Borsodi RC Modell Fórum

Vezérlés, elektronika => Szabályzók => A témát indította: BK_Attis - 2009. Szeptember 14. - 12:19:57

Cím: A brushless motor!
Írta: BK_Attis - 2009. Szeptember 14. - 12:19:57
A brushless motor működési elve hasonló a hagyományos szénkefés motoréhoz. A különbség hogy a forgórész csak egy mágnes. A motoron belül nincs súrlódó alkatrész, a forgórészt csak csapágyak fogják. A kifejezetten brushless motorokhoz való szabályzó három vezetéken keresztül küldi a jelet és az áramot a motorba.

jobb a brushless motor!
Mivel csak a két csapágyon forog, ezáltal nincs fizikai kapcsolat és nincs súrlódás. A brushless hatásfoka nagyobb és tartósabb mivel nincs, mi elkopjon. Nem szikrázik a szénkefe és a motor hőmérséklete is kedvező.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: libat - 2010. Január 26. - 20:37:45

Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el?
Mit is jelent a KV  és a RPM/V ?

 ???
(http://bemutato.kazincpiac.hu/modell/132.jpg)
 
                     
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: BK_Attis - 2010. Január 26. - 21:37:06
Igen, de elmagyarázni most én nem tudom.  ::)
De majd altima, nekem is ő mondta el!  ;)
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: altima - 2010. Január 27. - 12:10:59
Idézet
Mit is jelent a KV  és a RPM/V ?
Szia!
KV  és a RPM/V egy és ugyan az, vagyis üresjáratban 1 voltra mennyi a fordulata a motornak. Ez a szám azért fontos, mert így lehet a motor felhasználási területét megválasztani, azaz milyen légcsavarok tehetőek rá.
Ha nem a megfelelő légcsavart választod leéghet a motor illetve olyan rosz hatásfok alakul ki ami miatt a felvett áram lényegesen nagyobb mint ahogy a leadott teljesítmény indokolná.

Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el.
Idézet
Meghatározható hogy egy motor mekkora súlyú modellt bír el
Vannak "ökölszabályok".
Nagy statikus vonóerő eléréséhez viszonylag alacsony sebességhez nagy átmérőjű és kis emelkedésű légcsavar szükségeltetik (pl 11x3,8 10,4,7). Ehhez alacsony KV érték szükségeltetik (1000 közeli).
Nagy sebességű modellhez kis átmérőjű légcsavar kell és ehhez mérten nagy emelkedés itt magas KV érték kell.
A légcsavar választáshoz jó segítség a http://personal.osi.hu/fuzesisz/opc/index.html (http://personal.osi.hu/fuzesisz/opc/index.html) és a http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc/ (http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc/).
Azért innen indultam el mert motor választásnál ezekkel kell tisztában lenned.
A következő szempont a súly!
Nagyon fontos a modell jellege:
Segédmotoros Vitorlázó
Hotliner
tréner
műrepülő
3D-s
.
.
.
Segédmotoros vitorlánál elegendő a 100W/kg-os arányszám. ekkor azért nagyon oda kell figyelni mert emelkedésnél áteshet de könnyű marad a vitorla a motor akku súlymegtakarítása miatt 200W/kg nál már egy elég jól emelkedő repülőt kapun ennek az ára a plusz súly. Itt is nagyon fontos a repülő tulajdonsága, szárnyprofilja. Ha egy lassú jó termik vitorlád van akkor nagy statikus húzóerő igényeltetik viszonylag alacsony sebesség, de vannak gyors vitorlák is akkor pedig gond lehet, mert hiába van nagy húzóerőd ha csak átesés körüli sebességet tud a hajtáslánc csak bukdácsolni fog a modell.

Trénereknél már nagyobb kraft kell kb. 300 W/kg

Műrepülőknél a húzóerőnek a modell súlyának kb 60-100%  érdemes tudnia.

3D-s modellnél a modell súlyának 100%-a felett kell hogy teljesítsen (egyébként lógatásból nem tudja kihúzni).

Van még egy általános "ökölszabály" az elektromos modellnél az elektromotor súlya, a modell repülési tömegének a kb 10%-a ezzel nem lősz mellé a választásnál.

Ha esetleg leírod a konkrét modelled jellemzőit, segítek motort választani ;) 


Cím: Re:A brushless motor!
Írta: BK_Attis - 2010. Január 27. - 19:32:11
Mester, mesteri!  ;D ;D ;D
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: libat - 2010. Január 27. - 20:18:50

Na ez profi válasz annyira hogy ezt egy párszor még át kell olvasnom hogy alkalmazni is tudjam.

