Kiegészítés!
A sugárhajtóműről bővebben (Horváth János)
A modellezésben a sugárhajtóművek az 1990-és évek elején jelentek meg, mikor a gyártáshoz szükséges anyagok, elektrotechnikai alkatrészek, speciális csapágyak, elérhetők lettek amatőr turbinaépítők számára.
Sugárhajtómű fogalma: Sugárhajtóműnek azokat a hajtóműveket nevezzük, amelyekben a betáplált tüzelőanyag energiája, a hajtóműből kiáramló gázsugár sebességi energiájává alakul át. A sugárhajtóműveknél a tolóerőt a hajtóműből nagysebességgel kiáramló gázsugár reakciója hozza létre.
Sugárhajtómű főbb részei:
beömlőcsatorna
kompresszor
égőtér
turbina
fúvócső
elektronikus üzemszabályzó
A kompresszor:
A hajtómű egyik legfontosabb része. A beömlőcsatornán belépő levegőt a kompresszor sűríti össze és jutatja el az égőtérbe, ezzel teszi lehetővé a tolóerő növelést. Sűritési viszonyszáma, hatásfoka, geometriai mérete tipusonként változó. Modellturbinában elterjedt az egylépcsős centrifugál compresszor,de készítettek már többlépcsős axiál kompresszort is. A centrifugál kompresszorok előnyei az egyszerű felépítés, kicsi helyszükséglet, jó hatásfok.
A használatos kompresszorok legnagyobb kerületi sebessége,450-470m/sec. Ez a turbina méretétől függően, 90-170 000 ford./ perc kerületi sebességet jelent.
Égőtér:
Az égés folyamata: Köztudott, hogy dugattyúsmotorok hengereiben az égés közelítőleg az elméleti levegőszükséglettel történik. Itt 1kg. szénhidrogén elégetéséhez 15kg. levegőmennyiség szükséges. A sugárhajtóművek esetén, a tökéletes égéshez szükséges levegőmennyiségnél 2-szer 3- szor többet kell biztosítanunk. Többlet levegőt használunk fel az égőteret elhagyó gázok hűtésére, hogy a turbinalapátot ne tegyük ki a megengedetnél nagyobb hőhatásnak .
A fúvócsőben, a turbinalapátot elhagyó gáz hőmérséklete, nem haladhatja meg a 650- 700°C fokot. Ugyanakkor, az égőtér és a hajtóműburkolat közti részt is ezzel a levegőmennyiséggel kell hűtenünk. A hőmérséklet növekedés, mivel ezt nyomásnövekedés nem kíséri, a gázok térfogatnövekedését eredményezi.
A rendelkezésre álló keresztmetszeten, a jelentősen kiterjedt gázok csak sokkal nagyobb sebességgel tudnak átáramolni. A nyomás, a hőmérséklet és a térfogat a gázok összenergiáját adja, amely egyenlő a gázok munkavégző képességével.
Ez az energia alakul át, részben a turbinában mechanikai,a fennmaradó rész pedig a fúvócsőbe kinetikai energiává, amely a tolóerőt hozza létre.
Turbina részei:
Az álló lapátkerék, és turbinakerék, ez utóbbi közös tengelyen helyezkedik el a kompresszorkerékkel, mely kerámiacsapágyon fut. A turbinakerék aszerint, hogy a gázsugár milyen irányból hat rá, lehet axiális és centripetális. Axiálisnál az áramlás iránya tengelyirányú, míg a centripetálisnál a forgási síkkal megegyező, érintőleges, majd tengelyirány. A modellezésben használt sugárhajtóműveket egy speciális elektronika vezérli, felügyeli.
A rádióadó-készülék a gázkarállásának megfelelően szabályozza a turbina fordulatszámát, / a betáplált tüzelőanyag mennyiségével / tolóerejét.
Az elektronika vezérli:
indításkor az öninditómotort, ez felpörgeti a turbinát
vezérli a begyújtáshoz szűkséged PB gáz szelepét
kapcsolja az izzógyertya feszültségét
kapcsolja a tüzelőanya szelepet, vezérli a fogaskerékszivatyú ford. számát
felügyeli a fúvócsőbe áramló gáz hőmérsékletét
turbina leállását kővetően, vezérli a hajtómű visszahűtését
hibás működés esetén leállítja a hajtóművet.