Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Vitorlázórepülés => A témát indította: krisz-O - 2010. Április 13. - 19:49:07
-
Szevasztok.
Mivel egyre jobban érdekel engem ez a vitorlázás dolog,kérdezné,hogy szerintetek miböl lehetne csőrlőt épiteni?
Altima ha olvasod akkor ird le léci,ha nem titok,hogy a tiéd mikböl van épitve? ;D
-
Hali!
Háááát nekem nincs!
Egyébként önindítóból készítik, de sok gépi munka és a végére nagyon drága lesz.
Nem versenycélra a gumizást javasolnám.
-
vagy vontasd fel a kanárival! ;)
-
Hy krisz-O
Egyszer gyerekkoromban apám csinált egyet nekem.
Gumi motoros volt.
Egy sima vége át volt fúrva. A furaton ment át a stift ami a gumit rögzítette. A másik oldalon egy csapágy és egy tengely aminek az egyik vége kampóban végződött a másikfelén meg egy orsó volt amin a zsineg volt feltekerve. Leszurtuk a földbe és kihúztuk a zsineget ezáltal megfeszítette a gumit.
Ha gondolod röktönzök vmi rajzot...
-
Ja és egész jó hatásfokkal működik. Nekünk egy 1200-as fesztávú balsa modellt rántott a levegőbe!
A súlyát ne kérdezd mert nagyon csíra voltam abban az ídőben! Ígazából a gumi pászmák száma és hossza az ami meghatározza mekkora gépet tud felhúzni... :)
-
Szia ZAX!!!
Ez a gumizós téma felkeltette az érdeklődésemet... ez egy 120grammos modell :P
Hol lehetne gumit venni?
-
Hy
Gombosnál vagy méterárú bolt.
kalapgumiként keresd! Dene azt amelyik szövettel van bevonva hanem natúr legyen!
De modellgumiként is ismerik álltalában. ;D
-
Hy
Gombosnál vagy méterárú bolt.
kalapgumiként keresd! Dene azt amelyik szövettel van bevonva hanem natúr legyen!
De modellgumiként is ismerik álltalában. ;D
Erre felé aztsem tudják,hogy mi az a modell :P
-
Azért id írtam elsőnek kalapgumit.... ;D ;D ;D ;D
Bár én a rövidárustól hallottam először hogy így is hívják.... ;D
-
Azért id írtam elsőnek kalapgumit.... ;D ;D ;D ;D
Bár én a rövidárustól hallottam először hogy így is hívják.... ;D
35forint métere,és ez egy ilyen 2-3mm-es mazdzag szerü gumi...tuti erre gondoltál?Nem láccott tul erősnek..v. több szál kel egymás mellé v. ha hosszu akkor ugy jó?
-
Pontosan!
Jó az elgondolásod! Többrétően kell hajtani. minnél vastagab annál erősebb lesz a csörlőd. De a hossza sem mindegy....
Amit feltekersz vontató kötelet az fogja felhúzni(tekerni) a gumit. Tehát minél hosszabb a vontatóköteled annál nagyobb "O" gyűrűt kell tekerned a gumiból!
-
Szevasztok én most kezdem a csörlőm építését. Az anyagot gyüjtöttem a netről,más csörlőkön bevált megoldásokat szeretnék felhasználni. Amit a világ már kitalált az valóban jól használhatónak tűnik. Nem verseny célra építem, oda én már öreg vagyok. Van két vitorlám 2.2 és 3.6 méteres fesztávú. A kissebik menne gumival is na de a nagyhoz csörlőkell. Rajzot nemtaláltam de sok sok oldal olvasása közben kigyűjtöttem a méreteket, pl:dob átmérő=35-40mm hossz=250-400mm használatos önindító motor BOSCH 001-311-125 vagy jó még 311-100 és 311-101. Ezek diesel Mercedes vagy kopaszgyerek diesel bmw-jéből bontott nagynyomatékú motorok A fordító csigáról és a visszaforgás gátlóról is van képem. Számomra a necces dolog a megfelelő erős damil beszerzése.A fórumot áttolvasva utána nézek a képek felrakási módjának.
Üdv:Tamás.
-
Pontosan!
Jó az elgondolásod! Többrétően kell hajtani. minnél vastagab annál erősebb lesz a csörlőd. De a hossza sem mindegy....
Amit feltekersz vontató kötelet az fogja felhúzni(tekerni) a gumit. Tehát minél hosszabb a vontatóköteled annál nagyobb "O" gyűrűt kell tekerned a gumiból!
És hogy lehet "kilőni" gumival?hány méter kell hozzá?
-
Én mintha egyszer olvastam valahol a gumi minősége és modell súlya határozza meg a hosszt. ::)
De lehet, hogy rosszul emlékszem.
Majd javít valaki! ;)
-
Természetesen fontos a gumi minősége de hozott dologgal dolgozunk! Mivel nem gumi bolygón élünk így kéntelenek vagyunka helyi anyagból kihozni a legtöbbet.
