Borsodi RC Modell Fórum
Hajómodellezés => Gőzgépek, Gőzhajók => A témát indította: ROCKETT - 2011. Április 04. - 11:54:08
-
KEDVES Kollégák!
Ha nem veszitek rossz néven, akkor szeretnék a gőzhajó modellezés elkezdésében egy kis segítséget nyújtani.
Jómagam már régen modellezek, de a gőzhajók gőze 2002-ben csapott meg Kőkapun.
A modellezés ezen ága túlzás nélkül a legnehezebb, mert itt szinte mindent magunknak kell elkészíteni hiszen nem lehet kapni szinte semmit készen, mint a repülő vagy helikopter modellezés esetén. :(
Ezek ellenére senkit nem szeretnék eltántorítani a gőzhajózástól, mert a végeredmény annál becsesebb és különlegesebb. ;D
A gőzhajó modellezést olyan válassza, akinek nagyon sok a türelme és az átlagnál is picit több szabadideje van és nem riad vissza a precíz és néha koszos munkától! ;)
Természetesen vagy sajnos, de nagy szükség van szerszámgépekre és némi modellező rutinra a szép és jó munka eléréséhez. :-\
Melyek is ezek a szerszámok és gépek (a teljesség igénye nélkül):
- fúrógépek (oszlopos és kézi)
- gázforrasztó (elég a kézi cserélhető palackos)
- eszterga (elegendő a kis műszerész asztali esztergakésekkel)
- menetmetszők és menetfúrók jó minőségűek (ezekre később kitérek)
- sok asztalos szorító és enyvező csipesz (tényleg sok kell)
- pontos jó minőségű fúróhegyek (HSSG vagy HSS Co)
- pontos jó minőségű dörzsárak (HSS, csavart élű)
- fűrészek (lomb és finom illesztő)
- lemezolló (kézi vagy karos)
- talpas és sima derékszögek
- pontozók és karctű
- gyalu és csiszolófa (kis kézi)
- fogók (rádiós, egyetemes, oldalcsípő)
- élvonalzó és fém vonalzó
- tolómérő (minél pontosabb) és mikrométer
Már ez a lista is visszariasztó lehet, de ezekre mind szükség lesz és nem egyszer, ha komolyan gondoljuk a gőzhajóépítést. Természetesen kellhet még más szerszám is, de szerintem a zöme minden modellezőnél megtalálható. ???
Ha a szerszámokkal már megvagyunk, akkor el kell dönteni, hogy milyen hajót is szeretnénk! ::)
Legelőször is hogy élethű vagy nem élethű hajómodellben gondolkodunk. A gőzhajó modellezésben egyébként nagyon ritka az élethű hajómodell (az élethűség és méretarány miatt).
És szerintem a gőzhajó esetében a gépészet (a hajó szíve) picit fontosabb mint a külcsiny és ha más olyan sokat dolgoztunk vele, akkor már had lássa azt más is. :D Az üzemeltetés során pedig sokkal célszerűbb és sokkal biztonságosabb, ha nem fedjük el a kazánt, tüzelőanyag tartályt, és gőzmotort a felépítménnyel.
Tehát pár fontos kérdés az elején:
- Milyen hosszú legyen?
Vegyük figyelembe az autónk rakterének méreteit és a saját teherbírásunkat. Esetleg a lakásban szabadon lévő polc vagy hely méreteit.
- Milyen meghajtású legyen?
Lehet normál hajócsavaros vagy lapátkerekes (az utóbbit csak haladóknak ajánlom).
- Milyen típusú kazánt szeretnénk a hajónkba?
Lehet álló vagy fekvő. Ezeken belül tűzcsöves vagy vízcsöves.
A kazánnál a beszerezhető nyersanyag is erősen dominál, de erre később kitérek.
- Milyen tüzelőanyagot szeretnénk alkalmazni?
Lehet PB gáz vagy szesz. Ezzel szorosan összefügg az égő és tüzelőanyag tartály típusa és kialakítása.
- Milyen típusú gőzgépet szeretnénk.
A gőzgép elkészítése a legsarkalatosabb az építés során (és a legnehezebb is). A különböző típusok egyre nagyobb felkészültséget igényelnek minden téren.
Kezdésnek talán az oszcilláló rendszerűt javasolnám, majd később a körtolattyúsat.
- Mennyi időnk és pénzünk van a gőzhajó elkészítésére?
Fontos szempont, hogy egy szép és jól működő gőzhajó hajómodellt legalább 5-ször annyi idő elkészíteni, mint mondjuk egy robbanómotoros versenyhajót és legalább 8-szor annyi, mint egy saját készítésű vitorlázó repülőt (és ezeknek a duplája ha nincs segítség és rutin). :'(
A nyersanyagok ára és beszerezhetősége sem utolsó szempont és a már fent említett szerszámgépek és szerszámok megléte is fontos.
- Az egyik nagy előnye a gőzhajó modellezésnek, hogy nem kellenek hiper-szuper rádiók és szervók, meg elektromos szabályzók a hajók vezérléséhez. Így legalább ezek a költségek alacsonyak a többihez képest.
- A másik nagy előnye, hogy ha jól megépítjük a hajómodellünket, akkor legalább 10 évig fog működni, kevés de megfelelő karbantartás mellett.
- A harmadik nagy előnye, hogy kevés a pótalkatrész igénye, de azokat menet közben fogjuk legyártani.
Meggyőződésem, hogy a szép hajó még a lakás egyik dísze is lehet.
