Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Elektromotoros repülés => A témát indította: kalazoli - 2023. Január 21. - 19:03:09
-
Szevasztok!
Pár éve megfogott egy kép erről a kis gépről és gyorsan meg is szereztem a rajzát.
Nagypál Ferenc barátom gyorsan meg is építette a rajz szerint 1200-as fesztávval,
elektromos motorral, de még azóta is ott áll a műhelyünkbe, még be sincs repítve.
Az építésről láthattok pár képet a Légierők- Kazincbarcika és vonzáskörzete témában.
Mindjárt próbálok képet felrakni, de jelenleg nem sikerül valamiért
-
Na most már itt vannak a képek:
(https://kepkuldes.com/images/13523b5b8eecfe744040342bc7672172.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/ab28c9410f6e50402b07f1f579d40d0d.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/243f9dae3f0965ffa2d7d66a5238799b.jpg)
-
Az eredeti rajz szerinti méret 1200 mm, de én 25%-ot nagyítottam rajta,
így 1450 mm lesz a fesztáv.
A gépet átlátszó, színtelen fóliával borítom be, mivel RGB led világítás lesz benne,
ami zenére is tud villogni.
Attila! Látod készülök a májusi 0-dik napra.
(https://kepkuldes.com/images/15aab91203bb336e745106cf8a75beba.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/7216cf8be70a3edd964b684f0c1e4748.jpg)
-
Először a szárny bordáit készítettem el. 3 fajta bordát kellett készíteni,
összesen 11 db-ot. Azaz, hogy a fülek megépítéséhez készítettem még egy
segédbordát.
(https://kepkuldes.com/images/d3bfd937ff5be1e10046888284aefee5.jpg)
-
A bordák 3-as balzából készültek.
Ezután a szárnyközepet állítottam össze.
A főtartók 5x5-ös fenyő lécből vannak, amelyek között 2-es balzából
lesz a dobozolás. A segédtartók 5x5-ös balzából vannak, a belépő és a
kilépő léc is balza anyagú.
A sarok erősítő szalagoknál a borda és a belépő is kilépő lecek között 1 mm-es hézag van,
mivel a fülfeltörés biztosításához 1-es rétegelt lemezből lesz majd erősítés beragasztva.
(https://kepkuldes.com/images/8622148bf77e1ed979010f6cda6ad9a6.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/04254cd0e48d31ae72456969f169840a.jpg)
-
A szárny füleinek,a vízszintes és függőleges csillapítójának íves részeit
sablonban készítettem el 2mm-es balza csíkokból.
Bútorlapból csináltam meg a sablonokat hozzá.
(https://kepkuldes.com/images/d8b62434243faa2b47b259f1da71adf6.jpg)
-
Azért ezt a módszert választottam, mert a hajlítólámpa csak egy léc hajlítására
alkalmas és inkább kisebb ívek esetén.
Vízben akartam beáztatni a balza lapokat de Kern Józsi("Joetheboss") barátom
ajánlotta, hogy ne vizet használjak, hanem permetezzem be a balzát denaturált
szesszel, majd hajlítsam rá a sablonra és rögzítsem. Az alkohol gyorsan elpárolog,
de eléggé megpuhítja a balzát a hajlításhoz. Így is történt.
"A jó pap is holtig tanul" állítja a mondás, de az ember mindig tanul valamit, így
célszerű meghallgatni mások véleményét is és ha jónak tartjuk, akkor alkalmazzuk.
Jócsi tanácsa alapján a denszeszes flakonra rátekertem egy szórófejet és működött a dolog.
(https://kepkuldes.com/images/e76c22efea3a864070024689c5b453b9.jpg)
-
A balza leceket meghajlítottam, majd a sablonba rögzítve összeragasztottam őket.
A ragasztáshoz epoxi gyantát használtam, mivel ha mással ragasztom, akkor
nem lehet csiszolni (pl. faipari ragasztó). A Pillanat ragasztó gyorsan szárad, így
ekkora felületen nem használható.
Ha a rétegek közé raksz egy 25 g-os üvegszövet csíkot, akkor még erősebb lesz az ív.
Gyantával ragasztva remekül lehet csiszolni.
(https://kepkuldes.com/images/665281577cf6b4c74a4f66b007bf8bca.jpg)
-
Az ívek elkészülte után ragasztottam össze a szárny füleket.