Szóval a többszálon fogott guminyaláb is jó lesz.
Az apámé müködött. Pedig Ő egykézzel csinálta!
Persze nem brahiból hanem mert béna volt a bal keze.... :-\
-
Természetesen fontos a gumi minősége de hozott dologgal dolgozunk! Mivel nem gumi bolygón élünk így kéntelenek vagyunka helyi anyagból kihozni a legtöbbet.
Szóval a többszálon fogott guminyaláb is jó lesz.
Az apámé müködött. Pedig Ő egykézzel csinálta!
Persze nem brahiból hanem mert béna volt a bal keze.... :-\
Lécives ird már le,hogy hány méter gumira lessz szükség,hány méter damilra,és hogy hogykell ezt a gumizásos dolgot csinálni!
Az én elképzelésem,hogy vagy 10méter gumi+50damil,a reptéren kikötni egy leszurt karóhoz,a gépen a startkampra felrakni,elsátálni vele,majd amikor már elég feszes elengedni... igy kell ezt?
-
Így van.
Csinálok egy rajzot nemsokára.
Arra nem emlékszem pontosan menni gumi volt rajta. Nem tegnap volt. 28 éve....
Valahol volt egy könyvem a modelezésről de az azt hiszem az exemnél maradt....
-
CSináltam egy elvi rajzot.
A cső amiben a gumi volt az 50-60 cm lehetett. Az orsó kb mint egy cd torony toboz. A gumit meg sztem 10-15 rétegben próbáld először. Aztán ha gyengének bizonyul lehet bővíteni.
A milyenken nem volt csinor vezető.... Ajánlott. Ha nem fut mellé a zsineg az nem rossz. Rögzítésnek pedig valami lábat érdemes csinálni vag valami leszútót ami nem engedi elforogni stb.
http://rc-modell.googlegroups.com/web/Gumis%20cs%C3%B6rl%C5%91.pdf?hl=hu&gsc=nGjmtAsAAABMg-QRnoySjfRd1f-c0jUe (http://rc-modell.googlegroups.com/web/Gumis%20cs%C3%B6rl%C5%91.pdf?hl=hu&gsc=nGjmtAsAAABMg-QRnoySjfRd1f-c0jUe)
-
CSináltam egy elvi rajzot.
A cső amiben a gumi volt az 50-60 cm lehetett. Az orsó kb mint egy cd torony toboz. A gumit meg sztem 10-15 rétegben próbáld először. Aztán ha gyengének bizonyul lehet bővíteni.
A milyenken nem volt csinor vezető.... Ajánlott. Ha nem fut mellé a zsineg az nem rossz. Rögzítésnek pedig valami lábat érdemes csinálni vag valami leszútót ami nem engedi elforogni stb.
http://rc-modell.googlegroups.com/web/Gumis%20cs%C3%B6rl%C5%91.pdf?hl=hu&gsc=nGjmtAsAAABMg-QRnoySjfRd1f-c0jUe (http://rc-modell.googlegroups.com/web/Gumis%20cs%C3%B6rl%C5%91.pdf?hl=hu&gsc=nGjmtAsAAABMg-QRnoySjfRd1f-c0jUe)
Lehet,csak velem van gond,de én ebböl semmit nem értek ;D
De azért köszi. :)
-
Hy krisz-O
Nem tudom hogy álltalános iskolában a technika órán csináltatok-e gumimotoros hajót. Gyakorlatilag ez is úgy működik csak nem propellert hajt a gumi hanem egy orsót amirre a vontató zsineged tekeredik fel.
De a gumimotors repcsik is ezen az elven működnek.
-
Én látatlanba írom mert nem néztem meg a rajzot.
Amikor a feltekert vontató kábelt húzod ki, akkor tekeri fel a gumit.
feltekert gumi megfeszül a vitorlást elengeded a gumi visszahúzza a vontató kábelt. ::)
gzax, helyes? ???
-
Jó igy mostmár vágom :D de annyira azért mégsem :)
-
Pontosan úgy ahogy mondod!
Csak először kell feltekerni utánna már magától történik a dolog..... Persze célszerú egy kicsit előfeszíteni a gumit , hogy teljesen visszahúzza a zsineget... Nagyából úgy működik mint a porszívó kábelcsörlője.
-
Hy krisz-O
Kerekedik már a kép? Találtál más megoldást is?
-
Hy krisz-O
Kerekedik már a kép? Találtál más megoldást is?
Még egyenlőre dobálom,már ugyis lassan beadom a derekam,mer nem érzem ;D ;D
Kaptam ma egy motoros vitorlázót,ugyhogy azt holnap berepülöm azthiszem,de azért köszönöm szépen,hogy segitettél!!!
-
Örülök ha bármiben is tudtam segíteni.
Bár jó lett volna ha építesz egy hasonló valamit, mert ha jól működi az fellendítette volna a vitorlázós topikot egy kicsit.
-
http://vimeo.com/6561935
Ez annyira megtetszett, hogy muszály kipróbálni!!!!!
Üdv.
