Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Főnix madarak avagy kukaszökevények feltámadása => A témát indította: kalazoli - 2022. Március 18. - 07:07:35
-
Szevasztok!
Kazincbarcikán 2014 óta a Mezey Művészetek Háza-ban az általam vezetett modellező
műhelyben sok gyerek megismerkedett a modellezés szépségével és sikerült párat
rendesen megfertőzni ezzel a hobbival. Közülük azóta öten erősítik az egyesületünket.
Az egyesület műhelyében sok régi A1-es, A2-es és F3J törött és nem használt modell van.
A fiatalok ezek darabjaiból készítenek gépeket a szakmai és gyakorlati segítségünkkel.
Pár éve egyik modellező társunk egy 3 méteres vitorlázó géppel leesett egy temetőbe és a
gép nem úszta meg az extrém "leszállást". Felesége azt mondta csináljon valamit a géppel
ami csak a helyet foglalja a lakásba, csak porfogó, igy kivágja a kukába. Ő nem tudta megcsináni
és már nem is akarta így nekem adta.
Mivel tele vagyok vitorlázó gépekkel, nem akartam még egyet, de mégsem hagyhattam, hogy kukában
végezze, ezért nekiadtam egy ifjú modellezőnek Fejes Bertalan Hunornak, akivel együtt újítjuk fel a gépet.
Ez a gép ténylegesen kukaszökevény.
Lebontottuk a szárny borítását és így nézett ki a gép.
(https://kepkuldes.com/images/7c9f15a7dc2351ccc1adc9533caaa297.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/88bc524598bf4abf761b3b79f02524e8.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/4fd4f68de68fde9996c26ec6225620b3.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/ecde47c3e289e6938593cfb1b0b0d57b.jpg)
-
Mivel motor nélküli a gép és neki nincs csörlője, hogy felhúzza a gépet, valamint lejtőzésnél
egy kezdőnek nem árt ha van gépben motor, így úgy döntöttünk, hogy motoros lesz a gép.
Mivel a gyanta technikában nem jártas, ezért úgy egyeztünk meg, hogy a törzset megcsinálom,
Ő pedig a szárnyakat hozza rendbe. Szépen dolgozik a srác, a torziós borítások javításánál csak
látni a javítást, de ha kézzel végig simítod nem érezni. Ha javítani így tud, akkor új gépet is
szépen épít.
Én hozzáfogtam kijavítani a törzset. A töréseket, repedésket üvegszövet és műgyanta segítségével
javítottam ki, erősítettem meg. A kabin résznél az íveket 2-es acélszálakat gyantáztam a peremekbe
mert csak így tudtam visszaállítani az eredeti állapotot és így erősebb is lett.
(https://kepkuldes.com/images/3b6e4a4e316f7041412296e7919afe12.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/408f87b05a0b507afb5f2935aebbe141.jpg)
-
A törzs sérülései ki vannak javítva, és már az egyik félszárny javítása is kész,
így összeraktuk a gépet, mert szükség volta a vízszintes csillapító megfelelő
szögbe állításához.
(https://kepkuldes.com/images/27a7e2e42f66f6d5913a2f316ec3e3a5.jpg)
-
Az előző képen az asztal sarkán láthattok két félszárnyat, az is használt, törött
gépből van. Felújítás után kap egy új törzset, melyet Dányi Kristóf fiatal modellezőnk
csinál.
A kabintető csak habból volt a gépen, ezért készítek egy új kabint rá.
Az alapját 8.as balzából csináltam meg, elől széncső, hátul az alján fenyőléc tájolja a
helyére és mágnes rögzíti a helyén.
(https://kepkuldes.com/images/3923c25cdf9c7cb77374241b1cdb0233.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/183dd46615275ab4d016769825b2de3d.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/1ea6877de9104b3d7e1a96db2ed592de.jpg)
-
A pilóta kabin buborékénak elkészítéséhez habból kifaragtam a mintát, majd papírt ragasztottam rá, hogy a
rákent autókitt ne egye meg a habot, majd a felkent kittet simára csiszoltam. A formát el lehet készíteni
fából, vagy gipsztől is, de ebből volt a legegyszerűbb, de oda kell figyelni, hogy nagy szilárdságú habból
készüljön, valamint a javító kitt is erősít rajta a vastagságától függően.
