Borsodi RC Modell Fórum

Modellépítés, szépítés => Ötletek, tippek-trükkök => A témát indította: BK_Attis - 2009. Október 18. - 19:40:19

Cím: Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2009. Október 18. - 19:40:19
Sziasztok!

A témát azért dobom fel mert az egyik brushless motorom gyengélkedik. Szerintem kefés motor javításával
már nem kezd senki.
Biztos vagyok benne hogy vannak köztünk olyan ügyes kezű modellező kollégák, akik
veszik a fáradtságot és megjavítják!
Ha van valakinek már tapasztalata a javításban, és esetleg fényképpel is tudja illusztrálni annak sokan örülnénk!  :o :o :o
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: tocsahifi - 2009. Október 18. - 20:38:45
És mi a baja? ja most akkor kefés vagy nem?
nem derül ki de sztem tudok segíteni
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2009. Október 18. - 20:42:27
Elnézést ha két értelműen fogalmaztam!  :-[
Brushless  motor.  ;D
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2009. Október 19. - 19:04:00
Találtam egy kis segítséget videón és képel illusztrált leírást, ez már érthető és egyértelmű mindenkinek!  :o

http://www.youtube.com/watch?v=_6-BUfNYCEU

http://www.youtube.com/watch?v=Ybb0Ysh0FRE

http://www.powercroco.de/schema12N14Pv.html
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gandalf68 - 2009. November 21. - 23:25:24
Egy kis segítség motortekercselés ügyben. ;)

http://www.powercroco.de/Bewickeln.html
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2010. Január 13. - 14:55:25
Tálaltam egy eléggé érdekes oldat!   :o
http://home.solcon.nl/gjkool/brushlessE1.html
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: maci - 2010. Április 13. - 22:04:23
Aki elektromos gépekkel repül előbb vagy utóbb elégeti az első motorját. Ilyenkor jön a kérdés, hogy mit lehet vele csinálni.
Nálam most jött el az pillanat ;D.

Szóval kerestem egy leírást (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=666877 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=666877)), és hozzáfogtam a motort újratekercselni. Elsőre megse mozdult, de másodjára már forog. Igaz kicsit füstölt három cellával, propeller nélkül, de 2 cellával propellerrel egész jónak tűnik.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 14. - 10:20:00
Van valakinek tekercselő drótja?  ???
Nekem is kell egy motort tekercselni.  :(
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 14. - 18:57:45
Hy Nekem van kb 3 féle vastagságban....

De sokkal többe kerül ha elküldöm mint ha bemész egy tekercselő műhelybe és kérsz egy pár métert... ;)
Nekem mindíg legalább háromszor annyit adnak mind amennyit kérek. ;D
Ráadásul ilyen mennyiségért ami ezekhez a motorokhoz kell még pénzt sem fogadnak el.... ;D ;D ;D
Tekercselő műhely meg minden városkában van egy-kettő. ;D

Ha engem meglátnak mál tekerik is a dótot!!! ;D A múltkor is így jártam pedig csak a vésőgépet vittem javítatni. ::)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 14. - 22:08:00
A motort át tekercseltem.  ::)
Megy rendesen, csak amikor lecsipogja az akku tipúsát azt nagyon csendben meg recsegve teszi.  :-[
Valamit elcsesztem?  ???
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 14. - 22:23:29
Hát nem kizárt...
Bár az is lehet, hogy csak nem lett elég soros a tekerés.....
Erre nem biztos, hogy tőlem kapod meg a helyes választ...
Nekem is az egyik tekerésem igen kehesen szólt és nem is ment olyan jón mint előtte. Szóval lebontottam és ujratekertem. Amúgy ha nem erőtlen a motor és nem melegszik túlságosan akkor nem lehet olyan nagy a baj...
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Pintyoke - 2010. Április 15. - 00:10:13
A motort át tekercseltem.  ::)
Megy rendesen, csak amikor lecsipogja az akku tipúsát azt nagyon csendben meg recsegve teszi.  :-[
Valamit elcsesztem?  ???
Igen elcseszted!  Csináltál a dolbidigitalprologic II. -ből egy vacak mono csippantót..ami még serceg is  ;) ;)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Pintyoke - 2010. Április 15. - 00:12:29
Hy Nekem van kb 3 féle vastagságban....

