Szerző Téma: Vitorlázógépet, milyet és honnan?  (Megtekintve 3295 alkalommal)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Dátum: 2009. Szeptember 07. - 20:10:28 »
Sziasztok!

A kérdés adott, és remélem lesz egy hozzá értő vitorlázó modellező
köztünk aki meg is válaszolja a kérdést!  ???

Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető altima

  • Jedi
  • ****
  • Hozzászólások: 444
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #1 Dátum: 2009. Szeptember 11. - 13:27:52 »
Sziasztok!
Az igazi „tisztavérű” vitorlázó repülő nem tartalmaz motort.
Feljuttatása lehet csörlővel ,gumikötéllel vagy kézből eldobva.
Kezdésnek szerintem érdemes habgéppel próbálkozni (könnyen jaítható)
Styroman vitorlázójához volt szerencsém szerintem jó kis repülő érdemes vele próbálkozni.
Ha valaki idegenkedik a gumizástól vagy csörléstől motorizálhatja is.
Következő gép már lehet épített balza gép, de a merevségben teljesítményben a kompozit „gyantamadarak” a top kategória, sajnos árban is. Jó kis összefoglalót írt ezekről a gépekről Benyó Zoltán:
http://www.f3j.hu/Images/Gyantamadarak%20(2).doc
Az alábbi kezdő vitorlákat tudom ajánlani, amiket próbáltam és tuti kis masinák, motor miatt a startolás sem körülményes.
http://www.modellhungaria.hu/product_info.php?cPath=107_467&products_id=4318
http://www.modellhungaria.hu/product_info.php?cPath=107_467&products_id=10125
http://www.modellhungaria.hu/product_info.php?cPath=107_135&products_id=11092
http://www.modellhungaria.hu/product_info.php?cPath=107_135&products_id=3566
Az Easy-glider, ASW-28 és a Tulix lejtőn is megállta a helyét!!!

Nem elérhető krisz-O

  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 617
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #2 Dátum: 2009. Szeptember 11. - 22:39:50 »
Szia Altima!
A Tulix jó "kis" gépezet!
Volt szerencsém látni,és még fpv-zni is vele ;D
Nagyon tetszik! :)

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #3 Dátum: 2009. Október 22. - 17:07:23 »
Szelek szárnyán             Forrás: RC Games magazin

Az embert ősidők óta foglalkoztatja a madár röpte. Ez első kísérletek is a madarakat akarták utánozni. Már Leonardo da Vinci is komoly tanulmányokat folytatott, hosszú ideig tanulmányozta repülésüket. Műszaki alkotásai között találhatunk csapkodó szárnyú repülőszerkezetet. Jó ideig nem hittek a levegőnél nehezebb szerkezetek levegőbe emelkedésében. Otto Lilienthal volt az, aki az elsők között végzett sikeres siklórepüléseket, egy mesterséges dombról. A kezdeti próbálkozásokkal párhuzamosan fejlődött a vitorlázó repülőmodellek építése is.

Motor nélküli modellt építeni ma is a legegyszerűbb, nem szükséges hozzá sok technika. A rádió nélküli siklómodellek kézből eldobva messzire repülnek jó beállítás esetén. Ennél már kissé bonyolultabb szerkezetűek az A-1 és A-2 modellek, amik damillal felhúzva több percet is képesek a levegőben tölteni. Hogy a légáramlatok nehogy elvigyék őket, időzítő szerkezetet építenek beléjük. Ennek működésbe jöttével a modell körözve leliftel.  Ezek a kategóriák a mai napig sok fiatalt vonzanak a versenyekre.

A szabadon repülő modellektől már csak egy ugrás a rádió távirányítású (RC) vitorlázó modell. Itt alapvetően két különböző irányba válik a vitorlázás. A termik, és a lejtővitorlázásra. Mindkét esetben mások a követelmények. Úgy műszakilag, mint vezetéstechnikailag. Más-más felépítésű modell szükséges mindkét repülési feladathoz.

