Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Élethű (scale) modellek => A témát indította: kalazoli - 2015. December 11. - 21:13:16
-
Sziasztok!
Látom más is hozzáfogott az újságos Vörös Báró gépéhez.
Kazincbarcikán már épült két Fokker Dr.1, mikor megjelent az
újság. Megszerezték a rajzot és az alapján építették meg.
Az egyik piros, a másik bordó lett, mindkettő vászon borítással.
Az egyik 6,5-es, a másik 10 cm3-es motort kapott, de még egyik
sem repült,mivel az építők egyike még nem repül. a másik a koránál
fogva már nem repül ilyen gépekkel, csak épít.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512112110273060.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512112110169020.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512112110217.jpg)
A képek egy iskolai kiállításon készültek 2012-ben.
-
Egy csere révén hozzájutottam az újság összes számához, az alkatrészekhez,
melyek tartalmazták a hitech szervókat és egy 8,6 cm3-es robbanómotort is.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955069228.jpg)
A gép építését szeptember vége felé kezdtem el és annyira belemerültem az építésbe és
az előre gyártott alkatrészeknek köszönhetően gyorsan haladtam és mire észbekaptam, hogy
dokumentálni kellene az építést, már a fóliázásnál jártam.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955132586.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955215968.jpg)
-
A 90 újságban elég jól le van írva az építés menete, egy gyakorlott modellezőnek
nem jelent gondot a gép megépítése, de szerintem egy ügyes kezdő is boldogul
vele.
Itt már bevontam a szárnyakat is.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955316410.jpg)
-
Az előre legyártott alkatrészek illesztései jók, egy-kettő kivételével.
Itt már bevonásra került az összes alkatrész.
A bevonó fólia jó minőségű, megfelelően zsugorodik, csak egy hibája van, hogy fehér színű
a hátoldalán a ragasztóanyag fehér és ha sokat zsugorodik kilátszik a ragasztó, de
tiszta benzines lemosással a kis szépséghiba orvosolható.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955398867.jpg)
-
Egyébként az újságokban az összeállítási útmutatón kívül a modellezéssel
kapcsolatos hasznos információk is vannak, valamint az I. világháborúról, annak lefolyásáról
politikai helyzetről, a szemben álló felek gépeiről is tájékoztatást ad.
Aki teheti olvassa el, mindenkinek ajánlom.
-
A fóliával történő bevonás előtt volt egy kis szünet az építésben, mert
az újságban a szárnyak állásszögéről két ellentétes adat volt.
mikor összeállítottam a gépet és megmértem az állásszögeket, akkor
kaptam a harmadik verziót, ami teljesen irreális adatokat hozott.
Egy magyar fórum oldalon http://scalemodels.hu/smf/index.php?topic=163.0 (http://scalemodels.hu/smf/index.php?topic=163.0)
találtam egy modellező kollégát Pécs környékén, aki 1:5 ös méretűben
építette meg a gépet és érthetően írta le az állásszög problémákat,
ami egyezett az én elgondolásaimmal.
Az ő gépe repül, így ezen adatok alapján állítottam be az szárnyak
állásszögét.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955506967.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955463697.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955426092.jpg)
-
A szárnyak beállítását követően tettem be a kormyányfelületek
zsanérjait.
Nem az újsággal adott műanyaglapokat lapokat ragasztottam be, mivel
azokkal rossz tapasztalataim voltak. Hideg időben bekeményedtek és
eltörtek.
Én az acélszálon elcsukló rendes zsanérokat szereltem be.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955582277.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211955544618.jpg)
-
A zsanérok beragasztása utána vizszintes csillapító ragasztottam fel,
mely pontos felragasztásához felszereltem a közéspső szárnyat.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211956029010.jpg)
-
A ragasztó megkötéséig az oldalkormányra felragasztottam a matricát,
valamint felszereltem rá a farokfutót, majd a zsanérral együtt a helyére
szereltem.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211956136600.jpg)
Itt szélesebb zsanért használtam, mint a csűrőnél és a magassági kormánynál,
mivel eléggé rövid az a hossz amin az oldalkormány mozog. Azt csak ez a zsanér és
a farokfutó 7 mm hosszú alsó része tartja.
