Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Vitorlázórepülés => A témát indította: tubi - 2012. Március 19. - 19:06:10
-
A témát azért nyitottam, mert sem a borsodin, sem az országos fórumon nem találtam egy olyan témát, amelyik egy adott megoldást végig bemutatott volna képekkel, leírásokkal illusztrálva, lépésről lépésre. Szeretném a tervezés és az építés részleteit bemutatni, hátha valaki más is kedvet kap hozzá.
A hétvégén megérkeztek a motorok, darabszám szerint négy. A miskolci F3J csapatnak ennyire van szüksége. Remélhetőleg az első versenyre már kész lesznek, de ez több dolog függvénye. A fő szempont a megfelelő teljesítmény és a megbízhatóság.
Elsőként egy kép a motorokról:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201203191829235673.jpg)
A versenyen használható típusok: 0001311129 és a 0001311125 vagy ezzel azonos teljesítményű motorok.
Az egyik motort megbontottuk, hogy levehessük a méreteket, illetve megtervezhessük a rögzítési pontokat.
A következő rajzon a csörlő nem méretpontos elvi összeállítási metszeti rajza van ábrázolva. A rajzon csak a mechanikai alkatrészek vannak rajta.
Ez elvileg a végleges megoldás, de még változhat.
Egy kis magyarázat a rajzhoz:
- A szürke elemek a motor és a dob alkatrészei.
- A világos kék elem, az önindító motor bendix-e.
- A középső sötétkék elem a bendix rögzítő tárcsája
- A zöld elemek a csapágyak
- A piros a motor tengelye
- A lila színnel jelöltek a csavar rögzítések
- Sárgával a hegesztéseket jelöltem
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201203191829519098.jpg)
A holnapi nap leméretezzük, és készül egy méretpontos rajz a legyártandó alkatrészekről az esztergályos számára.
Folytatás hamarosan.
-
A motor tengelye 14mm (13.92) Sajnos ilyen csapágyat nem tudtam venni, így 17mm-es csapágy lesz, ami kap egy perselyt.
A rajz ennek megfelelően módosítva.
A tengelyvégén a dob rögzítését is kissé átalakítottam.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201203201127084677.jpg)
-
Megvettem a csapágyakat!
Darabja 425Ft volt és 8db kell a négy csörlőbe.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_2012032190240921.jpg)
Kezdőthet a méretezés és a gyártás!
Egy kis összeállítás, hogy érthetőbb legyen a rajz:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_20120321902402885.jpg)
-
Szia!
A fekete csörlőn a bendix fogaskerekére túlfedéssel raktuk fel a tárcsát. Azaz a tárcsát melegítettük és úgy toltuk össze. A rajzon látom te hegesztéssel akarod rögzíteni. Mindkettő kényes művelet, mert elrepedhet a fogaskerék. Nekem ez volt a legnagyobb dilemmám.
-
Valóban elég kényes megoldás, de ha kicsit előmelegítjük a fogaskereket, prímán lehet hegeszteni. Talán kicsit vissza lágyul, de az nem számít.
Szóval a terv folyamatosan fejlődik. Ennek jegyében egy újabb módosítás, hogy könnyebben cserélhető legyen a bendix ha tönkremegy.
Bár nem hiszem, hogy előfordulna meghibásodás.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_20120321120117645.jpg)
Nagyon remek kis csörlő lesz, garantálom! ;D
-
És ismét egy rajz, de semmi kézzel fogható haladás. ;D
Elsőként leméreteztem a tengelyt, mivel elég korlátozott a hossza és ez vezet a további méretekhez.
Még mindig nem méretpontos és nem is egy szakrajz. :)
Az esztergályos CAD rajzot fog kapni.
Ez egy fél metszeti rajz.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201203211935067607.jpg)
- A szürke elemek a motor és a dob alkatrészei.
- A világos kék elem, az önindító motor bendix-e.
- A középső sötétkék elem a bendix rögzítő tárcsája
- A zöld elemek a csapágyak
- A piros a motor tengelye
- A lila színnel jelöltek a csavar rögzítések
- A citromsárga a 17mm-es csapágy perselye
- A Narancssárga a hegesztési varratok
-
Profi munka tubi! ;)
-
Profi munka tubi! ;)
Csatlakozom az előttem szólóhoz , de hát mi mást is lehetne
elvárni egy technikai szakembertől : természetesen rendkívüli precízséget !
Én igaz szakmám szerint humán vonalon kell, hogy megfeleljek , de nagyon tudom
értékelni a technikai precizitást !
Egy szóval : GRATULÀLOK !!!