De sokkal többe kerül ha elküldöm mint ha bemész egy tekercselő műhelybe és kérsz egy pár métert... ;)
Nekem mindíg legalább háromszor annyit adnak mind amennyit kérek. ;D
Ráadásul ilyen mennyiségért ami ezekhez a motorokhoz kell még pénzt sem fogadnak el.... ;D ;D ;D
Tekercselő műhely meg minden városkában van egy-kettő. ;D

Ha engem meglátnak mál tekerik is a dótot!!! ;D A múltkor is így jártam pedig csak a vésőgépet vittem javítatni. ::)

Akkor barteloljunk valamit.. nekem meg kéne egy kis tekerni való... ráér 8-án :-)  viszek cserébe még gumit!!!!!hmmm?
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 15. - 06:59:12
Hát ha statorvasra gondolsz az nincs.... :(
Megycsináltam mindent... Ha drótra gondolsz, akkor írd meg milyen vastag legyen és mennyi!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 15. - 14:15:15
A motort át tekercseltem.  ::)
Megy rendesen, csak amikor lecsipogja az akku tipúsát azt nagyon csendben meg recsegve teszi.  :-[
Valamit elcsesztem?  ???
Igen elcseszted!  Csináltál a dolbidigitalprologic II. -ből egy vacak mono csippantót..ami még serceg is  ;) ;)

De félgáznál Dolby Sourand!  ;D ;D ;D

De ha a motor nem melegszik és erő is van benne akkor nem gond hogy halk lett!  ::)
Mondjuk így szabályzót programozni.  ;D
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Pintyoke - 2010. Április 15. - 16:28:52
Hát ha statorvasra gondolsz az nincs.... :(
Megycsináltam mindent... Ha drótra gondolsz, akkor írd meg milyen vastag legyen és mennyi!

Drótra gondsoltam.. a fene se tudja milyenre gondoltam.. próbából tekernék meg egy csengőmocit :-D   Hátha ilyet is tudok :-)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 15. - 19:51:42
Hát jólenne tudni hány menetet akarsz rányomni, mert a vas mérete és a menetek száma össze függ a feltekerhető derót vastagságával...
A menetszám meg a fordulattal meg az erővel.(No meg az áramfelvétel....)
Nem egyszerű. Célszerű nagyon nem eltérni az eredeti menetszámtól. Okos emberek az optimális teljesítmény érdekében így állmodják meg... Szal mérd meg a derótot. Ha erősebb motort akarsz mint az eredeti akkor több menet kell rá de ha pörgősebbet kevesebb. Szal a vezeték vastagságával e szerint kell kufárkodni.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2010. Április 15. - 22:16:38
A motort át tekercseltem.  ::)
Megy rendesen, csak amikor lecsipogja az akku tipúsát azt nagyon csendben meg recsegve teszi.  :-[
Valamit elcsesztem?  ???
Igen elcseszted!  Csináltál a dolbidigitalprologic II. -ből egy vacak mono csippantót..ami még serceg is  ;) ;)

De félgáznál Dolby Sourand!  ;D ;D ;D

De ha a motor nem melegszik és erő is van benne akkor nem gond hogy halk lett!  ::)
Mondjuk így szabályzót programozni.  ;D

