Borsodi RC Modell Fórum

Hajómodellezés => Vitorlás hajók => A témát indította: batali - 2011. December 20. - 16:56:14

Cím: Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2011. December 20. - 16:56:14
Tisztelt RC vitorlás hajó modellezők!

Először is szerintem ez a modellezés nagyon jó szórakozás. Úgy mint modellezés, mint szórakozás, úgy is mint versenyzés.

Néhány éve látom, csak mi történik az RC vitorlázás ügyében, de a lényeg, nagyszerű embereknek nagyszerű hobbija ez.

Kristályosodik, hogy milyen kategóriák is lettek, lehetnek életképesek. … nagyság szerint.

1.)  F5-10R

 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_201112191311136229.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_201112191311136229.jpg)

………………Sajnos ez egy nagyon drága,  és azt gondolom kevesek által megengedhető, megfizethető kategória. Persze, ebben a kategóriában elindulhatnak az F5-M és F5-E/IOM osztályú hajók is, s talán ebből adódik egy lehetséges fejlődési, vagy verseny-rendezhetőségi út is. Tovább ezt nem elemezném. Nem is értek hozzá, és nem is akarnék állást foglalni.

2,) F5-M ….

 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_20110718913176291.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_20110718913176291.jpg)

……………olyan ez mint az autóversenyeknél a  Forma 1 .  (Csúcs. Bár nagyon drága, viszont  jóóó )

3,) F5-E/ IOM ….

 (http://rcpilot.hu/users/837/9855/s_20110713651568901.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9855/b_20110713651568901.jpg)
………………  a kedvencem (nekem). Hiszen még megfizethető” kategória",  mégis nagyon komoly, nemzetközi szintem is működtethető hajóosztály. Kérem, ne tartsa senki elfogultságnak, de ez lehet a legelterjedtebb, mégis talán legracionálisabb elveken nyugvó hajóosztály itthon.

4. )LÖK ……… vagyis a Lágymányosi Öböl Kerülési osztály.

 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_20111115844103491.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_20111115844103491.jpg)

……………… szerintem egy remek ötlet a létrehozása. Azért  remek, mert azok, akik modellhajót építenek, vesznek, terveznek, esetleg valamilyen újdonságon kísérleteznek, …. Nos, Nekik is van vagy legalább lehet egy lehetőségük a hajóik, gondolataik kipróbálására verseny körülmények között.

 5.)RG65


..  ennek a hajóosztálynak, hajótípusnak nagyon nagy népszerűséget kivívó SRY (Surman Zsoltnak)  jár a köszönet, hiszen  nagyon sokat köszönhet az RC vitorlásmodellezés NEKI. Megjegyezném: amennyiben a hátamra raknának annyi cementtel teli zsákot, ahány RG65 osztályú hajót készítettek az Ő útmutatása alapján….. talán nem volna olyan jó nekem. Sajnos még az osztály  kormányosainak kell fejlődni, de ez nyilvánvalóan  már csak idő kérdése.

6.) MM.

 (http://rcpilot.hu/users/837/11050/s_201109301503517033.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/11050/b_201109301503517033.jpg)

 A Micro Magic osztály,- bár külhoni találmány és a profit se itthoni, ha jól gondolom – elképesztően népszerűvé vált. Nyilvánvaló az oka: megfizethető hardver, egyenlő esélyek, a legjobb kezdő hajóosztály.  Exponenciálisan nő a tulajdonosok és a versenyzők létszáma, komoly tapasztalattal, múlttal rendelkező hajósok is ringbe szálltak a versenyek során. Nyilván ebben elévülhetetlenen érdeme van az hajóosztály itthoni elterjesztőjének   Beliczay Péternek  (belo)


Remek ötletnek tartom , hogy a szabályok pontos ismertetése  is kezd közkinccsé válni.  A kezdőknek bizony nagyon nagy gond, merre is kell menni, kinek és mikor kell előnyt adni, minek van a pályán az hülye izé, ( bolya) , merről is kellene megkerülni. Azért valljuk be,  átkelve egy városon jó dolog ha mindenki betartja a KRESZ-t. Nem csak kötelez a szabály hanem véd is.

Nagyon fontos megemlíteni Csóka László (HUN22) és ifj. Csóka László (HUN23) nevét, akik az RC vitorlázásról kezdtek egy áttekintő sorozatot bublikálni.

Szerintem valahogy még az RC vitorlázással kapcsolatos  kommunikációt kellene egy fórumra, honlapra, vagy tudom is én hova és milyen módon rendezni és akkor jönne, jöhetne az aranykor.

Szerintem akinek van  kedve, kísérje ezeket a történéseket figyelemmel.
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2011. December 21. - 09:36:22
Rádióirányítású vitorlás hajómodellek működése
Szerző:
Csóka László


2011. 11. 24. - Modellvitorlázás

Tapasztalatom szerint a versenyek során sok érdeklődőt vonz a látványos esemény. A nézők között mindig vannak, akik megszólítják a versenyzőket és különböző kérdéseket tesznek fel.
Természetesen a helyszínen mindenki megkapja a választ, de sokan nem akarják zavarni a résztvevőket, vagy nincs olyan szerencséjük, hogy egy verseny színhelyén találják magukat. Bőven akadnak akik valahol, talán éppen ezen a felületen olvastak a modellvitorlázásról, és szeretnének többet tudni a részletekről. Gondoltam egy nagyot, és elhatároztam, hogy indítok egy „nyílt végű" sorozatot (azért „nyílt végű" mert a net interaktivitását kihasználó olvasók kérdéseire következhet folytatás).

I.Rész  Az irányító berendezés

A modellvitorlázó versenyzők rádióirányítást alkalmaznak. Egy ilyen berendezés alapvetően három fajta fő egységből áll. Rádióadó, rádióvevő és szervók.

