Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Motoros repülés => A témát indította: kordaz - 2010. Február 20. - 10:47:57
-
Üdv mindenkinek.
Ha már benzines modellmotorok kezdenek el teret hódítani (sok szempontból az alkoholossal szemben), leírnám, mit tudok a membránkarburátoros benzinerőforrások beállításával kapcsolatban.
Ezen a karburátoron két kis - rugóval előfeszített - csavar van, egy "H" - magas - és egy "L" - alacsony - jelű. Amikor még új, vagy újonnan hozzám került motorról van szó, nem szabad semmit a véletlenre bízni (beleestem én is a hibába, mert nagy fordulaton elfogyott az anyag, pont amikor többre lett volna szükség, és csak a megváltó mentette meg a gépet a teljes megsemmisüléstől). Szóval ezt a két kis csavart be kell tekerni teljesen, hogy tudjuk, hol van egzaktul koppig a nulla nyitás.
Ezután ehhez képest kinyitjuk mindkettőt másfél fordulatra. Nem tudjuk, ez mennyire elég az alacsony és a magas (csúcs) fordulathoz, de itt megpróbáljuk beindítani. A beindítás hideg motornál mindig szívatóval történik ( a szívatót csak addig szükséges alkalmazni, amíg egyszer "megröffen" a motor) Ha könnyen beindul (ez 5-10 forgatás), akkor az "L" csavart egyelőre hagyhatjuk így, és a már beindult motort kicsit hagyjuk melegedni Ez nem tart sokáig, mert ezek a motorok méretüknél fogva nagyon hamar melegszenek. kb. fél perc után lassan lehet feltolni a gázkart. Ha dadog, vagy le is áll a motor, akkor nincs eléggé nyitva a "H" csavar, kell nyitni rajta, de csak kb 5-10 percet. Ha már az első kis tolásra leáll, akkor lehet kicsit többet, ha fél gáz után, akkor csak keveset. Addig nyitjuk óvatosan a "H" csavart, amig el nem érjük a teljes fordulatot, ezt mindenki hallani fogja, mert ahogy nyitjátok a "H"-t, úgy fog ordítani jobban a motor. Ezzel az állítással viszont el fog állítódni az alapjáratunk, közben a trimmkarral, vagy a szubtrimmel ezt orvosoljuk.
Fontos: mindig járó motort állítunk, óvatosan egy (én így csináltam) nútolt csavarhúzóval. Ezt a spec csavarhúzót roppant egyszerű megcsinálni: egy lapos csavarhúzó lapolt végébe köszörülni kell egy kis "bemélyedést", és ezt kell a kics csavarra tenni. Azért jó így, mert a 6500-zal forgó légcsavar rázza a gépet, tolja a kezedet, így viszont nehezen ugrik le a csavarról.
Szóval tekerjük kifelé a "H"-t. Amikor fülre elérte a max fordulatot, akkor még egy 5 percnyit tekerünk rajta, hogy terhelés nélkül is biztosan kapjon elég anyagot (pl. teljes sebességen)
Ekkor a magas fordulat be van állítva, és elvileg az alacsony is. Azért mondom hogy elvileg, mert még nem próbáltuk ki azt, hogy milyen intenzitással veszi motorunk a hirtelen fordulatot. Levesszük a gázkart, ekkor már meleg a motor, beállítjuk az alapjáratot. A benyás motoroknál ezt nagyon kicsire le lehet venni, én kb. 1500-2000 körülire visszaveszem.
Ekkor hirtelen fullra feltoljuk a gázt. Ha ugyanilyen hirtelen veszi is motorunk a fordulatot, akkor nincs mit bántani, be van állítva. Ha közben dadog, vagy csak lassan veszi a fordulatot, akkor nyitunk nagyon kicsit (!!!) az "L" csavaron. Ez után újra próbáljuk. És addig, amíg el nem érjük azt, hogy szépen, gyors mozdulatokra is szépen reagál a motor.
Még egy fontos dolog: mindíg két ember legyen jelen az állításnál. Te állítod a karbi csavarjait, a társ pedig - ha nincs rögzítve a repülő - fogja a lábával a gépet, és esetleg a távirányítót is kezeli.
Remélem segítettem, ha tudok, akkor válaszlok a felmerülő kérdésekre.
Nekem mindezt Kövecses Feri elismert építő mondta így el, azóta máshogy tekintek a motorokra. :D
Üdv. Kordaz
-
.................még annyi, hogy így leírva ez bonyolultnak és hosszúnak tűnik, de a valóságban nincs több mint 3 perc. Ráadásul a második alkalommal sokkal könnyebb lesz.
