Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Elektromotoros repülés => A témát indította: sterby - 2011. Január 24. - 18:26:08
-
Ebben a témában keveset találtam a fórumon, remélem mást is érdekel.
Mi is az a KF szárnyprofil? A lényege, hogy a szárny lépcsőzetes kialakítású, és repülés közben a lépcső mögött örvénylés alakul ki. Normális esetben a szárny fölötti örvénylést el akarjuk kerülni, mert megtöri az áramlást, a szárny elveszti a felhajtó erőt és átesik. Ebben az esetben viszont a folyamatos örvénylés alacsony nyomása adja a felhajtóerőt, ráadásul a légellenállást is csökkenti. Gyakorlatilag egy légpárna képződik a szárny felületén.
(http://img441.imageshack.us/img441/1352/kf2cdf.jpg) (http://img441.imageshack.us/i/kf2cdf.jpg/)
Dióhéjban ennyit tudtam kihámozni videókból és a wikipediából. Nekünk modellezőknek elsősorban az egyszerűsége fontos (nagy szó egy kezdő számára ;) ). Ráadásul akár helyben a mezőn is megépíthető.
(http://img40.imageshack.us/img40/8509/kfmairfoils60percent.jpg) (http://img40.imageshack.us/i/kfmairfoils60percent.jpg/)
A négy főbb KF dizájn. A KFm1 tipus fogalmam sincs milyen gépre jó.
-
Hy
Hy megnezed a sas-os topikot a sasnak is ilyen szärnya van... ;)
Söt a bluebaby-nek is volt ilyen szärnya....
-
Na ez már érdekel :)
Szóval ennek legnagyobb előnye , hogy csökken az átesési sebesség ??? ???
Mert az nem rossz!
Én személy szerint még nem hallottam róla, de ezen felbuzdulva lehet hogy kipróbálom!
Itt van sterby, aki nem régen van itt és tessék csak úgy előhúz egy izgalmas témát Nekem meg már nem is tudom mióta nem sikerül ::) ;D
Köszönöm, Köszönjük
-
Én is figyelem a témát, érdekes! ;)
-
Köszönöm a bátorítást :)
Nem csak az átesési sebességet csökkenti, hanem stabilizálja is a gépet, például alacsony sebességnél, vagy magasabb állásszögnél jelentkező billegést is csökkenti. Nagy sebességnél is stabilizál, főleg a KFm4-es, akár akrobatikus gépekhez is lehet használni. Rengeteg videót néztem depron gépekről, és a lapos szárnyú gépeknél, főleg a profil gépeknél látszik hogy a folyamatos repüléshez kissé emelni kell az orrát. Az alábbi videóban látszik, hogy ez is kiküszöbölhető a KF profillal, és nem kell hajtogatni sem, csak egy plusz réteg hab, belépőéleket megcsiszolni és kész. Mellesleg ez volt az első videó ahol a depron építésű gépekkel találkoztam. ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6H-s7yuJcwk[/youtube]
-
Hy
Hy megnezed a sas-os topikot a sasnak is ilyen szärnya van... ;)
Söt a bluebaby-nek is volt ilyen szärnya....
Ahogy az elméletet értelmezem, a dolog nyitja hogy az örvénylésnek állandónak kell lennie a szárny teljes hosszában, mint egy vízszintes tornádó. A sas tollai viszont megbontják az örvényt, és több kisebb helyi örvényt keltenek ami kisebb hatásfokú.
-
Ja, még valami, a normál profilhoz képest a KF profilon hátrébb keletkezik a felhajtóerő, ehhez kell igazítani a gép súlyozását.
-
Ja, még valami, a normál profilhoz képest a KF profilon hátrébb keletkezik a felhajtóerő, ehhez kell igazítani a gép súlyozását.
Ezt hogy kell elképzelni? ???
A súlypont akkor hátrébb kerül. ::)
-
Valahogy úgy. A videóban amit belinkeltem megemlítik, hogy a KF elem felszerelése után trimmelni kellett a magasságit, mert jobban emelte a gép hátulját. Vagy trimmelni kell, vagy a súlypontot hátrébb helyezni. A legnagyobb felhajtóerő a lépcső utáni szakasz első harmadánál keletkezik.
KFm4-nél természetesen ez kiegyenlítődik.
-
Hy sterby
Boicsi hogy egy kicsit kiestem de meg mindig külföldön vagyok.
A lenyeg, hogy a szärny felsö felen levö lepcsök töveben keletkezö örvenylö äramläs keltette vakum nem engedi levalni a sztarnyrol a levegöt. Mert ugye ha ez megtörtenik äteseses tüneteket produkäl a gepünk...
A felhajto eröt itt is az a fizikai jelenseg szolgältatja, hogy a szärny felett elhalado levegönek nagyobb utat kell megtennie mint az alul haladonak ezert az felgyorsul ami nyomäs eseshez vezet a szärny felsö felen.(väkum)
Erfektive ez szivja fel a gepünket a levegöbe.
Az hogy a sasnak nem egyenes a szärny hätso fele nem gond. Ha ätlagolod a dolgot igy kissebb szarny felülettel kel szamolni.
De nem jelentös.
A szarny felsö felen levö hullamok töveben is kialakul az örvenyles. Tehät ott sem engedi levälni a laminälis äramläst.
-
trimmelni kellett a magasságit, mert jobban emelte a gép hátulját. Vagy trimmelni kell, vagy a súlypontot hátrébb helyezni.
Tehát, akkor ha a gépem felfelé húzza az orrát, az alsó szárny belépőélére húzok egy csíkot, és nem fogja annyira ::) ha jól értem ez is megoldás :-X
-
Geometriától függ. Az a lényeg, hogy a KFm profil kisebb-nagyobb mértékben megbontja a meglévő súlyelosztást. Mielőtt nekiesnél a gépnek, mindenképp ki kell próbálni az eredeti beállításokkal, de lehet hogy épp semmit nem változtat a röppályán.
Mellesleg csináltam egy kis kézi szösszenetet. Eredetileg építési koncepciónak szántam, ragasztó próba meg egyebek, de végül a KFm2-t is kipróbáltam. Elmúlt a billegése, nyílegyenesen siklott, általában valamilyen szilárd akadály felé ;D
De a slowflyer kategóriában bővebben is írok róla +kép
-
Egy érdekes észrevétel: a kísérleti repülőn a profil elem előrenyilazott állású, és a hópelyheket begyűjtötte a szárnytőbe. Úgy látszik az örvény a géptörzs felé szívja a levegőt a szárnyvégek felől, és a farok stabilizátorokra tereli, megnövelve a hatékonyságukat. Lehet hogy a szárnyvégeknél keletkező lassító hatású örvény is gyengül ezáltal.
-
Ha elöre nyilazott a szärny nem kizärt, hogy a szärny menten megindul nemi äramläs a törzs fele...
Az hogy mennyire csökken a szärny vegi äramläs.... ezt igazänbol szelcsatornäban lehetne megmondani....