Borsodi RC Modell Fórum
Autómodellezés => Elektromotoros autók => On-road Elektromotoros autók => A témát indította: tubi - 2011. Február 07. - 10:52:04
-
Az autó futóművének beállításáról pár szóban!
Futómű szét és összetartása:
Az első futómű széttartása és a hátsó összetartása az egyenes és a kanyar stabilitás szempontjából fontos!
Azoknál a modelleknél amelyeknél nincs állítási lehetőség, gyárilag vannak úgy kiöntve a futómű alkatrészek, hogy szögben álljanak a kerekek.
A modell első futóművének széttartása 1-1,5 fok.
A hátsó futómű összetartása 1-2.5 fok.
Kerékdőlés:
A kerékdőlésnek szerepe, leginkább a tapadás szempontjából van!
Az modell kerekének dőlése változik és a gumi felülete torzúl kanyarodás közben.
Ezt a kerékdőléssel lehet kompenzálni! Általában 3 fokot használunk.
Lengőcsapszeg:
A lengőcsapszeg hátradőlése is fontos, de a legtöbb esetben ez fix, vagy nem állítható!
Az Ansmann modelleknél erre pont van lehetőség. A hézagoló gyűrűt a felső lengőkar hátsó részére kell berakni!
Hasmagasság:
A hasmagasságnak szintén nagy szerepe van a stabilitásban. Mindig a súlypont legalacsonyabbra való helyezése a cél!
Terem autózásnál minimális magasságra van szükség, mivel a felület egyenletesen sík.
A kültéri autózáshoz magasabbra állítjuk az alvázat az úthibák miatt.
Lengéscsillapítók:
A lengéscsillapítók beállítása sem kevésbé fontos, sőt talán a legfontosabb!
A terem felülete egyenletesen sík, így a futóművet rendesen ki lehet keményíteni.
Sűrű szilikon olaj és kemény rúgók! Ennek mértéke eltérő lehet a változatos modell típusok miatt!
És végül a difi:
A kerekek lediferálásának mértékét a különböző sűrűségű kenőanyagok használatával tudjuk változtatni.
Erre a feladatra rengeteg olaj és zsír megfelel, illetve vannak speciálisan erre a célra kifejlesztett kenőanyagok.
A drift modelleknél többnyire a hátsó hajtás fix, össze van zárva. Erre is több módszer ismert.
A pálya autóknál változó az első és a hátsó difiben alkalmazott olaj, vagy zsír sűrűsége.
És hogy melyik a jó sűrűségű kenőanyag ???
Nos ahány embert kérdezel, annyi választ kapsz! sok múlik az autón is, de a kezeden is.
Röviden ennyi.
A lényeg, hogy beállít, tesztel, finomít, tesztel, finomít, tesztel, finomít, tesztel,…… ;D ;D ;D
Nekem a következő beállítások jöttek be lakkozott parkettára:
Az első futómű széttartása a középvonaltól: 1 fok.
A hátsó futómű összetartása a középvonaltól: 1 fok. (Nincs lehetőség állítani)
Első kerékdőlés: 3 fok.
Hátsó kerékdőlés: 3 fok. Drift-re 5 fok.
Hasmagasság: 6 mm.
Lengéscsillapítók elől: Gyári olaj, 5mm rugó előfeszítés.
Lengéscsillapítók hátul: Gyári olaj, 7mm rugó előfeszítés.
Első és hátsó difi: Általános gépzsír jól megtömve. ;)
Jó állítgatást! ;D
-
Egy kis segédlet:
(http://kepfeltoltes.hu/110207/tt01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)
A szögmérőt ki lehet nyomtatni és el lehet vágni annál a szögnél ahol akarod!
Olcsó és egyszerű!
(http://kepfeltoltes.hu/110207/szogmero_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)