Borsodi RC Modell Fórum
Rc modell repülőgépek => Repülőnapok, Versenyek, Bemutatók, Vásárok => A témát indította: Pintyoke - 2010. Június 03. - 08:27:56
-
Hazai versenyek Időpont
Neve
Helyszín
április 24.
Bíróképzés
Budapest
május 5-6.
edzőtábor (Ralph)
Mátyásföld
május 19-20.
edzőtábor (Ralph)
Pápa
május 28-30.
felkészítő tábor
Orosháza
június 5.
MMBK kupa
Mátyásföld
június 26.
Savaria kupa
Szombathely
július 17.
Pannónia Kupa
Pécs
augusztus 21.
Formádi emlékverseny
Kecskemét
szept 11.
Országos Bajnoskág
Pápa
Külföldi versenyek Időpont
Kategória
Helyszín
május 8.
P-11/szlovák
Zvolen
május 22-23.
Hepf Trophy/DACz
Böheimkirchen
június 12-13
P-11 / osztrák
Schärding
június 19-20.
P-11/DACz
Znojmo
július 3-4.
P-11 / nemzetközi
Bendern/Lichtenstein
július 10-11.
P-11 / nemzetközi
Meggenhofen
júlis 17-18.
P-11 / DACz
Regensburg
júlis 24-25.
P-11 / nemzetközi
Brixen/Olaszország
augusztus 14-15.
P-11 / nemzetközi
Kraiwiesen
aug.28.-szept4.
Europa bajnokság
Kapfenberg
szept.18-19.
P-11 / nemzetközi
Feistritz/Gail
Bővebb info: www.f3a.hu
-
Mit takar az F3A?
szerző: Ata
Mi az F3A (preciziós) műrepülés?
Az F3A műrepülés a modell műrepülés versenyszerű fajtája. Úgy is mondhatnám, az F3A az R/C műrepülő modellezés legkomolyabb formája, de egyben nagyszerű szórakoztató, kikapcsolódást nyújtó tevékenység is. Ez a fajta modellrepülés más értelmet ad a hobbinknak mint csak puszta szórakozásból föl-alá repkedni. Újfajta kihívással találja magát szemben a modellező: bírók és nézők előtt kell versenyszerűen szerepelni. A precíziós műrepülés nem mellékesen gyorsan fejleszti a pilóta tudásszintjét, én minden R/C modellezőt arra bátorítok, hogy legalább kezdő szinten próbálkozzon meg a műrepüléssel. Ha mást nem is, de legalább a kezdő műsort tanulja meg végigrepíteni, még akkor is, ha nem akar versenyezni. Ez a fajta repítés minden pilótát precizitásra, előre gondolkozásra sarkall, a pilóta egyre magabiztosabb lesz és a modell lezuhanásának veszélye is lényegesen mérséklődik ahhoz képest, mintha csak "fetrengene" a légtérben. Ráadásul a precíziós műrepülés nagyon látványos is!
Mit kell versenyeken csinálni?
Legegyszerűbben úgy mondhatnám, hogy a modellel egy előre meghatározott manőversorozatot kell a lehető legprecízebben végigrepíteni, "rajzolni az égre". A pilótának a "műrepülő zónán" belül (erről még lesz szó a későbbiekben) kell a repítést bemutatnia. Teljesítményét több bíró egymástól függetlenül pontozza, minden egyes manővert 0-10 közötti pontszámokkal értékelve. 10 pont a manőver tökéletes végrehajtása esetén jár, minden egyes hiba pontlevonást jelent. Pontot vonnak le, ha a pilóta kirepül a műrepülő zónából vagy a manőver geometriája nem megfelelelő, esetleg rossz a mérete, elhelyezése. Az egyes manővererek nehézségi fokát a "K faktor" jellemzi, mellyel a manőverre kapott 0-10 pontig terjedő pontszámot még meg kell szorozni. A pontozás szabályait bővebben a szabályzatban, bírói útmutatásokban lehet megtalálni.
A szabályok alapján látható, hogy ez a sport a műkorcsolyához erősen hasonlítható. Egy magas pontszámot elérő repítés sokszor éppolyan kecses és szemet gyönyörködtető mint egy műkorcsolya kűr. A versenyzők nagy része nagyon precízen épített és szépen festett -néha szinte művészi kidolgozású- modellel versenyez, noha a modell megjelenését nem értékelik a bírók. Ezzel szemben a modell csendességét értékelni kell, ezzel is ösztökélve a versenyzőket a halk motor - kipufogó - propeller rendszer kialakítására és végső soron a környezeti zajterhelés csökkentésére.
Mit kell tudni a versenykategóriákról?
A magyar versenyeken két kategória van a pilóta gyakorlottságának megfelelően: a kezdőknek az RCM kategória, a haladóknak az RC3 kategória. A nemzetközi versenyeken a FAI F3A kategória szerint zajlanak a repítések. A kategóriák pilótákkal és modellekkel szemben támasztott követelményei is a fenti felsorolás szerint nőnek. Míg az RCM kategóriában szinte bármilyen műrepülésre alkalmas modellel és kb.: fél éves gyakorlással eredményesen lehet versenyezni, addig az RC3 kategóriákhoz már speciálisabb modellek és hosszabb felkészülés szükséges. A FAI F3A kategóriában pedig csak speciális F3A modellekkel és több éves rutinnal lehet eredményesen versenybe szállni.
