez egy fülfeltöréses szárnyú változat, azaz az eredeti változat, Göttingen 591-es szárnyprofillal.
Inkább a szabadonrepülő változatnak ajánlott, de mivel az orra eléggé széles, könnyen elhelyezhető benne
az rc technika is. Erről is van egy képem.


Ezt a gépet szabadonrepülő változatban, Vlies bevonattal Nagypál Ferenc barátom építette meg. Ezt a gépet is
 a hétvégén Sajóőrösön megnézhetitek ha érdekel benneteket.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #2 Dátum: 2017. Május 08. - 11:17:22 »
Én a másik változatot építettem meg rc irányítással, melynek a szárnya V állású,
CLARCK Y szárnyprofillal. A szabályzat szerint egyébként mindtkét gépet, mindtkét
profillal és mindét szárnyfajtával meg lehet építeni.
A CLARCK Y profillal egyszerűbb az építés mivel alsó profilja egyenes.



Ez a változat így néz ki rc változatban, melyet Szlovákiában építődobozban meg lehet vásárolni.

Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #3 Dátum: 2017. Május 08. - 11:30:38 »
A szárnyat és a csillapító felületeket úgy szoktam készíteni, hogy elkészítem az építési rajzot leporelló papírra.
Azért szeretem erre készíteni a rajzot, mely bármilyen hosszú alkatrészt ki  lehet rá rajzolni anélkül, hogy
toldani kellene és a rajzot is egyszerű elkészíteni, mert a szélét használom bázis vonalnak.
A papírra a lefűzhető műanyag irattartót (genotermát) fektetek, természetesen szétvágva, majd ezen kezdem el
az építést, ugyanis ehhez nem ragad oda egyik ragasztó sem annyira, hogy végén ne tudnám könnyen lehúzni pl. a szárnyról.



A szárnyprofiloknak készítettem 1 mm-es rétegelt lemezből 2db mesterbordát, melyek közé fogva
csiszoltam össze az 1,5 mm-es balzából készült bordákat. A rajztól annyiban tértem el, hogy nem egy 3x8-as
főtartót tettem, hanem 2 db 3x3-as fenyőlecet, melyet 1-es balzával dobozoltam be.
A belépő léc 3x5-ös a kilépő léc 3x10-es fenyőléc.


Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #4 Dátum: 2017. Május 08. - 11:35:08 »
A kilépő lécbe 3 mm mélyen beleeresztem a bordákat, ettől is merevebb lesz a szárny.
A bordák helyét satuba fogott fémfűrészlap darabokkal vágom ki, igy azok egyforma méretűek
lesznek.

Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #5 Dátum: 2017. Május 08. - 11:45:33 »
Miután a rajzon összeállítottam a szárnyat, azaz alsó főtartót és a kilépőt rögzítettem, összeragasztom
őket. Én hig pillanatragasztót használok, melynek a csőréré fecskendőtűt húzok, így hozzáférek a rejtettebb
részekhez is, nem használok sok ragasztót csak amennyi kell, ezzel takarékoskodok a ragasztóval is.
Én általában a rózsaszínű tűt használom, ezzel a közepes ragasztót is ki tudom nyomni.
A tűt én gyógyászati segédeszköz boltban veszek Kazincbarcikán, 7 Ft darabja.



A ragasztóról jutott eszembe, hogy a Homoki zár Kft-nél láttam 100 g.os pillanatragasztót nagy aktivátorral
az ára 2400 Ft körül volt. Ez szerintem jó ár. Az aktivátor is akkora mint egy spary festék. A bolt Miskolcon a Szinva utca 19 szám alatt van. A Tiszai Pu felé ha mész, balra az utolsó utca a Szinva parton.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #6 Dátum: 2017. Május 08. - 11:57:05 »
Ezután beillesztem és beragasztom a felső főtartót, majd a belépőt.

Az előzőekben írtam, hogy a főtartókat bedobozoltam, azaz doboz szerkezetűre készítettem.
Elől és hátul is ragasztottam rá 1 mm-es balza lemezeket. Ez sokkal merevebbé erősebbé teszi a szárnyat elcsavarodás ellen.

A legelső rajzon is megfigyelhető ilyen fajta szárny merevítés, de ott nem megy végig bordától-bordáig, hanem csak egy 20 mm-es hosszú rétegelt lemezről van szó a főtartók első részén, gondolom a súlygyarapodás megelőzése miatt.

A lemezeket függőleges szálirányúra készítsük, mert így van tartása.



Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #7 Dátum: 2017. Május 08. - 12:03:29 »
A vízszintes és függőleges vezérsíkokat is hasonló módon készítettem el, mint a szárnyakat,
gombostűkkel rögzítettem a rajzra, összeragasztottam, majd ragasztási felületek megnövelése érdekében
a kritikus helyeken merevítő háromszögeket ragasztottam be.



A vízszintest 3x5-ös balza lecekből készítettem, a függőlegest 3x5-ös fenyőből és balzából készítettem, mivel leszálláskor
a függőleges  alsó részén csúszik a gép.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #8 Dátum: 2017. Május 08. - 12:38:47 »
A szárnyvégek és a csillapítók lékerekítéseit 3x3-as fenyőlécből készítettem gőzöléses
eljárással. A gőzöléshez elkészítettem a Hársfalvi : Repülőmodellezés könyvéből az ún.
gőzölő készüléket. Az alapja egyszerű falap, amit célszerű magasra készíteni, hogy a
lécet meg tudjuk hajlítani és ne érjen bele az asztalba. A hajlítási felületet 0,5 mm.es
alulemezből készítettem. Esőcsatorna lefolyócső egy 5 cm széles szelete tökéletes.
Két oldalt rászögeltem a faalapra. A lemeznek legen egy nagyobb R10-es  és egy kb.
R2-es sugarú felülete.