Rádióadó

Ezen egység segítségével lehet irányító jeleket küldeni vezeték nélkül a hajó modellhez. A gyártók sokféle készüléket forgalmaznak, az eligazodáshoz a főbb jellemzők ismerete szükséges.
1. A rádió frekvencia
Magyarországon a 27, 35 és 40 MHz frekvenciák meghatározott tartományai engedélyezettek pontos adatok az MMSZ honlapján találhatók http://www.modellsport.hu/aktualis/frekvenciak.pdf Az utóbbi években gyorsan terjednek a 2,4 GHZ frekvenciát használó berendezések, mivel ezeknél nincs szükség az egyes készülékek szelektivitását biztosító kristály egyeztetésre. A 27, 35 és 40 MHz frekvenciákat használó berendezések esetén a zavartalan egy időben történő működés feltétele, hogy minden versenyző a frekvencia tartományon belül más frekvenciát biztosító kristályt helyezzen a rádióirányító berendezésébe. A versenykiírások általában tartalmazzák a minimálisan szükséges csere kristály mennyiségét. A kormányosi értekezleten hirdetik ki, kinek milyennel kell versenyeznie.
2. Csatornák (működtető funkciók) száma
Két csatornás berendezéstől akár harminc csatornásig választhatunk, bár a mi esetünkben nem szükséges hat-kilenc csatornánál több. Az első négy csatorna két botkormányhoz van rendelve, míg a többi kapcsolók és forgató gombok működtetésével érhetők el. A csatornák száma határozza meg, hogy egy adott modellen milyen funkciókat irányíthatunk távolról (kormányzás, vitorlák állítása, stb..)
 

Rádióvevő

Ez az alkatrész fogja fel és továbbítja az adó által küldött jeleket a szervók felé. Fontos, hogy azonos frekvencián működjön, mint az adó, viszont nem lényeges, hogy azonos mennyiségű csatorna kezelésére legyen alkalmas. Vagyis, egy tíz csatornás adóval minden gond nélkül irányíthatunk egy pl. három csatornás vevővel szerelt modellt, azonos kristálypár és moduláció esetén, eltérő gyártmányoknál is. A 2,4 GHz berendezéseknél nem ilyen egyszerű a helyzet, vagy csak saját adóját, vagy meghatározott típusú adókat lehet összhangba hozni.

Működtető szervók

Ezek azok az egységek, amelyek a vevő által érzékelt jelet az adó kezelőszervének elmozdulásával arányos fizikai elmozdulássá alakítják. A tokozáson belül van egy elektronika, amely a beépített villanymotort vezérli. A villanymotor forgását egy többlépcsős fogaskerék áttétel viszi át a tokozáson kívüli elforduló karra. A szervóknak nagyon sok változata ismert, különböznek nagyságukban, nyomatékukban, az elfordulás szögében, a sebességükben, a fogaskerekek anyagában, stb.. A szervók egy speciális csoportját képezik a vitorla szervók, amelyek több fordulatos csörlőként működnek, arányosan az adókar elmozdulásához, a vitorla behúzó kötelek szándékunk szerinti mértékű állításához.
 
 
Áramforrások

Általában akkumulátorokat használunk a gazdaságosabb üzemeltetés érdekében, de a berendezések elemekkel is működtethetők. Az adókban általában nyolc darab AA méretű áramforrásnak van hely. A vevőkhöz négy vagy öt cella szolgáltatja az áramellátást. Lehet használni lítium akkumulátorokat is azonban ezek a vitorlás hajósok körében még nem elterjedt megoldások.

Kapcsoló

A vevő feszültségmentesítésére használatos. Vízmentes változatot célszerű esetünkben alkalmazni.
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2011. December 21. - 09:40:55
II. rész  A hajómodellek működése.
Szerző:
Csóka László

2011. 12. 17. - Modellvitorlázás
A hajótest és a hozzá kapcsolódó részek. (uszony, tőkesúly, kormány)
Az általunk versenyzésre használt vitorlás hajómodellek, hasonlóan más tőkesúlyos vitorlás hajókhoz, a hajó oldalcsúszást csökkentését segítő és stabilitását biztosító uszonyos tőkesúllyal (angolul: fin keel, németül: fin kiel) és a kormánnyal kiegészített hajótestből és a rudazatokkal ellátott vitorlázatból áll.
 
Hajótest:

Csak egytestű versenykategóriák vannak ma Magyarországon.
Anyaga
A hajótestek sokféle anyagból készülhet, kivéve azon osztályokat, ahol bizonyos anyagok felhasználása nem engedett, vagy csak a gyári kivitel használható.
F5-10 és F5-M hajótestek anyagára nincs előírás. A jelenleg nemzetközi szinten használt hajók karbon, kevlar vázanyagokat tartalmazó epoxi alapú vákuumozott és hőkezelt technológiával készített műanyag szerkezetek. Ez az elkészítési mód biztosítja jelenleg a megfelelő szilárdság mellett a legkisebb súlyt, ezért alkalmazzuk.
Az F5-E az IOM osztályú hajómodelleknél Karbon és kevlár nem alkalmazható, ezért üvegszál vázanyagú műanyag vagy faépítésűekkel találkozhatunk. Ez az előírás kisebb költségek érdekében született, hogy a kezdő versenyzők is elérhető építési illetve vásárlási ráfordítással juthassanak hozzá.
A Micro Magic vagy MM osztály nálunk elfogadott nemzetközi szabályai, csak a gyár által készített műanyag lemezből vákuumformázott hajótestet engedélyezi. Ez a legolcsóbb és leginkább egységes hajóosztály jelenleg.
Méretei
F5-10 kategória részére nincs méretre vonatkozó előírás, hanem egy képlet határozza meg a vízvonalhoz viszonyítva az alkalmazható vitorlafelületet. A képlet a fordított arányosság elvén van kidolgozva, vagyis hosszabb vízvonalhoz kisebb vitorlafelület tartozik. Itt tehát az átlagosan ideális arány megtalálása a hosszabb távon célravezető.
F5-M hajótest hossza 127 cm, az F5-E és IOM hosszmérete 1 m (ebből alakult ki az osztály neve, németül Ein Meter Klasse, míg angolul International One Metre)
MM 53 cm, azonos szerszámban készítve gyárilag.
 
Uszony (fin)

A szállítás miatt kiszerelhető, de egy verseny során, nem elmozdítható megoldásúak.
Anyaga
Az uszonyok anyaga és alakja csak az MM kategóriánál kötött, mivel csak a gyári fröccsöntött alkatrész használható. A többi hajóosztálynál karbon, kevlár epoxi anyagok felhasználásával készül.
Méretei
A mélységük a gerinctől mérve F5-E és IOM (egyméteres osztályok) esetén 38 illetve 36 cm-nél nem lehet több, míg F5-M és -10 esetében nincs korlátozás, az általánosan jelenleg használt 61 cm mély a gerinctől számítva. Azért ez elég komoly arány, ha a hajótest hosszához mérjük!
 