Ha nem vettem el végleg mindenki kedvét a gőzhajózástól, akkor később kifejteném az alapanyagok témakörét és az építésnél felmerülő problémákat és praktikákat.
ROCKETT :)
[/font]
-
Köszönjük. ;)
Üdv a csapatban! ;D
Üdv.: BK
-
Szervusztok!
Kedvcsinálónak pár kép a barátom, Munkácsi Tibor Aranyoskám nevű gőzhajójáról (az Ő hozzájárulásával). :D
A képek Kőkapun készültek 2009.09.12.-én.
ROCKETT :)
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/8644/b_201104041310547512.jpg)
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/8644/b_201104041313266340.jpg)
-
Nagyon gyönyörű hajó! :o :o :o
-
Igazán köszönöm a barátom nevében is a dicséretet. :D
Sok munkája van benne, de szerintem is szép lett.
Folytatnám a kis segítség nyújtást, ha nem nagy baj:
Alapanyagok kiválasztása.
A hőskorban mikor a gőzgépek még aktívan szolgálták a közlekedést és az ipart rengeteg vas és nagyon kevés réz és bronz volt a gépekben. A vas alkatrészek nagy részét különböző öntvények és kovácsolt acélok a kisebbik részét húzott acélok alkották. Természetesen az összes csapágy sikló csapágy volt, aminek a mai napig bronz az alapanyaga (persze manapság már vannak nagyon jó műanyagok pl: POM) és nagy gondot fordítottak a megfelelő kenésre.
A modellezésben inkább szorítkozzunk a rézre, a bronzra és a rozsdamentes acélra. A megfelelő vas öntvény beszerzése nehéz és drága (nem árulnak kis átmérőben és erősen korlátozott a beszerezhetősége).
Ezekhez az anyagokhoz könnyebb megfelelő szerszámot beszerezni és azok tovább is tartanak.
Vegyük sorra, hogy mi miből legyen.
1. A kazán:
Mindenképpen nagy szakító szilárdságú anyag kell, aminek stabilan és hosszú ideig ki kell bírnia 5 bar-t, de tesztelni 10 bar-al célszerű (és ezt is ki kell bírnia legalább 1 óráig).
Lehet 1mm vastag rozsdamentes lemez, de ezzel nehéz dolgozni (nagy gyakorlat szükséges).
Javasolnám inkább az 1mm-es falvastagságú vörösréz vagy sárgaréz csövet, de természetesen ilyen vastag lemezből is lehet kazántestet készíteni. Minimum 1mm vastag legyen de maximum 1,5mm, mert az ettől vastagabb anyag már nehezen megmunkálható.
2. Gőzgép:
A motortestet legjobb bronzból, de az nagyon drága így inkább javasolnám a sárgarezet. A színesfém kereskedésekben sokféle méretet lehet kapni, de legalkalmasabb a négyzet keresztmetszetű (a megfelelő méret kiválasztása sok munkát spórol meg).
A motor dugattyúját és hajtókarját célszerű rozsdamentes acélból, de bronzból és sárgarézből is el lehet készíteni csak nagyon precízen kell megmunkálni.
A hajtókar alsó csapját hengergörgőből célszerű elkészíteni (levágni), mert az gyárilag pontosan köszörült és könnyű beszerezni (nagy a méretválaszték).
A főtengelyt rozsdamentes acélból, mert jó mérettartással (sok méretben) készítik és méterre kapható. A felülete is jó minőségű és általában elég egyenes.
A hengerfej csavarokat inkább vásároljuk meg rozsdamentes csavarokból (M3 vagy M2,5).
Kondenzvíz tartályt szintén vörös vagy sárgarézből (egyszerű csődarab) és nem kell nagy nyomást elviselni (ezen lehet kezdeni vagy gyakorolni a forrasztást).
Az egyéb alkatrészek, mint motortartó és más tartókonzol elkészíthetőek alumíniumból vagy sárgarézből esetleg rozsdamentes anyagokból.
3. Gázégő:
Szintén sárgaréz vagy rozsdamentes anyag (a réz valamivel olcsóbb rúd anyagban és sokkal könnyebben megmunkálható mint a rozsdamentes).
4. Tüzelőanyag tartály:
Minimum 1mm falvastagságú sárgaréz vagy vörösréz (nem érdemes 2mm-nél vastagabbat használni). Ennek az alkatrésznek is célszerű hasonlóan nagy nyomást kibírnia, mint a kazánnak és szigorúan nyomás próbázni!
5. Egyéb szerelvények:
Az összes gőzcső sárgaréz (pl: Praktikerben kapható 4 x 0,5mm-es és méterre lehet kapni).
Az összes többi fel nem sorolt gépészeti alkatrészeket sárgarézből gazdaságos elkészíteni (nagyon jól felhasználhatóak a maradék anyagok).
6. Tönkcső lehet rozsdamentes acél és sárgaréz is, de a tengelynek a legjobb az ezüstacél.
Szükség lesz még üvegcsőre (kazán méretétől függően), teflonra (pár tömítés esztergálására), vörösréz alátétekre és teflonszalagra.
A kis felsorolásból is látszik, hogy az alapanyagoknál dominál a sárgaréz és a rozsdamentes acél. ;)
Ha építéshez fogunk, akkor célszerű minden alapanyagból többet venni (én mindenből duplán veszek), mert ahogyan mennek fel az árak, később biztos drágábban fogunk vásárolni. ::)
A színesfém kereskedések árai nem mutatnak nagy eltérést, mert a réz jelenlegi magyarországi kisker kilónkénti ára 2.200 – 2.400,- Ft között mozog áfával a rozsdamentes aktuális árát nem tudom. :'(
A vízzel, gőzzel érintkező csavarok ha lehet, akkor legyenek rozsdamentesek és ahová kell még az alátétek is rozsdamentesek legyenek.