A buborék elkészítése történhet vákumfóliázással, de mivel csak vékony 0,25 mm-es fóliát tudtam beszerezni,
az elég gyenge lett.
a fóliázáshoz már korábban készítettem eszközöket, egy alaplapot, amire egy porszívó van csatlakoztatva, ami
adja a vákumot. Ez egy doboz, melynek a tetején lyukak vannak, melyeken keresztül egyenletesen tudjuk kiszívni a levegőt.
(https://kepkuldes.com/images/a5e9781c927d3e5d33052b195b4a7940.jpg)
A másik része egy keret, melyre tűzőgéppel rögzítem a fóliát, de szöggel is lehet. A fóliás keretet berakom a
sütőbe lehetőleg grillezősbe, de jó a sima sütő is és felmelegítem a fóliát amíg eléggé lágy lesz, hullámzik mint a
tenger ha megmozdítom. A formát rárakom a lyukacsos alapra, bekapcsolom a porszívót, majd a lágy, meleg
fóliát rányomom a kerettel együtt az alapra. A vákum rászívja a formára. A porszívót addig nem kapcsolom ki míg
kellőképpen meg nem hűlt a fólia. A forma alá célszerű legalább 1 cm magasítót tenni, mert a sarkokba nem tökéletesen
szívja be a fóliát. A végén leemeljük a keretet és kivesszük belőle a formát, méretre vágjuk a kabintetőt.
(https://kepkuldes.com/images/38dd088cc160848baea7e7b6d31ff9a4.jpg)
-
A másik módszer egyszerűbb, nem kell hozzá csak egy hőlégfúvó, meg némi ügyesség.
Ide is meg kell csinálni a formát, melyet egy alapra fogatok 5-6 cm magasítással.
(https://kepkuldes.com/images/b6a8cd124a00f4b33c7c8d52ce8e303c.jpg)
Vettem a Coop ABC-ben 2 db 2,5 literes coop-os kólát, amit természetesen kiöntöttem, mert agyon rossz volt,
meg nekem csak a flakon kellett, mert ez elé erős és sima, hogy kabintetőt csináljunk belőle. Levágtam a tetejét
és az alját, a kemény részeket, valamint hosszában is felvágtam egy helyen.
Ezt rátűztem egy kabin formájú keretre ívesen úgy, hogy a kabin magasságától kicsit magasabban legyen az ív teteje.
(https://kepkuldes.com/images/365aa41ed00aa2c875c3203ff86f7347.jpg)
Ezután eszt a keretet ráhúztam a formára, majd a megfelelő helyen szorítókkal rögzítettem és hőléghfúvóval
rázsugorítottam a formára. Figyeljünk oda, hogy ne zsugorítsuk túl, mert kiszakadhat a keretből.
Mivel a flakon nem elég nagy ( ennél nagyobb nincs a boltokban ) ezért két részből készítettem el és illesztettem össze
a a középcső bordánál.
Mindkét elkészítési módszernél viseljünk vastag munkáskesztyűt, vagy konyhai edényfogó kesztyűt!
(https://kepkuldes.com/images/2265bc361ae800e25038436b38664608.jpg)
Ha valaki nem ért valamit, nyugodtan hívjon telefon segítek. Vákumfóliát Kazincbarcikán a műanyag udvarban lehet
beszerezni, most már van 0.35-ös és 05-ös méretben.
-
Ilyen lett a kabin, ezen két részből van a buborék kólás flakonból.
A pilótát egy I. világháborús pilótából alakítottam át, tettem rá baseball sapkát
azaz csak a sildet és átfestettem.
(https://kepkuldes.com/images/34a8334c1e39e443b2e88e4e12b1d050.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/07ff9e9041881d048521660377e38ffc.jpg)
-
Persze lehetett volna még a fülkébe ülést tenni és rendes műszerfalat kiépíteni, de most csak egy
papírra nyomtatott és beragasztott műszerfalat kapott.
Mint említettem motorosra terveztük a gépet, megérkezett a motor és a légcsavar is.
Egy 35-30-as 1400 kv értékű 400 W-os motor kap, 10x6-os hátrahajló légcsavarral.
(https://kepkuldes.com/images/b7aff44b2863438cc28dc00b23fb1cd2.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/d2f522efc1d0fcadd4f035bbc3b9e06b.jpg)
-
Mivel megjött a motor és az orrkúp is, így le tudtam vágni a törzs orrát és berakni a
motortartó panelt a kellő lefele és jobbra húzatással.