Ha jól értem, szorosabbra tekerem akkor jó lesz?
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 15. - 22:44:43
Hát nem vagyok benne biztos de az is sokat jelent ha jó szoros a tekercs.
No meg odakell nagyon figyelni, hogy egyforma legyen a menetszám....
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Pintyoke - 2010. Április 16. - 01:31:25
Hát nem vagyok benne biztos de az is sokat jelent ha jó szoros a tekercs.
No meg odakell nagyon figyelni, hogy egyforma legyen a menetszám....
HA több lesz a menetszám... erősebb lesz a motor és nagyobb szabi kell hozzá?? Már kinőttem az electrotechnikából.. segíts..
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 16. - 07:21:30
Hát igen erősebb lessz a mágneses mező de ennek ára van! De énsem vagyok egy Kandó Kálmán!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: tocsahifi - 2010. Április 17. - 07:04:03
NA EZ ÍGY EBBEN A FORMÁBAN NEM IGAZ!!!!
Ha több a menetszám nem feltétlenül erősebb a mágnes. Adott a feszültség 12v
a 120 W-os moci 10 A vesz fe, Ezt az adott felületen csak úgy tudod elérni ha betyár vastag vezetéket használsz a tekercseléshez. Ez a menetszám adott----kb 17-27 menet fér rá 1mm2 -es rézhuzalból.
Leginkább azzal próbálkozz hogy ne deltába hanem csillagba kösd a tekercseket.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Április 17. - 08:30:02
Igazad van tocsahifi

De ha azonos vastagságú vezeték mellett több menetet fel tudsz préselni( ami nagyon ritka) Abban az esetben  nől a tekercs ellenálása ami befolyásolhatja a felvett áramerősséget is. Ha vékonyapp vezetéket használsz akkor ez már nem igaz mert ugye adott keresztmecceten csak egy bizonyos áram tud áthaladni ezáltal ha megfeszül sem megy fel az áramfelvétel. De nem akartam ennyire belemélyedni és mint írtam az én tudásom sem fehérfolt mentes az elektronika terén...

Ha DELTÁBA kötöd a motorod nagyából 3* annyi áramot kér indításkor. Egy pár modellmotort szétszedtem de mind csillagba volt kötve. persze lehet hogy az igen nagyok között van delta is.
A fordulat szám is változni fog ezért a propeller választásra is célszerű ezesetben gondolni
ha jól gondolom.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Pintyoke - 2010. Április 17. - 21:49:24
Igazad van tocsahifi

De ha azonos vastagságú vezeték mellett több menetet fel tudsz préselni( ami nagyon ritka) Abban az esetben  nől a tekercs ellenálása ami befolyásolhatja a felvett áramerősséget is. Ha vékonyapp vezetéket használsz akkor ez már nem igaz mert ugye adott keresztmecceten csak egy bizonyos áram tud áthaladni ezáltal ha megfeszül sem megy fel az áramfelvétel. De nem akartam ennyire belemélyedni és mint írtam az én tudásom sem fehérfolt mentes az elektronika terén...

Ha DELTÁBA kötöd a motorod nagyából 3* annyi áramot kér indításkor. Egy pár modellmotort szétszedtem de mind csillagba volt kötve. persze lehet hogy az igen nagyok között van delta is.
A fordulat szám is változni fog ezért a propeller választásra is célszerű ezesetben gondolni
ha jól gondolom.
No ez már kezd nekem magas lenni, mint disznónak a farzseb...
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: 3del - 2010. Június 16. - 13:53:10
Helóbeló!

Milyen ellenállást kell felforrasztani egy 540es mocira hogy ne szikrázzon annyira???
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: 3del - 2010. Június 16. - 20:39:27
Elektromos dolgokban satu vagyok.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Zephaelina - 2010. Június 16. - 21:29:37
Ez a téma engem is érdekel!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Június 16. - 21:39:04
Helóbeló!

Milyen ellenállást kell felforrasztani egy 540es mocira hogy ne szikrázzon annyira???
Hy
Kondenzátort szoktak forrasztani zavarszürésnek.
Van egy bigtigerem abban van egy j540-es moci azon 3db 10mikrofarrádos kondi van. egy egy a kévezetékek és a motor házán a másik a pólusok közé van forrasztva.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Június 16. - 21:55:51
Ja és nem elektrolit kondi hanem kerámia...
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: tocsahifi - 2010. Június 17. - 08:32:03
10 nF 50V így kérd az elektronikai boltban. És ebből 3 kell
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: 3del - 2010. Június 17. - 08:46:23
Köszönöm!

