Borsodi RC Modell Fórum
Hajómodellezés => Vitorlás hajók => A témát indította: Szakics - 2011. December 15. - 16:05:55
-
Másfél hónap készülődés után nekikezdtem a SRY által megalkotott vitorlás megépítéséhez. Mivel itthon nincs hely az építésre(már a Walrusz miatt is kaptam hideget é meleget bőven) a Miskolci Hajómodellezők Klubjában fog készülni. Igyekszem az építési folyamatokról képes tudósítást nyújtani.
RG65-s hajója van-e valakinek itt a fórumon?
Üdv.: 8)
-
Üdv.
Nekem van!!! Egy gyakorló csibor,egy meg most vár fényezésre.
-
Szia Szakics!
Én is építek 65 cm-es hajókat, van már pár darab.
Örülök, hogy elkezdted Walrusz építését, egy kicsit fokózni kelenne a tempót.
A hajó építésről már válltottunk E-mail-t, a véleményem változatlan.
A miskolci modellező klubban biztosan találsz kollégát, aki szíívesen ad tanácsokat
a fa megvédésére a viztől.
Várom a tudósítást a hajó építésről.
Üdv. feco1
-
Üdvözlet Mindenkinek!
Elnézést az előző hozzá szólásomban összekevertem a Csibort és a Walruszt.
Természetesen Szakics Csibort épít.
Üdv.feco1
-
Nem baj,csak hajó legyen és usszon!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Nekem kész az RG-65 Laerke, és jópár Csibor is készült, nomeg egyéb RG-65-ök, Sry mester fórumán utánanézhettek a mezőnynek. Ideje, hogy jövőre egy osztállyá szerveződjünk.
Üdv, Tibu
(https://lh4.googleusercontent.com/-B3yThzUcRrY/Ttec4lzqWPI/AAAAAAAAAz8/N7pkmvF2hr8/s800/Laerke21_%252520018k.jpg)
-
Egy ilyen hajó építését szívesen nyomon követném... ;)
Szép. :o
-
Szia,
Sry mester fórumán leírtam a komplett építést, megtalálod.
Üdv, Tibu
-
Gratulálok a hajóidhoz, az enyém sajnos lassan készül. Hetente csak 2 alkalommal van klub foglalkozás 2 óra hosszan. A bordák lassan kész. Akkor lesznek képek is. A környéken sajnos a hajómodellezés gyakorlatilag nem létezik. De ettől függetlenül építgetem a hajómat.
Üdv.: 8)
-
Nekem kész az RG-65 Laerke, és jópár Csibor is készült, nomeg egyéb RG-65-ök, Sry mester fórumán utánanézhettek a mezőnynek. Ideje, hogy jövőre egy osztállyá szerveződjünk.
Üdv, Tibu
Jól mondta Tibu!
Ideje, hogy jövőre egy osztállyá szerveződjünk
Nagyon sok 65-ös hajó készül, talán még az MM-nél is több van már. Ráadásul ennek az építése a legjobban dokumentált az elkészítése viszonylag egyszerű, olcsó anyagokat igényel és teljes értékű, remek hajók ezek.
Gondolom az RG-65 az osztály jelölése, a TT-65 pedig egy típus neve (TiszaTó - 65) ....de ebben nem vagyok biztos, ezért aki ért hozzá, tegye ezt helyre.
-
Néhány kép az RG-65-ről, amolyan kedvcsinálónak:
http://rg65.free.fr/album/
-
Szakics,
A heti 2 óra kicsit kevésnek tűnik. Persze könnyen beszél az, akinek egy garázsnyi helye van (az autó persze az utcán parkol). Nem értem, miért nincs felétek nagyobb élet, hiszen közel a Mályi tó, lehetne hasítani.
Üdv, Tibu
Egy kis sárgító:
(https://lh6.googleusercontent.com/-C6gQwKbrQ7U/TwrGJmIpjgI/AAAAAAAAA6A/I3Y14-1Ko9Y/s800/Legend_build_9_%252520010k.jpg)
-
Nekem kész az RG-65 Laerke, és jópár Csibor is készült, nomeg egyéb RG-65-ök, Sry mester fórumán utánanézhettek a mezőnynek. Ideje, hogy jövőre egy osztállyá szerveződjünk.
Üdv, Tibu
Jól mondta Tibu!