-
Üdv.
Ez a gumizós dolog engem is érdekelne.
Most szeretném átalakítani az ASW 28 vitorlámat elektromosról csörlős/gumizósra.
Abban szeretnék segítséget kérni,hogy hová helyezzem a kampót a gép aljába?
Súlypont elé,mögé,vagy éppen súlypontba?
Illetve,hogy milyen mennyiségű kalapgumit vásároljak egy 400 g-os modellhez?
100 méter damilom már van.
Köszönöm a segítséget.
Tisztelettel:Péter.
-
Sziasztok!
Végig olvastam az eddigi hozzászólásokat. Jó ötlet az a csévélős szerkezet, tetszik nekem. Még nem láttam ilyet.
Ha elfogadjátok leírok néhány saját tapasztalatot erről a gumis startról.
ARC-V kategóriában ( Antik vitorlázó) 30m gumit 100 m damillal kötnek össze és ezt használják a versenyeken is.
Nekem 8mm vastag 30m gumikötélhez 100m vékony ( kb 2mm) reluxa zsinór van kötve.
A gumikötél végét az F3J ben használatos cövekhez kötöm ( ez kb 50 cm hosszú acélszög) a másik végén én a versenyen is használt kis ernyőt használok. Ez a gumi kicsit brutális, 3,5 m-es fesztávolságú 2,5kg os repülőt is fel lehet vele húzni.
Az antikosok vékonyabb kb 6mm vastag gumit használnak és lágyabbat, amit akár háromszorosára is kihúznak.
A gumis startnak van egy olyan kockázata, hogy ha a modellt elengedted, akkor a guminak hiába kiabálsz ha baj van, a gumi az nem ál meg. Kezdő koromban egy balsa modellt gumiztam és a vevőt elfelejtettem bekapcsolni. A modell a fölhöz csapódott és elég nevetséges volt, ahogy a törsz mint egy sikló cikázva elsuhant és sorba pattogott le róla minden, szárny, magassági, függőleges.
Én meg meredten álltam az adóval a kezemben. Szerencse volt, hogy a szárny gumival volt rögzítve, így csak a többi dolgot kellett ragasztani.
Antikos versenyen láttam egyszer egy kicsi modellt ( kb 100- 200 grammos és 800 mm fesztáv) modell ( vagy kalap) gumival és vékony könnyű horgászzsinórral felhúzni.
A kilövésről . A nagy modell felhúzásakor a gumi az elengedés után brutálisan húz, rákapaszkodva meredeken emelkedek, ( ívelőt a szokottnál én nagyobbra állítom )de ha közepes a szél, akkor figyelni kell és egy ponton kicsit rányomok (ívelő el ) mert átesne. A szél erejétől függően kapaszkodok fel kb vagy 80- 100 méterre.
A kézi vagy csörlős húzásnál megszokott kilövés nem jellemző. A húzás tetején szépen leesik a gumi. Egy lágyabb gumival és kisebb modellnél lehetséges, hogy a szélben kifeszítve a gumit az F3J ben megszokott kilövést produkáljon az ember.
A csörlőzéshez nekem egy barkas önindítóval szerelt szerkezet van kb 50mm átmérő és 300mm a hossza a tengelynek. Nem brutális erővel húz, ( egy kicsit lehetne erősebb) de szép csörlésekre képes és ki lehet lőni a modellt. Barátom csörlőjén egy Diesel Merci önindítómotor van és bizony félelmetesen hajlik a Stork szárnya is.
Ha profi csörlőt szeretne valaki, annak tudom javasolni a Modellmixben található tervrajzot. Ez a német F3B válogatott által használt profi csörlő rajza. A Modellmix 1998-2001 teljes sorozatból van még vagy 400 csomag. Lehet nálam rendelni.
Talán tudtam hasznosat írni.
Üdvözlettel
Miklós
Teszek fel fotókat hamarosan.
-
http://kepfeltoltes.hu/view/110707/P1030991_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view/110707/P1030994_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view/110707/P1030992_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view/110707/P1030997_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
-
Hű de komoly!
Ez igen!
-
A lábamra gondolsz? ;D
Az véletlen. Így fotón nézve a csörlőt elég viharvert, ráférne egy kis karbantartás.
Egy kicsi módosításon töröm a fejem. Egy hézagoló lágyvas lemezzel amit az állórésztekercs vasmag alá tennék csökkenteném a légrést és a külső köpenyre szintén lágyvas lemezből egy kis vastagítást tennék. Másik motort is lehetne használni, de ez így is megfelel nekem. Költeni nem akarok erre. Na meg a visszapörgést gátló kerékpár alkatrész rögzítésén kell kicsit javítani. Az a tengelyen jobbra-balra csúsztatható, ezáltal lehet ki vagy beakasztani egy csapba. Ritkán előfordul hogy csörlés közben kiakad. Ezt át fogom alakítani.
Üdv.
Miklós
-
Ja most nézem, hogy volt valami piros, sárga izé is a képen... ;D ;D ;D