-
Hú ha, ez igen nagyon tartalmas és érdekes leírás! :o
Köszönjük. ;D
kordaz kollégától lehet kérdezni! ;)
-
Mi van akkor ha motor folyamatosan leáll nagyobb gázadásnál? ???
Akkor is ha adok vagy ha veszek el tőle üzemanyagot. :o
-
kérdés, hogy nagy gázadásnál azonnal leáll, vagy felveszi a fordulatot, és folyamatosan "gyengül el".
A magas fordulatot a "H"-val állítjuk be, tehát azzal kell finomra hangolni, de hogy egyáltalán el tudjuk érni a csúcsfordulatot, ahhoz először az "L"-t oda kell csavarni, ahol a gázkart koppig felnyomva nem áll le a motorunk. A "H"-t fullra felnyomott gázkarnál állítjuk be, mégpedig addig nyitjuk (vagy éppen zárjuk) amíg a legnagyobb fordulatot el nem érjuük. Így már nem állhat le a motor, hacsak nem egyéb baja van.
Kordaz
-
kérdés, hogy nagy gázadásnál azonnal leáll, vagy felveszi a fordulatot, és folyamatosan "gyengül el".
A magas fordulatot a "H"-val állítjuk be, tehát azzal kell finomra hangolni, de hogy egyáltalán el tudjuk érni a csúcsfordulatot, ahhoz először az "L"-t oda kell csavarni, ahol a gázkart koppig felnyomva nem áll le a motorunk. A "H"-t fullra felnyomott gázkarnál állítjuk be, mégpedig addig nyitjuk (vagy éppen zárjuk) amíg a legnagyobb fordulatot el nem érjuük. Így már nem állhat le a motor, hacsak nem egyéb baja van.
Kordaz
Ez igy igaz de ha a hirtelen gázra köhög és leáll akkot lehet egy keveset nyitani H düznin de néha az alpjáratut is lehet egy kevésbé dusabbra állitani. A problémát az okozza hogy ezekben a kis karburatorokban nincs spriccpumpa, kis fordulaton hirtelen gázadásnál kitágul a szivótorok, ezáltal lecsökken a venturi csöben a levegö sebessége aminek a következménye a sovány keverék.
Ovatosabb gázadásnál nem lépik fel ez a probléma.
-
Így van. :)
-
Elég sokat szívtam a fiam új elsőkarbis 45-ös benzines motorjának beállításával, mire rájöttem, hogy a légcsavarszél fullgázon, mint egy kompresszor tolta a karburátorba a levegőt, és nem tudtam, miért jár egyenetlenül a motor full fordulaton. Erre csináltam egy kis elvezető csövet rézből a karbira, ami hátrafelé néz a henger felé. Magyarul nem tudja zavarni a légcsavar igen erős szele a karbi levegő-szívását.
Így már megfelelő a működés teljes gázon is.
Ha valakinek ezzel a motorral ilyen jellegű baja van, ez alapvető probléma lehet.
Kordaz
-
Ezen én is sokat gondolkodtam de nem tudom eldönteni hogy nyomja a karburatorba a levegöt vigy inkább szivja (Bernuli hatás) (festékszóró Stb.) Szerintem inkább a torokra derékszögben ható légáramlat nyomáscsökkenést okoz, tehát szivóhatása van.Feltételezem hogy a "csö rézből a karbira, ami hátrafelé néz a henger felé" megközelitöleg azonos hatásu mint az elöre nézö ( ami valószinü hasonló hatásu mint a turbó de sajnos nem volt türelmem kisérletezni tehát nem vitatom) Szerintem elöre/ hátra mind jobb mint 90- -80 fokon ahol szivóhatás lépik fel. Valószinü 10-20 +/- fok eltérés a 90 foktól elég a szivóhatás megszüntetésére. Azt hogy az elöre irányitott szivótorok túlnyomása milyen hatással van a telyesitményre kikisérletezés elött nem vitatom. Van gépészmérnök ismerösöm (versenyautokkal foglalkozot) akitöl véleményt kértem de ö sem tudott konkrét választ adni de szerint is pozitiv hatással lehet a túlnyomás,
-
Ha lessz türelmem, idöm és föképp kedvem akkor a nyáron csinálok egy forgatható elötétet a szivótorokhoz aminek az elforgatásával a túlnyomás, az egyenlö nyomás és szivóhatás közt lehet terelni a beáramlást és ez eldöntheti a dilémámat.