... és így tovább !!! :)
Még annyit , hogy évekkel ezelőtt / kb .:3 éve / Szegeden a repülőtéren volt szerencsém megismerkedni és egy kb.röpke jó fél órát beszélgetnem egy igen sok éve modellező nagyon kedves úriemberrel , aki profi szinten vitorlázik ; neki volt ott a reptéren felszerelve és kièpítve egy csörlő rendszer, amit ő maga szerelt össze !!! Sajnos az úriember nevére - szégyellem - de már nem emlékszem . :(
Arra azonban igen , hogy öröm volt vele beszélgetnem , és csodállattal néztem a teljesítményét !!
-
Szia Tubi!
Jól néz ki a cucc. Én is gondolkodom egy csörlő megépitésén, ugyhogy nagyon örülök ennek a post-nak:). Elsőre egy kérdésem lenne. a Motorról a hajtást hogyan viszed át a dobra? Nem látom át teljesen a rajzot. a kék szinnel jelölt tárcsa lenne elvileg amit a motor megforgat? Ha igen, ez a tárcsa hogyan csatlakozik a dobhoz?
joe
-
Köszönöm az elismerést.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_2012032281741999.jpg)
A motor tengelye 4-es fixen van rögzítve a 2-es tárcsához szoros illesztéssel és a 3-as csavar biztosítja le.
A 2-es tárcsába szoros illesztéssel van rögzítve az 1-es (bendix) A bendix fogaskereke csak egy irányban forog, a másikban fékez (megakad)
Épp ezért meg kell fordítani a tengelyen a bendix-et. A fogaskerekes része néz a motor felé.
A fogaskereket, 1-es baloldalán, az 5-ös tárcsa biztosítja úgy, hogy rögzíteni kell egy fix ponthoz, mondjuk a motor házához a csörlés idejére.
Mikor viszont vissza húzzuk a damilt, ki kell akasztani, hogy szabadon foroghasson. Ez a mechanika még nincs a képen.
Az 5-ös tárcsa és a fogaskerék egy elem, rögzítve vannak úgy, hogy el tudnak szabadon forogni a tengelyen.
-
Egyenlőre 1db készül el. Nem szeretném mindet elrontani. ;D Ez lesz a próba darab.
A haladás az, hogy levágtam az első kúpos részt a motorról és a bendix felesleges részét.
Most leadom az esztergályoshoz, hogy síkba marja a motor homlokfelületét, azután méretezhetünk tovább.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201203221317533646.jpg)
-
Valóban elég kényes megoldás, de ha kicsit előmelegítjük a fogaskereket, prímán lehet hegeszteni. Talán kicsit vissza lágyul, de az nem számít.
Szóval a terv folyamatosan fejlődik. Ennek jegyében egy újabb módosítás, hogy könnyebben cserélhető legyen a bendix ha tönkremegy.
Bár nem hiszem, hogy előfordulna meghibásodás.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_20120321120117645.jpg)
Nagyon remek kis csörlő lesz, garantálom! ;D
Ha elfogadsz egy tanácsot, akkor ésszel melegíts bármit, különben nem marad majd fog a fogaskeréken. Ha érdekel, hogy kell melegíteni a kereket, akkor szívesen elmondom. Keress meg privátban ha aktuális lesz.
-
Üdv Tubi !
Mi ujság? Semmi előrelépés ?
Probléma merült fel ?
-
Szóval a haladás a következő:
A pontos szakrajz megvan az esztergályosnak. az alapanyagot megrendeltem, holnap délelőtt megyek érte.
Az elmúlt héten kéregettem fűtől fától némi vasanyagot, de nem leltem sehol. Ezért volt ez a késlekedés.
Végül is rátaláltam a megváltásra.Tudom hogy nem a reklám helye, de a Szatex Kft-t bátran ajánlom mindenkinek.
Mindenféle alumínium huzalt, profilt, vasakat, műanyagokat lehet náluk venni és akkorát veszel amekkora kell, nem kell elhozni egy szálat.
Egy kis matek:
Négy darabról van szó!
- A motorok 112.000Ft- ba kerültek
- A dob és a mechanika részeinek alapanyag ára 13.500Ft volt.
- A csapágyak(8db) 3.400Ft
Eddig 32.225Ft-nál jár egy csörlő. Hát a vége még odébb van! ;D
Amint elkészülnek az esztergált darabok és összeillesztettük őket, megosztom veletek az alkatrészek pontos méretezését.
Amíg nincs összerakva, nem biztos, hogy minden stimmel. A puding próbája ugyebár.... ;D
Holnap képek!
:)
-
Holnap van! ;D
A nyersanyag
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204041111333982.jpg)
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204041111344288.jpg)
És már baktatok is az esztergályoshoz!
:)
-
Néhány alkatrész már legyártva.