Itt használtam a segéd bordát, amit azért csináltam, hogy a
fő- és segédtartókat, megfelelő pozicióban tartsa, amig össze nem
ragasztom az egészet. Természetesen ahhoz nem ragasztottam hozzá
a tartókat, de az ív végeit a belépő és kilépő lécnél ideiglenesen rögzítettem, hogy
tartsam a pontos méretet. Az ideiglenes ragasztásokat a szárnyközéppel történő
összeragasztás előtt eltávolítottam.
Az alsó és felső tartók között szintén vannak ideiglenes összekötések, amiket a szárnyközéppel
történő összeragasztás után távolítottam el.
(https://kepkuldes.com/images/05822d94b5e984dfed361f37ff3f0aba.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/27f5703175d9fd1de67520d2101c0103.jpg)
-
A szárnyfüleket beragasztottam a megfelelő szögben és most látható a képen
az 1mm rl erősítő lemez ami megadja fülfeltörés mértékét is és itt már a
végleges sarok erősítések vannak beragasztva.
(https://kepkuldes.com/images/731a6526596ccfa494fdf509839f9bdc.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/5c0567281343097e74200669433850fa.jpg)
-
A szárnyközép a belépőtől a főtartóig alul 1,5-ös, felül 2-es balza torziós borítást kapott.
A rajzon ez nincs rajta, de mivel egy 350-400W-os motor lesz benne, gondoltam kicsit
megerősítem.
(https://kepkuldes.com/images/50a07989115441c81b1bf5981f37678e.jpg)
-
Szintén ebből a megfontolásból készült a főtartó dobozolása függőleges
szálirányú 2-es balzából, valamint azért, hogy legyen hová rögzíteni a világítást.
(https://kepkuldes.com/images/a266a637becca06dbdfdde397ff89263.jpg)
-
Szia Zoli!
Látom bizony! ;)
Idén sem fogunk csalódni benned! ;D ;D ;D
-
A törzset 2 részből készítettem el. Az összetétel síkjában dupla törzsbordát alkalmaztam,
3 mm-es rétegelt lemezből.
A hátsó rész saroklécei 5x5 mm-es fenyőből vannak, a segédlécek 5x5-ös balzából, a függőleges,
valamint a vízszintes összekötők 5x10-es balazából. Az ablak imitációk anyaga 2-es balzából van,
az ablakok közözött 3x3-as fenyőléc erősítéssel.
(https://kepkuldes.com/images/3227a05e5044c43212c38fe33110051d.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/01ab3cf6772aedfb4c9ca3322a1e1dba.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/d1de662b12d72949ad95cecd2171995d.jpg)
-
Az orrész is az elválasztó sík bordájára épül. A motortartóig víszintesen is
3-as rétegelt lemez fut, melyek fogazással vannak összeillesztve és ragasztva.
Az orr többi része 3-as és 2-es balzából készült. A fülke ablakrésze 3x3-as fenyőlécből
vannak. A fülke teteje szintén rétegelt lemez, melybe 2-es acélszál csatlakozik
a szárny rögzítése miatt. Alul a futómű tengelyének doboza látható 3x3-as fenyőléc 1-es
rétegelt lemezzel dobozolva.
(https://kepkuldes.com/images/f16d1c40680011113015d1daafd8b28c.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/e53327809248050088fa4e6251b880ef.jpg)
A motor felfogatása alatti részbe kerül majd akku.
(https://kepkuldes.com/images/2712e8389727b65320bfe35041163b87.jpg)
-
Készül a motor borítása, melynek első hátsó bordája,valamint az alja
rétegelt lemezből, az íves borítás 2-es balzából van.
(https://kepkuldes.com/images/4e26f5d2136bd0f6b52ea33018a61d4d.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/f4abd9fac8a30526b09b2e3660a52954.jpg)
Az alsó képen maszkoló szalag látható a balzára ragasztva. Ezt azért használom, mert a kisebb
ívű alkatrészek borításánál a balza hajlamos a repedésre, de ha a szalag rá van ragasztva nem
reped el a ráhajtás és ragasztás során.
-
A függőleges kormánylapot az ívesen meghajlított és összeragasztott balzából
és balza lecekből készült, kivéve az alját, ami a futóművet tartja, az könnyű
3-as rétegelt lemezből. Az előre 1,5-ös acél szálból meghajlított farokfutó tengelyét
ezek közé ragasztottam.