A termikvitorlázáshoz alapvető meteorológiai ismeretek szükségesek, mert tudnunk kell, hogy mit keressünk, és hol. A nap sugaraitól felmelegedett levegő felfelé irányuló mozgását használja ki a madár, és a termikvitorlázó modell is. Ezért is érdemes a területen élő madarak röptét figyelemmel kísérnünk, mert modellünket alájuk vezetve, és ugyanazt a köríven való spirálozást követve, majdnem biztos a siker. Általában előny a könnyű, kis felületi terhelésű gép.

Egyedüli gond, a vitorlázómodellek levegőbe juttatása. Erre több módszer is kialakult, de ezeket lassan kiszorítja az elektromotorok robbanásszerű térnyerése. A legegyszerűbb megoldás a levegőbe való felhúzás. Ez általában a modell méretének megfelelő vastagságú damillal történik, egy segítővel. Ezt lehet hatékonyabbá tenni, úgynevezett csigás felezővel, ami megduplázza a felhúzási sebességet. Valamivel több technikai hátteret igénylő módszer, a gumiköteles indítás. Itt egy 40-45 méter hosszú ujjnyi vastag gumikötélre 80-100 méter damilt kötnek. Ennek egyik vége biztonságosan le van szúrva a talajba, a másik végén pedig egy kis ejtőernyő, vagy zászló és egy fémkarika található. A kifeszített gumikötelet a modell alján található startkampóba akasztjuk, és az összehúzódó gumikötél húzza fel a modellt a magasba. Versenyzők használják a profi gyári, vagy saját készítésű elektromos csörlőiket. Ebben az esetben egy földbe szúrt fordítócsigával közel 300 méter damilt mozgatnak. Mindegyik módszer jelentős hátránya, hogy tekintélyes méretű hely kell hozzá, és a szél forgásával esetenként változtatni kell a csörlési irányt. A gumiköteles indítás hátránya még, hogy kötélszakadás esetén balesetveszélyes is lehet. Továbbá a kifeszített gumikötél hosszával négyzetesen arányos az abba belegabalyodott kerékpárosok száma� J El kell döntenünk, hogy mire ruházunk be. Egy pár ezer Forintért gumikötélre, damilra, illetve egy pár tízezerért motorra, szabályzóra, és akkura. Elnézést kérek, hogy a robbanó segédmotoros verziót meg sem említem, de még ez is egy lehetőség� Bemutatókon vontatnak nagyméretű motoros modellel vitorlázó modellt. Ez annyiban különbözik az �igazi� vontatástól, hogy a vontatókötelet (damilt) nem a vontatógép farok része alá kötik be, hanem a modell súlypontjához közel, általában a szárny fölé. Mivel a két pilóta nem a gépben ül, hanem a földön áll, így a �magasan követés� módszert alkalmazzák, s így a vontatott vitorlázómodell nem tudja orra állítani a motoros modellt.

Az emelést megtalálni, és abban maradni nem lebecsülendő művészet. És aki egy damilos vagy gumiköteles startból sík vidéken egy óránál is többet repül, az, maga a sikerélmény!

