Szerző Téma: A Gázturbina.  (Megtekintve 5286 alkalommal)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19535
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
A Gázturbina.
« Dátum: 2010. Február 14. - 21:19:27 »
A Gázturbina.

Egy másik, jól ismert meghajtási rendszer a gázturbina vagy sugárhajtás.
Többféle és típusú gázturbinás motor létezik, úgynevezett gázturbinás sugárhajtómű.


Ezeket a motorok henger alakúak, amely több részből áll,
 belsejében forgatja a központi égetőt.
Egy segédüzemi villamos motor szükséges a gázturbinás motorok elindításához .
A külső levegő belép a motorba ennek révén a magas nyomás kompresszió keletkezik, a motor amely áll, egy sor rögzített pengéből (állórész) és egy másik a forgórész lapátok (rotor).
A  kompresszor által sűrített levegő be kerül az égőrészbe, amelynél az üzemanyag-levegő keverék meggyújtása bekövetkezik. Ez a forró gáz halad át a turbinán és a fúvókán felgyorsítsák a forró levegőt.
 A turbina a forró levegő energiát használja, és mivel a turbina is kapcsolódik a kompresszor a központi tengelyéhez, ez az energia már  forgathatja kompresszort, így már nem szorulnak az elektromos motor segítségére.


Normális esetben a légijármű-modellek turbinái gyújtásához használnak propán / bután gázt  és ha abban
emelkedik az égőfej hőmérséklete 100 ° C felé,  akkor már folyékony üzemanyagot befecskendeznek apró kis lyukakon.
Miután az égés el indul, a gyújtásra már nincs szükség.

Az égési folyamatot lehet ellenőrizni, vagy megszüntetni, szabályozni az üzemanyag befecskendezett mennyiségével és az oxigén mennyiségét.

Eltérően a hagyományos, belső égésű, dugattyús motor, a hajtóművek nem rendelkezik természetes korlátozása rpm.
Ez azt jelenti, hogy a fordulatszám folyamatosan nő, mivel egyre több üzemanyagot kap a motort.
Ezért az elektronikus vezérlőegység (ECU) van szükség, hogy korlátozza a maximális tüzelőanyag-áramlást.
A maximális érték által meghatározott külső eszköz segítségével úgynevezett földi kiszolgáló egység (GSU).

Mivel a modell repülőgépek gázturbina általában nagyon gyorsan repül, a sebesség
500Km / h (300mph), ilyen típusú motorok semmiképpen nem ajánlotta kezdők számára.
Különben is, a gázturbinák működtetése is magában foglal némi kockázatot.
Szóval ez erősen ajánlott elolvasni a egypár kézikönyvet ebben a témában mielőtt erre adnánk a fejünket!

Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető Zephaelina

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 81
Re:A Gázturbina.
« Válasz #1 Dátum: 2010. Február 14. - 22:03:22 »
Király ez a cikk! UP  ;D
Ha törik, ha szakad: repül.
Ha repül: törik. :D

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19535
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:A Gázturbina.
« Válasz #2 Dátum: 2010. Október 30. - 23:02:22 »
Kiegészítés!  ;)

A sugárhajtóműről bővebben (Horváth János)

  A modellezésben  a sugárhajtóművek  az 1990-és évek elején jelentek meg, mikor a gyártáshoz szükséges anyagok, elektrotechnikai alkatrészek, speciális csapágyak, elérhetők lettek amatőr turbinaépítők számára.
Sugárhajtómű  fogalma: Sugárhajtóműnek azokat a hajtóműveket nevezzük, amelyekben a betáplált tüzelőanyag energiája, a hajtóműből kiáramló gázsugár sebességi energiájává alakul át. A sugárhajtóműveknél a tolóerőt a hajtóműből nagysebességgel kiáramló gázsugár reakciója hozza létre.
Sugárhajtómű főbb részei: 
beömlőcsatorna
kompresszor
égőtér
turbina
fúvócső
elektronikus üzemszabályzó