Mint utóbb kiderült a 1,5-ös acélszál gyenge lett a géphez, így azt 2-esből célszerű csinálni.
A függőlegesbe is kerül világítás, de mivel csak 6 mm széles igy a10 mm-es led szalag felfogatására
az 5x10-es balzát háromszögűre csiszoltam így elfért benne a szalag.
(https://kepkuldes.com/images/41846c449a8d7341218d4900ee7c949c.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/f49465f8a19b706bba6964800d769419.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/d976f0659c67f41841d87e943692a5fe.jpg)
-
A vízszintes csillapító, egyszerű 5-ös balzából készült, a kormánylapok 5x5-ös
balza lecekből, valamint az előre ivesre készített balzából.
Ebbe világítást nem raktam, mert a ledszalag szakasza nem fért be a lecek közé.
A kormánylapok összekötésébe 2x2-es acélszál erősítés lett besüllyesztve és ragasztva,
valamint a fóliázás után kap még alul-felül 0,6-os rétegelt lemez erősítést.
(https://kepkuldes.com/images/72e8ad52d900185ca396003ae9640b79.jpg)
-
A törzs első és hátsó részének összeragasztása után beillesztettem a helyére a
világítás vezérlő egységét, hogy manuálisan is tudjam kezelni, mert ezen a
fekete izén van három gomb. Bele szereltem még a a kormányok rudazatait, amik
műanyag csőhéjben 1,5-ös acélszálak lesznek. Majd később erről is lesz kép.
(https://kepkuldes.com/images/3728d946083a6c93d3f4faf93ade8a4b.jpg)
-
Szia Zoli!
A megszokott minőségű munka! ;)
Már most látom, ez is isteni szép lesz. ;)
Nekem is kell egy ilyen. :-\
-
Heló Attila!
Majd a fóliázás utáni képeket nézd meg.
-
A világítást elektronikus kapcsolóval kapcsolom be akár repülés közben is.
Itt látszanak a vezérlőn a kapcsolók.
(https://kepkuldes.com/images/9b8897fcdb4ef6bc021940c2db844c11.jpg)
-
A fóliázás alapja egy átlátszó, színtelen matt fólia, hogy a színes világítás
tudjon érvényesülni.
(https://kepkuldes.com/images/49738f108af1bd606e262673109a4d31.jpg)
-
A fóliázás mintája piros fóliából készül, melyeket először papíron rajzoltam ki,
majd átrajzoltam a fóliára és kézzel vágtam ki.
(https://kepkuldes.com/images/20e4860cd48f04e0625d9ba0a7927053.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/6b64093cc66e8ac4f87775f586e0fe13.jpg)
-
Még egy kép a kirajzolásról
(https://kepkuldes.com/images/bead492c2d1b8c5bc6d39f47475b5eb6.jpg)
-
A szárny a fóliázás után.
(https://kepkuldes.com/images/f0fd2114936ffc43d79895c295e56905.jpg)
-
A vízszintes csillapító a fóliázás után megkapta a rétegelt lemez merevítést és a kormányemelő
karokat, melyet " joetheboss" barátom rajzolt meg és nyomtatott ki 3D nyomtatóval 25 perc alatt,
mivel nem volt otthon "raktáron".
A zsanérozás 1 cm széles műanyag zsanérokkal történt.
(https://kepkuldes.com/images/68f8479dec423fae9a5fab8261557cf3.jpg)
-
függőleges is megkapta a fóliázást, itt már látható benne
a beszerelt ledszalag is.
(https://kepkuldes.com/images/35e9339063a985272349ea36f0f67e24.jpg)
-
A törzsre is felkerültek a piros fóliák is, amik több darabból készültek két
okból is. Először ismert egyben nem tudtam volna pontosan kivágni, így lehetett
szépen illeszteni, kettő mert épphogy annyi fóliám volt hogy ezeket így tudtam kivágni.
(https://kepkuldes.com/images/0452136a1ecf33fb6d0dcfe234b067fe.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/291d6fc18139eb6ab73e19cb3ac12e6b.jpg)
-
A fóliázás után felragasztottam az első futómű tengelynyílásának borítását, majd
lakkoztam, mint a többi ilyen borítást is.