-
A mai napon értem utol magam a publikálással, mivel ma délelőtt
szereltem a törzsbe a helyükre a szervókat.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211956178376.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20151211956205671.jpg)
A szárnyba Hitech HS-81-es szervók kerültek.
Ott annyi változtatás lesz, hogy a gyártó Y kábellel egy csatornáról működtetné
a csűrők szervóit, én ezt külön csatornán fogom működtetni.
Mától kezdve megpróbálom az aznap végzett munkálatokat feltenni.
Kicsit lassabb lesz, de időszerű.
-
Szia kalazoli mester!
Nagyon szép gép lesz belőle annak ellenére hogy újságos a gép! ;)
Remélem lesz szerencsém látni repülni. :)
-
Szia Kazoli!
Nekem is megvan ez a fokker de sajnos csak félig. Ha lehetne, megkaphatnám a megszerzett tervrajzot valamilyen uton módon? mert akkor be tudnám fejezni én is ezt a szépséget.
ui: gyönyörű a géped!.
joe
-
Szia joetheboss!
Küldtem Pü-t.
-
Szia Attila!
Remélem Én is látom repülni, még ha csak pár másodpercig is, de
csak tavasszal.
Még nem is köszöntem meg a a géphez adott segítséget.
Köszönöm!!!
-
Sziasztok!
Vasárnap este nekifogtam és felszereltem a futóművet.
Ez sem egyszerűn csak fel kell szerelni, mert mivel van futómű szárny,
ennek kell állásszöget adni, ami itt 0o.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512141325238856.jpg)
A gépnek a kerekei meglepően nehezek egyenként 180 gramm.
Két fél műanyag tányérból vannak és kemény gumiból, de szerintem
az is műanyag.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512141325259853.jpg)
Szerintem azért ilyen nehezek, hogy a gépnek alacsonyan legyen súlypontja, hogy
a magassága miatt nem legyen oldalirányban instabil.
-
Sziasztok!
Ma is alakítottam egy kicsit a gépen.
Elkészítettem és beszereltem a magassági és oldalkormányt mozgató
tolórudakat és be is szereltem őket.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512152125167666.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512152125196922.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512152125223666.jpg)
Szervóteszterrel megmozgattam őket és tökéletesen működnek, a rudak szabadon
mozognak nem szorulnak, visszaállnak középállásba és 45o-ra kitérnek
mindkét irányba.
Volt még egy kis időm és beszereltem a vevőt és a szervókat működtető akku kapcsolóját.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201512152125248668.jpg)
-
Sziasztok!
Végre volt idő bejáratni a motort.
Ez egy JBA 52A tipusú, 8,6 cm3-es, kínai gyármányú motor amit a szetthez adtak.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20160113105725116.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20160113105733426.jpg)
11X7-es légcsavar van rajta, ez az a műanyag csavar amit vele adtak, de én
egy ugyanilyen méretű fa légcsavarral fogom üzemeltetni.
A műanyagot csak a bejáratáshoz használtam.
-
A motor most már szépen pöfög, könnyen indul, még hidegen is 4-5 rántás után jár.
Kb. 4-5 dl üzemanyagot fogyasztottunk el, ami 2 tank, mert 2,5 dl-es tartály van hozzá, amit
az első kép jobb felső sarkában, vagy az alsó kép bal felső sarkában láthattok.
A bejáratásban segítettek Nagypál Ferenc és Filkóházi Máté, sokat tapasztalt modellező társaim.
Köszönöm nekik a segítségüket.
Bejáratás után így jár a drága:
https://www.youtube.com/watch?v=45KJlIxSRBM (https://www.youtube.com/watch?v=45KJlIxSRBM)
-
Szevasztok!
A mai napon végre beszereltem a motort és a gázrudazatot.
Nem ment minden egyszerűen, mert a gyári elhelyezés szerint a
szervótól a karburátorig a rudazat pont a motorfelfogató csavaron keresztül
ment volna, így a szervót 10 mm-el jobbra kellett eltolni, valamint a mozgató
rúdnak csináltam egy védőkeretet, mert az üzemanyagtank és az azt tartó
szivacságy elnyomta volna a rudazatot.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601202120395978.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601202120438869.jpg)
A rudazat védelmét megerősítem hátrafelé a szervó felé.
