Szerző Téma: Motorok felfogatása elhúzatása, de hogyan?  (Megtekintve 30349 alkalommal)

Nem elérhető tubi

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 1344
    • Miskolci RC Modellező Egyesület
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #15 Dátum: 2010. Május 07. - 09:21:23 »
Ha több levegő jut a szárny felső részére mint az alsóra akkor pont hogy megnöveled a felette áramló levegő nyomását az alattalévőhöz képest és ez a nyomáskülönbség lefele nyomja a szárnyat magyarul csökkenti a felhajtóerőt. szerintem.

Szerintem ez marhaság!

A felhajtó erő az egész szárnyhosszán keletkezik! Az oka a nyomás különbség. A szárny felsőrészén gyorsabb a levegő áramlás és kisebb a nyomás mint az alsórészén, de ezt mindenki tudja.

Az elhuzatás annyi, hogy a motor kissé jobbra és lefele kényszerítí a gépet.  Nincs ebben semmi áramlás rontó hokuszpókusz!  ;D
Az Easy Star-nal is el kell huzatni a motort, annak a szárny mögött van a motor! A trainerek egy részénél a légcsavar szél nem is éri a a szárny felső felületét.
L. Krisztián telefon:+36304568681 
E-mail: posta@miskolcrc.hu mrcmegyesulet@citromail.hu

Nem elérhető

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 938
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #16 Dátum: 2010. Május 07. - 13:08:54 »
Az elhuzatás annyi, hogy a motor kissé jobbra és lefele kényszerítí a gépet.  Nincs ebben semmi áramlás rontó hokuszpókusz!  ;D

Pontosan. Én csak azt mondtam, ha már azt a pici levegő különbséget szába vesszük, az maximum olyat eredményezhetne amit leírtam. Nem fogalmaztam elég világosan ez kokozott félreértési alapot. A lényeg hogy mindannyian ugyan arról beszélünk :D

Nem elérhető Szitkó

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 456
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #17 Dátum: 2010. Május 07. - 19:10:45 »
Sziasztok

Olvastam amit írtatok a felhajtó erőről+az elhúzatásról.

Ha jól emlékszem,akkor a levegő mennyisége ugyan annyi a szárny alatt,mint felette.
Viszont a szárnyprofil kialakítása miatt ( kivéve szimmetrikus) felül felgyorsul,ezáltal ritkább lesz,alul lelassul és sűrűbb lesz,ezáltal nyomás különbség lép fel.Így felhajtó erő keletkezik(a képletét had ne írjam le).
  Az elhúzatásról.
A motor balra csavarja,és felfelé húzza a repcsit(ha 0-0 fokba van állítva a motor!)ezért szoktuk lefelé húzatni.A csavaró erőt a mostani repcsiknél nem nagyon kell kompenzálni(én nem szoktam).A szimmetrikus profilú vizsz-vez-síkkal rendelkező gépeknél nincs szükség elhúzatásra,csak az emelő vizsz-vez-síkú gépeknél.De manapság már ritkák az ilyen gépek.
A tanulmányaimból ennyire emlékszem,de lehet,hogy nem pontosak.
Ha komolyabban bele akartok folyni a témába,akkor szerintem érdemes valaki"írástudót"megkérdezni!!!

Remélem nem gond,hogy bele dumáltam???
Üdv: Szitkó

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #18 Dátum: 2010. Május 07. - 19:23:50 »
Köszönjük, hogy kiegészíted a tudásunkat.
Sajnos amit feljebb említettem repülős könyvet már nincs a birtokomban ezért nem tudok utána nézni. Amúgy nagyon jó kis könyv érdemes lenne mégegyszer elolvasni.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #19 Dátum: 2010. Május 08. - 10:44:30 »
Nagyon leegyszerüsitve:
Minél gyorsabban repül a gép annál nagyobb a felhajtöerö és minél jobban fokozzuk a motor telyesitményét annál nagyobb a sebesség.
A motor -szöge ezt kompenzálja. Tehát a motor  negativ szögállása és a huzóerö egy negativ vektort képez aminek a hatása arányosan növekszik a huzóerövel.
A lehuzatás mértéke függ a használt szárnyprofiltól, szárny támadó szögétöl, szárny elhelyezéstöl (magas-közép-alacsony) motor elhelyezése a törzs középvonalához képest és még sok más paramétertöl tehát nem lehet egy minden modellt átfogó receptröl beszélni.
Mint érdekesség (most nem beszélünk a felhajtóeröröl): Adva van  felsöszárnyas gép, lényeges magasság külömbség a szárny és motortengely  közt, akár emelö vagy szimetrikus profil; A motor huzóereje  és a szárny légellenállása egy felfele mutató vektort képez ami a sebeség növekedése által fokozott légellenállás és a növekedett huzóerö hatásása egyre erösebb lessz, tehát a modell emeli az orrát. Egy középszárnyasnál nem lépik fel ez a jelenség viszont egy alsoszárnyasnál fellépik de forditott elöjellel.