Ideje, hogy jövőre egy osztállyá szerveződjünk
Nagyon sok 65-ös hajó készül, talán még az MM-nél is több van már. Ráadásul ennek az építése a legjobban dokumentált az elkészítése viszonylag egyszerű, olcsó anyagokat igényel és teljes értékű, remek hajók ezek.
Gondolom az RG-65 az osztály jelölése, a TT-65 pedig egy típus neve (TiszaTó - 65) ....de ebben nem vagyok biztos, ezért aki ért hozzá, tegye ezt helyre.
Az RG-65 a nemzetközi osztály jelölése. Fő szabály, hogy a hajó hossza 65 cm, és a vitorlafelület 0,225m2, egytestű. A többi nagyjából szabadon választott. A TT-65-öt Sry mester találta ki, hogy nekünk is legyen saját kategóriánk. Legjellegzetesebb példája a Csibor. Tudtommal kielégíti a nemzetközi előírásokat is. Aki rajtszámot is kért, az eddig 34 hajó. Ezen felül is épült jópár. Ebből már lehet valami.
Üdv, Tibu
-
Úgy értettem, hogy 34 db RG-65, ez vegyesen Csibor és más típusok, pl. JIF, Laerke, stb.
Üdv, Tibu
-
Tibu!
Ezek szerint már "csak" azt kell kideríteni az osztályba rendeződésnél, hogy a nemzetközi RG-65 előírásait mennyire lehet ráhúzni a TT-65 ös típusra.
Vagyis, mint az F5-E versenyeken indulhatnak az IOM szabályok szerint (is) felmért hajók, mert a szigorúbb előírásai miatt belefér az Einméter szabályai adta keretekbe. Viszont az F5-E nem indulhat IOM versenyen.
..........Ezért is javasolta Belo, hogy ha épít valaki egyméteres hajót érdemesebb IOM -nek megfelelőt készíteni. Persze Feco1-nek is igaza van, hogy itthon ez nem feltétel, mert itt F5-E versenyeket rendeznek. 1 kivételtől eltekintve, mikor a Lágymányosi Öbölben egyszerre versenyzett, de külön lett értékelve a két hajóosztály.
A lényeg, olyan osztályelőírás kell, hogy a lehető legtöbb 65 cm vízvonalú hajó beleférjen és versenyezhessen. Csak aki volt már versenyen, az tudja mennyire élvezetesebb így mintha egyedül vitorlázna.
-
Szia,
Ez itt teljesül, mert nagyon megengedőek a szabályok.
Millió típust lehet találni Interneten, tervekkel együtt. Első hajónak viszont talán a Csibor a legalkamasabb, mert nagyon részletes és pontos az építési leírás (többek egybehangzó állítása szerint, én személyesen nem ezt építettem meg).
Kicsit utánanéztem a szabályokanak és a névnek is, tévedtem a névadót illetően, a TT-65-öt Feco1 kolléga adta, a Tisza-Tó alapján. Itt lehet utánanézni:
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=739&postdays=0&postorder=asc&start=0
A szabályok is itt vannak leírva, emlékeim szerint egyezik az RG-65 nemzetközi szabályzatával.
Tehát a TT-65 egytestű, 65 cm hossz+-1 cm, 1 cm kötelező gumiorr, max. magasság a tőkesúly aljától a fedélzett tetejéig 35 cm, Egy kormány és egy tőkesúly használható (az adott versenynapon). A vitorlafelület 0,225m2, a vitorla alaphelyzetben nem nyúlhat túl a hajó körvonalán. Árbóc magasság max 110 cm, a rudazat átmérő nem lehet több. mint 12mm. Két rádiócsatorna használható, egy a kormánynak és egy a vitorláknak.
A nemzetközi szabályzatban néhány apróbb eltérés található,de ez egyenőre minket nem fog zavarni a versenyzésben.
-
Akinek megy az angol, annak ideteszem a nemzetközi linket is:
http://www.rg65.com/portal/reglas.php?idioma=en
-
Kicsit utánanéztem a szabályokanak és a névnek is, tévedtem a névadót illetően, a TT-65-öt Feco1 kolléga adta, a Tisza-Tó alapján. Itt lehet utánanézni:
Nos, ezt én is "benéztem". Sajnos Sry-nek tulajdonítottam az eredetét a TT-65-nek, pedig az erre érdemes:
Feco1
Elnézést kérek!
-
Sziasztok!
A TT 65-ös hajók népszerűsítésének érdeme SRY mesteré.
Nélküle és a modellező társak nélkül nem készülhetett volna ennyi 65 cms-es hajó.
