Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Motoros repülés => A témát indította: kordaz - 2009. Június 03. - 12:18:49
-
Érdekelne a benzines üzem főbb jellemzői a metileshez viszonyítva, indítás, motor karbantartás, repülés előtt mikre kell figyelni az üzembiztosság tekintetében stb....
Milyen benzin és milyen keverékkel, milyen olajjal.....
köszi: kordaz
-
Érdekelne a benzines üzem főbb jellemzői a metileshez viszonyítva, indítás, motor karbantartás, repülés előtt mikre kell figyelni az üzembiztosság tekintetében stb....
Milyen benzin és milyen keverékkel, milyen olajjal.....
köszi: kordaz
Üdv a fedélzeten Kordaz!!!
Főbb jellemzők:
A metiles motor könnyebb!
A metiles motor azonos hengerűrtartalomnál erősebb!
A metiles motor alkoholista, de nagyon, azaz többet is fogyaszt!
A benzines motor direktebben veszi a fordulatot.
A benzines motor alacsonyabb fordulaton nyomatékosabb.
A benzines motor üzemi hőmérséklete nagyobb, jobban igényli a hűtést.
Ebből adódóan bizonyos köbcentinél érdemes benzinesben gondolkozni. (szerintem 30ccm-es metiles üzemeltetése már jelentősen drágább)
Az indítás körülményesebb nagyobb startert igényel ezért általában kézzel szoktuk indítani. (szívató ráhúz addig pofoz amíg pöffen utána szívató le, és újra pofoz. Ez kb. 5-6 ütés szigorúan kesztyűben!!!)
A karbantartásnál fontos hogy jó minőségű olajat tegyünk a benzinhez, mert nem csak az élettartamra van hatással, hanem a rossz olaj aranyosan be tud zselésedni a karbiba és akkor van nagy szivató. Szintetikus olaj használata javallott.
Repülés előtt illik a gyújtásakkut feltölteni (persze a vevőt is, de azt a metilesnél is), beindítás után melegíteni.
Vészleállítás lehetőségéről gondoskodni kell, itt elég a gyújtás tápellátását megszakítani mind kapcsoló mind távirányítású lehetőséggel.
Benzinben érdemesebb a nagyobb oktánszámút használni (98,100), olajban mint írtam szintetikus (HUSQVARNA, STILL ...stb. aranyos kis 1dl kiszerelésben kapható), a keverés arányát motorja válogatja 1:20-tól akár 1:50-ig
Hát hirtelen ennyi!
-
Szia Altima!
Köszi a gyors reagálást. A hét végén veszem az (életem :D) első benzinesét, végül is az Edge 540 T mellett döntöttem (Baloo féle). 45 ccm- 2080 mm fesztáv.
Jó hogy szóba hoztad a motor leállítást, azt meg kell néznem ott is (Mezőtúr) élőben, hogy hogy műkszik. ;D
Az eladó ragaszkodik ahhoz, hogy kipróbáljuk, mielőtt elviszem. Tetszik a srác hozzáállása.
üdv.
-
Az gyönyörű gép ;)
Sok szép leszállást hozzá!
Esetleg vasárnap már láthatom is?
-
Milyen szépen repül :)
-
Végre meg van csinálva a repterünk bejárata, parkoló kialakítva, a héten ha minden igaz, jön az úthengeres.
Ennek semmi köze a benzines erőforráshoz, de olyan szép az idő, hogy mindegyiket ki kell vinni végre levegőzni. :D
-
Szia Altima!
Köszi a gyors reagálást. A hét végén veszem az (életem :D) első benzinesét, végül is az Edge 540 T mellett döntöttem (Baloo féle). 45 ccm- 2080 mm fesztáv.
Jó hogy szóba hoztad a motor leállítást, azt meg kell néznem ott is (Mezőtúr) élőben, hogy hogy műkszik. ;D
Az eladó ragaszkodik ahhoz, hogy kipróbáljuk, mielőtt elviszem. Tetszik a srác hozzáállása.
üdv.
A motort mindenképp egy külön csatornán a gyujtófeszültség megszakitásával kell leállitani akárcsak a gépkocsikat a slusszkulccsal.