Tőkesúly (bulba)

A tőkesúlyra a legfontosabb előírás, hogy fajsúlya nem lehet nagyobb az óloménál. Általában elnyújtott csepp alakúak a kis hidrodinamikai ellenállás elérése végett. E és IOM hajóknál 2,2-2,5 kg M kategóriánál 3-3,5 kg 10-es osztálynál kb. 3,5-4 kg. MM bulba uszonnyal 380-420 g között szabályos.
Kormány
Csak az MM osztálynál van különösebb korlátozás, mivel csak a gyári kormányok alkalmazhatók. A többi kategóriánál az egyetlen előírás, hogy nem lóghat a hajótesten túl. Anyaguk hasonló az uszonyéhoz.
 
·   Kapcsolódó cikk: Hajómodellek működése I. rész.
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: feco1 - 2011. December 21. - 18:38:13
Tisztelt batali!
Tetszik a sorozat amit elinditottál biztos folytatod majd.
Jó lenne egy olyan csoportosítás is, hogy melyik hajóosztályt, milyen
szervezet szervezi.
Arra gondolok, hogy például NAVIGA szervezi az
F5-10 R
F5-M
F5-E
versenyeit, stb.
Üdv.feco1





Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: feco1 - 2012. Január 01. - 16:15:59
Tisztelt batali !

Mint írtam tetszik a sorozat amit elindítottál,de néhány dologról más a véleményem.
Már elkezdtem,hogy vannak hajók melyek a NAVIGA szervezésében versenyeznek.
A NAVIGA egy világszervezet melynek tagja a Magyar Modellező Szövetség (MMSz).
Az MMSz-nek a modellező klubok  a modellező kluboknak pedig mi a modellezők.
Ezeken a versenyeken csak MMSz tagsággal lehet részt venni általában.
Tehát nem keverendő össze a F5-E hajó az IOM hajóval, mert nem a fenti társaságban 
 tartozik.
Beliczay Péter írja a hazai IOM osztály történetében, hogy nálunk hivatalosan nincs is ilyen osztály.
A másik további nem egyet értésem:
LÖK mint írod a Lágymányosi Öböl kerülési osztály.
A LÖK rövidítés a Lágymányosi Öböl Kékszalagját jelenti.
Történetéről szintén Beliczay Péter írásaiból lehet hitelesen tájékozódni.
Nekem a nevéből következik, hogy nem osztály, hanem különböző tipusú hajók versenye.
A  nagy fájdalmam az, amit az RG 65 alatt írtál, de azt majd legközelebb.
Üdv. Feco 1
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Január 02. - 08:38:36
Tisztelt batali !

Mint írtam tetszik a sorozat amit elindítottál,de néhány dologról más a véleményem.

Tisztelt Feco1!
A fórumnak, többek között ez is a célja, elmondani a saját véleményünket. Köszönöm a segítségedet az RC vitorlázás népszerüsítésében.

Már elkezdtem,hogy vannak hajók melyek a NAVIGA szervezésében versenyeznek.
A NAVIGA egy világszervezet melynek tagja a Magyar Modellező Szövetség (MMSz).
Az MMSz-nek a modellező klubok  a modellező kluboknak pedig mi a modellezők.
Ezeken a versenyeken csak MMSz tagsággal lehet részt venni általában.
Tehát nem keverendő össze a F5-E hajó az IOM hajóval, mert nem a fenti társaságban 
 tartozik.
Beliczay Péter írja a hazai IOM osztály történetében, hogy nálunk hivatalosan nincs is ilyen osztály.

Itthon volt úgy , hogy a két osztály egy versenyen indult. Pont Belo kezdeményezésére.

A másik további nem egyet értésem:
LÖK mint írod a Lágymányosi Öböl kerülési osztály.
A LÖK rövidítés a Lágymányosi Öböl Kékszalagját jelenti.
Történetéről szintén Beliczay Péter írásaiból lehet hitelesen tájékozódni.
Nekem a nevéből következik, hogy nem osztály, hanem különböző tipusú hajók versenye.

Ezzel viszont teljesmértékben egyetértek!

A  nagy fájdalmam az, amit az RG 65 alatt írtál, de azt majd legközelebb.
Üdv. Feco 1

Természetesen nagyon érdekel az RG65 hajókkal kapcsolatos  pontosításod. Gondolom ezeket meg is osztod majd a fórumozókkal. Az már a hab lenne a tortán ha ezt, egy külön topicban gyűjtenéd, hogy könnyebben megtalálják akiket ez a típus érdekel.

Megjegyzem: semmiféle bántó szándék nem vezérelt a hozzászólásaimban!
Sokkal  inkább a modellezés RC vitorlázás részét szeretném másokkal is megismertetni, mivel az egy csodálatos dolog, csak (még) kevesen ismerik.  :)
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: feco1 - 2012. Január 02. - 16:11:04
Tisztelt Fórumozok!
Remélem batali és az én írásaimból látszik, hogy egy cél érdekében írunk a fórumba.
Mind a ketten egy vízparton állunk, csak egymástól néhány lépésre,
így más látószögből látjuk ugyanazokat a hajókat.
Én úgy gondolom, hogy ez nem baj a lényeg, hogy ott állunk a vízparton.

Az RG-65-ös hajó osztály hazánkban hivatalosan nem létezik.
Amit batali fórumozó társunk írt az RG 65 alatt az némi korrekcióraszorul.
SRY (Surman Zsolt) fórumán létezik egy topic
CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell cimmel.
Tehát ez a hajó nem RG-65-ös, hanem TT-65-ös.
Bővebbet http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=773
Lehet olvasni.
Hogy mi az a TT-65-ös az itt olvasható:
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=739
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Január 02. - 17:14:22
Egy , általam tisztelt és elismert verseny modellezőt ( sailor )idézek:

Az ismertetés, elsősorban nem a már megfertőzött gyakorló modellezőknek szól, hanem azoknak a vitorlázóknak, vagy csak vitorlázással szimpatizálóknak, akik semmilyen ismerettel nem rendelkeznek a témában, azzal a nem titkolt céllal, hogy kedvet kapjanak ehhez a területhez is. Természetesen megfelelő érdeklődést tapasztalva, az áttekintő ismertetés után részletekre is kitérek majd, de az első, hogy az olvasók egy általános áttekintéssel rendelkezzenek a témában.

Örülök, hogy olvassátok az írásaimat.