-
Üdv mindenkinek.
Ha már benzines modellmotorok kezdenek el teret hódítani (sok szempontból az alkoholossal szemben), leírnám, mit tudok a membránkarburátoros benzinerőforrások beállításával kapcsolatban.
Ezen a karburátoron két kis - rugóval előfeszített - csavar van, egy "H" - magas - és egy "L" - alacsony - jelű. Amikor még új, vagy újonnan hozzám került motorról van szó, nem szabad semmit a véletlenre bízni (beleestem én is a hibába, mert nagy fordulaton elfogyott az anyag, pont amikor többre lett volna szükség, és csak a megváltó mentette meg a gépet a teljes megsemmisüléstől). Szóval ezt a két kis csavart be kell tekerni teljesen, hogy tudjuk, hol van egzaktul koppig a nulla nyitás.
Ezután ehhez képest kinyitjuk mindkettőt másfél fordulatra. Nem tudjuk, ez mennyire elég az alacsony és a magas (csúcs) fordulathoz, de itt megpróbáljuk beindítani. A beindítás hideg motornál mindig szívatóval történik ( a szívatót csak addig szükséges alkalmazni, amíg egyszer "megröffen" a motor) Ha könnyen beindul (ez 5-10 forgatás), akkor az "L" csavart egyelőre hagyhatjuk így, és a már beindult motort kicsit hagyjuk melegedni Ez nem tart sokáig, mert ezek a motorok méretüknél fogva nagyon hamar melegszenek. kb. fél perc után lassan lehet feltolni a gázkart. Ha dadog, vagy le is áll a motor, akkor nincs eléggé nyitva a "H" csavar, kell nyitni rajta, de csak kb 5-10 percet. Ha már az első kis tolásra leáll, akkor lehet kicsit többet, ha fél gáz után, akkor csak keveset. Addig nyitjuk óvatosan a "H" csavart, amig el nem érjük a teljes fordulatot, ezt mindenki hallani fogja, mert ahogy nyitjátok a "H"-t, úgy fog ordítani jobban a motor. Ezzel az állítással viszont el fog állítódni az alapjáratunk, közben a trimmkarral, vagy a szubtrimmel ezt orvosoljuk.
Fontos: mindig járó motort állítunk, óvatosan egy (én így csináltam) nútolt csavarhúzóval. Ezt a spec csavarhúzót roppant egyszerű megcsinálni: egy lapos csavarhúzó lapolt végébe köszörülni kell egy kis "bemélyedést", és ezt kell a kics csavarra tenni. Azért jó így, mert a 6500-zal forgó légcsavar rázza a gépet, tolja a kezedet, így viszont nehezen ugrik le a csavarról.
Szóval tekerjük kifelé a "H"-t. Amikor fülre elérte a max fordulatot, akkor még egy 5 percnyit tekerünk rajta, hogy terhelés nélkül is biztosan kapjon elég anyagot (pl. teljes sebességen)
Ekkor a magas fordulat be van állítva, és elvileg az alacsony is. Azért mondom hogy elvileg, mert még nem próbáltuk ki azt, hogy milyen intenzitással veszi motorunk a hirtelen fordulatot. Levesszük a gázkart, ekkor már meleg a motor, beállítjuk az alapjáratot. A benyás motoroknál ezt nagyon kicsire le lehet venni, én kb. 1500-2000 körülire visszaveszem.
Ekkor hirtelen fullra feltoljuk a gázt. Ha ugyanilyen hirtelen veszi is motorunk a fordulatot, akkor nincs mit bántani, be van állítva. Ha közben dadog, vagy csak lassan veszi a fordulatot, akkor nyitunk nagyon kicsit (!!!) az "L" csavaron. Ez után újra próbáljuk. És addig, amíg el nem érjük azt, hogy szépen, gyors mozdulatokra is szépen reagál a motor.
Még egy fontos dolog: mindíg két ember legyen jelen az állításnál. Te állítod a karbi csavarjait, a társ pedig - ha nincs rögzítve a repülő - fogja a lábával a gépet, és esetleg a távirányítót is kezeli.
Remélem segítettem, ha tudok, akkor válaszlok a felmerülő kérdésekre.
Nekem mindezt Kövecses Feri elismert építő mondta így el, azóta máshogy tekintek a motorokra. :D
Üdv. Kordaz