Y a 3 kondi?
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Június 29. - 11:47:59
Hy

Tegnap sikerült egy kicsit szerencsétlenül letennem a szörfös repcsimet. Baromi élvezetes kis pég és nagyon egyszerű is a felépítése. Ennek az a következménye hogy semmi nem védi a motort. Csúnyán feltámadt a szél és a már már merülgető akuval nem volt elég kraft a szerkezetben így nemoda száltam le ahova szerettem volna. Sikerült betonra leszálni és mivel nem akartam a propot eltörni így a parkát tettem le először a gépnek. Így a gép hosszának a háromnegyede volt az a magasság amiről a moci a betonnak csapódott. Ez elég volt ahhoz hogy a harangalakú forgórész elferdüljön.

Ma szolgálaban volt egy szusszanatnyi időm és megnéztem mi is történt. Szerencsére sikerült a harangot visszatéríteni az eredeti helyzetbe némi finom kocogtatással.
Kipróbálni még nem volt időm talán délután. Elsőre sokkal vészesebbnek tűnt a dolog de talán nem olyan nagy a baj. Szal érdemes akár egy kis darap habot vagy valamit a motor alá tenni hogy ne az érjen le először. Megkímélendő magunkat az ilyen malőröktől.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Pintyoke - 2010. Június 29. - 12:18:19
Hy

Tegnap sikerült egy kicsit szerencsétlenül letennem a szörfös repcsimet. Baromi élvezetes kis pég és nagyon egyszerű is a felépítése. Ennek az a következménye hogy semmi nem védi a motort. Csúnyán feltámadt a szél és a már már merülgető akuval nem volt elég kraft a szerkezetben így nemoda száltam le ahova szerettem volna. Sikerült betonra leszálni és mivel nem akartam a propot eltörni így a parkát tettem le először a gépnek. Így a gép hosszának a háromnegyede volt az a magasság amiről a moci a betonnak csapódott. Ez elég volt ahhoz hogy a harangalakú forgórész elferdüljön.

Ma szolgálaban volt egy szusszanatnyi időm és megnéztem mi is történt. Szerencsére sikerült a harangot visszatéríteni az eredeti helyzetbe némi finom kocogtatással.
Kipróbálni még nem volt időm talán délután. Elsőre sokkal vészesebbnek tűnt a dolog de talán nem olyan nagy a baj. Szal érdemes akár egy kis darap habot vagy valamit a motor alá tenni hogy ne az érjen le először. Megkímélendő magunkat az ilyen malőröktől.

Milyen moci??? Van towerPro csengőmoci tengelyem :-) asszem az 1750KV-s hoz :-)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. Június 29. - 13:07:50
Hy Pintyoke

Nem a tengely ferdült el hanem a "Csengő" része méghozzá a pajzsrész görbült. Ha hátulról nézem a statorvasnál látszik a hézagon ha üt.
De úgy néz ki, hogy jobb lett mint újkorában.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: eduardo - 2010. November 22. - 14:46:24
Érdekelne, hogy a comcentere által "felajánlott" turnigy motort hogyan tekerjem csillagba, vagy deltába??
Deltát már csináltam, de csillagot még nem!!
Valamint az a kondis dolog is izgat, hogy mire is kell, mi haszna van(kell-e nekem egyáltalán)?

Milyen vastaggal tekerjem?
Van 0,57-es, és 0,45-ös rezem!

Ha valaki leírná röviden a csillag történetét, megköszönném!

Remélem fellendül a topik!!!


[move]Szép időt, jó repülést!
[/move]

ui: köszönöm a motort!!!!!!!!!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: BK_Attis - 2010. November 22. - 19:05:45
Szia eduardo!