-
Hozzátenném hog a gyujtás megszakitása lehet elektronikusan vagy egy szervó által müködtetett kapcsolóval de az nagyon lényeges a zavarok elkerülése végett hogy a két áramkör (gyujtás és vezérlés) közt minél nagyobb távolság legyen és lehetöleg semmi fém alkatrész köztük. A zavar egy nagyfrekvenciás elektromágneses tér ami ugy terjed mint egy rádióadás és minden közelében levö fém alkatrész mint antenna vagy passziv erösittö szerepelhet.
-
A benzines motorokat úgy nem lehet leállítani, mint az alkoholosokat? Arra gondolok, hogy teljesen elzár a pillangó szelep?
-
De igen, viszont megbizhatatlan az alapjárat/ leállás határ. Ha van agy megbizható megoldás(gyujtás megszakitás) akkor miért kockáztassak a gárszervó pontosságával és azonkivül jó érzés ha a motot leállása után a gyujtérendszer nem fogyaszt áramot. Egýébként az autómotort is le lehet ugy állitani hogy álló helyzetben be teszed 3-5 sebessébe, nyomod a féket és alapgázon egyböl kiengeded a kuplungot.
-
A gondom az, hogy a benzines motorhoz a gáz szervón kívül még akkor két szervó kel.
Egy a leállításhoz és egy a szivatóhoz.
Túl nehéz már így is a gép! egyszerű kis többletsúlyú megoldások kellenek.
A szivató, valami kézi megoldás lesz, de még nem találtam ki a konkrét megoldást.
A leállítás, vagy valami elektronika, vagy marad a befullasztás.
-
Nem kell túlbonyolítani a leállítást. Nekem két benzines gépemen úgy működik, hogy a gázszervón a végkitérés (EPA) be van állítva egy kapcsolóra, hogy zárjon vissza a pillangószelep, ekkor amikor teljesen lezár, értelemszerűen leáll a motor, és kész.
A harmadik benyáson van egy szivatószervó, amit ha bekapcsolok, a szivató pillangószelep bezár, ergo leáll a motor. Mindenféle elektronika van már, ami megszakítja az áramkört, stb. APPME kollégának van egy számomra nagyon tetsző megoldása, valami fénykapcsoló-féle ketyere.
Szervót én nem tennék gyújtáskapcsoló lekapcsolására.
-
Akkor marad az eredeti elképzelés!
A gázszervó elzárja a pillangó szelepet.
A szivató meg marad kézi, mint a zsigulinál :) Úgy is csak egy rövid ideig kell az elején.
Köszönöm a segítségeteket.
-
Nem kell túlbonyolítani a leállítást. Nekem két benzines gépemen úgy működik, hogy a gázszervón a végkitérés (EPA) be van állítva egy kapcsolóra, hogy zárjon vissza a pillangószelep, ekkor amikor teljesen lezár, értelemszerűen leáll a motor, és kész.
A harmadik benyáson van egy szivatószervó, amit ha bekapcsolok, a szivató pillangószelep bezár, ergo leáll a motor. Mindenféle elektronika van már, ami megszakítja az áramkört, stb. APPME kollégának van egy számomra nagyon tetsző megoldása, valami fénykapcsoló-féle ketyere. Szervót én nem tennék gyújtáskapcsoló lekapcsolására.
Ez jó. :D Olvass utána egy keveset, azt a bizonyos fénykapcsoló ketyerét én terveztem és használom, Jozsi viszont gyártani fogja.
-
Pontosabban mondva az alapelv maradt de át van dolgozva .
-
miért jó ez a foto-kütyü, ha mondjuk úgyis kell egy töltési lehetősé
A fotókütyü a gyujtást kapcsolja a rádióval zavarmentesen és a fö elönye hogy adás/vétel hiba esetén megszakad a gyujtás.
A gyujtáskacsoló 2 egységböl áll:
1 IR (infravörös adó) amit a vevö vezérel a ki/be kapcsokásnak szánt csatornán és vevö akumulatorja táplál.
2.IR vevö amit a gyujtás akumulatorja táplál.
A 2 egységet egy optószál köt össze, (a hiányábanan szembe kell állitani a 2 egységet és valami dobolozással (fényátnemeresztö csö,mattfeketére festett balza vagy rétegeslemezböl esetleg müanyagból kivitelezett árnyékoló csatorna (fém, szénkompozit vagy bármilyen vezetö anyag kizárva.)