Ehhez nem tudok és nem is akarok hozzátenni, ezt Ő, ... nálam sokkal jobban megfogalmazta.
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: feco1 - 2012. Január 03. - 16:23:28
Én is Tisztelem sailor kollégát.
Üdv.feco 1
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Január 04. - 08:46:10
Gyors osztályismertető

Szerző:    Csóka László

2011. 11. 14. - Modellvitorlázás

A főbb építési szabályokat írom le, azért, hogy azok az érdeklődők, akik nem bennfentesek a modellezés világában, értsék, miről szólnak a rovatban megjelenő írások.

Magyarországon jelenleg négy osztályban rendeznek versenyeket. Három osztály, az F5-E, F5-M és F5-10 a Magyar Modellező Szövetség keretein belül, míg egy osztály a Micro Magic a Magyar Micro Magic Szövetség összefogásával működik.

Ezen a helyen természetesen nem ismertetem a teljes szabályzatokat, mivel az meghaladná egy cikk kereteit, csupán azokat a főbb jellemzőket teszem közzé, amelyeket feltétlen szükségesnek tartok ahhoz, hogy megfelelő képet lehessen alkotni ezekről a kategóriákról.

A legkisebbel kezdem és sorban haladok az egyre nagyobbak irányába. Mind a négy rádió távirányítással van ellátva.



 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_20120104838141588.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_20120104838141588.jpg)
Micro Magic osztály: One design hajóosztály. A hajótest hossza 53 cm. A vitorlázásra kész hajó minimális súlya 860 gramm. A hajótest, az uszony, a bulba és a kormány csak a meghatározott gyári készítmény lehet. Az árboc magassága a fedélzet felett max. 780 mm lehet. Maximális vitorlakészlet méretei adottak. Távirányításra csak két funkció engedélyezett. Magyarországon a legújabb, mégis a legnépesebb hajóosztály. Viszonylag alacsony ára könnyen elérhetővé teszi ezt, az egyébként teljes értékű versenyhajót.



 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_20120104838276157.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_20120104838276157.jpg)
F5-E osztály: Egytestű hajó max. hossza 1 m. Uszony max mélysége a főbordametszet alatt 38 cm. A három vitorlakészlet méretei meghatározottak (tájékoztatásul: kisszeles nagyvitorla belépő él hossza 160 cm) Csak két távirányítási funkció használata engedélyezett.



 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_20120104838288402.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_20120104838288402.jpg)
F5-M osztály: Csak egytörzsű hajótest, használható melynek hossza 1275 - 1290 mm között lehet. A maximális vitorlafelület 5161 cm2. Az árboc felső felmérési jelének alsó éle a fedélzettől mérve, H, nem lehet több mint 2160mm.



 (http://rcpilot.hu/users/837/9795/s_20120104838239392.jpg)  (http://rcpilot.hu/users/837/9795/b_20120104838239392.jpg)
F5-10 osztály: A 10-es osztály olyan egytörzsű hajók osztálya, amelyek vízvonalhossza
fordítottan arányos a vitorlafelülettel. Felmérési képlet: LWL *S:122903=< 10 ahol: LWL =
az édesvízben mért vízvonalhossz, rajtra kész állapotban S = vitorlafelület cm2. A gyakorlatban 127-160 cm hosszúságú hajótesteket használnak.

Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Január 24. - 08:23:04
A modellvitorlázás kezdetei Magyarországon
Részlet Dulin Jenő készülő könyvéből

Szerző: Dulin Jenő


Az emberek egy része – talán nem is kis része – ha modellvitorlázásról hall vagy olvas, azt hiszi vagy gondolja, hogy ez egy játék vagy játékos szórakozás. Miközben ez egy sporttevékenység, a vitorlássport egyik ága.
Az emberek egy része - talán nem is kis része - ha modellvitorlázásról hall vagy olvas, azt hiszi vagy gondolja, hogy ez egy játék vagy játékos szórakozás. Miközben ez egy sporttevékenység, a vitorlássport egyik ága. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy egyrészt a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (ISAF) kebelébe tartozik, sőt a versenyszabályai külön függelékben írják le a modellversenyek szabályait1. Másrészt van világszövetsége is NAVIGA2 elnevezéssel, amely nem tagja a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak és az ISAF-nak sem. A két szövetség között az együttműködés felületes. A NAVIGA külön szabályokat alkotott, például a hajóosztályokra vonatkozó leírásaiban vagy a versenyek lebonyolításában.
A szakirodalom szerint3 Európában 1888-ban Németországban egyletet alapítottak Modell Yacht Club Liliput (MYC Liliput) elnevezéssel. Ez volt az első Európában, de nem sokkal később több klub is alakult, elsősorban Franciaországban és Angliában. A fejlődést, mint annyi másban is, megszakította az I. világháború, majd 1920-tól hatalmas fejlődést tapasztalhattunk a modellvitorlázás területén is. Ebben az időben dr. Mihálkovics János Párizsban a Sorbonne egyetemen folytatott tanulmányokat. Pihenésképpen vagy más céllal sokat sétált az egyetemtől néhány száz méter távolságban lévő Luxemburg parkban, ahol egy 60-70 méter átmérőjű, kör alakú mesterséges tó volt a Luxemburg palota előtt. Napjainkban is megvan ez a vízfelület, ahol élénk modellvitorlázás folyik, több kölcsönzőtől lehet bérelni modelleket, de saját építésű vagy vásárolt hajókkal is sokan szórakoznak. Mihálkovics élményei hatására már a 20-as évek közepén, pontosabban 1925-ben öt folytatásban megjelent cikksorozatot közöl az Árboc című folyóiratban a modellvitorlázásról4. Ezekben a leírásokban közreadja a tervezés és építés módozatait, ismerteti a felmérési szabályokat, tájékoztat a hajótest és vitorla kialakításáról, beszél a hajók irányításáról, nevezetesen a kormány és a bum szerepéről, melyet gumikötél és „zsineg„ alkalmazásával lehet beállítani. Ismerteti a versenyeket, amelyek inkább sebességi módozatúak. Beszél a méretekről, ahol a testhosszak 1 méternél nagyobbak és 4 méternél kisebbek. A modellek súlya 3-25 kilogramm között változik. De leírja a modellyachtozás előnyeit is. Mégpedig építés közben megismerhető a hajózás fizikája. Nevelő célja van, sőt a vitorlázás elterjesztésében is van szerepe, könnyebben lehet a vitorlázást elsajátítani a modellek használatával stb.
Mihálkovics közleményeinek gyakorlati hasznáról nemigen tudunk, legfeljebb annyit, hogy a cikkek nyomán épült 8-10 modell, versenyt azonban nem rendeztek.

