Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Főnix madarak avagy kukaszökevények feltámadása => A témát indította: armonmiki - 2015. December 13. - 22:57:23
-
Az első és a témához ötletet adó modell régen porosodik a padláson. Talán van már vagy 15 éve, hogy a sajókazai modellező barátomtól több, számára feleslegessé vált modellt és anyagot vásároltam meg egyben.
Ezek között a kis motoros modelltől az elektromos vitorlázóig mindenféle modell volt. Több régi F1A és F1C szabadon repülő modell is. Ezek között volt félkész, de volt több sérült állapotban lévő is. A korszerű könnyű elektronikák ma már lehetővé teszik, hogy ezeket a modelleket kicsit feltuningolva javítsam meg.
Az elsőként leporolt modellem egy kisebb sérüléseket elszenvedett F1C törzs és egy nem pontosan rá illő szárny és vízszintes vezérsík, amit már valaki elkezdett kormányozhatóvá alakítani.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132151411901.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132156005447.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132158284124.jpg)
A tervem, hogy ebből a modellből egy kis, könnyű, elektromos motor beépítésére is alkalmas, de első körben egy zsinórral felhúzható modellt építsek. A vízszintes zsanérozása még nem volt meg, csak a felület volt kivágva. A szétnyílt teli torziós vízszintest megragasztottam és a zsanérozását 0,8-as horganyzott kötöződrótból készítettem.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132201435944.jpg)
Ennek elég volt csak egy kis furat a beragasztáshoz. Öt ponton van zsanérozva.
A törzs végéről az oldalkormány le volt törve és a vízszintes alatt is törött volt a törzs.
Az én fotóimon már egy elkezdett átalakítás látható.
Az új függőleges már fel van ragasztva, az oldalkormány zsanérozását egyszerűen egy kis 0,5-ös rugalmas műanyaglapból vágtam ki.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132152582317.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132152206091.jpg)
Konkrétan egy akkumulátor átlátszó műanyag csomagolásából vágtam le két megfelelő méretű lapot. Ez a megoldás olcsó és a régi modelljeimnél bevált. Már csak bevonni kell.
A törzs végén a vízszintes felrögzítéséhez egy felfekvő lapot is felragasztottam. Ebbe bele van ragasztva egy M4-es körmös anya a rögzítéshez.
A törzs elején volt egy motor felfogató rétegelt lemezfelület, ami eléggé olajos volt.
Ezt levágtam. Így hozzáférhető volt a törzs eleje és bele lehetett toldani a fenyőlécekből és balsalapokból kialakított orrészt.
Ez az új orr fenyőlécből, vastag balsa borításból készült, hogy kerekre lehessen csiszolni.
A forma kialakítása után 120-as üvegszövet került rá olcsó poliészter gyantával felragasztva.
Remélem elég erős lesz.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132153318198.jpg)
A Hobbyking oldaláról kiválasztottam a motoros verzióhoz alkalmas alkatrészeket és azok súlyát figyelembe véve, a modellt ideiglenesen összerakva, felhelyeztem az orrból kb 40cm-re kiálló lécre az akkut, a szervókat, a motort, és a szabályzót helyettesítő súlyokat úgy, hogy a modell súlypontja megfelelő legyen. Így alakult ki a szükséges orrhossz.
A kormányzáshoz szükséges bowdenek beépítésével szerencsém volt, mert az eredeti törzs bordái vélhetőleg ki vannak könnyítve és így végig lehetett benne tolni egy 2x2 mm-es lécet, amivel betudtam húzni a bowden házaként felhasznált csöveket. Ezek a csövek az autók hidegindításához kapható sprayhez csomagolt csőből lettek beragasztva. Beragasztás előtt egy kicsit hőlégfúvóval melegítve ki kellet egyenesíteni a csövet. A bowdencső belsejében 1mm vastag hegesztőhuzal van behúzva. Ez szilikon olajjal át van törölve és így elég könnyen siklik. Ez a huzal elég merev és megfelel a célnak. A bowden házaként használt csőnek először csak az egyik végét ragasztottam meg, majd kötés után kifeszítve a másik végét.
Jelenleg a törzs orrában a szervók tartóit már beragasztottam. Ezek kemény bükk lécből készültek.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132154045814.jpg)
Most a festés alapozásán dolgozom.