A topic elején mindenre megkapod a választ csak lapozz vissza!  ;) ;) ;)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Péter - 2010. November 22. - 19:49:17
Érdekelne, hogy a comcentere által "felajánlott" turnigy motort hogyan tekerjem csillagba, vagy deltába??
Deltát már csináltam, de csillagot még nem!!
Valamint az a kondis dolog is izgat, hogy mire is kell, mi haszna van(kell-e nekem egyáltalán)?

Milyen vastaggal tekerjem?
Van 0,57-es, és 0,45-ös rezem!

Ha valaki leírná röviden a csillag történetét, megköszönném!

Remélem fellendül a topik!!!


[move]Szép időt, jó repülést!
[/move]

ui: köszönöm a motort!!!!!!!!!
Csillagba megtekercseled a  fázisnoknak a tekercseit, ugyanugy mint deltában, majd a 3 végzödést közösited és nem vezeted ki, a 3 kezdet megy a szabályzóra.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: eduardo - 2010. November 22. - 20:01:47
ok köszi sajna nem volt időm, de megteszem!!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 22. - 20:05:19
Azért nézd meg, hogy gyárilag hogy van kötve....

Amikkel én találkoztam az mind csillagba volt kötve. Így nagyobb erőt lehet kicsikarni belőlük...
Talán a nagy fordulatú mocik vannak deltába kötve...
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 22. - 20:12:33
A vezetéket is mérd meg. És amikor tekered le a stator vasról a drótot számold meg hány menet van rajta.
De ne csak egyen. Hátha eltéveszted...

Nagyon nem lehet eltérni az eredeti menetszámtól sem a vezeték vastagságától sem. Ha túl vastag a vezeték nem megy rá annyi nenet a szegmensekre. Ha vékony akkor felféd de erőtlen lesz...
Igazából ezek a kis motorok nagyon ki vannak találva...
Nem igazán érdemes eltérni az eredeti felállástól.

A kék csodámra 9 menet helyett 11-et tekertem egy icipicivel erősebb lett. De nagy csoda nem történt...
Viszont lassult a moci ezért a kissebb proppal nem teljesített úgy....
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 22. - 20:14:28
Ja még valami ne kapkodj!
Könnyű eltéveszteni a menetszámot. Az meg nem jó!
Szal szépen lassan nem kapkodva egymásmellé kell szorosan fektetni a drótot  ;)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Zephaelina - 2010. November 22. - 20:43:12
Ja még valami ne kapkodj!
Könnyű eltéveszteni a menetszámot. Az meg nem jó!
Szal szépen lassan nem kapkodva egymásmellé kell szorosan fektetni a drótot  ;)

Na ez az ami nekem nem ment!
Képeket csinálsz egy ilyen tekercselésről?

Köszi!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: eduardo - 2010. November 22. - 20:53:20
Már tekertem cd-rom motort egy párat, de azt hiszem azt deltába, bár.....
Ha kell, ha rám gondoltál, akkor dokumentálhatom, ha el nem felejtem!!

Picit, de nem nagyon ;Deltérek a témától:
most látom hogy paksi kommandósok mennek a kommandós vb-re HAJRÁ
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: eduardo - 2010. November 22. - 20:54:23
ja és most látom, hogy az előzőt meg is nyerték a magyarok!!
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 23. - 07:14:48
OFF


ja és most látom, hogy az előzőt meg is nyerték a magyarok!!
Na igen itt elég keményen nyomja az atomix kommanó.
Ügyesek a srácok, minden évben jól szerepelnek, büszkék is vagyunk rájuk. ;)
Na igen és a közbisztonságra is hatással van csupán a puszta jelenlétük is...  ;D ;D ;D

Vissza a motorok tekercseléséhez.ON

Ugyan nagyon nem szívesen írok ezen a fórumon ilyet de a szellemi és technikai fejlődésünkhöz jelentősen hozzájárul a dolog.
Szóval egy másik fórumon a tekercselésről mmormota egy jól összeszedett cikket publikált képekkel és szakszerű leírással. Nics pofám ellopni a szellemi termékét ezért ide linkelem.
http://forum.rcmodell.hu/index.php/topic,6507.0.html (http://forum.rcmodell.hu/index.php/topic,6507.0.html)

Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 23. - 07:15:44
Bár tudom hogy a többségünk ott is tag.   ::)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gandalf68 - 2010. November 23. - 14:38:42
No hát ez jó kérdés!