Köszönöm pont ez érdekelt !
 :D  ;)
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: - 2010. Március 23. - 18:50:40
Sziasztok. Gondoltam egy új topicban kifaggatom a nagyokat a brushless motorokról. Várnék ide olyan hozzászólásokat, hogy

-hogyan működnek
-milyen adata mit jelent (KV, W, g, stb..)
-melyin gépbe miylen való
-stb.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: BK_Attis - 2010. Március 24. - 08:11:28
Szia Pé!

Szerintem itt ha kérdezel, a választ is megkapod.

http://borsodircmodell.hu/index.php/topic,100.0.html
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: - 2010. Március 24. - 13:23:43
Bocs, nem vettem észre. Ez esetben a topic törölhető
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Péter - 2010. Március 24. - 19:50:03
Bocs, nem vettem észre. Ez esetben a topic törölhető
Szerintem kár lenne törölni mert érdekes téma, mindenki használja (mármint a motorokat) és sokan tisztában vannak azzal hogy miröl is van szó és néhányaknak zavaros.
A brushless( angolul kefe nélküli  :D )motor müködése egyszerü de néha félreérthetöen elkomplikáljuk.
A megértése végett meg kell ismerkedni a kefés motorokkal és a 2 motor közti külömbséggel.
A általában ismert egyszerü kefés motor egy  észak és egy dél polaritásu mágnest tartalmaz az állóórészben és ebben forog a 3 vasmagra tekercselt forgórész. A forgórész elektromágneses polaritása ellentétes polaritásu kell legyen mint az állórész permanens mágnesse, tehát forgás közben egyvégben váltakozik a tekercsekben a feszültség jelenléte és polaritása. Ezt a váltakozást a szénkefe és a kollektor biztositja. Elméletileg tökéletesen müködö motor, viszont van egy kis hátulütöje. 1. A szénkefe surlódik, tehát +terhelés, a kefe kopik tehát röviditi a motor élettartalmát. 2. Nagy áram esetében a kefe szikrázik és zavarokat okoz. És a legnagyobb gond az hogy a kollektor és a kefe közt kontakt ellenállás van ami lényegesen csökkenti a telyesitményt és növeli a höt.
A kefe nélküli motor mentes ezektöl a kellemetlen hatásoktól. A kefenélküli motorokat sokan, sokféle képpen irják le, van aki 3 fázisu motornak nevezi (van benne valami)
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: BK_Attis - 2010. Március 24. - 19:53:52
Nem töröltem, csak össze vontam!  ;)