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204061459134396.jpg)
-
Az első meleg illesztés! :)
Ez a legfontosabb, mert a bendix-et és a dobot csak ez rögzíti egymáshoz.
A technológia a következő:
A bendix-et betettem a fagyasztóba pár órára, hogy lehűljön. Így egy kicsit össze szűkült.
A tárcsát meg felmelegítettük oxigénnel, hogy kitáguljon.
A satuban összepréseltük és kész.
Azért ilyen könnyen nem ment! ;D Vertük azért rendesen, de elforogni biztos nem fog.
Eredmény:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_20120406181513483.jpg)
-
Szép munka! ;)
Mi hiányzik még? ???
-
Köszönöm!
Konkrétan még csak talán 10%-ban van kész.
Van még egy kis esztergálás, a CNC plazmavágóstól is még várok néhány alkatrészt. A tartó keretet is még le kell gyártani, szóval nagyon az elején vagyok.
-
Megszülettek a végleges tervek.
Innen letölthetőek:
http://filefeltolto.hu/letoltes/989e439c31a2887f/plazma1.pdf
http://filefeltolto.hu/letoltes/738379e6e8f51439/projekt.pdf
Megtekinthetőek Adobe Reader-el.
Nem vagyok tervező, így lehet, hogy nem szabványos rajz, sőt előfordúlhatnak benne hibák is, bár eddig minden passzol.
-
Nagyon jó lesz! ;)
-
Haladás! ;D
A mechanika fő részei készen vannak!
Még mindig a plazmavágott alkatrészekre várok. :-\
Legkésőbb jövőhét szombaton teszt!
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204201908433357.jpg)
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204201908422719.jpg)
-
Alakul már! ;) :o
-
A mai remek időjárás lehetővé tette, hogy repülés helyett csörlőt építsek.
A haladás pár szóban:
A csörlő alsó keretét megcsináltam. Erre lesznek felhegesztve a motor és a dob tartói és a többi szerelvény.
Mint a képeken is látható, mind két oldalon egy menetes szár biztosítja le a lábakat.
Állítható és szép fényes! ;D
Összeszerelt szállítható állapotba:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204211517342389.jpg)
Kihelyezve, startra készen:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_20120421151735354.jpg)
Áttekintés gyanánt:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201204211517359901.jpg)
Eddig ennyi. Talán a mai nap volt a legeredményesebb.
Hamarosan berep! Akarom mondani teszt! ;D
-
Egy kis matek:
Négy darabról van szó!
- A motorok 112.000Ft-ba kerültek
- A dob és a mechanika részeinek alapanyag ára 13.500Ft volt.
- A csapágyak(8db) 3.400Ft
- Vas anyag (30mm és 25mm-es zártszelvény, lemezek) 11.500Ft
- Menetes szárak 4000Ft
- Pedálkapcsoló 4400Ft
- Esztergálás 24000Ft
eddig 43.200Ft 1db csörlő és már látom az alagút végét!
-
Szép munka! ;)
Én nem is gondoltam volna hogy ennyire költséges lesz... ::)
A gyári akkor a többszörösébe kerül, gondolom Én. ::)
-
Alapvetően nem drága!
A motort meg lehet szerezni akár ingyen is, ha sokat jár az ember a haverok nyakára. Valahonnan csak le esik egy darab.
Ha egy kicsit keresgélünk otthon a garázsban, vagy az udvaron, kis szerencsével megvan az alapanyag a dobhoz és kerethez.
Hegesztő, lakatos, esztergályos ismerőse, barátja is van szinte mindenkinek.
A gond ott kezdődik amikor több darab kell!
Négy motort nem adnak csak úgy, és az udvaron sem hever 10m vas a keretnek és rúdacél a dobnak, ráadásul ekkora mennyiséggel, már nem kevés esztergályos és egyéb munka van.
Szóval ki lehet hozni olcsón egy darabot, esetleg kettőt, de többet nem.
Részemről, mivel nem csak magamnak, hanem másoknak is csinálom, elég magasra tettem a mércét.
Gyári F3J csörlőről nem tudok, de van magyar gyártásban 600-1000 Euro áron.
Ez a konstrukció teljesen felszerelve, akkuval sem fogja meghaladni a 250 Euro árat.
Remek kis csörlő lesz ez! Még az is lehet, hogy sorozat gyártást csinálok! ;D
-
Üdv !
Ez nem semmi ! Alig várom hogy kipróbálhasam !
Üdv !
-
Szombaton lesz rá lehetőséged! Elvileg.... Még mindig a plazmavágott alkatrészekre várok. :-\
-
Tegnap megkaptam a plazmavágott alkatrészeket.