Leégetten kaptam és ráadásul le volt gyantázva és sajnos csak darabokban jött le a drót!

Nehezebb kérdést kérek!  ;D

Úgy könnyű, hogy letekerem megszámolom, megmérem és újratekerem!  ;)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Péter - 2010. November 23. - 17:04:23
Azért nézd meg, hogy gyárilag hogy van kötve....

Amikkel én találkoztam az mind csillagba volt kötve. Így nagyobb erőt lehet kicsikarni belőlük...
Talán a nagy fordulatú mocik vannak deltába kötve...
Ugy van !  A gyáriak általában csillagba vannak kötve de a delta sem rossz, viszont amire gondolni jó az az hogy a csillagkötésben a feszültség 2 soros tekercsen megy át, a deltában viszont teketcsenként kapja a feszültséget. De még agy érdekessége van a dolognak:
Ha a kivezetéseket (negnevezzük A B C nek akkor  csillagbban  az AXB vagy BXCvagyCXA  (az X alatt a közösitö ponkot értem tekercsen) van   az áram a komutáció függvényében, tehát egyszerre 2 soros tekercs kap feszültséget ami az Ohm törvénye szerint a 2 tekercs soros  impedánciájával (váltóáramu ellenállás)számitható ki a feszültség függvényéban.
A deltában ha szintén A_B_C nek nevezzük a kivezetéseket akkor ha például feszültséggel tápláljuk az AB tekercset akkor az áram az AB tekercsen folyik de ugyanakkor vele párhuzamosan áram folyok a BC és BA  sorbakötött tekercs páron is.
Azek szerint magától érthetödö hogy a motor lényegesen nagyobb áramot vesz fel tehát deltában nagyobb menetszámmal tekercselünk  mint csillagba.
A kiszámitás végtelenül komplikált mert az impedáncia többek közt a fordulattól is függ thát magunkfajta embereknek nem marad más hátra mint a kisérletezés.
Tapasztalatom szerint 10-20% al kell növelni a menetszámot, viszont ennek arányában lehet csökkenteni a huzal keresztmetszetét.

   


 
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Péter - 2010. November 23. - 17:24:24
No hát ez jó kérdés!

Leégetten kaptam és ráadásul le volt gyantázva és sajnos csak darabokban jött le a drót!

Nehezebb kérdést kérek!  ;D

Úgy könnyű, hogy letekerem megszámolom, megmérem és újratekerem!  ;)
IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 23. - 17:27:30
Azért nézd meg, hogy gyárilag hogy van kötve....

Amikkel én találkoztam az mind csillagba volt kötve. Így nagyobb erőt lehet kicsikarni belőlük...
Talán a nagy fordulatú mocik vannak deltába kötve...
Ugy van !  A gyáriak általában csillagba vannak kötve de a delta sem rossz, viszont amire gondolni jó az az hogy a csillagkötésben a feszültség 2 soros tekercsen megy át, a deltában viszont teketcsenként kapja a feszültséget. De még agy érdekessége van a dolognak:
Ha a kivezetéseket (negnevezzük A B C nek akkor  csillagbban  az AXB vagy BXCvagyCXA  (az X alatt a közösitö ponkot értem tekercsen) van   az áram a komutáció függvényében, tehát egyszerre 2 soros tekercs kap feszültséget ami az Ohm törvénye szerint a 2 tekercs soros  impedánciájával (váltóáramu ellenállás)számitható ki a feszültség függvényéban.
A deltában ha szintén A_B_C nek nevezzük a kivezetéseket akkor ha például feszültséggel tápláljuk az AB tekercset akkor az áram az AB tekercsen folyik de ugyanakkor vele párhuzamosan áram folyok a BC és BA  sorbakötött tekercs páron is.
Azek szerint magától érthetödö hogy a motor lényegesen nagyobb áramot vesz fel tehát deltában nagyobb menetszámmal tekercselünk  mint csillagba.
A kiszámitás végtelenül komplikált mert az impedáncia többek közt a fordulattól is függ thát magunkfajta embereknek nem marad más hátra mint a kisérletezés.
Tapasztalatom szerint 10-20% al kell növelni a menetszámot, viszont ennek arányában lehet csökkenteni a huzal keresztmetszetét.