 (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/s_20120124815241613.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/b_20120124815241613.jpg)
3kg-os "modellyacht" 1934-ből
Bizonyos azonban, hogy a Vizisport 1934. 8. számában ismeretlen szerző tollából cikk jelenik meg „Építsünk modellyachtokat" címmel. A szerző rajzot is közöl egy 3 kilo-grammos 1-1,2 méter hosszú német terv szerinti modellyacht építési és vitorlázati kialakításáról.
Ebben az írásban arról olvashatunk, hogy „...egy jó modell elkészítése és bevitorlázása, a modellversenyeken való szerepeltetése nemcsak mulatság, hanem megfelelő gond és fáradság. Egy modellyacht elkészítéséhez nagy kézügyesség, bizonyos mértékű technikai tudás is szükséges. Ha modellyachtokról beszélünk, rögtön meg kell mondanunk, hogy ezeknek a modelleknek nincs semmi közük testvéreikhez, a nagy yachtokhoz. A modellyacht önmagában is fejlődik és a kapott eredményeket lépték szerint átvéve, nem hasznosíthatjuk a yachtépítésnél. Ennek dacára a modellyachtok építésére fordított idő nincs elfecsérelve. A különböző formák ellenállásainak vizsgálata a laterális formákkal és a súlyelosztással való kísérletezés sok olyan dologra hívja fel a figyelmet, melyet azután nagyobb hajók építésénél megfelelően hasznosíthatunk. A vezető vitorlás államok mindegyike állandóan foglalkozik a modellyacht problémáival, és nem egy jó ötletet köszön a vitorlássport éppen a modellyachtokkal való kísérletezésnek.
Idegenforgalmi szempontból sem elhanyagolható ez a kérdés. Feltétlen számíthatunk arra, hogy ha a modellyacht-parkunkat kiépítjük, úgy meghívásunkra külföldi versenyzők nagy számmal jelentkeznek. Hiszen egy modellyacht szállítása nem nagy költség, a résztvevők elszállásolása Budapesten pedig nem probléma. Ha azután a versenyeket sportszerűen és gondosan rendezzük meg, és vigyázunk arra, hogy az eljött vendégek jól érezzék magukat, akkor e sportra alkalmas vizeink révén állandóan számíthatunk külföldi versenyzők látogatására. Anglia, Franciaország, Németország, Svájc, Olaszország azok a nemzetek elsősorban, melyeknek látogatására majdnem biztosan számíthatunk. Kellő propagandával, egy kis áldozatkészséggel elérhetjük azt, hogy Magyarország lesz a modellyachtsportnak internacionális központja. ..."
Közben 1909-ben megalakult a Magyar Modellező Szövetség5, arra nem találtunk adatot, hogy vitorlás modellekkel is foglalkoztak volna, de gyanítható hogy lelkes vállalkozók készítettek ilyen modelleket. Hiányoznak az ismereteink a II. világháborút megelőző és a követő évekről is. Tudjuk viszont, hogy a Magyar Modellező Szövetséghez tartozó szakágak, így a vitorlás modellezés is a II. világháború után az OTSH felügyeletébe tartozott. 1951. június 1-jén létrehozták a Magyar Honvédelmi Sportszövetséget (MHS), annak is modellezési osztályát. Ez a szervezet felkarolta, sőt irányította a modellezés minden ágát (repülő, autó, hajó), ezen belül is a vitorlás-modellezést. Gomba módra szaporodtak az úgynevezett „szakkörök", minden megyében, sok városban, esetleg kisebb településeken működtek, de voltak vállalati szakkörök is (MHRT., Posta, Csepel). A szövetség havonta megjelenő folyóiratot is alapított MODELLEZÉS címmel, melyben 1959-1990-ig rendszeresen tudósítottak a vitorlásmodellezés aktuális eseményeiről, versenyeredményeket is közzé tettek, sőt tervrajzokat is közöltek. Persze van egy-egy folyóirat, ilyen például az RC Games Modell vagy a Cavalloni Modellező Egyesület gondozásában - évente négyszer - megjelenő híradó, ahol olvashatunk ilyen témájú cikket. A külföldi modellezők is szervezkedtek, mert 1959-ben megalapították a NAVIGA szervezetet (lásd a Modellvitorlázás című fejezet 1. oldal lábjegyzetében). Az első hivatalos vitorláshajómodell-versenyt 1958. április 27-én tartották a Lágymányosi öbölben. Az első bajnokságot pedig 1958. június 14-18.-a között Hajdúszoboszlón, az akkori jelölés szerint L, O és N osztályban. Magyarország első bajnokai L osztályban Kloiber György, O osztályban Kocsis János, N osztályban Elekfy Ákos.


 (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/s_20120124819304498.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/b_20120124819304498.jpg) 
Önjáró hajók indítása
Ezek a modellek úgynevezett „önjáró" típusba tartoztak. A fejlődésre mi sem jellemzőbb, minthogy például 1958-ban 20 versenyt rendeztek az ország több részén és összesen 529 fő versenyző indult a rendezvényeken. A különböző osztályba (típusba) tartozó modellek száma némely versenyen elérte az 50-60 darabot is.
 
1. A Nemzetközi Vitorlás Szövetség Verseny Szabályai RRS (Racing Rules of Sailing) „E" függelék
2. A NAVIGA 1959. január 3-5. napjaiban alakult Baselben, német, francia, osztrák, svájci részvétel mellett. Először Európai Szövetség volt hajómodell-építők és sportolók részére. 1999-ben alakult Világszövetséggé, ma már 37 ország - köztük Magyarország is a - tagja. Egyik szekciója foglalkozik a vitorlázással. Nevét a navigáció szóból eredezteti.
3. Árboc 1925. 5. szám 9. oldal
4. Árboc 1925. 6., 8., 10., 11-12. szám
5. elsősorban a repülőmodellezést szervezték
Dulin Jenő
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Január 27. - 11:11:18
Micromagic no limits

Szerző:ifj. Csóka László

2012. 01. 27. - Modellvitorlázás

A Micro Magic tulajdonképpen egy one design osztály. Azonos gyártmányú hajótest, kormány, uszony és bulba használható. A maximum vitorlafelület is adott, valamint a hajó súlya sem lehet egy bizonyos szintnél könnyebb.