Sajnos nem lesz olcsó az alapanyag, de ha egyszer elkészül, sokáig fog működni. :D
ROCKETT :)
-
Ismét egy kis kedvcsináló, szintén Munkácsi Tibor munkája. :D
Ez egy hatalmas (1400 mm hosszú és 35kg) és szép hajó de a gépészeti része is különleges (2 x V2 gőzgép és 2db hajócsavar)! :o
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/8644/b_201104041547495413.jpg)
-
:o :o :o
Apám, ez is nagyon gyönyörű!
Én személy szerint örülnék neki ha valaki az építését egy ilyen hajónak publikálná a kezdetektől! ::)
-
Szia Attila!
Ezt a dicséretet is köszönöm szépen a tulajdonos nevében. ;D
Munkácsi Tiborra jellemző, hogy csak igényes munkákat ad ki a kezei közül megfűszerezve kisebb-nagyobb különlegességgel.
Nem túl régen modellezik (2002 óta), de alapos és precíz a munkája.
Nem ígérem meg, hogy a lehető legrészletesebben lesz dokumentálva, de az elejétől a végéig megpróbálok majd összeállítani egy hajóépítést. ;)
Remélem, hogy a kis irka-firkáim majd azért segítenek pár lelkes modellezőnek!
ROCKETT :)
-
Szia Attila!
Nem ígérem meg, hogy a lehető legrészletesebben lesz dokumentálva, de az elejétől a végéig megpróbálok majd összeállítani egy hajóépítést. ;)
Remélem, hogy a kis irka-firkáim majd azért segítenek pár lelkes modellezőnek!
ROCKETT :)
Szia ROCKETT!
Nagyon szépen köszönöm a most kezdő rc hajósok nevében a segítségedet! ;)
Biztos vagyok benne nagyon sokat tanulhatunk majd tőled. ;D
-
Remélem, hogy tényleg segítenek ezek a sorok! :D
Először pár szó az alapanyagokról.
- Sárgaréz:
Jól forgácsolható ötvözött réz. Forgácsa keménységtől függően közepes és hosszú, ezért fontos esztergálásánál és fúrásánál a fúró-vágó-üregelő spray vagy olaj (hígabb de nem műszerolaj) használata. Menetfúrásnál és menetmetszésnél kifejezetten kell olajozni a szerszámot, hogy ne szoruljon meg. Fúrásához elegendő a HSS (egyszerű fekete) minőségű fúró, de jobb és pontosabb munkát eredményez a HSSG („fényes” azaz köszörült fúró) minőségű fúró. Esztergálásánál jó minőségű gyorsacél kés (57-60 HRC) vagy váltólapkás esztergakés szükséges közepes forgácstörővel. Minden fajta megmunkálásánál fontos az éles és pontos szerszám és az olajozás. Menetfúró színkódja a zöld, menetmetsző típusa normál HSS, eszterga lapka színkódja a piros. Fúrni és esztergálni közepes fordulatszámon érdemes és figyelni kell a jó forgácselvezetésre.
- Vörösréz:
Lágysága miatt nehezen forgácsolható alacsony ötvözetű réz. Forgácsa hosszú és lágy, ezért fokozattan kell használni a fúró-vágó-üregelő sprayt. A menetfúrásnál és menetmetszésnél elengedhetetlen az olaj (hígabb de nem műszerolaj) használata, fúrása csak HSSG („fényes” azaz köszörült fúró) minőségű fúróval, de a jobb forgácselvezetés érdekében az átlagosnál nagyobb emelkedésű fúró javasolt. Esztergálásánál csak nagyon éles jó minőségű gyorsacél kés (57-60 HRC) vagy váltólapkás esztergakés szükséges hosszú forgácstörővel. Menetfúró színkódja a sárga esetleg kék, menetmetsző típusa normál HSS, eszterga lapka színkódja a piros. Minden fajta megmunkálásánál fontos az nagyon éles és pontos szerszám és a bőséges olajozás. Fúrni és esztergálni közepes, de inkább alacsony fordulatszámon érdemes és figyelni kell a jó forgácselvezetésre az olajozás mellett.
- Rozsdamentes acél:
Közepesen forgácsolható erősen ötvözött acél. Forgácsa keménységtől függően közepes és hosszú, ezért fontos a fúrásánál és esztergálásánál a fúró-vágó-üregelő spray vagy olaj (hígabb de nem műszerolaj) használata. Menetfúrásnál és menetmetszésnél kifejezetten kell olajozni a szerszámot, hogy ne szoruljon meg. Fúrásához kifejezetten a HSSCo minőségű fúrót javaslom, menetfúrásához és menetmetszéséhez kifejezetten rozsdamentes anyag megmunkálásához való szerszámot javaslok. Esztergálásánál csak nagyon éles jó minőségű gyorsacél kés (57-60 HRC) vagy váltólapkás esztergakés szükséges közepes vagy hosszú forgácstörővel. Menetfúró színkódja a kék, menetmetsző típusa a HSS VA, eszterga lapka színkódja a citromsárga. Minden fajta megmunkálásánál fontos az éles és pontos szerszám és a bőséges olajozás. Fúrni és esztergálni közepes esetleg alacsony fordulatszámon érdemes és figyelni kell a jó forgácselvezetésre az olajozás mellett.