   


 

Nemcsak, hogy lehet hanem kell is mivel nem fogsz elférni a szegmensen.... Vagyis az első körnél még nincs is probléma csak a mésodiknál jelentkezhed de a harmadik körnél már biztosan megszorul a dolog....  ;D
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 23. - 17:30:18
Idézet
IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

A sponzorom (akitől a vezetékét kapom) azt mondta ha igazán jót akarok akkor gemini kétkomponensű lakkal operáljak mert az a tuti. No meg a végén az egészet kenjem be vele úgy nem tud rezonálni... És tartósabb lesz.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: Péter - 2010. November 23. - 17:57:53
Idézet
IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

A sponzorom (akitől a vezetékét kapom) azt mondta ha igazán jót akarok akkor gemini kétkomponensű lakkal operáljak mert az a tuti. No meg a végén az egészet kenjem be vele úgy nem tud rezonálni... És tartósabb lesz.
Igen, a végsö lakkozásnál, de ha a vasmag szigeteletlen éle lesurolta a huzal szigetelését akkor bas.hatod az utólagos lakkozással.
Egyébkénk az anyagot nem ismerem, de mint 2 komponensü elképzelhetö hogy üvegkemény réteget képez a vasmagon (nekem sem a polieszter sem az epoxi nem vált de), nitrólakkról nem is beszélek.
Ha megfigyeltétek, egy-egy komolyabb motor motornak a vasmagja valami zöld keramia szerü masszával van szigetelve és az valóban tökéletes ha nem törjük fel.
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gzax - 2010. November 23. - 18:21:47
Az igazából valamiféle porfesték. Amit rásütnek.
De ez a tekercselős manus azt mondta ha statorvas szigetelés javítás akkor Gemini...
Az az ami a legjobb az ő állítása szerint.
Ugyan én még nem próbáltam de hiszek neki. Egy-két motort már felújjított.
Az hogy kutyakemény az biztos mert a régi lakásomban azzal kentem le a parkettát. A sarokban letettem az ecsetet és ragyás lett a lakkozás. Egy egész ív 100-as papírt elcsiszoltam mire sikerült eltüntetnem.
Igaz két nappal később. ;)
Cím: Re:Elektromos motorok javítása?
Írta: gandalf68 - 2010. November 23. - 19:39:38

IGEN Ez a legjobb megoldás, de figyeld meg hogy a vasmag szigetelése nem-e sérült a hötöl, illetve a letekercselés közben és ha igen akkor tekercselés elött 1 nappal  a sérült felületet kend be egy két réteg hig CA ragasztóval( nekem ez vált be legjobban) ( nitrolak és más lakkok puhának tüntek és a tekercselödrót lehorzsolta öket  aminek az eredménnye zárlat volt a tekercs és vasmag közt.
Egy zárlat nem okoz gondot, de ha több menet vagy több tekercs lessz zárlatos akkor a motor csak rángatózik mint Julis orgazmus közben de nem pörög.

Nem sérült a stator lakkozása!
Megnéztem, sőt tekercselés után egyenként megnéztem műszerrel a köröket, testre, egymáshoz és semmi zárlat nem volt.

Meg aztán ha eleve zárlatos valahol akkor csak nehezen indul el a motor vagy egyáltalán, ez meg szépen pörgött mint majom pö..én a stanecli! ;)