-
Sikerült még felszerelnem a motorburkolatot is, melyet egy kör alakúból kellett kivágni.
A gyártó megjelölte a vágás helyét és nyomvonalát, de a két oldal íve nem volt egyforma,
valamint ne volt mérethelyes. A rajz szerint 2 cm-el rövidebb lett volna.
Miután kirajzoltam az íveket a törzs alapján ilyenre sikerült.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601202120461166.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601202120488629.jpg)
-
Szia Zoli!
Szép munka, nagyon tetszik! :o :o :o
-
A kipufogó kiömlőjébe azt a toldást te csináltad, vagy valahol kapható?
Szép munak!
-
A toldást igy adták a motorral gyárilag.
-
Hmm. Érdekes, köszi!
-
A mai napon beszereltem a felső szárnyba a csűrőkormányt mozgató rudazatokat.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601212027354527.jpg)
Az alsó szárnyra felszereltem a szárnyvég csuszkákat, mely a szárnyakat védi
meg ha gép eldőlne.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601212027313948.jpg)
Felkerültek a matricák a szárnyakra, valamint a törzsre.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601212027394805.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601212027446930.jpg)
-
Utoljára felraktam a motorra légcsavart az orkúppal.
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601212033292937.jpg)
Még lesz egy kis átalakítás a középső szárnyon, mert a gáz szervó áthelyezése miatt
a középső szárny nem megy a helyére, valamint pár apró alkatrészt kell még felszerelni
a törsre.
Utána jöhet az összeállítás és tavasszal a berepülés.
-
Súlyponttot ellenőriztél? Nem kell ólom sehova?
-
Nem, még azt nem ellenőriztem, majd csak akkor ha már minden benne lesz,
mert még nincs benne a vevő és az akku.
Majd az akku elhelyezésével akarom a súlypontot beállítani.
A törzs súly így 2 kg, becslésem szerint menetkészen 3,3 kg lesz a súlya.
-
Szépen alakul a madárka:)
-
Sziasztok!
Ma délután összeraktam a madárkát.
A gép súlypontja a gyárilag megadott helyen van, igaz a méréskor
az üzemanyag tank üres volt és az akku sem volt benne, de majd
meglátjuk teli tankkal mi lesz, de nem változhat, hiszen az a súlypontban van.
Íme ilyen lett:
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203206032.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203254890.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203292728.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20160130220335157.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203395793.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203443484.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203489568.jpg)
Most már csak a berepülés következik, melyről majd készítek videót is, de az
már csak tavasszal lesz.
-
Szia Zoli!
Gratulálok, nagyon pazar munka! ;)
Mikora tervezed a berepülést? ???
-
Amint jó idő lesz, március vége,április eleje.
-
Sziasztok!
Ma délután összeraktam a madárkát.
A gép súlypontja a gyárilag megadott helyen van, igaz a méréskor
az üzemanyag tank üres volt és az akku sem volt benne, de majd
meglátjuk teli tankkal mi lesz, de nem változhat, hiszen az a súlypontban van.
Íme ilyen lett:
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203206032.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203254890.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203292728.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_20160130220335157.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203395793.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203443484.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/4285/28762/b_201601302203489568.jpg)
Most már csak a berepülés következik, melyről majd készítek videót is, de az
már csak tavasszal lesz.
Gyönyörű!!! Gratulálok!
Azt a két géppuskát a lőszerekkel honnét szerezted? :o
-
Ez nagyon szép lett Zoli. :)
Gratulálok.
-
Köszönöm, de majd meglátjuk hogyan repül.
-
Nagyon mutatós! Gratu!
-
Szia Józsi!
Te hozzákezdtél már?
-
Szia, Dehogy:) ott áll az aszalom szélén. Időt kellene szakítanom rá.
-
Sziasztok!Tudna nekem valaki segíteni?A De Agostini-s fokkerhez kellene nekem egy két dolog.Leginkább orrburkolat!De megvásárolnék dolgokat.Ha van valakinek valami vagy valaki belekezdett anno az épitésbe,de abba hagyta szívesen megvennék ezt azt.Golenya Gábor 06 30 531 8144 Köszi mindenkinek.