 (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/s_20120127110520464.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/b_20120127110520464.jpg)

Én mindig is a fejlesztések híve voltam, viszont ennél az osztálynál a kötöttségek miatt nagyon pici a mozgásterem. Lényegében csak a különböző vitorlázatoknál (kisszeles, nagyszeles, viharvitorlák) tudok újat kitalálni, amivel technikai előnyre tehetek szert.
De a helyzet változott! Mármint nem a Micro Magic versenyszabályai változtak, hanem megjelent nem is olyan rég egy Magyarországon még a modellvitorlázásban kevésbé elterjedt versenyzési típus a túraverseny. Tavaly már a Lágymányosi Öbölkerülő mellett az Orfűi Tókerülő is megrendezésre került és így lesz ez az idei évben is. Mivel ezeken a versenyeken, a hajótest hosszán (Lágymányoson max.80cm, Orfűn max.70cm) és a hajótest típusán (egytestű, vagy Orfűn az egytestűek mellett többtestű) kívül nincs más meghatározva, ezért ezek a versenyek ösztönzik a versenyzőket a technikai újításokra.
Nekem sem kellett ennél több, azonnal fejlesztésbe kezdtem, hogy a már említett technikai előnyre szert tegyek. Először azt kellett eldöntenem, hogy esetleg egy teljesen új irányba indulok egy számomra még ismeretlen hajótípussal vagy egy már meglévő hajótípust használok ki még jobban. Mivel egy új hajó építése még akkor is, ha az csak számomra új, nagyon hosszadalmas, ezért a már jól bevált Micro Magic átalakítása mellett döntöttem.

 (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/s_201201271105228150.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/b_201201271105228150.jpg)
 
Az uszonynak a rövidsége már régóta szemet szúrt, így annak az átalakításával kezdtem. Gondosan megterveztem a formáját és a felületét.Végül is a gyári uszonyhoz képest 14,5 cm-el hosszabb lett. Már alapvetően ez is jókora előnyt jelenthet egy bizonyos szélerősség felett. Én viszont arra számítottam, hogy a Lágymányosi öbölben nem lesz meg ez a szélerősség, így a hajó egy nagyobb vitorlázatot is kapott. A vitorla megtervezésénél elsősorban a nagyvitorlázás élvonalának számító Amerika Kupá-ban és Volvo Ocean Race-ben használt hajók adtak ihletet. Így egy 225 cm2-el nagyobb top square-es vitorla kerülhetett a hajóra a csúcspontra bekötött fokkal. A vitorlázat elkészítése és tesztelése számomra mindig a legfontosabb és ez most sem történt másként. Ugyan a vitorla súlypontjának és alakjának megtervezésekor nem lépett fel hiba, a hajó úgy viselkedett, ahogy én azt előzőleg elgondoltam, pokolian gyorssá vált a kiindulási alaphoz képest. A nagyvitorla vitorlaanyagával akadtak nehézségek. A top square a túl vékony vitorlaanyag miatt kihajlott, amit ugyan két plusz latni beiktatásával kompenzálni lehetett, ez viszont a vitorla felső harmadában a profilt teljesen eltorzította. Nem voltam benne biztos, hogy ha a 23 mikronos anyag helyett 36-ost használok az teljesen meg fogja-e oldani a problémát, de egy próbát megért és láss csodát bejött. Immár a 36-os nagyvitorlával minden olyan lett, mint ahogyan elképzeltem mind a sebesség, mind a hajó kezelhetősége szempontjából.

 (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/s_201201271105197446.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/b_201201271105197446.jpg)
 
A Lágymányosi öbölkerülő volt az első versenye a konstrukciónak. A versenyen bizakodva indultam és kiderült, hogy ez nem is volt alaptalan. A rajt utáni szakaszban Benedek Zoltánnal nagy előnyre tettünk szert a mezőnyhöz képest, hátrahagyva az MM osztály hajóin kívül viszonylag nagyszámú 65 és 70cm hosszú hajót is. Nem is rossz ahhoz képest, hogy a Micro Magic csak 53cm. Benedek Zoli egy jóval nagyobb 80cm-es hajóval indult, de ennek ellenére az első szembeszeles szakaszon tudtam tartani vele a lépést és az első bóját elsőként sikerült vennem. A bőszeles szakaszon viszont kijött a nagyobb hajó gyorsasági előnye és meglépett tőlem jó 50 méterre. Az Öböl túlsó partjára érve viszont szorosan a part mellett vitorláztam és ezzel sikerült csökkenteni a hátrányomat, de fél távnál a fordulót követően újra lemaradtam. Végül a második helyen végeztem, ami nem is rossz ahhoz képest, hogy milyen sokan indultak nagyobb hajókkal.
 
 (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/s_201201271105225049.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/11050/b_201201271105225049.jpg)
A konstrukció a következő versenye az Orfűi tókerülő lesz áprilisban, ahol viszont nem én fogok vele vitorlázni, hanem Páncél Bence barátom, aki jelenleg vezeti az Orfűi Téli modellvitorlás Regatták sorozatot három forduló után MM kategóriában. Úgy gondolom, hogy ő képes lesz ezzel a hajóval egy szép eredményt elérni.
Én pedig már lassan a tesztelés fázisába érek egy újabb agymenésemmel, ami akár alapjaiban megváltoztathatja az Orfűi tókerülőn induló hajók arculatát az elkövetkezendő években. De erről majd egy későbbi írásomban.

ifj. Csóka László
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Január 31. - 18:24:51
F5-E és F5-10 szabályváltozások 2012.01.01-től.

A NAVIGA S szekció (vitorláshajó szekció) 2011.05.21-én Bécsben kiadott jegyzőkönyve:
http://www.naviga.org/wp-content/uploads/2011/06/2011-S-WM-Pichlingersee-Sektion-Sitzung.pdf
szerint 2012.01.01-től az alábbi szabálymódosítások lépnek életbe:

F5-E osztály:
Minimális súly 4000 gramm vitorlázásra kész hajónál,
Ez a súly mindent tartalmaz, különösen a: 2200 - 2500 gramm közötti keelt a ballasztal, a max. 75 gramm tömegű kormányt, a vitorlázásra alkalmas riget, az RC berendezéseket és akkumulátorokat.

F5-10 osztály előírásában a Tenrater képletben a vízvonal hossza a hajótest hosszának 0.8 szorosaként számítandó, a 2007-től 0,9 szeres helyett.
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Február 13. - 07:05:07
Egy új lehetőség az RC vitorlázással kapcsolatos tudnivalók megismerésére :D

http://modellvitorlazas.5mp.eu/web.php?a=modellvitorlazas&o=X8ZeCTvogQ

Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Február 20. - 07:20:45
Azt hiszem, hogy ezt minden RC hajósnak el kellene olvasni!!!!