A festés után a szervók beszerelése következik. Egyelőre a fotón a próba látható.
Itt még csak egy kis akku van benne, de a hely a motoros verzióhoz tervezett akku méretére van elkészítve.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_20151213215450502.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132155269120.jpg)
Ezután majd a szárny és a vízszintes sérüléseinek a javítása, festése, a kampó beszerelése, súlypont beállítás és jöhet az első start. Még az idén.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132157215601.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132157558445.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132158597107.jpg)
A munkához eddig nagyon jó szolgálatot tett egy kis fűrész, ami erősnek, tartósnak, élesnek bizonyult. Már régen használom. Nagyon szuper.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201512132201032020.jpg)
És a munka folytatódik. :)
-
Szia Miklós!
Nagyon jó ötlet ez a téma a fórumon és ahogyan olvastam az általad
leírtakat, eszembe jutott, hogy az egyesületünk szekrényeiben van
pár A1-es, A2-es és 1C-s alkatrész (törzs, szárny, csillapítók),
melyekből szintén újra éleszthető egy akár rc vitorlázó is, amelyekkel
kis szélben nagyon jó lehetne lejtőzni.
A javításnál látszik az F3J-s múlt.
A motoros változatnál a motort a az orrára, a törzsön kívülre gondoltad?
-
Egyébként amit 4 hete csináltam egy topikot a HK BIXLER szárnyának
javításáról, megerősítéséről az ebbe a témába jobban illik,
csak akkor még ez nem létezett.
http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,3921.0.html (http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,3921.0.html)
-
Elolvastam a habgép javítást. Be is igazolódott amit írtam. Mindig tanul az ember. Ezt a forróvizes habjavítást még nem hallottam. Már hogy vissza alakul a forróvízben. :D
-
Az első kérdésre:
Igen az orr elejére még jön egy gömbölyű orrész keményfából az egyenes felületre ami a motor helye. Ha kerül rá motor, akkor ezt a keményfa orrát leveszem és a helyére, kívülre kerül a motor.
Különben az F3J nekem nem csak múlt, hanem jelen is, csak mostanában versenyre nem tudok menni.
De majd az is eljön újra.
Az idén össze jött minden az új csörlőhöz, az esztergályos munkák is megvannak csak kell vagy két erre használható szabad nap, hogy megcsináljam.
:)
-
A forróvizes javításról itt a videó
https://www.youtube.com/watch?v=vdaYmuLGei8 (https://www.youtube.com/watch?v=vdaYmuLGei8)
-
A munka a törzs orrészének elkészítésével folytatódott. Ezután egy kis festést is kapott és így már kicsit jobban néz ki.
Bekerültek a szervók is, de a vevőt át kellett telepíteni a régi időzítő helyére. A csatlakozók miatt nem fért be az eredetileg tervezett helyre. A kábelezést kicsit egyedire kellett elkészíteni. A csatlakozók rövidek voltak, a toldás egy fixen leforrasztott merev vezetékezéssel lett meghosszabbítva.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212104171180.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212103384973.jpg)
A vízszintes hibáinak a kijavítása is elkészült.
Megmértem a szárny állásszögét is.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212100048457.jpg)
A szárny felfekvő felületére ráfeszítettem egy vékony zsinórt, aminek segítségével az oldalkormányra jelöléseket rajzoltam. Ezek segítségével egy papírra átrajzoltam a vízszintes helyzetét és a szárny állásszögét. A két vonalat egymásra szerkesztve megmérhető volt a szárny állásszöge.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212100489376.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212101384484.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212102194993.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212102562727.jpg)
Egy másik hiba az oldalkormány bowden helye és a feszülése volt. Ezért ki lett szabva a törzsből úgy, hogy a cső nehogy megtörjön és új helyre került. A sérüléseket a balsa és a pillanatragasztó segítségével gyorsan sikerült kijavítani.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212104562649.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212105384470.jpg)
A jobb szárny sérüléseit is a pillanatragasztós módszerrel sikerült javítani. Sokféle pillanatragasztóval próbálkoztam már de a balsa ragasztásához ez a kis zöld vált be a legjobban. A ragasztáskor azonnal egy kicsit meg is csiszolom a felületet és így a kisebb hézagok is azonnal begyógyulnak.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212106124437.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212106488689.jpg)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212107325706.jpg)
A vékony felületi sérülésekhez egy kevés autóskittet is használtam. Ezzel azért igyekszem óvatos lenni, mert sok súlyt jelenthet.