Müködési elv:
Az IR adó szervóban a motor helyett egy LED van ami a motor jobbra illetve balra forgása helyett világit vagy nem.
Az IR vevö a fény hatására behuzza a rellét és biztositja a gyujtásnak a feszültséget . Összefoglalva; az adón levö kapcsolóval ki, illetve be tudjuk kapcsoolni a LED et és ezáltal megszakitani vagy aktiválni a gyujtást.
Elönye:
1. Pár miliamper fogyasztással (kevesebb mint egy zizegö szervó) be/ki tudjuk kapcsolni a gyujtást.
2. Nem visz át zavart a rádió és gyujtás közt.
3. A fö elönye viszont az hogy bármilyen adás/vétel zavar (hatósugárból kirepülés, reakapcsolás, adó vagy vevö hiba) esetén automatikusan megszakad a gyujtás.
Épités:
AZ adó egy mekanikailag hibás szervóbol épül, egyszerüen a motor helyett egy IR LED kapcsolódik (sorban az áramkorlátozó ellenállással) az elektronikára. A potméter át lesz költöztetve a motor helyére.
Vevö tokozásnak ideális egy telyesen kiszuperált szervónak a háza de beépithetö bármiyen fényátnem eresztö dobozba.
Beállitás:
1.Motorcsere elött a potmétert ugy állitjuk hogy a kapcsoló átbillentésével jobbra, illetve balra forogjon.
2.Végszerelés elött az IR LED helyett egy látható fényü LED et forrasztunk be, A kapcsoló állásátol függöen világit vagy nem.
3.A vevö müködését lehet ellenörizni árnyékolás és fény segitségével.
(Elektromos izzó, öngyujtó STB.)
« Utoljára szerkesztve: 2009-05-26, 12:55:33 írta Peter N
-
Kapcsolódó képek: http://img35.imageshack.us/i/namnlst4kopia.jpg/
http://img36.imageshack.us/i/iradkopiam.jpg/
http://img36.imageshack.us/i/szervoir.jpg/
És egy elözmény amit APPME irt: Megmondom őszintén, gyakorlati tapasztalatom nulla a benzines gyújtászavarok kérdésében, ezért is kérdeztem Pétert a vezetékeken átcsatolódó zavar lehetőségekről.
A komfort igény kézenfekvő, hogy biztonságosan távolról kössük össze a két rendszert és a fény, mint kapcsoló igencsak alkalmas a látatlanba is biztosra vehető abszolút visszahatás mentes megoldásra.
A válaszom - igen... Fogok ilyet csinálni, mert magamnak, sajátmagamtól is bizonyosság kell, nem csak ígéret.
Egyébként a lehetséges zavar annyira kézenfekvően riasztó, hogy abszolút biztos megoldásban hiszek csak. Ami 20-30cm-es térbeli elválasztásban manifesztálódik majd.
Ha magamnak megcsinálom, semmi akadálya a sorozatba készítendő kapcsolópárnak.
Tehát állítható küszöbszíntű RC kapcsoló, ami lehet a gázon párhuzamosan és a leállító, gázra mixelt nyomógomb működtetheti. Így az alapjáratot azonban nem lehet ütközésre állítani, mert a szervó túlterrhelődhet. Az RC kapcsoló is megteheti nekünk azt a szívességet, ha a vevő nem ad ki jelet a kapcsoló szakít. Nincs akadálya a külön csatornán működtetésnek sem.
Előzetes tervem szerint az egész fogyasztását akként minimalizálom, hogy a gyújtás oldalon lenne az RC kapcsoló és a LED nem folyamatosan világítana, hanem a szervoimpulzusok jutnának csak rá, ami nagyságrenddel csökkenti a fogyasztást, ami alapból se lenne sok - 10mA - de így abszolút jelentéktelen lesz.
1-2 hét... és legördül a szalagról az első széria.
-
Ez jó. :D Olvass utána egy keveset, azt a bizonyos fénykapcsoló ketyerét én terveztem és használom, Jozsi viszont gyártani fogja.