Szerintem így jó.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Péter - 2010. Március 24. - 20:15:54
Tulajdonkékken ugyanaz a motor mint a kefés öse, de a komutációt (feszültség kapcsolgatást a tekercsekre) nem a kollektor/kefe páros végzi hanem elektronikusan történik. Nagyon laikusan leirva: A 3 fázis minden tekercsének a végén van egy tranzisztor (integrálva a vezérlö IC-be) és amikor a Tr. vezet akkor áram lépik fel a megfelelö tekercsben. A tranzisztorok kapcsolási idejét többféleképpen lehet megoldani.
A CD vagy a videók motraiba fázisonként 1-1 HALL szenzor(mágnesestér érzékelö IC) volt/van beépitve amelyek ellenörzik a forgórész pozicióját az álórészhez képest és jelzik a vezérlö IC-nek.
A modellmotorok nem tartalmaznak HALL szenzort viszont a nem vezérelt(áram nélküli)tekercsek által indukált feszültség jelzi a szabályzónak a forgó/állórész pozicióját és egy logikai áramkör segitségével adagolja a feszültséget a megfelelö tekercseknek.
Ezáltal ki van iktatva a mekanikai surlódás, a kopás, a szikra és a kontakt ellenállás.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Péter - 2010. Március 24. - 20:40:32
Az elekromágneses polusok (tekercstestek) száma osztható 3-al tehát 3-6-9-12 Stb. de mindig 3 fázisról van szó, tehát 3 mag esetében 1 tekercs/ fázis, 6 test esettében  fázisonként 2 szemben levö tekercs sorba kötve. 9 esetében 120 fokonként sorba kötve és igy tovább. A mágnesek száma ugy van megválasztva hogy az azonos polusu tekercsek számával találjanak, tehát oszthatóak legyenek hárommal.
Meglepetést okoz azoknak akik a 12 tekercses mitorban 14 mágnest számolnak tehát ellenmond a fent leirtaknak. Ebben az esetben 2 egymás meletti tekercstest van tekercselve sorba de ellentétes irányba majd 4 kihagyása után ismétlödik. Tehát mint egy 6 polusu de minden polust 2 egymás mellett levö  elleltétes irányu tekercs valósit meg, ezáltal megfelewl a polaritás a mágneseknek. Gyakori hogy a tekercselés 2-3-6 párhuzamos szállal történik, kimondottan a gyártási technologia miatt van (nehéz 0,8-2mm huzalt reatekerni a kis testre.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: - 2010. Március 24. - 22:53:00
huuh, er érdeke és kimerítő válasz volt. köszönöm.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Péter - 2010. Március 28. - 18:20:55
Ha még van kérdés a nemkefélö :D motorokkal kapcsolatban nyugodtan kérdezzetek, részben azért mert szorakozásból sok motort épitettem és azonkivül van agy pár linkem is a motorokkal kapcsolatban. Jó szórakozás ezeket a puritán motorokat (nem kefélnek) épiteni de ugyanakkor anyagilg nam kifizetödö, hisz nagyon olcsók lettek hogy maga a mágnes többe kerülhet mint egy sárga vágottszemü motor.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: gzax - 2010. Március 28. - 18:39:32
Hy Péter.
Van abban valami amit az utolsó mondatban állítasz. Meghát amikor tekercsenként 32 menetet kell fel eröltetni a stator vasra amit megfogni sem egyszerű bizony emegy az ember kedve tőle...
Van egy illetve több mocim amit meg tekertem mert kijött belőle a füst. De gyilkos volt...
Vagyis az ucsó nem is annyira ott csak 9 menet volt csak éppen 4 tekercs fázisonként.
Gyakorlatilag 15 perces meló volt forrasztásokkal együtt. :)
Ezel még el bíbelődik az ember de amikor 30-nál elfelejted, hogy hol is tartassz >:( :-[ :'(
 ;D ;D ;D
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: fekusz - 2010. December 09. - 19:25:54
sziasztok!
Egy nagy kérdésem lenne hozzátok!
Van egy trex 500 gyári csíkos mocim.Ezt szeretném beépíteni egy truggyba!A kérdésem az lenne lehet e ezt a mocit autós szabályzóval vezérelni?
Ha igen milyennel!
Válaszokat előre is köszönöm!
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: track - 2010. December 09. - 20:12:16
:D beleteszed és megy :D csak az a baj,h alacsony a KV értéke, így min 6cella kell ahoz,h tempót tudj autózni vele!
Viktornak ez volt benne, valahol itt a fórumon találsz róla infót!
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Feyd - 2011. Március 28. - 10:32:48
Sziasztok! Lenne egy kérdésem. Van egy driftes rc autó, ami 40000 Ft körüli áron van hagyományos motorral, és egy másik brushless motorral 55 000 Ft körül. Szerintetek megér ennyi különbséget a brushless?

Ha hagyományos motorral veszem, akkor ha utólag veszek bele egy brushless motort az elég? Vagy kell más is hozzá, hogy működjön?
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: BK_Attis - 2011. Március 28. - 11:22:53
Sziasztok! Lenne egy kérdésem. Van egy driftes rc autó, ami 40000 Ft körüli áron van hagyományos motorral, és egy másik brushless motorral 55 000 Ft körül. Szerintetek megér ennyi különbséget a brushless?

Ha hagyományos motorral veszem, akkor ha utólag veszek bele egy brushless motort az elég? Vagy kell más is hozzá, hogy működjön?

Egyértelmű a válaszom, csakis a BL motorost vedd meg!  ;D
De ha ilyen jellegű kérdéseid vannak azt a megfelelő témában tedd már meg.

Üdv.: BK
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Norka - 2011. Április 12. - 18:55:18
Kérdésem az lenne, hogy ennek a motornak mennyire állítsam a timing-ot?  Valamint minek alapján állapítják meg a motorok timing értékét?