A szárny javítása után az egész repülő egy vékony festést kapott.
A teljesen összerakott repülő orrából a hiányzó motor és akku súlyát egyelőre ólommal kell pótolni, hogy a súlypont a helyén legyen.
Kicsit nehezebb is lett az előzetesen tervezettől, de még ezen lehet majd javítani.
A ragasztási és szerelési munka a végére ért, következő tennivaló a berepítés és beállítás lesz. Ezt ugyan már tavaly szerettem volna, na "de ami késik az jön" szokta mondani öreg kollégám.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601212108096040.jpg)
És hamarosan kiderül, hogy kerül-e motor is bele.
-
Gratulálok!
Kukából is lehet szépet varázsolni.
Mennyi lett súlya a gépnek, számoltál-e felületi terhelést, kíváncsi lennék rá?!
Mérted-e a festés előtt a szárny súlyát és festés után, hogy mennyivel lett
nehezebb a festés után. Hány réteg festék van rajta?
Azért érdekel, hogy festés és fóliázás között mennyi lehet a különbség súlyban.
-
A balzához a ragasztót és a Szánmodellnél vásárolom, van híg, közepes
és sűrű, mindegyik 690 Ft-ért egy flakonnal.
http://www.szanmodell.hu/index.php/cPath/68_61 (http://www.szanmodell.hu/index.php/cPath/68_61)
Alapanyag szempontjából a legolcsóbb bolt az országban és mindent
elküldenek a vékony fenyőlecekek is.
Egyébként az is jó amit Te használtál, én is a Pennyben szoktam venni
ha éppen kifogyok a ragasztóból és sürgősen kellene.
Ja , és ezekhez is használhatók az aktivátorok.
-
Miki ha majd repülöd be, szólj, ha tudok megyek meg szeretném nézni a madarat repülés közben is:)
-
Rendben. Szívesen szólok, de csak itt tudok neked írni, hacsak a profilod titkosságát fel nem feded.
Nekem ezek a nick nevek valahogy nem ragadnak meg.
Ezért írtam magam is ki az aláírás sorba a nevem és a telefonszámom.
Lehet, hogy veled is ismerjük egymást, de könnyítsd meg a dolgom és adj meg egy telefonszámot.
:D
-
Ma a súlypont beállítással foglalkoztam.
Ennek a modellnek eredetileg ha F1C modell lenne, akkor 2,5 cm3-es motor esetén 750 gr lehet a minimális súly.
Mivel ennek a modellnek nincs meg az eredeti tervrajza, így csak hasonló tervrajzokról gyűjtöttem információkat.
Több rajzon is azt láttam, hogy az ilyen modelleknél elég hátul van a súlypont. (50-60%)
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601232004255537.jpg)
Mivel ennek a modellnek is kicsit hátranyilazott a szárnya, így én is egy 50%-ra állítottam be a berepítéshez, de csináltam egy 40%-os súlyozást is.
Van egy ilyen súlypontbeállításhoz használatos állványom F3J modellekhez.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601232003149272.jpg)
Ezt kicsit megmagasítottam.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601232003488603.jpg)
A modell szárnyának alján ceruzával bejelöltem az 50% és a 40% helyét.
Aztán némi ólommal kiegyensúlyoztam a modellt.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201601232009127571.jpg)
Zoli!
Írom az adatokat amit tudok.
A fesztáv: 2065mm A teljes felület 27,7 dm2 A súly (50% súlypontnál) 960gr. A súly (40%-nál) 1000gr.
Ez sajnos több mint amit szerettem volna, de így is 35-36 gr/dm2 a felületi terhelés.
Ez a régi F3J modellekhez hasonlítva (azok 30-33 gr/dm2 felületi terheléssel repültek) nem olyan nagyon gáz.
Lehetne ezen javítani. A vízszintes egy teli torziós darab, ami 66gr. Ez megcsinálható 20gr alatti súlyúra is.
Ha ez párosulna egy előre szerelt motorral ami miatt a súlyok előbbre tolódnának, akkor akár 30 gr/dm2 alá is kerülhetne a felületi terhelés.