Szabályismertetés érthető, emészthető formában

http://rrstrain.blogspot.com/2012/02/az-alap-utjogszabalyok-eredete.html?spref=fb
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Március 02. - 11:18:06

Téli karbantartás I.

Szerző: ifj. Csóka László


Január, február itt a nyár! És tényleg. Február vége van, nekünk pedig lassan elkezdődik a szezon. A versenyzés vagy akár egy könnyed kis örömvitorlázás előtt nem árt egy karbantartást végezni csakúgy, mint ahogy ez a nagy hajókon szokás, nehogy az idei első modellvitorlázáshoz társított álom a várakozással ellentétben rémálommá váljon. Ehhez szeretnék most egy kis segítséget nyújtani.
Az első és legfontosabb az elektronika, amit át kell néznünk, mivel ennek a vízhez közel való használata fokozott igénybevételt jelent, valamint az sem elhanyagolható szempont, hogy az elektronika meghibásodása esetén általában működésképtelenné válik a teljes rendszer. Ebben az esetben könnyen megeshet, hogy hirtelen egy szál alsógatyában találjuk magunkat a 10°C vízben, realizálva egy esetleges tüdőgyulladás lehetőségét, miközben próbáljuk menteni a menthetőt. Ez általában nagyon jó kis ingyen cirkusz szokott lenni a parton romantikázó párok számára melyben mi a bohóc szerepét töltjük be. Nem tudom, biztos vannak, akik élvezik az ilyen helyzeteket, de biztos vagyok benne, hogy hozzám hasonlóan a többség nem így van vele, ezért érdemes az elektromos részekre odafigyelni.
 
De pontosan mit is jelent ez? A leginkább sebezhető pont a vezetékek csatlakozásánál van, régebben nekem is nagyon sok problémát okoztak, mert nem figyeltem kellően rájuk. Érdemes az összes csatlakozási pontot széthúzni (persze előtte, egy összejelölés nem árt, hogy melyik kábel mihez csatlakozik), majd kontaktjavító spray-el mindet befújni. Ha oxid réteg keletkezett a rézből készült részeken (az a zöld undorító izé) akkor azt fogkefével vagy finom, ilyen célra készült drótkefével le kell takarítani, és újra befújni. A kontaktspray hagy egy vékony „zsír" szerű réteget, de nem kell aggódni, mert ez fogja biztosítani a tökéletes érintkezést és a korrózió védelmet egy ideig.

 (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/s_201203021102072968.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/b_201203021102072968.jpg)
 
A szervókat is karban kell tartani, hiszen az elektronikus részek mellett jó néhány mozgó alkatrészt is tartalmaznak. A szétszedés a szervo aljában található csavarok kicsavarásával kezdődik. Ezután lehet szétnyitni a házat, oly módon, hogyha a nyomtatott áramkörhöz akarunk hozzájutni, akkor a szervo ház alját vesszük le, ha a fogaskerekekhez, akkor a tetejét. Egyszerre a kettőt semmiképp, hacsak nem akarunk versenyezni a kutyával, hogy ki szedi fel előbb a százfele gurult fogaskereket. A kutya emésztőrendszere nem kompatibilis a kikönnyített titán alkatrészekkel, így nem árt az óvatosság. A szervo áramköreibe, ha víz került és oxid réteget találunk rajta akkor a már jól bevált kontaktspray-t és egy fogkefét hívunk segítségül. A fogaskerekeket és a mozgó alkatrészeket finoman be kell zsírozni a minél további tökéletes működés érdekében, valamint ha golyóscsapágyas a szervo, akkor a csapágyakat sem árt megkenni egy picit. Mondanom sem kell, hogy erre a célra készített gépzsírt és gépolajat használjunk, nehogy a hűtő mélyebb zugaiból előásott disznózsírt és a tegnapi sült krumpli sütéséhez használt olajt, mert az okozhatja a fent leírt gatyára vetkőzős effektust. Összeszerelés után, érdemes a Plasti Dip nevű anyaggal, (ez egy folyékony gumi, amely a levegőn száradva éri el gumiszerű tulajdonságait,) bekenni a szervoház illesztési pontjait, biztosítva, hogy ne kerülhessen víz a belsejébe. Vízhatlan szervo esetében is alkalmazható ez a módszer, de fölösleges, bár a vezeték csatlakozásnál jó ha duplán szigetelt a ház.

 (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/s_201203021102103993.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/b_201203021102103993.jpg)
 
A vevő egy nagyon érzékeny berendezés és már kis mennyiségű párától vagy vízcsepptől is cserbenhagyhat bennünket, ellentétben a többi elektromos alkatrésszel a manapság leginkább használt digitális vevők sokszor kiszárítás után sem működnek. Ez alól persze vannak kivételek. Tehát nagyon fontos, hogy maga a vevő vízhatlan legyen. Erre legjobb megoldás egy műanyag tasakba vagy lufiba való helyezés, majd ennek vízhatlanítása. Ez teljes mértékben meggátolja, hogy víz kerülhessen a vevőbe.
 
 (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/s_201203021102093803.jpg)  (http://www.rcpilot.hu/users/837/12454/b_201203021102093803.jpg)
 
Ezek az elektronika legfontosabb részei melyeknek a karbantartása elengedhetetlen. Nem baj, ha valaki nem ért túlzottan az elektromos dolgokhoz. Ezek a műveletek bárki számára elvégezhetőek, hiszen nem igényelnek semmilyen különösebb tudást. Következő írásomban a hajó többi alkatrészének a felkészítését szeretném bemutatni.

Addig is jó szerelgetést mindenkinek!
ifj Csóka László


Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: Szakics - 2012. Március 03. - 07:37:08
Köszönöm a leírtakat, bevallom eszemben sem volt hogy a szervót is szét kell szedni. Sokat segítettél, várom a folytatást.

Üdv.: Szakics 8)
Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Március 06. - 11:56:39
Hausolni, halzolni, perdülni.

Szerző:   Ember Sándor


2012. 03. 05. - Horizont
Érdemes lenne közhírré tenni a vitorlázók körében, hogy miként is kell ,,külföldiül,, mondani és írni azt, amit mi magyarul perdülésnek nevezünk ?
Hausolni, hauzolni vagy halsolni, illetve magyarosan írva halzolni? Ugye halljuk és olvassuk így is úgy is, de melyik a helyes ?
 