- Bronz:
Közepesen forgácsolható erősen ötvözött réz. Forgácsa az erős ötvözés miatt apró esetleg közepes. Ajánlott a fúrásánál és esztergálásánál a fúró-vágó-üregelő spray vagy olaj (hígabb de nem műszerolaj) használata. Menetfúrásnál és menetmetszésnél ajánlott olajozni a szerszámot, hogy ne szoruljon meg. Fúrásához inkább a HSSG („fényes” azaz köszörült fúró) minőségű fúró ajánlott. Esztergálásánál jó minőségű gyorsacél kés (57-60 HRC) vagy váltólapkás esztergakés szükséges közepes vagy rövid forgácstörővel. Minden fajta megmunkálásánál fontos az éles és pontos szerszám és az olajozás. Menetfúró színkódja a zöld, menetmetsző típusa normál HSS, eszterga lapka színkódja a piros. Fúrni és esztergálni közepes fordulatszámon érdemes és figyelni kell a jó forgácselvezetésre.
Véleményem szerint a gőzhajó modellezésben a legsokoldalúbb és legfelhasználóbarátabb anyag a sárgaréz. ;D
A helyes esztergakés kialakításához nyújt segítséget az alábbi link:
http://www.hobbycnc.hu/CNC/Kesek/Kesek.htm
ROCKETT :)
-
Úgy gondolom, hogy érdemes pár szót ejtenünk a szerszámokról és azok minőségéről.
Mi miért is van és miért pont úgy? ::)
Fúrógépek:
- A gőzgép elkészítésénél kell majd használnunk az állványos vagy oszlopos fúrót ami igen fontos eszköz. Ha lehet, akkor minél stabilabbat és minél pontosabbat használjunk (ne kotyogjon a tokmány). Olyan furatokat kell majd készíteni, amelyeknek merőlegesnek kell lennie az alapra és ráadásul kicsi keresztmetszettel! Ezt csak jó állványos vagy inkább oszlopos fúrógéppel lehet kivitelezni pontosan. A tokmány ha lehet, akkor 0-ra de maximum 1mm-re zárjon, mert a kis fúrót csak ilyen tokmánnyal lehet pontosan megfogni. Mindegy, hogy kulcsos vagy önzáró a tokmány, csak pontos legyen. A fordulatszám szabályozás is fontos, mert a fúró átmérőjétől és a fúrandó anyag típusától is függ a megfelelő fordulatszám.
- A kézi fúrót a hajótest elkészítésénél fogjuk használni és az lehet akksis vagy hálózati.
Ennél sem árt ha fordulatszám szabályzós és pontos azaz „0”-ra vagy 1mm-re zár a tokmánya. Nem kell nagy ipari gép mert azok nehezek és drágák.
Gázforrasztó:
- Nagyon fontos eszköz a gőzhajóépítésben. A keményforrasztás elengedhetetlen eszköze. Itt érdemes kicsit többet kiadni egy jobb fajtáért, de lehet jót is kapni olcsón. A fő szempont az legyen, hogy lehessen hozzá később is kapni gázpalackot vagy tölthető legyen a palackja. A másik fontos szempont, hogy az égőfej szétszerelhető legyen a későbbi tisztítás miatt (hozzáférhető legyen a fúvókája). A harmadik szempont, hogy a lángszabályozó része finoman állítható legyen.
Menetfúrók, menetmetszők:
- Tapasztalataim szerint ezeken nem szabad spórolni. A minőségi szerszámok drágák, pontosak (nagyon fontos), de sokáig is bírják. Nagyon érdemes szétnézni az interneten, mert sok esetben jóval (akár fele ár alatt) olcsóbban lehet minőségi szerszámhoz jutni, mint a boltokban. Ha lehet, akkor minden szükséges méretű menetfúróból vegyünk egy garnitúra kézit és egy gépit (gépiből ha lehet, akkor csavart élűt). Menetmetszőből elég minden szükséges méretből egy-egy darab. A minőséget tekintve legalább HSS legyen, de rozsdamentes anyag megmunkálásánál HSS-E , HSS-E PM vagy HSS Co (ha lehet, akkor bevonatos legyen „aranysárga” vagy „kékesfekete”). A bevonatok a menetfúrókon és az eszterga lapkákon igen fontosak és nem esztétikai szempontból. Az „aranysárga” az TiN, a „kékesfekete” az TiAlN, az egész szerszám bogár fekete az nitridált bevonatot jelentenek. A bevonatok növelik a szerszámok élettartamát és a jó forgácselvezetést is elősegítik, ugyanakkor sajnos drágábbak is. A minőségi szerszám pontossága akkor térül meg, amikor az első és az ötvenedik menet is ugyan olyan pontos lesz (pláne pici M2,5 méretben). Még kellemesebb lesz pár év múlva (miután már a gőzhajónkat régen befejeztük) mikor csak le kell gyártani még egy-két alkatrészt, és az újból legyártott alkatrész is hibátlanul pontosan passzol a régihez. Egy gyengébb minőségű szerszám sokkal hamarabb elhasználódik, ami nem csak a kopásból ered, hanem eldeformálódhat vagy hamarabb eltörhet. A minőségi szerszámok gyártói nagy hangsúlyt fektetnek a minél pontosabb megmunkálásra (él szögek, forgácsterelők és méretek) a megfelelő alapanyag minőségére, a hőkezelésre (edzésre) és a megfelelő bevonatolásra.
Minden menetfúráshoz és menetmetszéshez használjunk fúró-vágó-üregelő sprayt vagy olajt!