A kompresszor:
A hajtómű egyik legfontosabb része. A beömlőcsatornán belépő levegőt a kompresszor sűríti össze és jutatja el az égőtérbe, ezzel teszi lehetővé a tolóerő növelést. Sűritési viszonyszáma, hatásfoka, geometriai mérete tipusonként változó. Modellturbinában elterjedt az egylépcsős centrifugál compresszor,de készítettek már többlépcsős axiál kompresszort is. A centrifugál kompresszorok előnyei az egyszerű felépítés, kicsi helyszükséglet, jó hatásfok.
A használatos kompresszorok legnagyobb kerületi sebessége,450-470m/sec. Ez a turbina méretétől függően, 90-170 000 ford./ perc kerületi sebességet jelent.
Égőtér:
 Az égés folyamata: Köztudott, hogy dugattyúsmotorok hengereiben az égés közelítőleg az elméleti levegőszükséglettel történik. Itt 1kg. szénhidrogén elégetéséhez 15kg. levegőmennyiség szükséges. A sugárhajtóművek esetén, a tökéletes égéshez szükséges  levegőmennyiségnél  2-szer 3- szor többet kell biztosítanunk. Többlet levegőt használunk fel az égőteret elhagyó gázok hűtésére, hogy a turbinalapátot ne tegyük ki a megengedetnél nagyobb hőhatásnak .
A fúvócsőben, a turbinalapátot elhagyó gáz hőmérséklete, nem haladhatja meg a  650- 700°C fokot. Ugyanakkor, az égőtér és a hajtóműburkolat közti részt is ezzel a levegőmennyiséggel kell hűtenünk. A  hőmérséklet növekedés, mivel ezt nyomásnövekedés nem kíséri, a gázok térfogatnövekedését eredményezi.
A rendelkezésre álló keresztmetszeten, a jelentősen kiterjedt gázok csak sokkal nagyobb sebességgel tudnak átáramolni. A nyomás, a hőmérséklet és a térfogat a gázok összenergiáját adja, amely egyenlő a gázok munkavégző képességével.
Ez az energia alakul át, részben a turbinában mechanikai,a fennmaradó rész pedig  a fúvócsőbe kinetikai energiává, amely a tolóerőt hozza létre.
Turbina részei:
 Az álló lapátkerék, és turbinakerék, ez utóbbi közös tengelyen helyezkedik el a kompresszorkerékkel, mely kerámiacsapágyon fut. A turbinakerék aszerint, hogy a gázsugár milyen irányból hat rá, lehet axiális és centripetális. Axiálisnál az áramlás iránya tengelyirányú, míg a centripetálisnál a forgási síkkal megegyező, érintőleges, majd tengelyirány. A modellezésben használt sugárhajtóműveket egy speciális elektronika vezérli, felügyeli.
A rádióadó-készülék a gázkarállásának megfelelően szabályozza a turbina fordulatszámát,  / a betáplált tüzelőanyag mennyiségével / tolóerejét.
Az elektronika vezérli: 
indításkor az öninditómotort, ez felpörgeti a turbinát
vezérli a begyújtáshoz szűkséged PB gáz szelepét
kapcsolja az izzógyertya feszültségét
kapcsolja a tüzelőanya szelepet, vezérli a fogaskerékszivatyú ford. számát
felügyeli a fúvócsőbe áramló gáz hőmérsékletét
turbina leállását kővetően, vezérli a hajtómű visszahűtését
hibás működés esetén leállítja a hajtóművet.

Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető vadász

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1068
  • Lakhely:Kengyel
Re:A Gázturbina.
« Válasz #3 Dátum: 2011. Szeptember 19. - 11:04:24 »
Szia Attis!
Nagyon érdekes és hasznos a hozzászólásod a témához, gondolok itt a hozzáértőkre.
Egy magam fajta kezdő pedig meg csak csodálkozik mik vannak.
Canary sport-40, Curare, Park Master, Ultron, Yak-54, S-bach, GS Racing, Phoenix 2000, Zephyr

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19535
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:A Gázturbina.
« Válasz #4 Dátum: 2011. Szeptember 19. - 14:03:37 »
Szia Attis!
Nagyon érdekes és hasznos a hozzászólásod a témához, gondolok itt a hozzáértőkre.
Egy magam fajta kezdő pedig meg csak csodálkozik mik vannak.

Köszönöm a szerző, Horváth János nevében!  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető raidflyerf16

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 38
Re:A Gázturbina.
« Válasz #5 Dátum: 2011. December 05. - 14:18:08 »
Jó reggelt Urak!
Téli álomra hajtottátok fejeteket?
üdv.:Raid