Mint tudjuk a Balatonon és általában a magyar vizeken egy nagyon egyedi vitorlázó nyelv használatos, amelyet balatoni vitorlázó őseink a 20. század elején, úgy a második világháborúig alakítottak ki, és néhányan akik még találkoztunk a hazai vitorlázás nagy öregeivel, tőlük tanultuk ezt az sajátságos magyar hajós nyelvet. Annak ellenére, hogy a világ általában az angol terminus technicust használja, nálunk az erős német nyelvi behatás következtében egy angol-német kevert rendszer honosodott meg. Így van ez a perdüléssel is, amely etimologiailag minden bizonnyal a német Hals = nyak főnévből alakult ki. Ennek az a magyarázata, hogy a perdülést végző hajó éppen átlendülő nagyvitorlája hátulról nézve egy helyen beszűkül, rövid időre egy deformált nyolcas formáját veszi fel, ami egy szűkülő nyakra emlékezetet. A vitorla alsó és felső része nem egyidejűleg csapódik át, ez az oka furcsa formának.
Ebből következik, hogy a helyes kifejezés a német nyak szóból kialakult és magyarosan írva a halzolni foma. A hausolni ige ismereteim szerint semmiből nem vezethető le, hiszen a szintén németes hangzású szó értelmének semmi köze a Haus= ház szóhoz !
A vitorlázással foglalkozó magyar nyelvű sajtó egy része (Hajó és a Yacht magazinok) többnyire következetesen - szerintem helyesen- a halzolni formát használja, esetleg halsolnit írnak, de más lapok, pl. a Vitorlázás általában keveri, egyszer így, egyszer úgy a szerzőtől függően, de legtöbbször a hausolni-t használja. Már megjelent nyomtatásban a hauszolni és a hanzolni (sic!)is.
Ha már megtanultunk jól perdülni, érdemes lenne jól is írni.

Jó szelet
Ember Sándor 

A kifejezés angolul: "tacking downwind" (a szerk.)


Cím: Re:Az RC vitorlázásról
Írta: batali - 2012. Március 13. - 10:55:43
Karbantartás 2.


Szerző:    ifj. Csóka László



2012. 03. 13. - Modellvitorlázás

Előzőleg már láthattuk hogyan kell felkészíteni modellvitorlásunk elektromos részeit a szezonra, de azoknak, akik komolyan veszik az év elejét közel sem szabad megelégedni ennyivel.

Igaz a működéshez elengedhetetlen részek már-már atombunker biztonságúvá váltak működés szempontjából a karbantartás révén, de még mindig vannak a hajón olyan alkatrészek, amik megadhatják magukat a vízen és ez tudjuk jól, mit okozhat. Ennek elkerülésére most ezeknek a karbantartását, felújítását mutatom be.

 

A vitorlázóknak ezzel nem mondok újat, de a kötélzetnek mindig kiváló állapotban kell lennie a tökéletes hajókezelésért. Ez a modellvitorlázásban sincs másképp, egy-egy kiszálasodott kötél vagy inkább hívjuk zsinórnak (a madzag kifejezést már inkább megalázónak tartom, de még talán ez is belefér) nagy bosszúságot és fejtörést okozhat. Először is meg kell vizsgálnunk, hogy milyen állapotban van a hajón található kötélzet. De mit is keresünk? A leglátványosabb elváltozás, ha a zsinór széle elkezd kiszálasodni, azaz a szerkezete elkezd szétesni. Ezt azonnal cserélni kell. Árulkodó jel még, a zsinór sprődebbé válása és a szín kifakulása (persze ha az eredeti szín nem fehér), ami általában a meggyengüléssel jár együtt. Ilyenkor is érdemes cserélni. De nehogy valaki elkezdje foltozgatni a sérült részeket, mint ahogy a nagymama a lyukas zoknikat szokta, mert a zoknikkal ellentétben itt elég bajt okoz, ha a javítás esetleg egy használatot sem bír ki. Az adott zsinórt teljes hosszában cseréljük, különösen igaz ez a futó kötélzetre ahol a rögzítési pontokat kivéve a csomók nem megengedhetőek az elakadás-mentes működésért. Láttam már, hogy valaki pillanatragasztóval próbálta a kiszálasodott részeket orvosolni. Hogy Besenyő Pista bácsi szavaival éljek: „Normális ez!?" Na, jó, mielőtt valaki magára venné, bevallom én voltam ez a nem normális egyén. Kipróbáltam, de nem jött be. Mit is mondhatnék az elképzelést nem éreztem rossznak kivéve, hogy a kiszálasodás a meggyengülés miatt kezdődik, a pillanatragasztó pedig nem állítja vissza az eredeti erős szerkezetet. Viszont a pillanatragasztó alkalmas a megkötött csomók rögzítésére, így oda bátran használjuk.

 

Nem elég csak a kötélzetet átnézni a tökéletes vitorla kezelés érdekében. Hasonlóan fontosnak tartom az alba és a bumm csapágyainak az átnézését és karbantartását. Ezek a víz hatására rozsdásodnak és egy idő után elkezdenek megszorulni, aminek a hatása végül az lesz, hogy hátszélben nem tudjuk kellően kiengedni a vitorlát. Ehhez a művelethez sincs szükségünk szakképzettségre. Egyszerűen kifújjuk a csapágyat féktisztítóval, majd megolajozzuk és már készen is vagyunk, bebiztosítva ezzel a tökéletes működést. Felhívom mindenkinek a figyelmét, hogy a féktisztítózás után a csapágyunk könnyebben fog járni, mint új korában, mivel a benne levő olajt mind kioldja a szer, de, ha az olajt nem pótoljuk, ilyen állapotban kb. fél napot bír ki, ha vizet kap.

 

Az előző cikkben valamint a most leírt módszerek azok melyeket érdemes legalább egyszer az első úsztatás előtt elvégezni annak érdekében, hogy minden rendben menjen és ne kellemetlen élményekkel térjünk haza a vitorlázás végeztével. Én az itt leírtakat általában egy évben többször elvégzem, de a nagyobb versenyek előtt mindenképpen. Ennek érezhető eredménye is van, hiszen az előző évben mindössze két technikai problémám akadt versenyen, ebből szerencsére csak egy futam közben, pedig tavaly nem kevés versenyen indultam. Előző években, amíg nem figyeltem az ilyesmire sokkal több problémám volt, majdnem minden versenyre jutott egy. Ez is bizonyítja, érdemes odafigyelni a technikánkra, hogy a maximumot tudjuk kihozni belőle csak úgy, mint magunkból.

ifj. Csóka László