Fúrók, dörzsárak:
- A fúrók terén fokozottan érvényes, hogy soha nem veszünk 1db-ot! Mindig legalább kettőt, de ajánlott a három darab vásárlása a használatos méretekből. Ha eltörik a fúró, akkor az mindig szombat este vagy olyankor történik, amikor biztos, hogy nincs nyitva a szerszámbolt. A fúrók terén is legalább HSS minőséget javaslok, de ha lehet, akkor a HSSG-t (fényesre köszörült) részesítsük előnyben. A rozsdamentes anyagok terén szintén a Cobalt ötvözetű HSS-E vagy HSS Co a megfelelő esetleg a HSSG bevonatos típusa. A cobalt-os fúrók (HSS-E, HSS Co) manapság speciális él köszörüléssel készülnek. Ez azt jelenti, hogy nincs vagy csak nagyon minimális a kereszt élük és ezért könnyebben és pontosabban lehet velük fúrni. Egyetlen hátránya, hogy ha kimegy az élük nagyon nehéz (kézzel majdnem lehetetlen) az eredeti él újraköszörülés. Természetesen normál él köszörülhető (alapos hűtés mellett) a cobalt-os fúróra csak pontos és szimmetrikus legyen. A tömör keményfém -köznyelven vidia- fúrótat is ajánlom, de azok valóban arany árban vannak. Ezeket főleg nagyon pontos furatok készítéséhez javaslom (pontosabban köszörült, mint a HSSG) de mivel sokkal ridegebb, hamarabb is törik a HSS vagy HSSG fúróknál. A tömör keményfém fúrók főleg kis átmérő esetén törnek hamar, ezért mindenképpen oszlopos fúróban vagy esztergában használjuk nagyobb fordulaton (sárgarézben és bronzban).
- A dörzsárak fontos és pontos végmegmunkáló szerszámok. Ezekkel a speciális szerszámokkal lehet a furatok belső átmérőjét és felületét finoman megmunkálni. Ha például nagyon pontos 10mm-es furatot szeretnék elkészíteni (hengerfurat), akkor előbb kifúrjuk a munkadarabot 9,9-es fúróval és utána egy 10mm-es dörzsárral munkáljuk készre. A dörzsárak mérettűrése pontosabb, mint a fúróké több élük van ezért finomabb felületet készít és jobb illesztést eredményez. Fontos még, hogy ezekből is van gépi és kézi, továbbá egyenes és csavart élű dörzsár. Költséghatékonyabb és célszerűbb kézi dörzsárat venni és ha lehet akkor minél több élűt. Ha pénztárcánk engedi, akkor célszerű a használatos méretekből egy egyenes és egy csavart élűt venni. A dörzsárakból is van tömör keményfém, de ezek tényleg arany árban vannak és a modellezésben elég a HSS anyagminőség.
Minden fúráshoz és dörzsárhoz használjunk fúró-vágó-üregelő sprayt vagy olajt!
- Tolómérők, mikrométerek:
Elengedhetetlen mérőeszközök a modellezésben. Manapság egy komolyabb márkájú tolómérő vagy mikrométer ára igen magas, de hosszú távon mindenképpen kifizetődő befektetés. Itt is érvényes, hogy pontosabb és bizonyos esetekben felhasználó barátabb a márkás mérőeszköz (és általában hosszabb élettartamú). Ezekből is lehet kapni már digitális kivitelűt, ami jobb, mint a hagyományos, de kényesebb is. Ha vigyázunk a mérőeszközeinkre, akkor egy életen át szolgálhatnak.
Ez sem lett rövid hozzászólás, de talán segít valakinek. ;D
ROCKETT :)
-
Pár szó az apró ámde nagyon fontos kiegészítőkről. ;D
Egy igazi gőzhajómodellről nem hiányozhatnak az alábbi kis „szerelvények”:
- 9.Kazánvízszint mutató
- 1.Gőznyomásmérő
- 2.Biztonsági szelep
- 3.Gőzdóm
- 4.Megfelelő kémény
- 5.Kazán feltöltő csonk
- Olajozó
- Irányváltó
- 6.Gőzsíp
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201106281349247526.jpg)
Ezek fontos és szerintem elengedhetetlen tartozékok, nem utolsó sorban mutatósak és szépek.
Természetesen a kazán, a gőzgép, a hajócsavar kihajtással, elektronika és a tüzelőanyag tartály is fontos, de ezeket részben már érintettem de később részletesen is tárgyalom.
Minden fent felsorolt szerelvény alapanyaga a sárgaréz (és kevés üveg). ;)
Kazán vízszint mutató:
Ezen keresztül láthatjuk, hogy épen mennyi víz van a kazánban.
Nagyon fontos tehát, hogy reális értéket mutasson, mert ellenkező esetben súlyosabb műszaki problémák állhatnak elő sok bosszúságot okozva.
Ez egy viszonylag kényes alkatrész, aminek a legyártása és beépítése nagy pontosságot és türelmet igényel.
A „lelke” egy üvegcső, ami ha lehet (a kazán méretei engedik) legyen minél vastagabb!
Mindenki ismeri a kapillaritás effektusát, ami esetünkben nagyon nem kívánt jelenség.
Az üvegcsőnek nem kell speciális üvegből lennie, de a falvastagságának legalább 1,5 mm-nek a belső átmérőjének minimum 4,5 mm-nek kell lennie (de legjobb ha 6 mm)!
A 1,5 mm-es falvastagság a nyomás miatt szükséges, hiszen a kazánnal egy „légteret” képez és huzamosan el kell viselni a 3,5-4 bar nyomást is.