(https://kepkuldes.com/images/320c31051b3a0341ab6f7fd8ff6bb39e.jpg)
-
Beragasztottam a törzsbe a vízszintes csillapítót, majd felszereltem a
függőleges kormányt.
A függőleges leszerelhetően készült, egy acélszál van végig tolva
mindkét zsanéron és rögzítve van a törzs alján.
(https://kepkuldes.com/images/a658687392a846353f6a90607472bb6b.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/fa90f7c2a13353b73fe78f85dd56db17.jpg)
-
Felkerült a farokfutó kereke.
(https://kepkuldes.com/images/9e37ce8dc632bf5d7b83d0ba52b812c0.jpg)
-
A főfutóhoz alumíniumból esztergáltam két távtartót, melyen rúgózást segítő
gumiszálak lesznek átvezetve. A perem segít abban, hogy a gumi ne menjen be
a törzs és a távtartó közé.
(https://kepkuldes.com/images/9f706b3368f3d503c7863557ac8a76e3.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/a107da76dc083dfb51b5ee39e21529c7.jpg)
-
A főfutó beszerelve a törzsbe.
(https://kepkuldes.com/images/a2fdadeb7e927031d9a34924f12d5998.jpg)
-
A kormányfelületeket mozgató rudazatokat is beszereltem, a csöveket beragasztottam
az előre elkészített helyére, Majd az acélszálakat is bekötöttem a szervókarokra és a
kormányemelő karokra.
(https://kepkuldes.com/images/120bca9ee24a6e7cd737ae9fec33bfff.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/6372a5373119d3417a2b6b05a398cd1b.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/86dd4d32e2f3b5ca98a631a2b5404a85.jpg)
-
A pilóta fülkére 0,2 mm-es átlátszó pvc fóliából készítettem üveget,
melyet 4 csavarral rögzítettem a helyére.
(https://kepkuldes.com/images/e27b67f8d070c3fde4c6574334429fa4.jpg)
-
A törzsbe beragasztottam a szárny rögzítésénél használt gumik beakasztására
szolgáló tüskéket széncsőből. A pilóta fülke tetején az acélszálat szintén széncsővel
borítottam.
(https://kepkuldes.com/images/7083505a29eb5f21ae028969d2a36cd5.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/6521f5180fd6d7eec04c992a399a1c42.jpg)
-
Végül beszereltem az elektronikát. A motor egy 3530-as, 1100kv értékű motor,
40 A szabályzóval, valamint 2200 mah 3 cellás lipo akku. Egy elektronikus kapcsoló, amit
korábban már láthattatok, valamint egy 4 csatornás vevő és két 3kg-os fém fogaskerekes
mini szervó.
(https://kepkuldes.com/images/4877967fcfb239c5568fd17f3be3081a.jpg)
-
A madárka egyenlőre egy 12x6-os fa légcsavart kapott, majd meglátjuk
hogyan repül vele, mennyit bír az akku, de szerintem elég lenne rá egy
10x6-os vagy egy 11x6-os. de ezek nincsenek itthon.
(https://kepkuldes.com/images/af1cd02eeaa18471db95a8c84eef37b9.jpg)
-
A szárny felgumizva, súlypont beállítva, amihez 160 g-ot kellett az orrába tenni, ami
a motorburkolat alá épphogy belefért.
A repkész súlya 1600 g, felületi terhelés 25g/dm2.
Jöhet a berepülés ha jó idő lesz.
(https://kepkuldes.com/images/7f8f5b0f1153793d957cb67dbb30dcfa.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/b7e38313c8c5913aa55563e5d8492b34.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/0b270d7627e371e20500a085745bbd19.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/51c3141d9ac86ceb9a8a02b22be5ab70.jpg)
-
És a világítás.
(https://kepkuldes.com/images/2258981dd6a71c5ce30979b8cd8b123e.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/e6dca3fa056971af8713cbf41b27db23.jpg)
Találkozunk a berepülés videójában, vagy Sajóörösön május második péntekjén és szombatján.
-
Szia Zoli
Nagyon szép lett!
Pont olyan amit már megszoktunk tőled ! :)
Gratulálok és várom a videót a lusta méhecséről! ;D
-
Szia Zoli!
Csak gratulálni tudok! ;) :o :o :o