Nem akarom ebbe a jeges időben dobálni. Megvárom, hogy puhuljon kicsit a talaj. Akkor talán kevesebb karccal megúszom a berepítést.
:D
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_20160123200502888.jpg)
-
Jó lesz ez a gép főleg lejtővitorlázni, ha jobb idő lesz és jössz Barcikára hozd el és kimegyünk lejtőzni.
A 66 g-os csillapító nem is nehéz egy 500-600 mm-es csillapítóhoz képest.
Szokinak a gyári gépén 100 g a csillapító súlya és az gyanta borítású.
A felületi terhelés jó a Stork-é is ennyi.
-
Majd elfelejtettem, hogy friss hóban is kipróbálhatod, emlékszem
annak idején a Várdombnál friss hóban repültünk a gépeddel.
-
Emlékszem és arra is amikor csörlés közben a modell eltűnt a ködben. Az is egy izgalmas pillanat volt. Aztán szerencsére kicsit odébb előkerült és gyorsan le is szálltam.
:)
De jövőhétre melegedés látszik meg egy kis eső.
Akkor kiviszem Miskolcra a reptérre. Az elég puha füves, meg a reptér szélén van egy kis bucka is. Onnan megsiklatom.
Tegnap közben találtam egy másik rokkant madarat a padon.
Az lesz a következő.
:)
-
Tegnap délután volt időm kimenni a miskolci reptérre. Sajnos nem volt kísérőm, így videó nem készült az első repülésről.
Néhány kézből siklatás után 5 gumiköteles startot sikerült csinálni. Kikerült a modell orrából némi ólom is. Nagyon jól repült a modell és karcmentesen vittem haza. Kereken 900gram lett így a súly. 32,5g/dm2 a felületi terhelés. Megmértem újra a súlypont helyét. Érdekes pontra, jelentősen hátra tolódott. A szárnyprofil húrhossza 170mm és a súlypont elölről 110mm-nél van.
A repítés után.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201602071303336557.jpg)
A súlypont helye.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201602071304219603.jpg)
A jövő hét elején megrendeljük a motort, aksit, szabályzót és legközelebb már a motoros verziót fogom tesztelni.
:)
-
Szia Miklós!
Szép lett a gép, gratulálok az első sérülésmentes repüléshez.
Mivel szabadonrepülő a szárnyprofil és emelőprofilja van a csillapítónak
ezért van annyira hátul a súlypont.
Hogyan viselkedik, jól vezethető?
Gondolom a profil miatt lassan repül
-
Valóban szép a gép és sajnálom hogy nem tudtam kimenni megézni élőben.
-
Tegnap megérkeztek a hiányzó alkatrészek a bemotorozáshoz.
(http://rcpilot.hu/users/2337/28776/b_201602171019057659.jpg)
Így most a munka folytatódik.
:D
-
Szia Miki!
Milyen motor és akku megy bele pontosan? ??? ??? ???
-
Ami a fotón látható.
-
Az orra le lesz vágva és kicsit át fogm alakítani. A fotón látható aksihoz és motorhoz alakítottam ki a törzset.
-
Szia Miki!
Csak azért kérdem mert a képen nem látszanak az adatok.... :)
-
Értem. :)
Bemásolom a megrendelésből a linkeket.
1db Akku
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=37845
10,5$
1db Motor
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32458__D2826_10_1400kv_Brushless_Motor_EU_Warehouse_.html
10,89$
1db Szabályzó
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__80496__Aerostar_30A_Electronic_Speed_Controller_with_2A_BEC_2_4S_EU_Warehouse_.html
12,41$
És a légcsavar 8x4,5-es. A motor vélemények között olvastam, hogy valaki ezzel is próbálta és jónak találta.
Na és ilyen volt itthon a HK-n meg nem volt semmilyen az EU raktárba és nem akartam egy hónapig várni.
Készíteni akarok egy mérő eszközt is amivel tudom mérni a motor húzó erejét és az áramot közben. Láttam egy ötletes megoldást egy szlovák újságban. Azzal is meg szeretném majd mérni ezt a modellt is.