http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2106
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: ligetiz - 2011. Április 27. - 13:46:28
Nekem is lenne egy kérdésem.
vevő szervó csatornájáról hogyan tudnék brushless motort vezérelni ? mert ugye a szervók közép állásban vannak alap esetben a motor pedig nem...
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: lacifiju - 2011. Április 27. - 14:55:33
Mi a külömbség szenzoros és szenzor nélküli Bl között?
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: hunyorlaci - 2011. Április 27. - 17:00:32
a szenzor közre játszik a motor folyamatos kifogástalan működésében.
általába a szenzor nélküli motorok alacsony fordulatnál kicsit akadoznak.
ezzel szemben a szenzor kiküszöböli ezt és folyamatossá teszi a lassú forgást. magyarul kommunikál a moci a szabival. pl: ha akadozni akarna a motor akkor egy kis ellenáramot vagy felkeveri a pólusokat én nem tudom de valamit megváltoztat és kiküszöböli.
ehhez viszont szenzoros szabályzó és motor is kell.
ezt a különbséget akkor vennéd igazán észre ha crawler-be pakolnád  mind 2.
remélem érthető  ;D ;D
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: lacifiju - 2011. Április 27. - 19:35:53
Maximálisan.
Köszi
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Tapsi - 2011. Április 27. - 21:11:59
Nekem is lenne egy kérdésem.
vevő szervó csatornájáról hogyan tudnék brushless motort vezérelni ? mert ugye a szervók közép állásban vannak alap esetben a motor pedig nem...
Hello.
Közvetlenül sehogy, de ha ide csatlakoztatod a szabályzó jelkábelét, ami rendszerint fehér, piros, fekete, akkor működni fog.
De, ha a vevőd már kap tápot egy másik szabályzóról, vagy bec-ről, akkor a piros vezetéket vágd el.
Üdv, Tapsi
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: ligetiz - 2011. Május 24. - 13:30:33
Nekem nem az a gondom hogy nem tudom hogy melyik kábelt hova kell kötnöm, hanem az hogy a két vezérlő jel teljesen más...
Létezik e valami elektronika ami átalakítja a szervó jel sorozatot motor vezérlő jelsorozattá?
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: beczhyke - 2011. Május 24. - 15:08:52
Nekem nem az a gondom hogy nem tudom hogy melyik kábelt hova kell kötnöm, hanem az hogy a két vezérlő jel teljesen más...
Létezik e valami elektronika ami átalakítja a szervó jel sorozatot motor vezérlő jelsorozattá?

Hali!
A szervók csak akkor állnak középen ha a távirányó karjai is középen állnak. Tehát szabályzót dugsz a szervó helyére és pörög a moci. :)
üdv.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Péter - 2011. Május 24. - 17:06:34
A szervó és motor jel azonos, ha a bot nem áll középen akkor a motorvezérlés onnan indul. Digitális adók esetéban be tudod programozni a végállásokat.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Tapsi - 2011. Május 24. - 20:21:44
Nekem nem az a gondom hogy nem tudom hogy melyik kábelt hova kell kötnöm, hanem az hogy a két vezérlő jel teljesen más...
Létezik e valami elektronika ami átalakítja a szervó jel sorozatot motor vezérlő jelsorozattá?
Nem létezik, mivel mindkettő azonos.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: ligetiz - 2011. Május 25. - 13:45:13
Akkor ezek szerint 1ms tol 2 ms-ig változik a jel hosszúsága ?
valahogy így :

(http://s4.images.www.tvn.hu/2008/03/31/18/26/www.tvn.hu_2cd35907a38876899614d7a787e72db1.gif)
És gondolom a brushless motor vezérlése is hasonlóan működhet. 1 ms a 0 fordulat és 2 ms a teljes fordulat ?
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Tapsi - 2011. Május 25. - 15:11:33
Hello.
Szabályzónál: 1,5ms a 0. a motor áll.
1ms az egyik irány max. fordulat
2ms másik irány max. fordulat.
Üdv Tapsi.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: ligetiz - 2011. Május 25. - 16:47:20
Nekem csak egyik irányba forog a motorom, és szerintem mindenki másnak is, ugyhogy ezt nem igazán értem.
Bár lehet hogy te a kefés motor szabályzóról beszélsz ? mert azt nem igazán ismerem.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: Tapsi - 2011. Május 25. - 17:32:00
Nekem is lenne egy kérdésem.
vevő szervó csatornájáról hogyan tudnék brushless motort vezérelni ? mert ugye a szervók közép állásban vannak alap esetben a motor pedig nem...
Úgy, hogy bedugod oda a szabályzód csatlakozoját. Igen, a motorok csak egyik irányba forognak, csak azt nem tudom, akkor az autósok kefe nélküli szettel hogyan tolatnak?
Nézd át a PWM szabályzással kapcsolatos témákat, van bőven.
Cím: Re:A brushless motor!
Írta: maci - 2011. Május 25. - 18:04:02
Nekem nem az a gondom hogy nem tudom hogy melyik kábelt hova kell kötnöm, hanem az hogy a két vezérlő jel teljesen más...
Létezik e valami elektronika ami átalakítja a szervó jel sorozatot motor vezérlő jelsorozattá?
Hát úgy érzem, hogy nagy kavarodás van itt a fejedben.

Nincs külön külön jel szervónak és szabályzónak. Mind kettő ugyanazt a jelet dolgozza fel, és a kimenetén meghajtja a megfelelő eszközt.
A szervókba ez a jelfeldolgozó elektronika be van építve, a motornál külön van és ESC-nek hívják.

A brushless motorok is képesek mindkét irányba forogni, forgásirány váltás bármely két kivezetés felcserélésével történik.