Lehet. Attól én O. Józsitól hallottam, nekem ő ajánlotta, és majdnem bele is építettem két gépembe is. Egyelőre azonban maradtam hagyományos gázszervó általi leállításnál. ;)
-
Ez jó. :D Olvass utána egy keveset, azt a bizonyos fénykapcsoló ketyerét én terveztem és használom, Jozsi viszont gyártani fogja.
Lehet. Attól én O. Józsitól hallottam, nekem ő ajánlotta, és majdnem bele is építettem két gépembe is. Egyelőre azonban maradtam hagyományos gázszervó általi leállításnál. ;)
Józsi nagon ügyesen átttervezte, elméletileg/és valószinü gyakorlatilag is tökéletesen müködik a leirása szerint. Az elönyököt szinte nem is kell felsoroljam: Tökéletes zavarmentesság a 2 rendszer közt, minimális tömeg, vétel kiesés esetében azonnali motor leállás, még véletlenül sem felejted áram alat a gyujtórendszert, akkor is le állitható a motor ha a gázszervó vagy rudazata odasz@r.
Na persze engem az sem zavar ha valaki leszállás után a meghuzott magassági kormányt használja a motor leállitására. (Kormány fel- orr le- légcsavar a földbe és láss csodát, leáll a motor.)
-
Aki a véletlenül ki nem kapcsolt gyujásu motor légcsavarjához nyul lehet lehet hogy évek mulva is ilyen kicsontosodott bogos ujakkal büszkélkedhet. [URL = http://img526.imageshack.us/i/dsc00086ih.jpg/] [img] http://img526.imageshack.us/img526/3048/dsc00086ih.th.jpg [/ img] [/ URL]
Laddade upp med [URL = http://imageshack.us] ImageShack.us [/ URL]
Nem is lenne zavaró, csak átkozottul fájdalmas amikor az ujperecedben a csont rizskása méretüre törik és azonkivül nem leányállom kivárni amig kinö az új köröm. Na de lehet hogy valaki igy élvez. És mindenképp megszakitom a gyujtó áramot, egyszer elég volt.
-
Mielött itt a netten kitörne a harmadik világháború szeretném tisztázni hogy Józsit nagyon nagyra becsülöm a modellezö berkekben. Egyik legjobb, legbecsületesebb tagja a mai modellezö társadalomnak. Ö csak a müködési elvet vette át és zseniálisan kitervezte a saját "kütyüjét" ami egy kitünö megoldásnak tünik, természetesen fentartom a tervezöi a jogot és elvárom hogy minden eladott példány után tegyen letétbe a pincéjében agy pohár bort a számomra. A 120 éves születésnapi évfordulómra komoly menyiség gyülhet össza amit majd megiszunk a modellezés tiszteletére.
-
Érdekelne a benzines üzem főbb jellemzői a metileshez viszonyítva, indítás, motor karbantartás, repülés előtt mikre kell figyelni az üzembiztosság tekintetében stb....
Milyen benzin és milyen keverékkel, milyen olajjal.....
köszi: kordaz
-
Az én gyújtáskapcsolós megoldásom (ötlet):
(http://file.emiter.hu/file/Modellezes/Servo_kapcsolo/S_Kapcsolo%20038.jpg)
http://rc-miskolc.emiter.hu/rc-miskolc/index.php?option=com_content&view=article&id=216:szervo-kapcsolo-hibas-szervobol&catid=35:tech&Itemid=147
-
Szia HC!
Az a fekete nagy bigyó egy relé?
Mert ha igen akkor nem biztos hogy jó az ötlet, a rázkódástól meg meg szakadhat a gyújtás és nem fogod érteni miért nem forog ki a motorod...
Én változatlanul a pillangó szeleppel történő leállítást javaslom, egy normális szervóval az alapjárat jól beállítható.
Nekem eddig bevált ez a módszer, üzembiztosan működik....
Sajnos a gyújtás szikrája is vihet be zavarokat, ez a módszer erre is kevésbé érzékenyen reagál.
-
Az a "nagy" nem is olyan nagy! :) 29mm hosszú és 12mm széles és magas.
Értem a problémát! Ettől függetlenül egy tisztességesen meghúzott relének nem volna szabad rezgésre elengednie (a húzási erő jóval erősebb mint a rugóé)!
Ettől függetlenül a gyújtáskapcsolás csak egy példa a sok más lehetőségből....