Szerző Téma: Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?  (Megtekintve 30304 alkalommal)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19595
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?
« Dátum: 2010. Április 28. - 14:05:25 »
Sziasztok!

Sokk kezdő még mindig nincs tisztába vele hogyan és milyen állásban fogassunk fel egy motort.
Az én általam tanultak.
Húzó motor felfogatása a gépközéptengelytől jobbra lefelé 2-3%.
Toló motoroknál balra felfelé 2-3%.

Szeretnék megkérni mindenkit ha tévedek javítson ki és írja le saját tapasztalatát és tippjeit!  ;)
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #1 Dátum: 2010. Április 28. - 14:19:48 »
Százalék? nem Fok? akkor most már engem is érdekel. Ez a lefele, jobbra mennyi gépenként más és más lehet, nem? (szárnyprofil, gép súlya és motor teljesítménye). ARF gépek némelyikénél olyat is láttam, hogy nem kell semmi jobbra és lefele huzatás, mert a szárny úgy van elkészítve, hogy különbözik a két oldal.

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19595
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #2 Dátum: 2010. Április 28. - 14:21:42 »
Rossz gomb lenyomásával ez érhető el!  :-[
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19595
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #3 Dátum: 2010. Április 28. - 14:22:40 »
Sziasztok!

Sokk kezdő még mindig nincs tisztába vele hogyan és milyen állásban fogassunk fel egy motort.
Az én általam tanultak.
Húzó motor felfogatása a gépközéptengelytől jobbra lefelé 2-3°.
Toló motoroknál balra felfelé 2-3°.

Szeretnék megkérni mindenkit ha tévedek javítson ki és írja le saját tapasztalatát és tippjeit!  ;)

És a jó gomb !  ;D
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #4 Dátum: 2010. Április 28. - 19:26:46 »
Azt sem árt tisztázni, hogy merre van az arra...
Szal menetirányba jobb vagy szemből!!!! Mert ugye a felfelé lefelé at a géphez képest viszonylag egyértelműbb...

Ha jóltudom(az én gépeim így repülnek) menetirányba jobbra. Tehát a a gép farkánál állsz és a géppel egy irányba nézel úgy jobb.

A lefelé huzatás sem annyira egyértelmű. Volt egy gépem (SnowBall) amelyiken példának okául 5° Volt felfelé. És húzómotorrol beszélünk.
De ez a kivétel ami erősíti a szabályt ! ;)
De van itt néhány modellező társ aki repül ilyennel. Vagy clónnal ;)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető kordaz

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 104
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #5 Dátum: 2010. Április 28. - 20:20:44 »
"Általában" menetirány szerint (vagyis hátulról nézzük a repüt) értjük a balra és jobbra-t.

Nekem van egy Diablo-m, amin egy 10 ccm-es OS motor van, a géphez képest "erős mint marha", forog vagy 12 ezret, és mégsincs elhúzatva semerre. Egyszerűen egyenesen áll.

Sok mindentől függ az elhúzatás mértéke. Igazat adok Attisnak, az esetek többségében jobbra és lefelé is el szokták "húzatni" a motort, mert egyenes repüléshez szükséges.

Egyébként általában a félkész gépeken eleve úgy van beállítva a motort tartó homlokfal, hogy jobbra irányban döntött. Ugyanilyen mértékben érdemes dönteni lefelé is a motort.
70/381-0875

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #6 Dátum: 2010. Április 28. - 20:54:53 »
A Jobbra huzatás az a motor gépre gyakorolt forgató nyomatéka miatt kell, ha jól tudom. ugye?

A lefele hutazás mindíg kell? az nem a szárny emelő profilja miatt kell? (ami erősen gépfüggő)

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #7 Dátum: 2010. Május 04. - 13:08:57 »
A Jobbra huzatás az a motor gépre gyakorolt forgató nyomatéka miatt kell, ha jól tudom. ugye?