A képen létszik, hogy egy mécsessel üzemel és alá kellett tennem egy magasítót, hogy jobban melegítse a lemezt.

A gőzölés menete: A kívánt hosszúságú fenyőlécnél 5 cm-el hosszabbat szabjunk le és áztassuk be vízbe.
Nem kell sokat 10-15 perc már elég, de az nem baj ha tovább ázik.
A megázott lecekről kézzel lehúzom a fölösleges vizet, majd a forró lemezre kézzel rányomva hajlítom meg a lecet.
Figyeljünk arra, hogy csak rövid 3-4 cm-es szakaszon hajlítsuk a lecet és mindig legyen az ujjunk a hajlított felületen.
Miután a nagyobb íven meghajlítottuk, egyből térjünk át a kisebb ívű hajlításra, mert még a gőz hatására
lazák a fa rostjai így törés nélkül tudjuk meghajlítani. A lángot mindig úgy állítsuk be, hogy mindkét felületet melegítse.
Nem kell elkeseredni, ha első nem sikerül, ki kell tapasztalni. Próbálkozzatok 2x2-es vagy 2x3-as léccel, vastagabbat
nem is nagyon szoktunk használni. Kézre vigyázzatok, de ha vigyáztok, akkor megsütitek néha.
(Balzával és bambusszal nem fog menni!)
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #9 Dátum: 2017. Május 08. - 12:44:37 »
Miután gőz felett sikerült a kellő ívre hajtani a leceket, száradni egy sablonba kell tenni, mert
különben nem a formájára szárad meg. Legegyszerűbb módja ha szögekkel biztosítjuk a
formát a képen látható módon, vagy két félforma közé szorítjuk.







Nem árt ha többet készítünk belőlük, mert száradás után is eltörhet.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #10 Dátum: 2017. Május 08. - 12:49:14 »
Miután megszáradtak az ívek, a helyükre szabjuk és beragasztjuk. A kis felületeknél szintén
alkalmazhatunk háromszög erősítéseket, vagy a klasszikus cérnázást, de az inkább a
szabadon repülőknél, vagy a klasszikus papirral való bevonásnál célszerű. Fólia bevonásnál
nem esztétikus.



Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #11 Dátum: 2017. Május 08. - 14:14:12 »
A szárnyak V állását 3 mm-es rétegelt lemezzel biztosítom, melyet a főtartók közé illesztek és ragasztok, majd
itt is dobozolom 1-es balzával.
A belépőt és a kilépőt is 3-as rétegelt lemezzel ragasztom össze.
A két szárnyfél összeragasztásánál ügyelni kell arra, hogy mindkét fél állásszöge megegyezzen.



A képen látszik, hogy középen két borda van és ezek vastagabbak is a többinél.
Ez azért van, hogy legyen felület a fólia felragasztásához, mert itt illesztem össze
a két fél borítását.


A szárnyvégen látható az ivek megerősítése.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #12 Dátum: 2017. Május 08. - 14:25:10 »
A szárnyak és vezérsíkok elkészülte után, hozzákezdtem a törzshöz.

Az orrész 10 mm-es fenyőből készül. mindkét oldalán 1 mm-es rétegelt lemez borítással.
A belső rész lehet 12 mm széles is és balza borítással is készülhet, ami inkább1,5-es vagy
2-es kemény balza. A 10 mm-be elég nehéz beleszorítani az rc alkatrészeket.
Láttam olyan képeket, ahol a szervók nincsenek elrejtve a törzsbe, hanem a törzsléc alatt
keresztben lógna ki a törzs mindkét oldalán, így csak a vevőt és az akkut kell a törzsbe rakni,
de azokat is elhelyezhetjük kívül tépőzárral.



A fél orrész elkészült, melyben már ki van alakítva a szervók helyei. Már csak a másik oldal külső
borítása hiányzik.

Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #13 Dátum: 2017. Május 08. - 14:29:54 »
Miután felkerült a másik oldal borítása is és a fedele, lekerekítettem az éleket.



Mivel a szervókarok nem fértek el 10 mm-be így a szabad mozgásukhoz egy rést ki kellett hagynom.

Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika

Nem elérhető kalazoli

  • Jedi moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1088
Re:VOSA antik szabadonrepülő RC-sítve
« Válasz #14 Dátum: 2017. Május 08. - 14:36:13 »
Az orrész elkészülte után felragasztottam az oldalaira a 3x10-es törzslecet, majd közé ragasztottam a függőleges vezérsíkot, amit előtte bevontam fóliával, mert a kormányt mozgató rudazatok beszerelése után már nem tudtam volna bevonni, nem fértem volna hozzá a vasalóval. Papír bevonóanyagnál ez megoldható.



A képen már látható. hogy a bowdencső is be van szerelve, valamint a két törzsléc között a csövek
beragasztása után alul-felül 3-as balzával bedobozoltam, hogy merevebb legyen.
Üdv.  Kalanovics Zoltán
70/618-5008
Kazincbarcika