Megkapta a fehér alapszínt. Egyébként MALÉV festése lesz a gépnek.
(https://kepkuldes.com/images/9c96f24f696eb2e6bfc5f06a3d73d694.jpg)
-
A vízszintes csillapítót teljesen újat kellett építeni mert annyira sérült volt, hogy nem
lehetett javítani. 3-as balza bordákból készült,a felfogatásnál középen fenyő tömböt
használtam, valamint 2-es szénszál erősítést kapott és teli torziós borítás 1-es balzából.
Egyenlőre itt tartunk. Május 14.én szeretnénk ezt is vinni a találkozóra.
(https://kepkuldes.com/images/f54cdb3a6e6d3d00bef532fb2546ac3f.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/235d8a88864b28f4dfbe841e39c033f0.jpg)
-
Heló!
Lemaradtam a publikálással, mert az építéssel voltunk elfoglalva.
A törzs megkapta a MALÉV-es festést, valamint össze lett szerelve.
A motor brutálisan húz a 10x6-os légcsavarral. A csavart a banggood-on
vettük, 10,5 dollár volt. A kúpátmérője 42 mm. Lehet kapni különböző
méretben. A motor tengelyét le kellett esztergálni 4 mm-re, mert
a kúpos patron csak 4-es volt, de azt nem lehetett felfúrni, mert kicsi
lett volna a falvastagsága.
(https://kepkuldes.com/images/08a9a27018b50d89f0da0ebd3ff3fb8c.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/8f2fe86c97d4fbd8e53d312787b132cf.jpg)
-
Közben a szárny is elkészült, jól sikerült a javítás, volt vele munka, sok bordát kellet
cserélni és javítani, a gyenge részeket megerősítettük, valamint sok helyen kellett
a torziós borítást cserélni, mert el volt csiszolva.
A fóliázás és a feliratozás után ilyen lett.
(https://kepkuldes.com/images/9f18db82b43affa09330fe0cd944443f.jpg)
Még gondolkodunk rajta, hogy a szárnyvég kapjon egy 3 cm széles piros szinezést.
-
A gépben már minden elektronika benne van, csal rá kell hangolni a rádióra,
beállítani a kitéréseket, mixeket és mehet a próba.
A repülésről majd egy videóval jelentkezünk.
(https://kepkuldes.com/images/83fa382a517ef051f02b928695774815.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/b43547ae3d384a457b9d06f608caf349.jpg)
-
Szia Zoli
Gratulálok nektek !
Nagyon impozáns lett!
-
Köszi! Reméljük szépen fog repülni. Mindent igyekeztünk jól beállítani.
A törése előtt jól repült.
-
Gratulálunk!
Nagyon szép lett! ;)
Csak nem a Hunoré? ??? ??? ???
-
Igen a HU-NOR-é.
Ma összehangoltuk a rádióval, beállítottuk a kitéréseket.
Még szeretnénk csűrő-oldalkormány mixet rárakni, az holnapra marad.
Nem tudom, hogyan lehet a Turnigy 9X rádión két külön csatornára tenni a
csűrőt, még utána kell nézni, így Y kábellel van jelenleg megoldva.
Beállítottuk a súlypontot, azaz hogy nem állítottuk be, mert a belerakott motor, szabályzó és
a 3700-as 3 cellás akku pont jó helyre fért be és pont ott van a súlypont ahol lennie kell.
Leellenőriztük az állásszöget, ami szintén úgy sikerült, ahogyan szerettük volna a vízszintes felszerelésénél,
2,5 fok.
(https://kepkuldes.com/images/6eb8206528e1f6eb5c2caa3bafaacd21.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/a2e76656d307f9d8b7de1c0032593f43.jpg)
-
A meló végén pedig felöltöztettük a biztonságos ruhájába.
Tapasztaltam, hogy a gépek legtöbbször a szállítás során sérülnek,
a kocsiban összeütődnek, összedörzsölődnek a többi szállítmánnyal,
ezért javaslom mindenkinek, hogy csináljon a gépeinek kabátkát.
Ja és nem porozódik.
A tüzépen nálunk 600 Ft-ért árulják méterét az 120 széles fóliának.
(https://kepkuldes.com/images/41006717e4681521606801fc9344e798.jpg)
-
Holnap szerettük volna megrepíteni, de az eső miatt lehet, hogy halasztjuk.