A szintjelző egyik sarkalatos része a két foglalat és annak tömítései.
A két „pipa” szerű foglalatot úgy kell a kazán testére forrasztani, hogy maximálisan egy vonalba essenek, mert az üvegcső nem bír semmilyen feszülést! Ennek a kivitelezésére lehet kis készüléket szerkeszteni vagy egy megfelelő pl. fúrószárat kell az üvegcső helyére ideiglenesen beépíteni és így kell a helyére keményforrasztani. A kazán falának nem szabad eldeformálódni a nyomás alatt, mert eltörik az üvegcső. Ezért is célszerű a kazán két „fenekének” minél vastagabb, de még repedés nélkül megmunkálható anyagot választani (maximum 2 mm vastag).
A vízszint mutató hosszát is célszerű úgy megválasztani, hogy minél hosszabban mutassa a vízszintet.
A két „pipa” szerű foglalatban „O” gyűrű tömítéssel célszerű az üvegcsövet rögzíteni, tömíteni. A két-két „O” gyűrű minimális flexibilitást enged az üvegcsőnek ami nagyon jó, mert így később törik el az üvegcső. Az üvegcső rögzítése a két "pipa" szerű foglalatban egyszerű tömszelence "rendszerrel" (mint az elektromos kapcsoló szekrények vezetékénél) történik.
Íme 2db kép egy korabeli könyvből, ahol jól látszik a vízszintmérő felépítése. Persze a modellezésben nem építünk ilyen bonyolultat. ;)
http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_20110621951218318.jpg
http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_20110621951385717.jpg
ROCKETT :)
-
Íme két kép amelyeken jól megfigyelhetőek a fentebb említett szerelvények (ez is Munkácsi Tibor munkája):
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201106281312575322.jpg)
Ugyan ez a kazán oldalról:
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201106281314054395.jpg)
1.Gőznyomás mérő (Festo gyártmány 0-6 bar)
2.Biztonsági szelep (3,2-3,5 bar-nál lefúj)
3.Gőzdóm
4.Kémény
5.Kazán feltöltő
6.Gőzsíp (egy szólamú)
7.Kimenő gőzcső (3,0 bar üzemi nyomás)
9.Vízszint mutató (üvegcső a "pipa" szerű foglalattal)
10.Nyomás beállító csavar (biztonsági szelep lefújó nyomásának beállítására)
11.Gáz csonk (gáz-levegő keverék beömlő)
12.Ellenörző ablak (kazánláng ellenőrzésére)
13.Levegő furat (ezeken keresztül kap levegőt az égőfej)
ROCKETT :)
-
Szia ROCKETT!
Ez aztán profi munka. :o :o :o
-
Szia Rockett
Hát a gondolatom első felét nem írom inkább le. De qrvára leesett az állam... ;D
Ez valami gyönyörűség !
Gratula !
Ui.: Bocsi, hogy bele szerkesztettem a képméretbe csak szerettem volna egyben látni.
-
Sziasztok!
Ismét köszönöm a barátom Munkácsi Tibor nevében a dicséretet.
Ha minden jól megy, akkor július 23-án személyesen is láthatjátok az alkotót és műveit. ;)
Remélem, hogy az idő is velünk lesz és sokan leszünk! ;D
ROCKETT :)
Ui.: Semmi probléma a képméret szerkesztéssel gzax.
-
Gőznyomás mérő:
Elnézést, hogy nem gépeltem le, de talán így hitelesebb. ;)
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201106281403451264.jpg)
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201106281405376414.jpg)
Ezek az oldalak egy nagyon régi (1910) könyvből lettek beszkennelve, ami a egy tankönyv volt a kazánfűtőknek.
Mi ilyen gőznyomás mérőket használunk:
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201107221326406245.jpg)
Ezek csőrugós vagy Bourdon csöves nyomásmérők.
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_20110722132625874.jpg)
A Festo gyártmány elérhetőbb, mint a másik, de a skálázása és nyomásmérő tartomány picit "rosszabb".
A skála nyomásértékei jó pontosságúak, ami ilyen pici méretben ritka (nehéz előállítani).
Sajnos nem olcsó alkatrészek, mert a Festo kb. 3.000 - 4.000,- Ft és kapható Magyarországon, a másik csak külföldön és nagyon drágán kb. 8.000,- Ft. ???
A csatlakozó menet is jobb (kisebb, méretarányosabb) a drágábbnak, mint a Festo-nak. ::)
ROCKETT :)
-
Kazánok
Pár szó a kazánokról.
A gőzhajó egyik legfontosabb gépészeti része a gőzgép mellett.
A kazán elkészítése nagyon nagy odafigyelést, precizitást és türelmet igényel.
Itt nincs helye a spórolásnak, mert baleset és életveszélyes a spórolósan és hanyagul épített kazán. Mindenkinek jól felfogott érdeke, hogy üzembiztosan üzemeljen.
Nem szabad sérült, repedt anyagot felhasználni az építés során, mert a kazánnak bírnia kell a folyamatos 3,5 - 4 bar nyomást és a nagy hőingadozást.
Természetesen minden forrasztás keményforrasztás ezüsttel!
Minden kazánt beépítés előtt nyomás próbázni kell!
A gőzhajónk tervezésekor egyik fontos szempont a kazán típusa és mérete.
Általában háromféle típusú kazán az elterjedt a modellhajókban:
- 1., Fekvő belső vízcsöves kazán
- 2., Fekvő külső vízcsöves kazán
- 3., Álló tűzcsöves kazán.
