Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Vitorlázórepülés => A témát indította: kalazoli - 2023. Március 05. - 19:38:00
-
Szevasztok! Már több mint egy fél éve a dobozban pihent
a RISE 3D nyomtatott vitorlázógépem alkatrészei.
Az alkatrészeket Kern Józsi (joetheboss) barátom nyomtatta ki.
A leírásból látható. hogy a gép megépíthető motoros és motor nélküli
változatban, valamint fékléappal és anélkül is.
(https://kepkuldes.com/images/ff4bbe007a3de9d82539458ad1307a6c.jpg)
-
A gép nem sok alkatrészből áll, az építési útmutató is részletes,
de azért az ábrák mellé kell egy kis angol tudás, vagy google fordító,
mert hasznos írott információk vannak benne.
(https://kepkuldes.com/images/96dbcfea34a206e935b116f147397ccf.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/aed48ded1c1500ef64c3a98b76540cc6.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/a58e21b8a8495b4a5a83ebfac4c73d61.jpg)
-
A szárny összeragasztásával kezdtem, melyhez közepes CA
ragasztót használtam. A főtartó 6x4-es széncső, melyre kotyogás mentesen
lehet ráhúzni a szárny darabjait. Az összeillesztésben a belépő és kilépő élnél
1,2 mm-es szénszálak segítik az összeillesztést.
(https://kepkuldes.com/images/e015f700ab080555e22a2fecf0bc95e2.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/670375c4284fe08b8ccdb9d88ccd4fc4.jpg)
-
Eredetileg a szárnyat három részből lehet összeilleszteni, de az illesztéseket
gyengének ítéltem ( könnyen szétugorhatnak) ezért összeragasztottam őket,
így egyben van a 2 méteres szárny. Nehezebb szállítani, de kocsiban elfér.
(https://kepkuldes.com/images/ff967f884fb3d360c101e59a47fd9d0a.jpg)
-
A szárny még nincs kész csak összetoltam a két felet.
A két fél összeragasztása előtt még lekentem az egészet
Józsi barátom javaslatára lamináló epoxi gyantával,
ami kitölti az apró réseket, így erősebb lesz a szerkezet.
Az egész gép így 60 g-al lett nehezebb, de 20 %-al erősebb
a szerkezete ( egy youtube videó alapján ).
(https://kepkuldes.com/images/da0509023fef20e2ef99ba656f5ec681.jpg)
-
A féklapot csak a gyantázás után szereltem be a szárnyba, hogy ne
ragadjon össze.
(https://kepkuldes.com/images/c4e1bb812fa8902e8fa4cba74db84f2f.jpg)
-
A gyantázás után összeragasztottam a félszárnyakat, a féklap
is a helyére került. A gyanta réteg lényegesen erősebbé tette a szerkezetet.
A féklap szervója alulra került egy felfekvő lapra. A felfekvőlap egy része a
gyenge héjszerkezetre került, így azt megerősítettem egy élére állított balza lappal,
így stabilabban áll a szervó.
(https://kepkuldes.com/images/262fcda5e152371dc81c8c8b405686f2.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/263c619f3d104292156cc632a2049228.jpg)
-
A törzs építését az utolsó elemmel kellett kezdeni, melybe 3 db.
1,2 mm-es szénszálat kell beragasztani. majd a szénszálakra felfűzve
kell a többi törzsdarabot az előző elemhez ragasztani. Nagyon jó kitalált
módszer, mivel a szénszálak jól megvezetik az elemeket, pontosan a helyükre
illenek ragasztáskor.
A szénszálak helyei kifelé réselten nyitottak, így a résen utólag befolyatható a híg
ragasztó, így rögzíthető a cső teljes hosszában a szénszál.
(https://kepkuldes.com/images/5ca74bb6684d718d710a98b47ad4a827.jpg)
-
A törzs elemeinek ragasztásával gyorsan végeztem, majd belekerültek, a
merevítő alkatrészek, a szárnyfelfogatás elemei, valamint a szervótartó keret.
Az építést jól szemléltette az építési leírás.
(https://kepkuldes.com/images/1e48f647bfdbdd699584480b34ede206.jpg)
-
Felragasztottam a V csillapító elemeit, ahol az illesztések szintén
pontosak voltak. Ezt szeretem a 3D nyomtatott gépeknél, a pontosságot
az illesztéseknél, de nagyon csúnya a felülete. De hát ilyen a 3D
nyomtatás.
(https://kepkuldes.com/images/53bbf69f81095a9eb4590dd1249ba84c.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/3093a790939401703012e94cb44602f8.jpg)
-
A magassági és oldalkormányok mozgatására fém fogaskereket szervókat
szereltem be, de simán elég a műanyag fogaskerekes is.
A leírás szerint a tolórudak 1,2-es szénszálak, de a csavaros rögzítők
simán eltörik, így a próbarepülés után kicseréltem 1-es acélszálra.
(https://kepkuldes.com/images/724cdc1718f4a953f6e4d776b55ea7d6.jpg)
-
Az orrészbe először beleszereltem a motort, amit már összekötöttem
a szabályzóval, mert utána már nem értem volna el a csatlakozókat.
A gép egy 2826-os, 1400kv értékű motort kapott, kicsit nagyobbat mint amit
ajánlottak hozzá, valamint egy 8x4-es légcsavart.
30 A-es szabályzó és 1000-es 3 cellás lipo akku pörgeti a motort.
A motorrész 4 csavarral rögzíthető a törzsre, ami kicserélhető a motor
nélküli orrészre a 4 csavar oldásával. Persze akkor gondoskodni kell
a kellő orrsúlyról a helyes súlypont beállítás miatt. A súlypont a szárny
alján jelölve van a nyomtatás során.
(https://kepkuldes.com/images/49dce13c21844fd5807e2376dfeb2ace.jpg)
-
A héten kedden be is repültük a gépet, csak egy keveset kellett balra
trimmelni, valamint a kormánykitéréseket kellett kisebbre venni és
jól repült.
Itt a videó:
https://youtu.be/FLgFXy-tWSY (https://youtu.be/FLgFXy-tWSY)
-
A berepülés során az utolsó leszállás alkalmával az egyik
szárny leért és megpördítette a gépet, így a farokrész odacsapódott
a földhöz és a törzs utolsó eleme eltört.
Józsi barátomat megkértem nyomtassa ki újra, de a keményebb anyagból,
hogy bírja a kiképzést. Csere után újra repkész a gép és kapott egy kis
dekorációt. Május 13-án találkozunk Sajóörösön.
(https://kepkuldes.com/images/2b1249dc936d1e28326308bd5722747f.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/d0701eeeda76ce4049068ee83ac6d542.jpg)
(https://kepkuldes.com/images/195eeac575d77c0edada2ad1773153cf.jpg)
-
Szia Zoli!
Szép lett! ;) Gratulálok! :)
Szépen is repül, ahogy a videón látszik! :o :o :o
-
Én is gratulálok, szuper lett!!!