Ma reggel elvittem mindent galvanizáltatni.
Holnap összeszerelés.
Szombaton teszt!
-
Szombaton mikor? ;D
-
Déltől kint leszek.
-
A projekt végéhez értem!
Eredmény:
(http://www.rcpilot.hu/users/873/13632/b_201207071539053632.jpg)
Nem volt egy sétagalopp...
Számtalanszor szedtem szét és raktam össze, hogy a dobok egyenes futását a legpontosabbra állítsam.
Nem mondom, hogy tökéletes, de a célnak megfelel.
Az építésről képek:
http://www.rcpilot.hu/gall/egyeb/873/20120319182701/f3j_csorlo.html
Tervrajzok:
http://filefeltolto.hu/letoltes/989e439c31a2887f/plazma1.pdf
http://filefeltolto.hu/letoltes/738379e6e8f51439/projekt.pdf
-
:o :o :o
Apukám, le kalappal! ;) Szép munka, szerintem vetekszik még a gyárival is. ;D
-
Köszönöm az elismerést! :)
Egy kis matek:
Négy darabról van szó!
- A motorok 112.000Ft-ba kerültek
- A dob és a mechanika részeinek alapanyag ára 13.500Ft volt.
- A csapágyak(8db) 3.400Ft
- Vas anyag (30mm és 25mm-es zártszelvény, lemezek) 11.500Ft Utóbb kiderült, hogy ez sajnos kevés, így 6500Ft-ot még költenem kellett.
- Menetes szárak 4000Ft
- Pedálkapcsoló 4400Ft
- Csatlakozók, kábelek 8500Ft
- Esztergálás 24000Ft
- Galvanizálás 12000FT 3000Ft/db
- Csavarok, alátétek 3500Ft
- Festék 1000Ft
- Rozsdamentes acél huzalok 4500Ft
Anyagárban 52.200Ft-ba került 1db csörlő. Írjunk még hozzá 2800Ft-ot minden darabhoz, mert hegeszteni kellett, köszörülni, stb. Fogyott az áram, a korong, a CO2...
Így legalább egy szép kerek szám jött ki! ;D
55.000Ft-ból biztosan meg lehet építeni.
-
Akkor is pazar munka és minőségi! ;)
De, mivel nem tudom mennyibe kerül egy gyári gondolom így is megérte. ::)
-
Akkor is pazar munka és minőségi! ;)
De, mivel nem tudom mennyibe kerül egy gyári gondolom így is megérte. ::)
Nem sokkal több egy "gyári"
http://rc-sailplane.com/winch/fluhs/fluhs_e.htm (http://rc-sailplane.com/winch/fluhs/fluhs_e.htm)
-
Krisztián!
Nagyon profi a csörlő amit készítettél.
Több helyen is olvastam, te is írod hogy milyen Bosch motort használtatok.
Mit tudsz arról milyen előírás szabja meg, hogy milyen motort lehet használni.
Az én csörlőmön egy Wartburg önindító motor van de az elég gyenge. Ki fogom cserélni, de érdekelne a véleményed mire érdemes.
Egyelőre én is a legtöbb helyen látott 1,1 kw-os motorra gondoltam.
Üdv.
Miklós
-
Krisztián!
Nagyon profi a csörlő amit készítettél.
Több helyen is olvastam, te is írod hogy milyen Bosch motort használtatok.
Mit tudsz arról milyen előírás szabja meg, hogy milyen motort lehet használni.
Az én csörlőmön egy Wartburg önindító motor van de az elég gyenge. Ki fogom cserélni, de érdekelne a véleményed mire érdemes.
Egyelőre én is a legtöbb helyen látott 1,1 kw-os motorra gondoltam.
Üdv.
Miklós
A jelenlegi szabályzat szerint csak az akkumulátor van leszabályozva!
510A rövid zárási áramerősségre!
Az 1,1 kw-os azért jó választás mert, ha a nemzetközi versenyre is engedélyezni fogják a csörlő használatát és nem csak a magyar bajnokságban, akkor nagy valószínűséggel átvesszük a szabályozást, és nagy valószínűséggel az F3B-ben már megszokott húzóerő lesz a határérték amit sönt ellenállással kell majd állítani. Ha túl nagy motort használnál félő, hogy nagyon nagy ellenállás kellene hozzá és megközelítőleg sem lenne jó hatásfoka a szerkezetnek....
Sok a ha a mondandóban, de szerintem érdemes erre is felkészülni....
-
Milyen módon ellenőrzik, hogy mindenki a megengedett értéken belül legyen.
Itt a húzóerőre gondolok.
Gondolom nem csak ezt az egy motor tipust használják.
-
Az egy sima rugós erőmérővel megoldható.