Mind a három mellett szólnak pozitív és negatív érvek.
1., Fekvő vízcsöves kazán :
Előnyök:
- Alacsony súlypont (stabilabbra építhető a hajó)
- Viszonylag könnyen rögzíthető a hajóban
- Stabil gőzteljesítmény (bár itt lényeges az égő jó beállítása) jó hatásfok
- Nincs szükség külön külső hővédő borításra
- Ha kell, jól „elrejthető” felépítménnyel
- A gőz utóhevítése kivitelezhető
Hátrányok:
- Viszonylag hangos az égője miatt
- A külső szerelvények (vízszint mutató, gőzdóm, biztonsági szelep) ráépítése nagyobb figyelmet igényel
- Körülményesebb körülszigetelni, bár nem feltétlen szükséges
- Munkaigényesebb égő
- Fokozottabban kell figyelni a vízszintet üzem közben
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201303161813338575.jpg)
A láng hőjét a kazánban lévő víz egy nagy lángcsövön és több kis vízcsövecskén veszi át.
A kazánon átvezetünk egy lángvezető csövet és a jobb hő leadás érdekében ezt a lángvezető csövet „átfúrkáljuk” több kis vízcsövecskével így megnöveljük a lánggal érintkező felületet. Tulajdonképpen egy nagy láng (nevezhetjük szúró lángnak) útjába rakunk egymás után több kis csövet (egymáshoz képest elfogatva) egy lángvezető csőben.
Üzemeltetés során arra kell fokozottan odafigyelni, hogy a kazán vízszintje ne csökkenjen a lángvezető cső felső szintje alá. Ha véletlenül alacsonyabb szintet ér el a víz, akkor már nem hűti a lángvezető cső felső részét a víz és megolvadhat pár keményforrasztás.
Ezt a típusú kazán viszonylag alacsonyra lehet építeni és így a felépítményt úgy lehet köré építeni, hogy megfelelő légrés hagyható a kazántesttől, a gőzdóm a kazán testén kívül van kialakítva. Ennél a kazántípusnál főleg gázégő alkalmazható, mert hosszú és erős lángra van szükség.
2., Fekvő külső vízcsöves kazán :
Előnyök:
- Viszonylag alacsony súlypont (stabilabbra építhető a hajó)
- Viszonylag könnyen rögzíthető a hajóban
- Csendes üzemelés
- Egyszerűbb égő
- Nem igényel fokozottabb figyelmet a vízszintje
- A gőz utóhevítése kivitelezhető
Hátrányok:
- Külön hőszigetelő burkolat szükséges ezért nehezen „elrejthető”
- A külső szerelvények (vízszint mutató, biztonsági szelep) ráépítése nagyobb figyelmet igényel a külső hővédő burkolat miatt
- A külső hőszigetelő lemezt nem lehet leburkolni, mert nagyon forró
- Nagy felületű égőfej szükséges a kazánhoz (viszonylag magas égőtér)
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_20110508120048756.jpg)
A láng hőjét a közvetlenül kazántest felülete és a belőle kinyúló vízcsövek veszik át.
Az égőt úgy kell kialakítani, hogy a kazán hosszának 80%-ában teljes felületén kell égnie a lángnak. A nagyfelületű égőnél biztosítani kell az egyenletes levegőellátást, hogy teljes hosszában megfelelően égjen az égő. A külső hővédő burkolatot megfelelő vastagságú és minőségű anyagból kell kialakítani (réz, alumínium, rozsdamentes, vas). A gőzdóm a kazán testén kívül van kialakítva, de egyben leburkolható a külső hővédő lemezzel.
Ennél a típusnál lehetséges gáz vagy folyékony tüzelőanyag alkalmazása is, mert itt nagy felületen és egyenletesen kell égnie a lángnak.
3., Álló tűzcsöves kazán :
Előnyök:
- Csendes üzemelés
- Egyszerű égő
- Könnyen körbeszigetelhető
- Viszonylag könnyen rögzíthetőek a külső szerelvények (Vízszint mutató, nyomásmérő, biztonsági szelep)
- Nem igényel fokozottabb figyelmet a vízszintje
- A gőz utóhevítése a legegyszerűbben kivitelezhető
Hátrányok:
- Nagy körültekintést igényel a rögzítése.
- Magas súlypont a vertikális kialakítás miatt
- Viszonylag magas égőtér
- Nagyon nehezen lehet felépítménnyel „elrejteni”
- Nagy méret és súly a több tűzcső miatt
(http://www.rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201303161820102921.jpg)
A láng hőjét a kazánban lévő víz közvetlenül kazántest alján és a kazán víztartályán keresztül vezető függőleges lángcsöveken veszi át. A jó hatásfok eléréséhez a tűzcsövek átmérője és darabszáma a mérvadó. Az égőt úgy kell kialakítani, hogy a kazán aljának közel 80%-át egyenletesen melegítse. A gőzdóm a kazántestben kialakítható és a gőz utóhevítése is a kazánon belül megoldható. Ennél a típusnál lehetséges gáz vagy folyékony tüzelőanyag alkalmazása is, mert itt közepes felületen és egyenletesen kell égnie a lángnak.
Összességében mind a három típus bevált és alkalmazott a modellhajókban.
Természetesen léteznek más típusok, de azokra most nem térek ki.
ROCKETT :)
-
Nagyon szép munka, profi! :o :o :o
-
Hi MEC!
Gratulálok, te igazán egy profi vagy!
T
-
Sziasztok!
