Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Vitorlázórepülés => A témát indította: sterby - 2012. Április 21. - 00:11:07
-
Most hogy befejeztem egy vitorlázót, jöhet a következő. Vagy ahogy a világhírű zenebohóc is mondaná, "Van mááásik!"
A Bird of Time elsősorban nyugaton ismert, az egyik legelterjedtebb vitorlázó. Alapvetően jótékony repülési tulajdonságai, nagyszerű termikelő képessége és főként egyszerű építése miatt kedvelt. Két verzió kapható ebből a madárból, ARF és KIT. Az ARF verziónak üvegszálas törzse és három részből álló szárnya van, a KIT verzióban a törzs balsa építésű, a szárny pedig két részre van osztva. Fesztáv 3m körüli, röpsúlya valamivel 1kg fölött van.
Csűrő nélküli, gumizásra és vontatásra lehet felszerelni. Van aki átszerelte motorosra, de szerintem az elvenné a varázsát.
Eredetileg F3B kategóriás versenyekre lett tervezve, a fő szempontok a minél kisebb súly és a szárnyak minél kisebb légellenállása volt a sebességi és távolságrepülési feladatokhoz. A terv tartalmaz módosítást a törzshöz, a normál quadrált keresztmetszet helyett szűkített trapéz keresztmetszetet ír a nagyobb sebességhez. Én a normál verziót fogom megépíteni.
Előre betervezett módosításként áramlásrontó lapokat fogok rakni a szárnyakba, lényegében egy-egy rétegelt lemez (esetleg balsa) lap fog kiemelkedni ill. visszasimulni a szárnyfelületre. A végleges megoldást még nem döntöttem el, még megnézek az interneten pár módszert.
Még egy probléma adott, a terv és az útmutató amerikai rendszerű, azaz inch alapú méretezést használ, megpróbálok keríteni egy jó vonalzót...
Amit eddig megcsináltam: vágattam bútorlapot, mert a nagy asztalon nem fért el a terv. Most már teljesen kiteríthető. Ezután alaposan áttanulmányoztam a tervet(veszélyes folyamat, védőitalt kívánt ;D ).
Nem lesz pár perces munka, de a Dynaflite kitett magáért, a kit teljes egészében mindent tartalmaz az összeszereléshez, bovdenek, magassági bellcrank szerelvény, csörlőkampó stb... A csörlőkampó 4 pozícióba lesz becsavarható. Az építés végén esetlegesen az orrnál beüvegezem az alját, hogy a leszállásoknál ne sérüljön a balsa.
(http://img710.imageshack.us/img710/159/1002120y.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/710/1002120y.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
-
Várom az épités során készült képeket:) Ez egy nagyon szép madár!, jó a választás:)
joe
-
Haladok a géppel bár némi ragasztóhiány feltartotta a munkát, a nehezén elvileg túl vagyok. A cseszterton carboncsövei be lettek rögzítve. A szárnyközép jobb felének már be van ragasztva a felső merevítője, a bal oldalinál még várni kell amíg teljesen megköt az epoxy, aztán az is ragasztható. A füleknél már egyszerűbb lesz a konstrukció. A szárnyakba beépített féklapokat elvetettem, ha szükség lesz rá akkor utólag is egyszerűen beépíthető (szerintem nem lesz rá szükség).
(http://img860.imageshack.us/img860/1171/1002127f.jpg)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
folyt.köv.
-
:o :o :o
Én is érdeklődve várom a további képeket és az építési leírást! ;)
-
Leírás egy kicsit bonyolult, csak a főbb lépéseket írom le. A tervrajzot fóliával védem, a legtöbb elem rajta van, a bordaprofilokon kívül minden. Elvileg saját anyagból is felépíthető... ::)
Most félévközi vizsgára készülök, úgyhogy az építés vasárnapig jegelve.
-
Szép madár, csak még egy kicsit szárnyaszegett.
Húzzál belel! 6.-ára legyen kész! ;D
-
A bal szárny viharosan halad a beteljesülés felé. Ha a szárnyak megvannak, onnantól már gyerekjáték lesz összerakni a törzset és a vezérsíkokat.
(http://img37.imageshack.us/img37/7398/1002128h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/37/1002128h.jpg/)
Megpróbálom befejezni vasárnapra, de nem akarom elsietni, nem ígérek semmit.
