Üdv. Ferenc!
Valóban írtam ilyet korábban, én ezt a kettős excenteres megoldásra értettem.
Egy excenter+emelőszár+csukló+vezérlőrudazat/szelepszár a sima vezérlés.
A Misi gépén is ilyen van. A forgásirányt gőzirányváltó segítségével oldják meg.
A "D" szelepet egy excenter emeli fel és le a rések felett.
A franciánál is a "D" szelep ugyanígy mozog. De csak a szelep + szelepszár.
004-es rajz bal felső részén van a vezérlő ház, ide csatlakozik a bejövő gőz.
Elmenő furat a "D" szelep belsejében van, külső részén van a gőznyomás.
Ha a rések középpontjára rakjuk a "D" szelepet akkor az elmenő furaton áll és
mindkét bemenő rés zárva a gőznyomás ellen.
Alsó, felső rések a rések
002-es rajzon 1,5 mm -- mindkét gát is 1,5 mm.
Elmenő rés 2 mm. Ez a széllesség, a hosszúságát itt nem adja meg.
007-es lap jobb alján található a "D" szelep. 6*4 es vájat van kialakítva.
4 mm a vájat hosszúsága. 6 mm a vájatmagasság.
A szelep középen áll.
1,5 mm rés
1,5 mm gát
2,0 mm elmenő furat
1,5 mm gát
1,5 mm rés
Ha középről számolok akkor 2 mm elmenő + 2*1,5 gát= 5 mm.
A vájatmagasság 6 mm. Mindkét rés 0,5 mm nyitva van az elmenő furatra.
Ekkor a dugattyúk alatt ill. feletti a gőz távozik. Nincs nyomás megáll a gőzgép.
Bármelyik irányba mozdul el a szelep egy rés gőznyomás alá kerül-- elindul a gőzgép.
A francia rajzon a gőzgép irányváltását vezérlés eltolással történik.
Kettős excenter + excenterrudazat + kulissza segítségével.
009 es rajz bal közepén található. Az excenter eltolás 2 mm. Ez 4 mm szelepmozgást
okoz.
A excenterrudazat és a kulissza a
007 es rajz bal alsó és középső részén van.
Ezen az oldalon adja meg az összes csukló alkatrészt.
Gyakorlatilag a kulissza és a kettős excenter határozza meg a szelep helyzetét.
A kettős excenternek vízszinteshez képest 30 fokos az eltolása /mindkét púp/.
Ha a kulisszát valamelyik irányba elhúzom akkor csuklik és ezáltal a szeleprudazat
is elmozdul.
Kisé meg van kutyulva a dolog, ezért említettem, hogy gépész szemmel kell nézni .

Ezt a vezérlő részt legutoljára fogom csinálni. Meg fogom adni mindkét vezérlésnek
az összeállítási rajzát. A rajzok kompatibilisek lesznek.
Remélem mindenkit kellő képen összezavartam.

Térjünk vissza a főtengely-nyugvócsapágy-hajtókar témához.
Említettem, hogy vezérlőlemezt fogok alkalmazni. Technikai okok miatt.
Vezérlőházon a vezérlőszár középpontja középen van. Ez 5 mm.
A vezérlésnél ferde eltolást alkalmazni nem lehet.
Vezérlőoldaltól számítva:
1 mm vezérlőlemez
5 mm vezérlőszár közép
---------------------------------
6 mm
Kettős excenterek közepe 4 mm-re van a nyugvócsapágy irányában.
Francia rajzon a hajtókarcsapágy /sikló/ szélessége 6 mm, én 7 mm-rel számolok.
Henger közepéhez képest:
3,5 mm 1/2 hajtókarcsapágy
0,5 mm váll
4,0 mm sonka
1,0 mm váll
--------------
9,0 mm
13,5 mm a vezérlőoldal távolság
Marad 4,5 mm a nyugvócsapágy házra. Ez elég. d/D/B= 5/13/4 695Z csapágyméret.
2 mm-es távtartó gyűrűt kell rakni az excenter és csapágyház közzé.