Mi a műrepülő zóna?
A műrepülő zóna az a -versenyeken pontosan kijelölt- terület, melyen belül a pilótának a manővereket végre kell hajtania. A pilóta tartózkodási helyétől, mely a kifutó mellett van, jobbra és balra két 60°-os egyenes jelöli ki a zóna oldalsó határait. A repítést a pilóta előtt kb. 150m-re lévő "repítési síkban" kell végrehajtani. A zóna felső határát a vízszintessel 60°-ot bezáró sík jelenti. Az RCM kategóriában a forduló manővereket nem értékelik, így forduló közben a zónából történő kirepülés sem jár pontlevonással. A többi kategóriában azonban a modell a fordulók során sem lépheti át a zóna határait, különben pontot vonnak le a manőver értékéből. Ezek a szabályok és az egyéb körülmények, mint a szél, bírók, nézők, teszik ezt a sportot igazán kihívásokban gazdaggá.
Segítheti-e valaki a pilótát versenyzés közben?
A repítés közben minden pilóta segítőt vehet igénybe. A segítő segít a modell motorjának elindításában, a modell fellszállása után pedig sorolja a pilótának a következő manővereket. Bármilyen információt adhat a pilótának, akár a modell helyzetére, akár a következő manőverekre vagy szélkorrekcióra vonatkozólag. A legjobb ha ők ketten a gyakorlások során is együtt dolgoznak, és egy csapatot alkotnak. Gyakran a legjobb kombináció az apa-fiú vagy férj-feleség csapat, ezzel igazi családi sporttá válhat az F3A műrepülés.
Elég gyakori az is, amikor a munkamegosztás kapcsán alakulnak ki csapatok. Természetesen a pilóta is nagyon fontos, de segítőre lehet szükség a modell építéséhez, tervezéséhez, festéséhez. A nemzetközi élvonalbeli versenyzőknél nem ritka edző vagy pszichológus igénybevétele a maximális teljesítmény eléréséhez.
Milyen modellel lehet versenyezni?
Szinte bármilyen modellel lehet versenyezni, amelyik teljesíti a szabályzatban rögzített követelményeket, melyek a teljesség igénye nélkül:
Sem a modell hossza, sem a fesztávolsága nem lehet 2m-nél nagyobb
Üzemenyag nélküli tömege nem lehet 5kg-nál nagyobb
Hatásos hangtompítással kell a belsőégésű motorokat ellátni, a motorok mérete nincs korlátozva
Képes legyen a kifutóról felszállni, kézből nem lehet startolni
A haladó kategóriák egyre nagyobb követelményeinek csak speciálisan precíziós műrepülésre tervezet modellek képesek eredményesen megfelelni. Kezdőként azonban szine bármilyen műrepülő modellel bele lehet vágni a sportág megismerésébe.
Szükségem van-e a csúcstechnikára?
Az F3A műrepülés egy technikai sport, ezért a modellek konstrukciós és technikai jellemzői is döntő jelentőségűek. Kategóriától függően a modellek egész skálája megtalálható az egészen egyszerűtől a nagyon bonyolultig. Nemzetközi viszonylatban négyütemű üzemanyag befecskendezésű motorokat, professzionális lengéscsillapítású motorfelfüggesztéseket, és hangtompítókat láthatunk. A legmodernebb (drágább) kétütemű motorokat is befecskendezővel látják el. Egyre jobban előretör az elektromos meghajtás is, az akkumulátorok konstrukciójának és gyártástechnológiájának fejlődési következményeként. A modell konstrukciók a stabilitás és a jól manőverezhetőség közötti egyensúlyozás mintapéldái. A nagy G terheléseknek minél könnyebb de egyben erősebb kompozit (karbon, kevlár, stb.) szerkezetek felhasználásával próbálnak megfelelni. A modell építője számára ezek mind-mind megannyi új kihívást jelentenek. Az igazi szépsége ennek a sportnak azonban az, hogy ezekkel a csúcstechnológiás modellekkel szemben egy jól konstruált házi építésű balzából épített modellel is eredményesen lehet versenyezni!
Barátságosan fogadják-e a kezdőket, érdeklődőket az F3A versenyzők?
Az F3A műrepülésben az eredmények eléréséhez egyetlen út vezet: gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni... Csak gyakorlással tudod a tudásodat tökéletesíteni. Az, hogy ha egy F3A pilótát magányosan látsz gyakorolni, az nem azt jelenti, hogy nem szeretné a társaságot, sokszor ők a legbarátságosabb emberek. Az ok amiért szeretnek egyedül repíteni az az, hogy társaságban repítve rendkívül nehéz a precizitásra koncentrálni és közben a többiekre is figyelni.
Nem sznobok vagyunk, nyugodtan üdvözölj bennünket, kérdezz, DE CSAK A REPÍTÉS UTÁN! Gyakorlás közben rendkívül sok dologra kell koncentrálni, nem tudunk mással foglalkozni! Egy közös tulajdonságunk azonban mindenképpen van: a modell műrepülés szeretete.
Miért is nem próbálod ki a precíziós műrepülést?
Találkozzunk a reptéren!
Ata