Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Sugárhajtóműves, impelleres, tolómotoros gépek => A témát indította: BK_Attis - 2010. Február 14. - 21:19:27
-
A Gázturbina.
Egy másik, jól ismert meghajtási rendszer a gázturbina vagy sugárhajtás.
Többféle és típusú gázturbinás motor létezik, úgynevezett gázturbinás sugárhajtómű.
(http://adamone.rchomepage.com/jet.jpg)
Ezeket a motorok henger alakúak, amely több részből áll,
belsejében forgatja a központi égetőt.
Egy segédüzemi villamos motor szükséges a gázturbinás motorok elindításához . (http://adamone.rchomepage.com/jet1.gif)
A külső levegő belép a motorba ennek révén a magas nyomás kompresszió keletkezik, a motor amely áll, egy sor rögzített pengéből (állórész) és egy másik a forgórész lapátok (rotor).
A kompresszor által sűrített levegő be kerül az égőrészbe, amelynél az üzemanyag-levegő keverék meggyújtása bekövetkezik. Ez a forró gáz halad át a turbinán és a fúvókán felgyorsítsák a forró levegőt.
A turbina a forró levegő energiát használja, és mivel a turbina is kapcsolódik a kompresszor a központi tengelyéhez, ez az energia már forgathatja kompresszort, így már nem szorulnak az elektromos motor segítségére.
(http://adamone.rchomepage.com/turbine1.jpg)
Normális esetben a légijármű-modellek turbinái gyújtásához használnak propán / bután gázt és ha abban
emelkedik az égőfej hőmérséklete 100 ° C felé, akkor már folyékony üzemanyagot befecskendeznek apró kis lyukakon.
Miután az égés el indul, a gyújtásra már nincs szükség.
Az égési folyamatot lehet ellenőrizni, vagy megszüntetni, szabályozni az üzemanyag befecskendezett mennyiségével és az oxigén mennyiségét.
Eltérően a hagyományos, belső égésű, dugattyús motor, a hajtóművek nem rendelkezik természetes korlátozása rpm.
Ez azt jelenti, hogy a fordulatszám folyamatosan nő, mivel egyre több üzemanyagot kap a motort.
Ezért az elektronikus vezérlőegység (ECU) van szükség, hogy korlátozza a maximális tüzelőanyag-áramlást.
A maximális érték által meghatározott külső eszköz segítségével úgynevezett földi kiszolgáló egység (GSU).
Mivel a modell repülőgépek gázturbina általában nagyon gyorsan repül, a sebesség
500Km / h (300mph), ilyen típusú motorok semmiképpen nem ajánlotta kezdők számára.
Különben is, a gázturbinák működtetése is magában foglal némi kockázatot.
Szóval ez erősen ajánlott elolvasni a egypár kézikönyvet ebben a témában mielőtt erre adnánk a fejünket!
-
Király ez a cikk! UP ;D
-
Kiegészítés! ;)
A sugárhajtóműről bővebben (Horváth János)
A modellezésben a sugárhajtóművek az 1990-és évek elején jelentek meg, mikor a gyártáshoz szükséges anyagok, elektrotechnikai alkatrészek, speciális csapágyak, elérhetők lettek amatőr turbinaépítők számára.
Sugárhajtómű fogalma: Sugárhajtóműnek azokat a hajtóműveket nevezzük, amelyekben a betáplált tüzelőanyag energiája, a hajtóműből kiáramló gázsugár sebességi energiájává alakul át. A sugárhajtóműveknél a tolóerőt a hajtóműből nagysebességgel kiáramló gázsugár reakciója hozza létre.