A lefele hutazás mindíg kell? az nem a szárny emelő profilja miatt kell? (ami erősen gépfüggő)

Így van!
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #8 Dátum: 2010. Május 05. - 10:45:55 »
Javítsatok ki ha tévedek de amikor lefelé hutatjuk a  motort az azt eredményezi, hogy a szárny fölé irányítjuk a propellerszél nagyobbik részét ezzel is növelve a felhajtóerőt. A lapszárnyú gépeknél jelentősebb így a szárny felhajtóereje. A profilos szárnynál is bár ott egyébként is megvan ez mivel a szárny felső felén haladó levegő nagyobb utat tesz meg és így fejt ki kvázi szívóhatást a szárny felső felületére.

A Blue Babymon profilos szárny van és lehuzatást is adtam a motornak. kissebb fordulaton gyönyörűen repül de ha felpörgetem a motoret akkor elkezd emelkedni.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #9 Dátum: 2010. Május 05. - 11:27:10 »
A Blue Babymon profilos szárny van és lehuzatást is adtam a motornak. kissebb fordulaton gyönyörűen repül de ha felpörgetem a motoret akkor elkezd emelkedni.

Ez azért van, mert kevés az elhuzatás! Még lefelé kéne állítani a motort.
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #10 Dátum: 2010. Május 06. - 20:37:20 »
Hát az előzőnél alig volt lehuzatás ezen (V2.0) meg már közelít az 5 fokhoz.... De kisérleztezni fogok vele csak a Balcsira nem vittem magammal szerszámokat csak egy takonypisztolyt... Szal ha lesz kísérleti eredmény megírom...

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #11 Dátum: 2010. Május 07. - 00:47:15 »
Javítsatok ki ha tévedek de amikor lefelé hutatjuk a  motort az azt eredményezi, hogy a szárny fölé irányítjuk a propellerszél nagyobbik részét ezzel is növelve a felhajtóerőt. A lapszárnyú gépeknél jelentősebb így a szárny felhajtóereje. A profilos szárnynál is bár ott egyébként is megvan ez mivel a szárny felső felén haladó levegő nagyobb utat tesz meg és így fejt ki kvázi szívóhatást a szárny felső felületére.

A Blue Babymon profilos szárny van és lehuzatást is adtam a motornak. kissebb fordulaton gyönyörűen repül de ha felpörgetem a motoret akkor elkezd emelkedni.

Ha több levegő jut a szárny felső részére mint az alsóra akkor pont hogy megnöveled a felette áramló levegő nyomását az alattalévőhöz képest és ez a nyomáskülönbség lefele nyomja a szárnyat magyarul csökkenti a felhajtóerőt. szerintem.

pont azért van lefele huzatva, hogy a motor működésekor megnövekedett légáram okozta megnövekedett felhatóerőt kikompenzálják, nem?

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #12 Dátum: 2010. Május 07. - 07:38:55 »
A profilos szárnynál nem a nyomás hanem a profil miatt az áramlás sebessége nől. a felső részen nagyobb utat tesz meg a levegő nem? Hasonlóan mint a venturi elven működő szivattyúknál. Ahol az áramlás megnől ott leesik a nyomás. (vékum jön létre) Festékszórópisztoly, régifajta hajlakkfújó,stb. A létrejövö "vákum" meg felszívja a szárnyat....
Azzal meg hogy felül megy el a levegő mennyiség nagyobb része nem lesz nyomás... Ahhoz folyani kellene a légáramot hogy megnőljön a nyomás. Pont mint a vízvezeték hálózatban. Amikot kinyitod a csapot leesik a nyomás. De a szárnyon nem keletkezik folytás. Max egy kis torlódás a belépőélnél.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4747
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #14 Dátum: 2010. Május 07. - 08:16:17 »
Ezt a rajzot a Repüllőmodellezés című lilaborítós könyvben láttam azt hiszem. Én erre alapoztam a hipotézisem.
Persze ennek ellenére lehet hogy nem jól gondolkodom. Dehát ez egy fórum azért van, hogy megvitassuk...
Csak a topikot qutram el.. :)
Attis ha gondolod dobd át! Köszi.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7