Nem elérhető Péter

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 817
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #20 Dátum: 2010. Május 08. - 18:53:25 »
Ha nagyon boncolgatjuk a támát akkor mindenképp szem elött kell tartani a fent leirt légellenállási problémákat és ugyanakkor a felhajtóerö/ sebesség függvényét sem szabad szem elöl téveszteni amely nagyban függ a profill tipussától, a támadó szögtöl, Stb. A fentiekben vitatott légcsavarszél minimálisan befolyásolja a lehuzatás igányét, viszont annál inkább az oldalra kilépést. Azért lépjük ki oldalra a motort hogy kompenzáljuk a forgatónyomatékot de ugyanezt a kompenzációt végzi akarva-nemakarva a légcsavar örvénylö szele is (ellentétesen hat a forgatónyomatékra). Tehét megint fen táll a diléma hogy hány fok motorkilépés kompezálná a forgatónyomatékot ha beszámitjuk a légcsavarszél kompenzálló hatását  ami függ a motor elhelyezéstöl (szárny és csillapitókhoz viszonyitva), ezeknek légcsavarszél által befolyásolt felületétöl, légcsavar emelkedés, motor fordulat, Stb. Stb. Tehát megint egy sok ismeretlenes egyenletbe ütközünk amit nem lehet egyszerü algoritmusokkal megoldani.
Tehát kiindülópontnak el kell fogadni a javasolt kilépési szögeket és megfigyelve a modell viselkedését külömbözö motorfordulaton utólag korrigálni a szögállásokat.

compcenter

  • Vendég
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #21 Dátum: 2010. Május 25. - 06:58:43 »
Ha több levegő jut a szárny felső részére mint az alsóra akkor pont hogy megnöveled a felette áramló levegő nyomását az alattalévőhöz képest és ez a nyomáskülönbség lefele nyomja a szárnyat magyarul csökkenti a felhajtóerőt. szerintem.

Szerintem ez marhaság!

A felhajtó erő az egész szárnyhosszán keletkezik! Az oka a nyomás különbség. A szárny felsőrészén gyorsabb a levegő áramlás és kisebb a nyomás mint az alsórészén, de ezt mindenki tudja.

Az elhuzatás annyi, hogy a motor kissé jobbra és lefele kényszerítí a gépet.  Nincs ebben semmi áramlás rontó hokuszpókusz!  ;D
Az Easy Star-nal is el kell huzatni a motort, annak a szárny mögött van a motor! A trainerek egy részénél a légcsavar szél nem is éri a a szárny felső felületét.

Nem elérhető eduardo

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 702
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #22 Dátum: 2010. November 13. - 08:14:17 »
Hát elég szép, én ehhez képest.......leszek ;D ;D

Gzax a motorelhúzásról van valami topik?
Ha nincsen, akkor megosztanád velem az alapokat ??? ???
Érdekelne, mert látom te eléggé benne vagy, és ki tudná jobban elmagyarázni ::) ::)
Előre is köszi!


Üdv:eduardo


Szép időt, jó repülést!
II.Kiss Endre

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #23 Dátum: 2010. November 13. - 08:15:49 »
Annyira nekem sem fekszik a téma...  :-\
Hogy van -e topik ? Nem is tudom egyszer olvastam erről valahol de nem emlékszem hogy hol.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető eduardo

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 702
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #24 Dátum: 2010. November 13. - 08:19:49 »
Ok köszönöm, de csak annyi,(nagyjából) mit kell figyelembe venni, persze csak ha van időd :-[ :-[ :-[ :P :P :P :-\ :'( ;D
II.Kiss Endre

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #25 Dátum: 2010. November 13. - 08:25:37 »
Gykorlatilag a szárnyhoz képest hol helyezkedik el a motor. Ha felette akkor felfelé ha alatta lefelé. Kb
Ez a húzómotorosokra igaz. A motor vonó ereje és forgatónyomatékának kompenzálásának céljából kell az el és le vagy fel huzatás.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #26 Dátum: 2010. November 13. - 08:26:49 »
Ha megnézed a Bluebabyt azon 2-2 fok jobbra le. A Snowballon 5 fel és jobbra 2 volt az üdvözítő megoldás nálam...

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető gzax

  • Jedi Mester Moderátor
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 4748
  • Noszmüller Gábor Madocsa & Paks ;-)
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #27 Dátum: 2010. November 13. - 08:30:32 »
Ha jól van beállítva a gép és ideálisak a szélviszonyok gázadásra nem szabad a gépnek irányt változtatni...
Valahol van egy trimmelési segéd nevű doksi utána nézek és kiteszem valahova .
Abban ponosan és részletesen le van írva mikor min kell állítani.

Üdv:Noszmüller  Gábor  +36 20/345-10-74
Spectrum DX7

Nem elérhető StevieG

  • Kamikáze
  • **
  • Hozzászólások: 54
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #28 Dátum: 2010. November 13. - 12:24:44 »
Ok köszönöm, de csak annyi,(nagyjából) mit kell figyelembe venni, persze csak ha van időd :-[ :-[ :-[ :P :P :P :-\ :'( ;D
Valójában a függőleges súlyponthoz kell viszonyítani a motorelhúzatást elsősorban, mivel az az elsődleges "forgástengely" (bólintó irányban).
De függ még a szárny és a vízszintes csillapító közötti szögtől, illetve a szárny hosszirányú súlyponthoz való helyzetétől.
És természetesen függ a gzax által említett elhelyezkedéstől is, de optimális esetben ettől csak nagyon kicsit (ez a tényező akkor jelentős, ha nagyon nagy a szárny légellenállása).

Nem elérhető eduardo

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 702
Re:Motorok felfogatása, de hogyan?
« Válasz #29 Dátum: 2010. November 13. - 15:55:27 »
Köszönöm a sok hasznos tudást, érdekelne még a tolómotoros, mivel most éppen egy 120-as csupát építek, és azt tolósra próbálom........próbálom ;D ;D

Szép időt,jó repülést!
II.Kiss Endre