A lejtővitorlázás a másik olyan módszer, amellyel huzamosabb ideig a levegőben maradhatunk. A termik vitorlázással ellentétben itt nem szükséges a nap sugarainak jótékony melengető hatása. A lejtőrepüléshez két dolog kell. Lejtő és szél. A lejtő legyen minél simább, minél hosszabb és meredekebb, a szél meg fújjon tisztességesen. A lejtő és a szél találkozásánál csak szél az, ami ki tud térni a lejtő elől. És csak arra, amerre a lejtő emelkedik� Felfelé! Ha ebben a közegben repülünk modellünkkel, akkor együtt emelkedünk felfelé. A lejtőre nézve, széllel szemben startolunk. Az erőteljes eldobást követően egy kis ideig kifelé utazunk, és már itt érezhető a lejtőszél emelő ereje. Szemmel láthatóan kiemel! A lejtővel párhuzamosan nyolcasozunk, úgy, hogy a fordulók mindig a lejtőtől kifelé irányuljanak. A nyolcas szárain oldalszélen irányt tartva repülünk. Vigyázat, a gerinc mögé sodródni, hátszélben a lejtő irányába fordulni tilos! A gerinc mögött erős turbulencia, leáramlás kényszeríti veszélyes földközelbe modellünk. Ilyen esetekben gyakori, amikor csak hosszas keresés után találjuk meg modellünk az erdő fái között. Tanácsos névjegykártyát a gépbe tenni. Lejtővitorlázni egészen erős szélben is lehet, akár télen is. Erős szélben lassú, könnyű modellel ne repüljünk, csak nagyobb felületi terhelésű, gyorsabb modellel, amely képes előrehaladni. A lejtővitorlázás volt az, ahol az első komoly időtartamrekordok megszülettek. A harmincas években a Hármashatár-hegyen nagy géppel Rotter Lajos repült 26 órát. Igen, ez azt jelenti, hogy éjjel is repült! Mentségére szóljon, hogy holdfény volt, és egy erős fényű zseblámpával is fel volt szerelve�  A nyolcvanas évek vége felé több modellező, így Takács Béla is repült több mint 7 órát az Északnyugati lejtőn. Jómagam másfél óra után, sajgó nyakkal feladtam. Budapest környékén a Hármashatár-hegy az egyik legkiválóbb lejtővitorlázó terep. Az Északnyugati, Nyugati szélirány esetén a legjobban vitorlázható. A repülőtér Természetvédelmi Terület, a gépkocsival való behajtáshoz engedély kell, és egy vizsga alapvető repülőtéri és légi közlekedési ismeretekből. A lejtővitorlázáshoz, ha azt egyszerre többen űzik, komoly figyelem és a szabályok betartása szükséges. Mert egyszerre repül madár, modell, siklóernyő, sárkány, és vitorlázógép�

Az RC vitorlázó modellezés a kellemes kikapcsolódáson kívül versenysport is egyben. Több kategóriában időtartam, sebességi, távolsági és célleszállási feladatok teszik próbára az indulók tudását. Itt már csúcstechnikát használ mindenki. A sebesség, a terhelés mindezt megköveteli.

Aki vitorlázó repülőmodellt épít, vagy vásárol, el kell döntenie, hol kíván repülni. Célszerű ennek megfelelő modell kiválasztása. A hazai kínálat szerencsére igen bőséges. Kezdéshez mindenképp gumizott szárnyfelerősítésű modellt ajánlanék. Itt egy csúnyább leszállás, netán bokornak, fának repülés is megúszható törés nélkül. A gumizott szárny elcsúszva az ütődéstől, elemészti az ütközési energia jelentős részét. A csavaros szárnymegoldásnál is érdemes műanyag csavarokat használni, mert ezek is eltörnek bizonyos terhelés után, nem sérül annyira a modell. A fix főtartós szárnyú modellek esetében a legrosszabb a helyzet. Itt a főtartó a törzsön keresztül megy át, kizárva az elmozdulás lehetőségét. Ezek a modellek általában nagy, akár több méter szárnyfesztávolságúak. Egy ilyen felépítésű modellel egy rossz leszállás a modell végét is jelentheti. Tehát csak haladóknak! RC vitorlázó modelleket 1,4 métertől 6-9 méteresig lehet vásárolni. Sokan megcsodáljuk az impozáns több méteres modelleket, ám ezek üzemelése, tárolása, szállítása komoly kihívás. Tehát az optimum egy elektromotorral felszerelt 2-3 méter közötti szárnyfesztávolságú vitorlázó modell. Szétszerelve elférnek egy kocsi hátsó ülésén, vagy egy vászonzsákban. És ha egy hegyre kell felmászni vele, akkor ez sem egy utolsó szempont. A levegőbe juttatáshoz sem kell körülményes technika, segítő, és két-három akkupakkot felváltva használva, pedig szinte folyamatosan repülhetünk.