-
Tetszik ez a szárnykialakítás! Szépen haladsz. :)
-
Fényképpel most nem tudok szolgálni, de a bal szárny gyakorlatilag fóliázásra készen áll. Jöhet a jobb szárnyközép és szárnyfül összeragasztása, torziózása és a belépőél becsiszolása. Előreláthatóan jövő héten kevés időm lesz az építésre, de tudósítok amint haladtam az építéssel.
Kérdés: balsa törzs festését milyen festékkel lehet megoldani hogy tartós legyen de ne nehezítse el nagyon a gépet?
-
Szia!
Ne próbálkozz festéssel , csak ha esetleg baltanyélnek kell a törzs .
Legalább 2-szer , de 3-szor is kell szóró gittelni, amire elfogadható lesz a felület .
A súlyával is el fogsz szállni, nem tudod könnyűre csinálni, és ha nem csiszolod meg alaposan randa lesz a fedőréteg.
Maradj az oracovernél, tizedannyi munka és súly.
-
Hosszú kimaradás után végre folytatni tudom az építést. Elkészültek a stabilizátorok, a függőleges vezérsík és az oldalkormány.
Most dolgozom a törzsön, a függőleges vezérsík épp most került beépítésre. Amint a ragasztó megszáradt jöhet a becsiszolás és a fóliázás, ill. az elektronika beépítése.
Képeket hamarosan pótolom, egy kis rendet is vágok a műhelyben 8)
-
A beígért képek:
(http://img717.imageshack.us/img717/4749/1002185k.jpg)
Stabilizátorok/balansz magassági
(http://img818.imageshack.us/img818/8599/1002186.jpg)
Oldalkormány
(http://img706.imageshack.us/img706/1674/1002189vz.jpg)
(http://img837.imageshack.us/img837/8973/1002188d.jpg)
Törzs elölről-hátulról
(http://img577.imageshack.us/img577/8441/1002192ir.jpg)
És összerakva a szárnyakkal
Ez utóbbi még nem fix, előbb fóliázás, zsanérozás, elektronika beépítése és jöhet a berep 8)
-
Hoppá hoppá!
Nagyon jó lesz!
Irigyellek.... Nálunk a fél szárny is éppen csak, hogy elférne... ::)
-
Hoppá hoppá!
Nagyon jó lesz!
Irigyellek.... Nálunk a fél szárny is éppen csak, hogy elférne... ::)
Hasonló képen! :o :o :o
Gratulálok, szép munka. ;)
-
Nagyon szép, szeretném látni az első repülését.
-
Csak szólok hogy már fóliázódik a madár. Sajnos magától nem megy csak magamtól, így belecsúszik pár hiba, viszont naggyon jól néz ki.
Ha még ma megjönnek a szárnyrögzítő gumikarikák, akkor akár hétvégi berepülés is lehet belőle (de nem akarom elkiabálni).
-
Íme a madár berepülés utáni állapota. Eddig csak kézi siklatás volt, de már most látszik hogy nagyon fogja szeretni a termikes időt.
Fesztáv 3m, repsúly 1770g, ami a gyári 1700g-tól nem sokban tér el. Az orrába párszáz gram ballaszt kellett hogy meglegyen a súlypont, de a konstrukció is régi, még abból az időből amikor NiCd akksik voltak a vevőkhöz.
(http://img98.imageshack.us/img98/7931/20120620193109.jpg)
-
nagyon szép lett! Gratula
-
Nagyon pofás lett!
A hétvégén megnézem közelebbről, ha kint lesztek, de biztos...
-
Köszönöm a dícséreteket, de azt azért hozzátenném hogy a mobiltelefon kamerája jótékonyan elfedi a kisebb hibákat. Szerkezetileg rendben van, de pár hiba azért becsúszott fóliázáskor.
Illetve itthon vettem észre hogy az oldalkormány szervója (HS-81 műanyag fogaskerekes) darabosan jár, biztos az egyik oldalazós leszállásnál sérült meg. Van egy tartalék fémfogaskerekes szervóm, de holnap érkezik az új fém fogaskarék szett. Elvileg hétvégére teljesen röpképes lesz.
-
Oldalkormány szervó kicserélve HS-81MG-re, elvileg nincs akadálya a hétvégi guzmizásnak.
-
Videót ! :D
-
A guzmizást megnézem. ;D