Nagyon köszönöm a dicsérő szavakat.
Nem vagyok profi, csak észreveszek ezt-azt és el is gondolkodom rajta.
Egyébként a barátommal Munkácsi Tiborral építgetünk közösen és igyekszünk a magunk és más kárából tanulni.
Sok csalódástól mentett volna meg minket is, ha valaki annak idején önzetlenül segít.
A fekvő belső vízcsöves kazán is az Ő munkája ahogy az eddig bemutatott hajók is.
Én főként ezért írom ezt a topikot, hogy másnak kicsit könnyebb legyen a kezdet.
Természetesen biztos van aki ezt jobban tudja.
Nem szentírás amit írok, de nekünk eddig ezek a tapasztalataink.
Ha nem baj, akkor még egypár dologról említést teszek :)
ROCKETT :)
-
Szia ROCKETT!
A linken látható kazánt amit Munkácsi Tibor fórumos segítségével megépítettem azóta is jól müködik, szolgáltatja a gőzt Schmidt Lajos bácsi által tervezett kéthengeres alteráló vezérlésű gőzgépnek.
Természetesen beépítve egy gőzhajóba.
Eljött az idő új gőzgép építésére és hozzátartozó új kazánt is szeretnék építeni.
A kazán választásom fekvő külső vizcsőves kazánra esett.
Látom régebben feltett Munkácsi Tibor gőzhajójáról készült képeket.
Engem most a kazán külső burkolata érdekelne azon belül is, hogy van e rajta hőszigetelés.
Ha van miből, ha nincs milyen lehet a burkolat hőmérséklete és ettől minimum milyen távolságra illik tenni a hajó palánkját.
Üdv.feco 1.
-
Szia Feco1!
Ezt a típusú kazánt Scmidt Lajos bácsi hajójában láttam először.
Neki nagyon jól működött és ha jól tudom nem vitte túlzásba a hőszigetelést, mert hagyott elég helyet a kazán és a hajótest között.
A levegő igen jó szigetelő és a meleg mindig felfelé szál!
(http://rcpilot.hu/users/1558/9152/b_201303172157306514.jpg)
Ez Lajos bácsi Móricz nevű hajója.
Itt láthatod a korábban említett gázláng szabályzót beépítve (amit Munkácsi Tibor is elkészített, de nem használjuk).
Munkácsi Tibor hajójának kazánja egy Jarov típusú kazán, ami kialakításában nagyon eltér az általad választottól (de az elve ugyan az).
Az a kazán igen nagy (kb. 2,4l) és ráadásul nagyon nagy égőt igényel (tényleg nagyot: 2db porcelán panelt a Siesta gázmelegítőből!).
(http://rcpilot.hu/users/1558/9152/b_20130317215754626.jpg)
A képen látható a kazán, az elsődleges (hegesztett 0,8 mm-es) rozsdamentes acél hőszigetelése és a külső alumínium (ami 1mm vastag) burkolata, ami belülről még 6mm vastag azbeszt bélelést is kapott!
Ekkora kazánnál és főleg ekkora égőnél kell ez a hőszigetelés és még így is túl meleg az emberi kéznek.
Egy jóval kisebb kazán esetén nem kell ilyen extrém szigetelés, inkább nagyobb távolság ajánlott a hajófaltól.
Ami nagyon fontos, hogy alulról is legyen szigetelés és kellő légrés!
Egyébként az általad választott kazántípusnál a levegő égőtérbe juttatására célszerű megfelelő méretű réseket kialakítani a kazán hőszigetelésének oldalán alul.
Lehet szabályzott is ha a réseket eltakarod egy lemezzel (ami mozgatható, ha szükséges).
Szóval a burkolathoz jó az alumínium, réz, rozsdamentes vagy vas lemez, ami legyen azért 0,8mm-es (hőre ne deformálódjon könnyen).
Az oldalfal távolság meg minimum 3cm, alsó is legalább 1cm.
Egyébként lehet dupla falu is a szigetelés, de alulra azért tegyél valami azbeszthez hasonlót a hajótestbe (a kazán teljes felületén).
ROCKETT :)
-
Szia ROCKETT!
Köszönöm az információt. Éreztem, hogy a lemez mögött szigetelő anyag van, már begyüjtöttem az aszbesztlemezt. 10 mm egy kicsit vastagnak találom, de ez van.
A kazándob már készén van, az égőhöz beszereztem a kerámiát, most már csak dolgozni kell.
Van egy másik problémám előbb azt szeretném megoldani.
Készül, illetve elkészült egy kéthengeres kettős müködésű körtolattyús vezérlésű gőzgép.
A rajza:
(http://gallery.site.hu/d/22396003-2/misi_gozgep.png) (http://gallery.site.hu/u/feco1/misi_gozgep.png.html)
Tanácsot szeretnék kérni a gép beállításához.
Üdv. feco 1.
-
Szia ROCKETT!
Várom ám a tanácsodat a fenti gőzgép beállításához.
Üdv.feco 1.
-
Szzervusz ROCKETT!
Elolvastam privát üzenetedet, amit nagyon köszönök.
Sajnos én nem tudom, hogy mi az a vezérlési kördiagramm, de ha írnál egy pél-
dát egy adott gépre megfpróbálnám az enyémre megszerkeszteni.
Üdv. feco 1.
-
Üdvözlet mindenkinek!
Megkaptam a vezérlési kördiagramhoz a minta példát.
Köszönöm.
Első olvasásra kicsit bonyolultnak tünik, de igyekszem hasznosítani.
Üdv. feco 1.