Legyen melengető nyár, kövér cumulus felhőkkel, vagy hideg tél, süvítő széllel, a vitorlázórepülés szerelmesei mindig találnak örömet ebben a csodálatos időtöltésben. Mert motor nélkül repülni, a szél suhogását hallgatva, a természet erőit kihasználva, már nem csak a madarak tudománya. Igaz csak a földön állva, egy rádióval a kezünkben� J

Surgán Ferenc /Flymen/
   
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #4 Dátum: 2009. November 19. - 08:35:54 »
Igazából, én csak  egy kollégát ismerek aki már mélyebben bele ásta magát a vitorlázásba!  :)
Altima kolléga, aki tudna ebben a témában érdemben nyilatkozni.  ::)
De, ő mostanában nagyon elfoglalt és nem fórumozik.  :-\

Esetleg valaki, más hozzá értő?  ???
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

Nem elérhető BK_Attis

  • Lakhely: Sajóörös
  • Jedi Mesterek Mestere
  • Jedi mester
  • *****
  • Hozzászólások: 19614
  • Élni, Élni hagyni és embernek maradni!
    • Flying Angel
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #5 Dátum: 2009. December 02. - 14:45:10 »
Ezt nagyon sajnálom.  :'(
Tudom hogy van aki nagyon jó a vitorlások terén, és mégsem ír még egy pár sort sem!  >:(
Végcél a kék ég vagy? 2,4Ghz/2,4Ghz
Üdv: Krajcz Attila
0670/325-6476
borsodircmodell.info@gmail.com

PaSky

  • Vendég
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #6 Dátum: 2010. Január 02. - 09:59:36 »
Sziasztok, Páskai Ferenc vagyok nyíregyházáról, kérdésem lenne, hogy nincs felétek valami jó lejtőzős terület?
Ez érdekelne pár embert itt. Köszi a válaszokat. Üdv. PaSky

PaSky

  • Vendég
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #7 Dátum: 2010. Január 02. - 10:01:17 »
Na igen ha van kérdésetek nyugodtan tegyétek fel, ha tudok válaszolok. A termik legyen veletek.

Nem elérhető arvaipeti

  • Jedi Mesterek Mestere
  • Midikloriád
  • *****
  • Hozzászólások: 6
    • http://arvai.hu
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #8 Dátum: 2010. Január 02. - 13:37:53 »
Szia Feri!

Mi általában Dedinkybe szoktunk kijárni Szlovákiába, erre a hegytetőre:Dedinky

Nem elérhető Varicopax

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 12
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #9 Dátum: 2010. November 19. - 16:29:32 »
Sziasztok!

Én is easy glider pro-val kezdtem és mind a mai napig imádom, szerintem tökéletes kezdő gép, könnyű javítani, van cserealkatrész, bármelyik model boltban lehet kapni!!

Üdv.
MPX EG Pro, MPX Blizzard, RCM Grace, Topmodel Siesta, Topmodel Fascination, Osiris Mk2, Respect!!

Nem elérhető jano53

  • Midikloriád
  • *
  • Hozzászólások: 26
Re:Vitorlázógépet, milyet és honnan?
« Válasz #10 Dátum: 2012. Február 24. - 18:13:48 »
Sziasztok.
Szerintem kezdésnek egy Sky Lady a legmegfelelőbb.Törhetetlen elpusztíthatatlan és aki evvel a géppel megtanulta az alapokat az nyugodtan átléphet egy Easy Gliderre.A különbség ég és föld nagyon nagy élmény egy Lady után.Én is így kezdtem és nem bánom mert nem kellett a törött Glidert bámulnom.

jano
Piper Cub
Genesis 3000v
Easy Glider
Fox
Travel-Air
Extra 330
Omei epp 2000