A 65 cm-es hajó osztályt olyan tempóban szervezitek, hogy bele szédülök.
Szerintem el kellene dönteni, hogy mit is akarunk.
Nekem a javaslatom, hogy 65 cm-es hajókat építsünk és ezekkel szervezzünk versenyeket találkozókat.
Ha egy nemzetközi hajó osztályhoz csatlakozunk, az egy csomó kötöttséggel jár.
Egyik ilyen fő kötöttség precíz osztály előírás.
Az előírásnak csak akkor van értelme, ha azt betartják.
A betartáshoz és betartatáshoz szervezet kell, ami felméri a hajót, vitorlát stb, hogy megfeleljen az osztály előírásnak.
Ez mind pénzbe kerül.
Javaslatom, hogy olyan előírásokat készítsünk, aminek betartatásához nem kell szervezet, ránézésre is meg lehet
állapítani, hogy ilyen hajót képzeltünk.
A cél vitorláshajó modellezés és a találkozás jókat beszélgetve, némi versengéssel fűszerezve.
-
Szakics,
A heti 2 óra kicsit kevésnek tűnik. Persze könnyen beszél az, akinek egy garázsnyi helye van (az autó persze az utcán parkol). Nem értem, miért nincs felétek nagyobb élet, hiszen közel a Mályi tó, lehetne hasítani.
Üdv, Tibu
Szia Tibu
Hát rendesen sárgultam! Már annak is örülnék, ha fele annyi helyem lenne mint neked. Hát a háttérben figyelő esztergától egy elhaló halálsikoly hallattam.
Én 55m2-ren lakom a családommal ötöd magammal. A Walrusz építésénél is közelharcot kellett vívnom az asszonynéppel a konyha asztalért. De a Csibor már sajnos nem fér el( nem tudnám a a szerelő fát biztonságosan tárolni). Így marad a klub heti 2x2 órában.
Hogy miért nincs nálunk hajós modellező élet? Jó kérdés. Okot sokat lehetne felsorolni kezdve a pénztelenséggel, alapanyag hiányon át, fásultságig. Sokat beszélgettünk mi is egymásközt. S arra jutottunk hogy talán az a legnagyobb baj, hogy nincs egy intézmény vagy cég aki felkarolná a hajó modellezés ügyét. Aki időt és helyet biztosítana arra hogy a mai tizenéves fiatalok láthassák, kipróbálhassák a technikát. Kedvet kapjanak rá. Van M-Tapolcán egy csodálatos tavunk, nem túl nagy de lassú hajó modelleknek ideális volna. Sajnos a városvezetés az elmúlt 20 évben mindent elkövetett annak érdekében, hogy még a gondolatát is elvessük a hajózásnak,a versenyzésről nem is beszélve!
Üdv.: Szakics 8)
-
Folytatva a gondolatot.
A fent leírtaknak hátrányai is vannak:
Nem mehetünk a hajókkal nemzetközi versenyre.
Nem lesz egységes az osztály technikai előnyökre lehet szert tenni, nem a vitorlázás tudás dominál.
Tehát ez egy 65 cm-es osztály lenne, aminek legfőbb előírása, hogy a hajó 65 cm hosszú és egy testű legyen.
Egyéb előírásokkal is bővíthetjük, de nem írjuk elő a vitorla felület nagyságát, súlyt, a tőkesúly helyzetét stb.
Tehát modellezhetünk kedvünkre, készíthetünk hajókat, fejleszhetünk.
Egyelőre ennyit persze még számtalan gondolat foglalkoztat.
Üdv. feco 1
-
Hy Szakics !
Idézlek: Hát a háttérben figyelő esztergától egy elhaló halálsikoly hallattam.
Lehetséges, Sőt, Ahol a háttérben egy fúró marógép áll ott nem lehetetlen
az eszterga. Szerintem kötelező. ;D ;D ;D ;D
-
Lehetséges, Sőt, Ahol a háttérben egy fúró marógép áll ott nem lehetetlen
az eszterga. Szerintem kötelező. ;D ;D ;D ;D
Látod Lacibá odáig már el sem láttam. Szégyenlem magam a csőlátásomért.
Szerdán teszek fel a hajóról képet.
Üdv 8)
-
Sziasztok,
Mindkettőtöknek igaza van, bal oldalon az eszterga, középen a fúró-maró.
Bocsesz a dicsekvésért, nekem is közel 40 évembe került, míg így felszereltem magam.