Sugárhajtómű főbb részei:
beömlőcsatorna
kompresszor
égőtér
turbina
fúvócső
elektronikus üzemszabályzó
A kompresszor:
A hajtómű egyik legfontosabb része. A beömlőcsatornán belépő levegőt a kompresszor sűríti össze és jutatja el az égőtérbe, ezzel teszi lehetővé a tolóerő növelést. Sűritési viszonyszáma, hatásfoka, geometriai mérete tipusonként változó. Modellturbinában elterjedt az egylépcsős centrifugál compresszor,de készítettek már többlépcsős axiál kompresszort is. A centrifugál kompresszorok előnyei az egyszerű felépítés, kicsi helyszükséglet, jó hatásfok.
A használatos kompresszorok legnagyobb kerületi sebessége,450-470m/sec. Ez a turbina méretétől függően, 90-170 000 ford./ perc kerületi sebességet jelent.
Égőtér:
Az égés folyamata: Köztudott, hogy dugattyúsmotorok hengereiben az égés közelítőleg az elméleti levegőszükséglettel történik. Itt 1kg. szénhidrogén elégetéséhez 15kg. levegőmennyiség szükséges. A sugárhajtóművek esetén, a tökéletes égéshez szükséges levegőmennyiségnél 2-szer 3- szor többet kell biztosítanunk. Többlet levegőt használunk fel az égőteret elhagyó gázok hűtésére, hogy a turbinalapátot ne tegyük ki a megengedetnél nagyobb hőhatásnak .
A fúvócsőben, a turbinalapátot elhagyó gáz hőmérséklete, nem haladhatja meg a 650- 700°C fokot. Ugyanakkor, az égőtér és a hajtóműburkolat közti részt is ezzel a levegőmennyiséggel kell hűtenünk. A hőmérséklet növekedés, mivel ezt nyomásnövekedés nem kíséri, a gázok térfogatnövekedését eredményezi.
A rendelkezésre álló keresztmetszeten, a jelentősen kiterjedt gázok csak sokkal nagyobb sebességgel tudnak átáramolni. A nyomás, a hőmérséklet és a térfogat a gázok összenergiáját adja, amely egyenlő a gázok munkavégző képességével.
Ez az energia alakul át, részben a turbinában mechanikai,a fennmaradó rész pedig a fúvócsőbe kinetikai energiává, amely a tolóerőt hozza létre.
Turbina részei:
Az álló lapátkerék, és turbinakerék, ez utóbbi közös tengelyen helyezkedik el a kompresszorkerékkel, mely kerámiacsapágyon fut. A turbinakerék aszerint, hogy a gázsugár milyen irányból hat rá, lehet axiális és centripetális. Axiálisnál az áramlás iránya tengelyirányú, míg a centripetálisnál a forgási síkkal megegyező, érintőleges, majd tengelyirány. A modellezésben használt sugárhajtóműveket egy speciális elektronika vezérli, felügyeli.
A rádióadó-készülék a gázkarállásának megfelelően szabályozza a turbina fordulatszámát, / a betáplált tüzelőanyag mennyiségével / tolóerejét.
Az elektronika vezérli:
indításkor az öninditómotort, ez felpörgeti a turbinát
vezérli a begyújtáshoz szűkséged PB gáz szelepét
kapcsolja az izzógyertya feszültségét
kapcsolja a tüzelőanya szelepet, vezérli a fogaskerékszivatyú ford. számát
felügyeli a fúvócsőbe áramló gáz hőmérsékletét
turbina leállását kővetően, vezérli a hajtómű visszahűtését
hibás működés esetén leállítja a hajtóművet.
-
Szia Attis!
Nagyon érdekes és hasznos a hozzászólásod a témához, gondolok itt a hozzáértőkre.
Egy magam fajta kezdő pedig meg csak csodálkozik mik vannak.
-
Szia Attis!
Nagyon érdekes és hasznos a hozzászólásod a témához, gondolok itt a hozzáértőkre.
Egy magam fajta kezdő pedig meg csak csodálkozik mik vannak.
Köszönöm a szerző, Horváth János nevében! ;)
-
Jó reggelt Urak!
Téli álomra hajtottátok fejeteket?
üdv.:Raid