:)
-
Tökéletesen megfelel ez a csavar a motorhoz, elviszi még a
9 x 5 -ös csavart is. Én a most javítás alatt álló géphez a másik
témában ugyanilyen motort fogok használni 10 x 6 -os csavarral
de csak 2 cellával járatom majd.
-
Már néhány napja megtörtént a motoros próba repülés is, de csak a második alkalommal készült videó is. A motoron még nincs burkolat mert előbb a motor le és el húzatás szögét próbáltam kikísérletezni. Volt először 5 fok le és 2 fok jobbra, majd 4, és 1, végül most 4, és 0 fok lett az eredmény.
Kellemes meglepetés volt a modellhez vásárolt rádió is. Alapvető cél egy olcsó rádió volt, de ez a kis rádió egy nagyon praktikus és nem is olyan buta holmi. 6 csatorna és mindenféle beállítási lehetőség és mixelések is, aminek a beállítása nekem kifejezetten tetszett. Nem kell semmit pögyögtetni a készüléken és monitora sincs. Egyszerűen beírod egy laptoppal a beállításokat amiket le is menthetsz és annyi repülőét amennyit akarsz. Igaz, ha a terepen is akarod variálni akkor oda is ki kell vinned a laptopot, de ez manapság egyébként is kiviszi az ember. Ez egy HK-T6A-V2 rádió. Igaz ügyesen adják el, mert a programozó kábelt és akkut külön kell hozzá venni. Lehet vele az FMS szimulátorhoz is csatlakozni. Szóval kezdők számára én ezt szívesen ajánlom. A videón látható nagyon alapos kormánykitérés ellenőrzés (csak két kormány van) is tulajdon képen azért olyan hosszadalmas, mert első alkalommal kicsit felületesebb voltam és már csak repülés közben vettem észre, hogy az oldalkormány fordítva megy. Kicsit nehezebben, de sérülés nélkül sikerült a repülés a fordított kormánnyal. Na meg azért is mert nekem a nagyobb repülőkön mixelve van a csűrő az oldalkormánnyal és vezetés közben ehhez vagyok szokva és itt is megcsináltam ezt a mixet. Tehát az oldalkormányt lehet bal kézzel is mozgatni és így a magassági véletlen babrálása kikerülhető. Én kedvelem ezt a beállítást. :)
(https://plus.google.com/u/0/116815019855583231106/posts/dmA3ujKXuQL?authkey=CNHf3oHw0urfNg&pid=6269258593213413506&oid=116815019855583231106)
-
:) Szóval ez a videó feltöltés nem jött össze. :)
-
Talán most sikerül. :-)
https://www.youtube.com/watch?v=5iokeqjGu3o
-
:)
Ez egyszerűbb volt mint gondoltam.
Köszi Attila.
Az eltelt idő alatt a munka azért nem állt meg és a végéhez közeledik.
A vége pedig, hogy a tulajdonosa átveszi, mert ezt a jól sikerült kis repülőt a húgom kisfiának készítettem.
A jól sikerült alatt pedig azt értem, hogy egy nagyon jóindulatú és jól vezethető kis repülőgép lett a roncsból.
A próbák során többen is vezettük és megállapítottuk, hogy élmény volt, hogy a "csak" kétkormányos gép milyen könnyen vezethető.
A motor könnyedén emeli fel a 960 grammosra sikerült repülőt. Még kicsit szelesebb időben is jól lehet vele haladni miközben termiket találva könnyen emelkedik. Az előzőekben leírt motor, szabályzó, akku és légcsavar összeállításban nincs semmilyen túlmelegedés.
Földi próbajáratásnál kéz meleg állapot érzékelhető. A 76 grammos kis akkuval egyik próba alkalmával több mint tíz alkalommal emelkedett jelentős magasságba és még akkor sem volt tapasztalható más mint, hogy egy kicsit csökkent a fordulatszáma a motornak. Más hangja lett.
Megszületett a motor burkolása is és a hétvégén nagyon szép időben újra ki is próbáltuk a modellt. Amit még kell gyakorolni, az a videózás. Készültek felvételek, fel is fogom azokat is tenni, de előbb néhány képen azt mutatom meg, hogy sikerült a WC papír gurigának átlényegülnie motorburkolattá.
:D
-
Szia Miki!
Nagyon szép lett a gép és szuper a videó! :o :o :o