Az RG-65 építésnél keményen ki is használtam mindkét gépet. Szakics gondolatmenetét folytatva jó lenne egy támogató cég, mondjuk megfelelő gépparkkal is, amit néha használni is lehetne. Ez manapság hiú ábránd. Az alapanyag nem lehet gond, Interneten minden beszerzhető elfogadható áron, és a szállítás sem sok, főleg ha pár hajónyi anyagnál sikerül összefogni, és közösen rendelni. Külföldről sem elérhetetlen már az anyag, pl. Hobbyking, stb. A profik is itt vásárolnak. Anyag beszerzési forrásokban szívesen segítek, de a fórumokon körülnézve is sok ötletet lehet találni (persze mikor kezdtem a hajóépítést, és is onnan csóreszoltam a jó beszerzési forrásokat).
Üdv, Tibu
-
Lehetséges, Sőt, Ahol a háttérben egy fúró marógép áll ott nem lehetetlen
az eszterga. Szerintem kötelező. ;D ;D ;D ;D
Látod Lacibá odáig már el sem láttam. Szégyenlem magam a csőlátásomért.
Szerdán teszek fel a hajóról képet.
Üdv 8)
Óriási elnézést :-[ Feribá a név tévesztésért csak már késő volt és az asszony is sürgetett hogy menjek már aludni. Még egyszer elnézést!
tibu nem vettem dicsekvésnek a gépeket mivel gondolom a hajó volt a kép témája. Az anyagbeszerzést azért írtam, mert szinte mindenki ezzel kezdi mikor kérdem : Miért nem raksz össze pl. egy Walruszt? A következő kifogás drága, majd nincs rá időm. De a tahóvilágról napra készen mindent tud!
Üdv.:Szakics 8)
-
Csak az ASSZONY sürgetése miatt !
Láttam bent, hogy ugyancsak bűvölted a bordákat.
-
Üdv mindenkinek.
Na itt is zajlik az élet.Tennék néhány megjegyzést:A legutobbi lágymányosi kékszalag turán 40 hajónál többen indultak!!!!! Igaz egy jó részük MM hajó volt. Osztályá szervezést meg ne nagyon erőltessük,mert ha itt megjelenek a vérprofi épitők,versenyzők az amatőrőknek meg végük, ez nagy csapás lenne a lelkes csapatra. Plussz vonzaná a profit orientált egyéneket amiből előbb vagy utobb csak veszekedés lesz (egy pár ilyen dologba már résztvettem igy köszönöm nem kérek belőlle!) maradjon tisztán amatőr kategoria,Beló már felismerte ennek a jelentőségét,kezdő utánpotlás más kategoriáknak,ajánlani tudom a Tavaszi reggatát az öbölben főleg a verseny kiirást.
-
Szakics. Ha lehet akkor a borda anyagáról, megmunkálásról /bűvölés, szekatura/ is
mondjál valamit. Az enyém 4 vagy 5 mm vastag lesz.
Várom a képeket. Használd az Rcpilotot.
Üdv.:
-
Sziasztok
Na képet ma nem sikerült készíteni, elbeszéltük azt időt Poszeidon-nal. A bordák anyagában eltértem SRY terveitől. Főképp költségcsökkentés miatt, import 3 mm-s rétegelt lemezből készült (a la gyümölcsös láda). Az egyes borda híján kész vannak a bordák. Hétfőig szünet. Holnap megyek a sebészemhez, ki fog derülni kell-e a térdemet bicskázni. Ha vágják, néhány hét szünet lesz a folytatásban.
Üdv.: Szakics 8)
-
Üdv.
Csak egyre vigyázzatok a hajótest üres súlya 300g nál ne legyen több.
-
Arra vigyázok, nem nehéz a borda anyag, de a közepét így is kivágom-könnyítem. A merevségre azért ügyelek. A balzához képest így is elég erős-merev. ;) De köszi az infót! Majd figyelni fogok rá.
OFF:A bicskázásomat elhalasztották március közepére, akkora kaptam időpontot. Na haljátok, csúcs az egészségügyünk. Még jó hogy nem rákra vizsgálnak, műtenek. Biztos nem érném meg a kezelés végét.OFF vége.
Üdv mindenkinek 8)
-
Sziasztok
Valami elkezdődött Miskolcon, remélem a tavaszra már úszni fog!
(http://www.rcpilot.hu/users/2399/12574/b_201201171547492082.jpg)
A neve : Tüske HUN67
Remélem lesz majd a jövőben olyan akinek a szemében lesz! Persze csakis jó értelemben!
Üdv.: Szakics 8)
-
Ügyes !
Jó építést hozzá. :)
-
Köszi, te nem dolgozol valamin?
Üdv 8)
-
Sajnos a vitorlázáshoz lövésem sincs. De a tolóhajón gondolkodom. Rajzom van az elektronika is megvan mindössze idő és elhatározás kérdése...
-
Látom behoztad a sólyádat a műhelybe !
-
Szia Fbrungel
Muszáj volt A család kitiltott otthonról, mondván nincs itthon hely.
Ma jössz be klubba?
Szakics
-
Sajnos nem tudok bemenni.
Beszéltem Posseidonnal.
-
A Csíborok nagyon jól szerepeltek a mai Budapest, Városligeti tavi versenyen!
Fújt a szél rendesen, meg forgott is, a Mánia mégis mindig az élmezőny körül sündörgött.
Üdv, Tibu
-
(http://www.rcpilot.hu/users/2399/12574/b_20120126123502471.jpg)
Tegnap végre helyére került az összes borda.
(http://www.rcpilot.hu/users/2399/12574/b_20120126123502366.jpg)
S felkerült a fenék lemez is. Nem akartam gombostűvel össze össze lyukazgatni, ezért lesúlyoztam míg a ragasztó szárad. Hétfőn folyt.köv.
Üdv.:szakics 8)
-
Szia szakics!
Nagyon jól haladsz a csiborral! ;)
Már a hajós talin remélem látjuk siklani a vízen.... ;D
Várjuk a folytatást. :D
-
Én is remélem. De addig még sok víz le fog folyni a színván.
Üdv 8)
-
Tegnap megint haladtam 1 kicsit.
(http://www.rcpilot.hu/users/2399/12574/b_201201311024272816.jpg)
A jobb oldal palánk ment fel.
(http://www.rcpilot.hu/users/2399/12574/b_201201311024273659.jpg)
S a bal oldalról.
(http://www.rcpilot.hu/users/2399/12574/b_201201311024261990.jpg)
A többiek keze alatt is ég a munka.
Szerdán felkerül a másik oldali palánk, Hétfőm befejezem a palánkozást. Ez a terv.
Nincs valakinek véletlenül olyan színesfém hegesztő vagy lakatos ismerőse aki keményforrasztással foglalkozik? Pontosabban 3mm átmérőjű rézhuzalból kellene kb. 10cm.
Üdv.:Szakics
-
Szia, en OBI-ban vettem 1m-t, 3 mm-es sargarez rud
-
Köszi de sajnos nálunk nem tartanak ilyesmit. Legalább is nekem ezt mondták. De tegnap sikerült keríteni 1 szál 4mm rézpálcát. már csak el kell véknyítatnom. Ha sikerül, jövőhéten már lesz tönkcsövem.
Üdv.:Szakics
-
Kedves Szakics !
Mikor lehet majd megcsodálni a vitorláshajódat úsztatás közben ?
üdv Poseidon.
-
Hali Mindenkinek !
Szerintem csak jövőre, kora tavasszal hínármentes vízen.
Titkon reméltem, hogy a talira elkészül. /Tavirózsa veszély, látható volt/
Poseidon légy türelemmel Eme Földi Halandó iránt. 8)
A Türelem Csíbort Terem ! :)
-
Kedves fbrungel Barátom !
Nem jól látod ezt a kérdést. Szerintem azért nem láttuk a találkozón a Csíbort úszni,
mert nem volt megfelelő szél energia. Be kell látnod a vitorláshajó szél nélkül nem halad !!!!!!
üdv Poseidon.
-
Kedves POSEIDON Barátom !
Akkor SZAKICS kollégánk nagyon jól álcázta magát. :P
De az is lehet, hogy sokat romlott a szemem és a memóriám !! >:(
Üdv. JAJ nekem ! ;D ;D
-
Szia Szakics !
Mi van Kolléga, nagyon csendben vagy . Jó lenne Veled értekezni, de nem merlek zavarni,
mert lehet még a nyári pihenődet töltöd.
Szólj már valamit !!!!!
üdv Pos....n.
-
Szia SZAKICS !!
Informátoraim szerint TE és családod Lakodalomba voltatok a napokban !!! ;D ;D
Üdv.
-
Üdv.
Akad ezen a cimen némi nézni való számotokra :https://picasaweb.google.com/101102856573507426026/RcHajok02?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/101102856573507426026/RcHajok02?authuser=0&feat=directlink)